Hjälp jag ska köpa häst!!

B

**BORTTAGEN**

Jag ska köpa häst men det e så mycket man ska tänka på så jag blir helt snurrig.
Är väl egentligen mer orolig ifall man har råd.Alla får det att låta som om man måste vara stenrik för att ha egen häst.
Alla foderkostnader,hovslagare,försäkringar,stallplats och utrustning.
Bor i göteborg och har iallafall fått tag i en boxplats 4 spånbalar och hö/ensilage 1000kr och så ska vi pussla ihop in och utsläpp.
Men allt annat då.
Kan nån ge mig några bra exempel på era kostnader?
Det är ett varmblodssto 8 år som jag ska köpa hoppas jag.

Kram M :rofl:
 
Grattis.
Det är alltid roligt med en egen häst, men även mkt bekymmer..
Jag har själv 3, det går alltid upp och ner när det gäller kostnader.
Jag har eget stall så jag har dem gratis, mkt praktiskt. Men det som kostar är veterinär, hovslagare, extra foder, onödiga prylar (som jag alltid köper på mig), mediciner, försäkringar, köp/hyra av transport.

Det är ett hårt jobb men jag tror att mitt liv skulle vara tråkigt utan de vänner som jag har i stallet. Ibland går det som sagt inge bra och då vill jag sälja allihopa och sen nästa dag så klaffar allt.

Men det blir inte så jädra dyrt som alla säger. Om man har hästen ordentligt försäkrad och räknar med de övriga kostnader som kommer så klarar man oftast av det.

Ofta köper man saker som egentligen inte behövs. Jag har haft hästar i 10 år och lägger ut ca 1000 kr varannan månad, har det med andra ord väldigt billigt. Ja, förutom nu när hästen ska in på kliniken osv, nu får jag ränka med att lägga ut 5000:- på en månad *hehe*, sånt som händer..

Men det är både roligt och slitsamt att ha en egen häst. Hoppas du får mkt glädje med henne! Och Lycka till.

Mvh Lisa!!
 
Har ett halvblod, bor på landet så här är allt mkt billigare än omkring städer o hon kostar:

*stallhyra 1200 kr/mån (hö, havre, strö, hagar, liten paddock, spolspilta, el, värme, 4 fodringar, in/utsläpp ingår)
*fodertillskott ca 200-300 kr/mån (hon får andra mineraler, biotin, vitlökspulver, b-vitamin på våren)
*hovis 520 kr/6-8 v (helskoning+verkning)
*försäkring ca 3500 kr/år
*veterinär väldigt olika, har ägt hästen i 1,5 år o har hittills varit 0 kr i vet.kostnader
*vaccination kostar 200 kr/spruta (influensa 1 gång/år, stelkramp 1 gång vart 3:e år om det inte händer ngt)
*avmaskningar ca 75-150 kr/gång (avmaskas 3 ggr/år)
*hyra av transport 50 kr/gång
*hyra för stor klippmaskin 100 kr/gång, den lilla 50 kr/gång (jag klipper bara en gång under hösten)
*massage en gång i månaden (300 kr/gång)
*träningar 400 kr/mån (jag tränar en gång i veckan, ibland mer men det är "grunden") + bensin o bil
*tävlingar, räknar med 200 kr/gång (tävlar ca en gång månad)
*utrustning.... vääääldigt olika men eftersom jag inte haft ngn EGEN häst innan har jag köpt massa grejer till henne (ok jag hade en del prylar innan), dyraste va sadeln för 15000 men det beror ju på hur mkt man vill lägga på kvalitet, intresse osv. Jag har lagt många 1000-lappar på utrustning. Men efter ett tag börjar man ju få det man behöver, så sen e det inte så mkt man behöver köpa.... :)

Du får själv räkna ut vad det blir i månaden, det vågar inte jag :D Nä hon e värd varenda krona, lägger mkt hellre pengar på pållan än på onödiga grejer till mig själv ;)
 
Bara lite nyfiken på vart du ska ha din tilltänka pålle...

*nyfiken cia* :smirk:
 
boxplats här nere i skåne kostar ca 400-600kr m halm,bra hagar och ridvägar, sen hö kanske 10kr balen ca 20-30st i månaden 300kr,kraftfoder havre mineraler och betfor ca 250kr månaden,hovslagare ca 650kr pergång,vet varierar per år,försäkring ca 2400kr per år,. sen finns det boxplatser där allt ingår (förutom vet,försäkring,hovslagare) kostar mellan 1500-2300kr
 
Et lite tips... ;)
Ikke kjøp hest så fort du har råd til hesten, vent til du har 10000-15000 "til overs" til å kjøpe sal for, der fikk jeg meg en overraskelse, hvertfall... Har du flaks (tur) finner du en rimelig sal som passer, har du uflaks (otur) slik som meg derimot... :cry:

Det er utrolig frustrerende å skylde folk penger, og jeg må se LAAAANGT etter den tiden hvor jeg endelig kan kjøpe unødvendige "duppeditter" for moro skyld... :(
 
Det var en billig boxplats i Göteborg... Har min häst också i Göteborg och jag får betala 1700/månad för box inkl hö och torv. Har fört "kassabok" över alla mina hästkostnader det senaste året och insett att i snitt har min häst kostat mig ca 5000kr/mån det senaste året. Att kostnaderna har blivit så höga beror visserligen på att vi har haft otur och råkat ut för diverse olika skador med klinikbesök och behandlingar som följd. Har visserligen försäkring på hästen men det är mycket som inte täcks av den... :crazy:

Mina "normala" kostnader varje månad:
Boxplats: 1700:-
Foder: ca 500:-
Tillskott: ca 500:- (Bla glucosamin eftersom han fått problem med lederna...)
Försäkring: 300:-
Hovslagare: 850:- per gång, dvs 425:-/månad + nån tappsko då och då och ett par hundra för snösulor på vintern...
Vaccinationer: 300:-/gång (2 olika sprutor/år)
Avmaskning: ca 300:-/år
Träningar: minst 200:-/gång (beroende på vilken tränare jag rider för)
Massör/equiterapeut/osteopat...: 300:-/700:-/875:- per gång (plus att om man skall åka iväg med hästen så går transporthyran på 300 kr...)
Utrustning och "övrigt": minst 500:-/månad (det är alltid nånting som går sönder eller tar slut...)

Ganska mycket alltså, antar att det går att ge lite billigare foder (typ havre...) och spara lite på utrustningspunkten men det är inte direkt billigt...

Tycker att det är värt att ta med i beräkningen när man skall köpa häst att man kan råka ut för diverse skador/olyckshändelser som leder till ganska höga veterinärkostnader. Det är därför viktigt att man alltid har en buffert för "oväntade" händelser.

T ex. om hästen blir halt och det krävs en hältutredning (är tyvärr inte ovanligt) då skall man åka iväg med den till en klinik. Kostnaderna för det blir lätt närmare 3000kr (transporthyra= 300-450kr, bensinpengar=?, självrisk på försäkringen=1800kr (kan variera beroende på bolag), 20% på resterande veterinärvårdskostnader (hältutredning = ca 5000kr inkl röntgen) = 640kr)

Om vintertäcket går sönder totalt måste man snabbt kunna få fram minst 1000kr till ett nytt täcke...

Det är de oväntade kostnaderna som är besvärliga, allt annat kan man ju planera för. Min främsta rekommendation är alltså att se till att man har en ordentlig buffert innan man skaffar hästen. När man väl har den kan man ju inte be den vänta med veterinärbesöket tills man har fått ihop tillräckligt med pengar...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 238
Senast: MayGrace
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 821
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 693
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp