Bukefalos 28 år!

Hjälp med vagn, sele, mm!

Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Alltså jag förklarar igen enligt den sista bilden du har där selen hänger i luften. På var sida har du en gjord som håller fast däcklen - typ som maggjord. Men sen hänger det ju remmar på var sida som kommer från skakelöglan där skakeln ska in. Ska dessa remmar knäppas ihop under magen också? så att det ligger 2 remmar under magen på hästen?:o
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Exakt så! :)

Det blir två gjordar runt magen på pålle, en buk & en däckelgjord. De har den funktion som namnet skvallrar om. Bukgjorden är som sadelgjorden på en sadel, den håller sadeln på plats, fast i körvärlden så är ju sadeln utbytt mot en däckel. Däckelgjorden håller skakeln på plats, dvs den fixerar den inte som på en travsele, men den hjälper till så att inte skakel "hoppar runt" i onödan.

Däckelgjorden ska INTE snurras runt en massa runt skakeln, den skall bara ned och runt magen på pålle precis som med bukgjorden :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Men heter de inte tvärtom? Däckelgjorden sitter tajt och håller fast däckeln, bukgjorden sitter löst utanför skaklarna.

Eller :confused: Nu blev jag förvirrad :p
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Men heter de inte tvärtom? Däckelgjorden sitter tajt och håller fast däckeln, bukgjorden sitter löst utanför skaklarna.

Eller :confused: Nu blev jag förvirrad :p


Hjälp, stöka inte till det för mig nu :D:d

Jag kan iofs inte satsa mitt barn på att jag har rätt, men jag är hyfsat säker på att det faktiskt är så förvirrande med namnen som jag har sagt.
Hoppas ngn av "kör-rävarna" härinne kan hoppa in i tråden och räta upp oss :D
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Fast...nu gjorde du mig också förvirrad, nu när jag funderar efter :p
När jag fick lära mig att sela av uppfödaren så benämnde hon gjordarna så, jag tyckte det var bakvänt och frågade igen om det hela. Men, nej det skulle vara så. Så sen har jag faktiskt aldrig funderat mer över den saken.

Men när jag funderar mer på det nu så låter det ju faktiskt mkt mer logiskt att det är som du säger, alltså precis tvärtom vad jag trott hela tiden.

Vilken himla tur att jag iaf vet var gjordarna skall sitta då, även om jag verkar stöka till namnen på dem :D:p
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

men människan, du är ju otrolig! :banana:
vilken bra förklaring!

ang detta med gjordar... den innreta gjorden, den man knäpper först, "din" däckelgjord, ska väl spännas åt, medans den yttre, "din" bukgjord, sånns lösare... är det så?

slänger ut igen m svängel, 30 eller 70 cm från marken, vilket är bäst?
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

men människan, du är ju otrolig! :banana:
vilken bra förklaring!

ang detta med gjordar... den innreta gjorden, den man knäpper först, "din" däckelgjord, ska väl spännas åt, medans den yttre, "din" bukgjord, sånns lösare... är det så?

slänger ut igen m svängel, 30 eller 70 cm från marken, vilket är bäst?

Tack, vad roligt att min "pedagogik-övning" uppskattades...fastän jag stökar till det med namnen på gjordarna :)

Så har jag fått lära mig iaf. Jag drar åt den inre gjorden (vi får väl säga inre & yttre tills ngn kommer och reder ut vilken som är vilken av gjordarna :p) "lagomt", ungefär som jag drar åt ett skärp på mig själv. Sedan drar jag åt den yttre så pass att jag tycker den "stödjer upp" skakelns position i öglan.

Angående svängeln så sa en körkunnig person såhär till mig en gång: "Positionen på svängeln avgörs av vinkeln på draget" (brösta+draglinor gissar jag att han menade med "draget"). Jag tror som så, att det är svårt att säga ngt rent generellt om höjden på svängeln, man får nog gå från fall till fall.
Men det är ju vad jag tror, sen vad som är rätt kan ju vara en heeeeelt annan sak :D
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Det ösregnar här just nu så hästarna har dragit in till skogs, därför får jag vänta lite med att sela på och ta bilder av det. Fast när du väl fått ihop selen korrekt så kanske du inte ens behöver ha några bilder på anspänning, det kanske du fixar lika bra på egen hand :)

Lycka till sålänge!

TUSEN MILJONER MILJARDER TACK!!!!!!!!!!!!!!!! :bump: Du är den bästa människa jag träffat på länge!!!!!! Tack!!! :love: Helt underbart snällt av dig att du tog dig så mycket tid för att hjälpa en galning som mig! ;)
Ska genast ner till stallet (med datorn, haha) och montera ihop min Berta! Borde ju fungera nu, och om jag inte får ihop det så är jag nog helt enkelt inte rätt människa för att köra häst och vagn! :angel:

Jag tror jag får ihop det med vagnen nu, men jag har ju ingen svängel ännu. Finns det något ställe man kan köpa det på? Hittade på Drive Out, men 2-3 veckors leveranstid är lite lång tid. Vill ju testa att köra nu! :D
Åker till Börjes - Tingsryd på lördag, men de har väl inga svänglar där? Känner du till något ställe i Småland/östra Halland?
Vet ingen svetskunnig person... Typiskt!
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

hmmm.. börjas borde väl ha tycker jag!

du får beställa på driveout (jag gjorde det i morse :D )
och ta rakt-fram-utan-backe-turer i ett par veckor. ;)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

hmmm.. börjas borde väl ha tycker jag!

du får beställa på driveout (jag gjorde det i morse :D )
och ta rakt-fram-utan-backe-turer i ett par veckor. ;)

Jag tycker också Börjes borde ha!! Men jag kan inte hitta det på deras hemsida... Hmm, får kolla igen! Eller är det någon som vet om Börjes-Tingsryd har svänglar?

Ja, det får väl (i värsta fall) bli så! Rakt fram utan backar blir svårt, finns en kort runda. Lär bli samma, korta runda tills svänglen kommer! Bättre än inget :laugh:

Är du också nybörjare med körning? :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

När jag monterade min svängel så utgick jag från bröstans position på ponnyn, hjulaxeln och skaklarna på vagnen, jag försökte att inte få en bruten draglinje. Usch vad krånglig jag känner mig, jag är ju inte till ngn hjälp alls för dig jue :( Var är alla körkunniga? Hjälp!

Vad gäller svängeln, så gjorde jag först en egen rak av ett rejält hjärnrör, men jag tyckte den slog i vagnen (bank-bank-bank-bank), så jag gjorde en ritning som jag sedan viftade framför ögonen på min hovis med. Hon böjde då till en tjusig svängel åt mig enligt mina önskemål. Jag är övertygad om att jag har Sveriges tjusigaste svängel på min vagn :D
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Är du också nybörjare med körning? :)

både ja och nej, körde en del när jag var yngre (läs åkte i vagnen bakom den tokvana hästen) fast då med loksele och rockard, så bröstsele är nytt för mig!

så jag betraktar mig som nybörjare. :o
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

När jag monterade min svängel så utgick jag från bröstans position på ponnyn, hjulaxeln och skaklarna på vagnen, jag försökte att inte få en bruten draglinje.

detta kräver en pedagogisk ritning/bild. ;)

Jag är övertygad om att jag har Sveriges tjusigaste svängel på min vagn
kräves en bild här åxå tror jag! :angel:
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

både ja och nej, körde en del när jag var yngre (läs åkte i vagnen bakom den tokvana hästen) fast då med loksele och rockard, så bröstsele är nytt för mig!

så jag betraktar mig som nybörjare. :o

Okej! Men lycka till! Vi får hålla igång den här tråden, vill se hur du och din polle ser ut i vagnen! När svängeln och allt är på plats :D
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Ringde just till Drive Out och de har sommarstängt nu!!!!
Minst tre veckors leveranstid sa han :cry: Så typiskt! Nu måste jag verkligen hitta ett annat ställe :P
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

detta kräver en pedagogisk ritning/bild. ;)

Hrm...Det finns en gräns för hur pedagogisk jag kan vara faktiskt, men jag skall försöka förklara hur jag tänkte:


pedagogiktur.jpg


Jag har ingen nyare bild så jag får ta en gammal och kludda på den. Alltså; De röda linjerna illustrerar hur draglinjen ser ut i anspänningen på bilden och den blå punkten är var hjulaxeln finns på min vagn.
På denna bild har jag min provisoriska "järnrörs-bank-bank-svängel" (det förklarar vår bistra min kanske :p)


Bröstan sitter lite för lågt (och även skakeln tycker iaf jag), men överlag så följer draget (brösta-draglinor till svängel rätt bra linjen med skakeln. Men, när jag höjde upp bröstan och bytte till min fenomenala designsvängel med säkerhetsfästen, ja då tyckte jag att det blev "otakt" mellan linjerna, så jag justerade positionen på svängeln en smula samt att jag flyttade höjden på skakelöglan uppåt ett hål.
Den nya draglinjen ser ut mer i stil med de lila linjerna på bilden.

Jag är total gröngöling på sånt här, men jag läser och frågar dem som verkar kunniga. Så justerar jag och sen frågar jag min häst vad hon tyckte om det hela, verkar hon nöjd så läser jag lite till och slutligen rådfrågar jag "de vise" ytterligare en gång. Så som inställningarna är nu på min vagn verkar det vara slutet gott-allting gott, men jag är absolut inte den som inte viker mig om ngn med mer kunskap än mig påpekar ngn brist :)




kräves en bild här åxå tror jag! :angel:
Hihi, jag tror det får nöjas med bilder från mig för idag iaf. Men kanske jag skryter med min tjusiga design ngn annan dag :D

*tio tecken*
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

På tal on draglinje.. Vi var tre ekipage som körde samma vagn en dag.
1. Fel sele för vagnen och hästen något mindre
drag_liten.jpg

2. Vagn, häst (D-ponny) och sele som passade
sele.jpg

3. Rätt sele men hästen var något högre (liten häst)
drag_stor.jpg


..och ja! den inre gjorden håller däckeln på plats och heter däckelgjord. Den yttre heter bukgjord. Annars tycker jag din förklaring borde förvaras någonstans för framtiden! (säljer den till Driveout??:angel:)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 010
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 525
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har ingen att bolla med och tänkte därför höra med er. Jag har nyss beställt sele till Malte, men vet inte riktigt hur de ska sitta...
Svar
4
· Visningar
871
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 934
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp