Kostnad totalentreprenad för helrenovering av hus?

Men det där bestämmer man ju innan man börjar inte under tiden. De ska ju inte bygga om huset utan renovera det. Det är ju stor skillnad på att bygga ett helt nytt specialritat hus mot att renovera ett gammalt utan att göra stora ombyggnationer. Varenda hus som säljs av en äldre person idag behöver ju göra de saker som beskrivs härovan, det är ju i stort sett standard om du köper ett äldre hus. Varenda hus som senare byggt än 80-tal behöver få de här åtgärderna gjorda om de inte är nyligen renoverade. Det är en väldigt stor del av bostadsmarknaden. De flesta väljer dock att göra det i etapper och inte allt på en gång. Tex byta fönser är oftast inte jätteakut och kan vänta, dränering och tomt hänger ihop och är skönt att få gjort taket lika så, elen bör göras. Stammarna är inte säkert att de behöver bytas ens, om man vill göra det brukar man göra det i samband med bardrums och köksrenovering osv.
Nja, jag utgår ju från hur det varit för mig. I mitt fall trodde vi t.ex. att halva huset hade gjuten platta och resten skulle vi få gjuta. När vi sedan började med att gräva så insåg vi att det var en väldigt liten del som var gjuten och dessutom knappt isolerad. Helt plötsligt fick vi ta ett snabbt beslut om att ta bort det som var där, då kunde vi ju ha vattenslingor över hela undervåningen. Då hade vi plötsligt andra golv att välja mellan o.s.v.
Jag säger inte emot att det finns en hel del att göra, men som de flesta renoveringsprogram på TV så dyker det upp saker efterhand man börjar dra i det.
Vi hade tänkt göra vissa saker i etapper, men så visade det sig att skulle vi göra del två av huset samtidigt, då kunde vi bli av med nivåskillnaden, det skulle bli enklare med påkoppling av kommunalt va/av.
 
Nja, jag utgår ju från hur det varit för mig. I mitt fall trodde vi t.ex. att halva huset hade gjuten platta och resten skulle vi få gjuta. När vi sedan började med att gräva så insåg vi att det var en väldigt liten del som var gjuten och dessutom knappt isolerad. Helt plötsligt fick vi ta ett snabbt beslut om att ta bort det som var där, då kunde vi ju ha vattenslingor över hela undervåningen. Då hade vi plötsligt andra golv att välja mellan o.s.v.
Jag säger inte emot att det finns en hel del att göra, men som de flesta renoveringsprogram på TV så dyker det upp saker efterhand man börjar dra i det.
Vi hade tänkt göra vissa saker i etapper, men så visade det sig att skulle vi göra del två av huset samtidigt, då kunde vi bli av med nivåskillnaden, det skulle bli enklare med påkoppling av kommunalt va/av.
Jovisst det kan dyka upp överaskningar men det kommer det kunna göra i alla hus. Beroende på när huset är byggt bör det finnas ritningar på det hos bygglovet på kommunen. De kan man plocka ut när man ska renovera och bygga om så man har något att utgå ifrån. Sen bör man ha ca 10-20% i sin budget för det oväntade som alltid dyker upp. Det är ju bra att inte sikta högre än man har råd med dvs inte planera budgeten för snävt, att ha en annan bostad under renoveringen och ha ordentligt med luft i tidplanen.
 
Hur mycket kan det kosta att leja bort en totalrenovering av en 160 kvm stor villa? Det som ska göras är tak, byte av alla fönster, dränering, dra om all el, troligtvis stammar, på något sätt spränga/jämna ut trädgården (ligger på ett berg som sluttar mot huset), bygga altan, renovering av en mindre balkong och samtliga ytskikt i huset (bla två små badrum och ett kök). Troligtvis behöver man se över två öppna spisar också som säkert inte är eldningsbara.

Ingenting ska göras själv. Inte riva minsta lilla eller måla ens en liten vägg. Vad kan det gå på att leja bort precis allt?

Klart allt går att leja bort men ni kommer aldrig ifrån att behöva fatta alla beslut. Är din kille konstruktör kanske han har koll på avtal så ni kan hitta rätt entreprenadform som passar just er. Frågan är bara vad det kan kosta och hur man vill lägga upp ansvaret.
Vid ombyggnation av befintligt hus ska man tänka på att ALLT kan dyka upp så ha en rejäl buffert för oförutsett. Gör er läxa innan ni tar dit en entreprenör (kollar ritningar, har ut en nitisk besiktningsman, kollar upp bygglov och annat). Men det viktigaste är att ni har en BRA kvalitetsansvarig.
Priser? Näe, de kan ingen av oss svara på. Det är som ”hur långt är ett rep”. Men har du ritningar har vi en chansning på att ge en fingervisning.
 
Jovisst det kan dyka upp överaskningar men det kommer det kunna göra i alla hus. Beroende på när huset är byggt bör det finnas ritningar på det hos bygglovet på kommunen. De kan man plocka ut när man ska renovera och bygga om så man har något att utgå ifrån. Sen bör man ha ca 10-20% i sin budget för det oväntade som alltid dyker upp. Det är ju bra att inte sikta högre än man har råd med dvs inte planera budgeten för snävt, att ha en annan bostad under renoveringen och ha ordentligt med luft i tidplanen.
I vårt fall fanns det inga ritningar, gammal gård, precis som jag ville. :love:
 
Jag blir alldeles matt bara av att läsa om allt ni ska göra. Vi gjorde ett stambyte, renovering av ett litet badrum och lite färg på väggarna i några rum, med helentreprenad. Höll på att bli tokig! :wtf:
Det kostade också mer än vad kostnadsförslaget sa. Runt 300.000kr bara för det där lilla. Då behövde de visserligen ta in en stor grävskopa och lite annat som de inte räknat med, och det var lite saker som gick halvsnett. Men det får man ju nästan räkna med.

Men är din man byggnadskonstruktör så han väl säkert bra med både erfarenhet och kontakter. Det är ju ett guldkort i sammanhanget! :up:
 

Liknande trådar

Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 210
Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 368
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 385
Senast: cherie
·
Hemmet Jag skulle behöva lite hjälp och inspiration gällande tapeter till kök och vardagsrum i ett gammalt torp i Småland, och vad gör man om...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
16 222
Senast: Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp