Bukefalos 28 år!

Hjälp med nedärvning av hd/ad

Sv: Hjälp med nedärvning av hd/ad

Inga problem. Vad vill du ha för uppgifter. Skickar svaret via pm sen ;)
 
Sv: Hjälp med nedärvning av hd/ad

Men jag drar öronen åt mig av princip eftersom det känns som om uppfödaren inte vill acceptera resultatet, utan viktigast är att det står rätt på papperet så att valparna kan registreras med gott samvete.

Håller med. Är man inte helt renhårig om en sån sak, vad mer kan man "mörka".
 
Sv: Hjälp med nedärvning av hd/ad

Hur ser tikens syskon ut?
Hur är hanarna som använts samt deras syskon?

Tikens syskon: En kull på tio hundar, Tre hd:b och en ad:1.
Hanen till första kullen: Hd:a och ad:ua. Syskon: 11 hundar. Fyra hd:b, två hd:c, en hd:d. Ad:ua på alla. En oröntgad.
Hanen till andra kullen är utländsk så jag hittar inga resultat. Bara att han fått en kull tidigare utan konstigheter.
 
Sv: Hjälp med nedärvning av hd/ad

På en sådan tik hade jag ALDRIG tagit en andra kull.
Nej, jag tycker inte det är normalt. Vad är det för ras?

Det är en tredje på väg. Gillade tiken så det var därför jag kollade upp henne.
Rasen är rhodesian ridgeback.
 
Sv: Hjälp med nedärvning av hd/ad

Jag vet vilken kennel du syftar på. En sak du bör tänka på är att hanen till denna kull är GB imp. och där röntgas inte hundarna i alls samma utsträckning som här. Det är inget krav och många struntar alltså i det, så även om hanen själv är fri så vet man ju inte alls vad som ligger bakom eller hos syskon. Det har kommit in mycket HD/AD den vägen.
Själv skulle jag i nuläget inte beblanda mig med just brittiska hundar (av nämnda anledning)

Gillar du deras hundar skulle jag personligen hellre ta en valp efter tiken jag rekommenderade dig (från samma kennel) :)
Men en allergifri hund lär du få hursomhelst om du väljer en hund från deras linjer :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med nedärvning av hd/ad

Gillar du deras hundar skulle jag personligen hellre ta en valp efter tiken jag rekommenderade dig (från samma kennel) :)
Men en allergifri hund lär du få hursomhelst om du väljer en hund från deras linjer :)

Tyvärr var alla valparna i den kullen tingade. Fick kontakt med henne idag. Lite trist för föräldrarna tilltalade mig. Och av den info man kunnat få fram verkade ju allt bra.

Efter tiken jag frågat om här skulle jag inte våga ta en valp. Vill inte byta allergi mot att riskera ev ha/ad-fel. Jag kommer nog att vara helnojig denna gång jag köper hund... :crazy:
 
Sv: Hjälp med nedärvning av hd/ad

Man kan köpa vuxet. Bra chans till frisk hund eftersom eventuella defekter redan hunnit visa sig.
 
Sv: Hjälp med nedärvning av hd/ad

Kollain kullen som är född 2009-02-13, det är rätt trevliga linjer. Pappan är hur snygg och trevlig som helst och hans linjer är bara :d Friska vad jag vet i alla fall :)
Mamman är efter GB linjer men morfar är svensk som exporterats till GB och sedan har en avkomma re-exporterats hit :) + att kenneln som mamman kommer ifrån är en av dem som faktiskt röntgar sina djur och har så gjort länge.
 
Sv: Hjälp med nedärvning av hd/ad

Man kan köpa vuxet. Bra chans till frisk hund eftersom eventuella defekter redan hunnit visa sig.

Dock finns det inte mycket att välja på inom vår ras, det är sällan det finns omplaceringar. Just nu t ex finns det bara en enda i hela Sverige.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag är fortfarande på jakt efter den rätta valpen/kullen. Rasen är Isländsk fårhund som är en väldigt frisk ras, men det förekommer...
Svar
8
· Visningar
1 219
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 383
Senast: dobbis
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
12 309
Senast: Exile
·
Hundavel & Ras Jag står inför ett litet dilemma; jag har tingat en tikvalp och nu har jag två kullar att välja mellan, båda kullarna födda nu i veckan...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 309
Senast: Targa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp