Hjälp med ny stil!

@Silkisif Jag har precis själv gott bananas. Jag utgick faktiskt från en mall från bloggen som nämndes i hur mycket kläder samt vilka kläder som kan vara bra för att ha en bas och variation.

Blev Filippa k byxor, fast med bootcut, skorna som jag hade i ett tidigare inlägg samt
24APXNZW21_89885781_Ahlens_front.jpg

60025-57.png

Samma kofta fast i två olika färger.
14043894_Cabernet_003_ProductLarge.jpg

Nån enkel klänning samt kjol, stretch jeans, två skjortor:
14039617_CashmereBlue_003_ProductLarge.jpg

14039617_SnowWhite_600133_006_ProductLarge.jpg

En vit/blå randig och en blå skjorta. :)

Har sedan tidigare ett gäng blusar från Holly & Whyte, finns på t.ex. Lindex har bra priser (typ 200 kr för en topp).
 
HM var ett exempel av många andra affärer som inte kostar multum, men som funkar fint. Lindex och Kappahl funkar också bra, precis som mycket av kläderna på Zalando eller Nelly. Poängen är att snygga kläder inte handlar så mycket om pris och kvalitet, utan om vad som passar och att man får till stilen.

Ah, jag förstår vad du menar. Jag tycker de flesta ha ungefär samma passform, men det är väl bara att leta vidare. Det är bara inte så kul när absolut inget utom typ strumpor verkar vara gjort för min kroppsform.. :p
 
Jag skaffade jodphurs från Hööks för 399 och tycker de passar till allt! Känner mig lite fin men ändå med foten i stallet, liksom!

Plus, att när de blir slitna tar jag dem till stallet och köper nya :D

hahha! jag gör EXAKT likadant! får så mycket beröm för mina skor varje år dessutom :o
"vilket märke har du" ehh... crw :o

älskar att de har en bra halkfri sula dessutom.
 
HM var ett exempel av många andra affärer som inte kostar multum, men som funkar fint. Lindex och Kappahl funkar också bra, precis som mycket av kläderna på Zalando eller Nelly. Poängen är att snygga kläder inte handlar så mycket om pris och kvalitet, utan om vad som passar och att man får till stilen.

I mina ögon syns det stor skillnad på bra material jämfört med de som känns "billigare" (oavsett prisklass). Sällan man hittar påkostade material i lägre prisklass, tyvärr vanligare att ett plagg kostar multum men ändå inte ser ut att hålla någon kvalitet. Hänger man mina kavajer från tex vila och HM bredvid de från Tiger och MaxMara (som ju ändå inte är tokdyra märken) är skillnaden tydlig, även om jag gärna använder förstnämnda till vardags och de kan vara nog så snygga på lite avstånd.

Behöver man bygga upp en garderob från grunden blir det lite mastigt att börja köpa på sig evighetsplagg, men välsittande kavaj och riktigt bra byxor är ju bara sjukt irriterande när de är slut efter en säsong.

Som måttligt intresserad av att köpa kläder vill jag slippa leta nytt bara för att kläderna är utslitna, och relationen utslitet vs tröttnat är åtminstone 70/30. (Mer sällan än så om man stryker det som var rena felköp från början. Tröttnar på vardagskläder jag tycker om gör jag helt enkelt inte. Däremot sliter jag ut dem, och då vill jag kunna ha dem minst 3 säsonger innan det händer.)
 
I mina ögon syns det stor skillnad på bra material jämfört med de som känns "billigare" (oavsett prisklass).
Absolut är det så, men skillnaden mellan en dyr bomullsskjorta och en runt 300:- är inte jättestor, mer än märket. Jag sliter inte ut några kläder sen jag blev vuxen, mer en än kostym från HM som jag jobbade i i 5 års tid när jag jobbade på hotell.

Det viktigaste är passformen och plagget i sig. Spelar ingen roll vad det är för märke om plagget inte passar din kropp. Jag har ett väldigt tydligt exempel på en person i min närhet som bara köper dyra märken, tänk Chanel, Burberry etc, men som pga sin brist på stil och klass ändå inte får ihop det. Plaggen sitter helt enkelt dåligt på henne och hon kan inte matcha rätt grejer med varandra. Spelar ingen roll att hon har dyra märken och kvalitetskläder, hon ser inte ut att ha kvalitet och stil för det. Då är det bättre med en skjorta från HM som passar bra!

Exempel. Den ena outfiten från HM och den andra från Gant. Det skiljer nog 2000:- i prisskillnaden på båda outfittarna. Ser du skillnad?
M%C3%A5nga%20Stilar%20Dam%20Gant%20Diamond%20G%20Pinpoint%20Oxford%20Skjorta%20Pastellrosa.jpg
hmgoepprod
 
Jag hittade dem på Åhlens hemsida, Cool Wool Slacks heter de där. Tyvärr var det rätt utsorterat i storlek. Bort förvisso finnas på Filippa Ks sida. Köpte som sagt Bootcut. :)

Aha! Jag högerklickade bara på bilden och använde Googles bildsök, exakt samma bild finns på Zalando men under leggings. På Filippa K's hemsida kallas de för "Ally jersey pants" :) Men de som är på bilden ska som sagt vara av jerseymaterial och inte ylle.
 
Aha! Jag högerklickade bara på bilden och använde Googles bildsök, exakt samma bild finns på Zalando men under leggings. På Filippa K's hemsida kallas de för "Ally jersey pants" :) Men de som är på bilden ska som sagt vara av jerseymaterial och inte ylle.
Ah! Men det var ju snällt av dig. :) Nej jag hade inte klarat av att bara ha stretchmaterial :o.
 
Absolut är det så, men skillnaden mellan en dyr bomullsskjorta och en runt 300:- är inte jättestor, mer än märket. Jag sliter inte ut några kläder sen jag blev vuxen, mer en än kostym från HM som jag jobbade i i 5 års tid när jag jobbade på hotell.

Det viktigaste är passformen och plagget i sig. Spelar ingen roll vad det är för märke om plagget inte passar din kropp. Jag har ett väldigt tydligt exempel på en person i min närhet som bara köper dyra märken, tänk Chanel, Burberry etc, men som pga sin brist på stil och klass ändå inte får ihop det. Plaggen sitter helt enkelt dåligt på henne och hon kan inte matcha rätt grejer med varandra. Spelar ingen roll att hon har dyra märken och kvalitetskläder, hon ser inte ut att ha kvalitet och stil för det. Då är det bättre med en skjorta från HM som passar bra!

Exempel. Den ena outfiten från HM och den andra från Gant. Det skiljer nog 2000:- i prisskillnaden på båda outfittarna. Ser du skillnad?

På bild, sannolikt inte. Som jag skrev, jag känner klar skillnad på material, oftast till det dyrare alternativets fördel. Till ett enstaka tillfälle spelar det ju ingen roll, men jag handlar för att kunna använda kläderna mycket. Använder man mycket basskjortor/toppar i bomull hade jag nog gått till HM för sånt.

Jag förbrukar ungefär en kavaj om året, mina jeans lämnas in för lagning efter ungefär ett år, de finstickade tröjorna är snygga mellan en säsong och typ evigheten ("lånade" herrtröjor, varför har de mycket bättre kvalitet? Är det för att kvinnor förväntas tröttna? :down:). Klänningarna i viscosemix verkar hålla mellan 3 tvättar och evigheten, där sistnämnda hade ett ordinariepris på 3 ggr de tidigare men pris per användning blir klart lägre.

Tycker man att kläder är slit och släng som bara ska användas en säsong eller två blir ju det rationella valet helt annorlunda. Eller om man trivs i bomull eller polyester. (Och om någon har supertips på bra kavajer och stilrent stickat i vettig prisklass skulle jag bli glad.)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har gått ner ganska mycket i vikt och tänkte testa på kjol eller shorts i sommar. Jag har inte varit bekväm i det förrän (kanske)...
2
Svar
27
· Visningar
2 101
Senast: Badger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 956
Senast: jemeni
·
Tjatter Apropå alla klädtrådar nu :D : Hade lite för mycket tid på tåget hem i eftermiddags och reflekterade; Vad har egentligen...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
12 890
Senast: TygerTyger
·
Äldre Har rensat i mina garderober i flera omgångar nu under sommaren, och insett att väldigt mycket kläder endera är rent utslitna, eller...
Svar
19
· Visningar
2 540
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp