Hjälp mej välja!

Sv: Hjälp mej välja!

Tycker absolut att du ska starta en övertalningskampanj på sambon om rottis. När jag skaffade min så var mamma och pappa inte ett dugg nöjda över rasvalet. Idag är hunden 2 år gammal och en älskad familjemedlem. De ringer (bor 50 mil bort) och frågar hur det är med henne, och om vi varit och hälsat på dem så försöker de nästan kidnappa henne ;)

Jag tror på att du bara köper en rottis och inte säger något åt sambon förrän det är försent :angel:


Hmm.. undrar hur bra det är för relationen!? ;)
 
Sv: Hjälp mej välja!

När jag nu väl lyckats välja ut några av alla dessa rasförslag ni kommer med, hur tycker ni jag ska gå vidare för att bilda mej en uppfattning om raserna jag inte träffat så många individer av? Förutom det uppenbara att läsa massor!

Vart ska jag ta vägen för att träffa representativa individer? Utställning, tävlingar, uppfödare? Fler ställen jag inte tänkt på?
Bör jag ens åka på utställning för att träffa brukshundar? :confused:

Det beror på vilka raser det handlar om. Tex kelpie ska väl vara ganska jämna och där kan man säkert träffa bra hundar även på utställning men i de mer uppdelade raserna känns det mindre givande.

Jag skulle satsa på att göra hembesök hos uppfödare som föder upp den typen av hund du är intresserad av. Det tror jag är mest givande.
Kolla också om rasklubbarna har några aktiviteter där du kan komma och vara med för att träffa folk och hundar.

Om du vill träffa aussie kan du komma och hälsa på hemma hos oss :D
Camaro skulle nog bli väldigt glad om Ebun följde med ;)
 
Sv: Hjälp mej välja!

Beroende på ras och inriktning så kan rasklubben vara en god idé. Nu vet jag ju att inom delade raser så är rasklubben ofta väldigt inriktade på ena typen men när det är jämnare raser så...
Många klubbar har olika typer av aktiviteter som kurser/träningar/läger, gemensamma promenader mm mm. Utmärkta tillfällen för att komma och titta på hundarna och snacka med "vanligt" folk.
Annars så är väl uppfödare bra. Jag tycker absolut inte att det är självklart att uppfödare skall öppna sitt hem för folk som är intresserade av rasen men dessbättre finns det ju sådana.
När det gäller bruksinriktade uppfödare så har relativt många träffar och träningar för kennelns hundar och ibland även läger. supertillfälle och då kanske man inte känner att man tränger sig på på samma sätt.
Och så kan man förstås ha tur och få kontakt med folk via forumet :D.
MH/MT är heller inte fel att kolla på :).

Får man fråga vilka raser du fastnat för?
 
Sv: Hjälp mej välja!

Kl

Svarar flera.
Tycker det är väldigt tråkigt att höra att den vita har sådant dåligt rykte. Ja, det finns vissa med sämre mentalitet, men de bra är inte svåra att hitta. Dålig mentalitet dyker upp här och där i de flesta raser.
Jag känner massor med herdar utspridda över hela vårt land, några i Norge och Finland och majoriteten är riktigt bra hundar.

Sen finns det tyvärr vissa som enbart går på utseendet i aveln och glömmer den viktigaste delen, huvudet.
VH är på frammarsch, godkännandet som bruksras tror iaf jag, var bra för rasen.

Svar till Line_n: jag kan förstå din förvirring, många påstår att VH duger utmärkt till familjehund och vissa individer stämmer det nog bra. Men jag skulle akta mig för att säga att den inte kräver aktivering.. Vet flera som har varit ut på annons för omplacering då ägarna inte klarat av dem när de börjat närma sig 1-2år, dåvarande ägare har inte aktiverat mer än korta promenader, knappt fostrat dem alls. Senast en hane som barnen i familjen fått göra mer eller mindre vad de ville med. Enligt dem var det alla fel på hunden. Han placerades om och kom till ett hem som även de har barn. Men här fick hunden tydliga direktiv om vad som var ok och ej, han blev ordentligt aktiverad både i kropp och knopp. Plötsligt blev den hopplösa hunden en kanonbra kamrat!
Summa sumarum: JAG skulle säga att den är snäppet för "krävande" för att kallas familjehund, men den har ju inte samma tryck och GO i sig som tex schäfer.

Nu känns det som att jag svamlar, jag är trött och behöver sova ;)
Ursäkta lite OT men behövde försvar rasen lite ;)
 
Sv: Hjälp mej välja!

Försök få din sambo att ändra uppfattning om staffarna. Har du en gång haft en staffe vill du inte ha något annat. :D
Jag tävlar agility med min + att jag kört upp henne till viltspårschampion (vilket tog 3 veckor :angel: ). Nu tränar vi inför start i bruksspår och lydnad, + agility också då. Fantastiskt duktiga spårhundar många av dom.
Fantastiskt enkel hund att leva med. Glad, social, älskar alla. Min är otroligt förarvek vilket gör henne otroligt lättuppfostrad.
Hon älskar att jobba, hänger gladeligen ut och joggar en mil. Går lös överallt. Skulle aldrig dra efter något då hennes vilja att vara matte till lags är långt mycket större än hennes 4:a på förföljande och gripande på MH. ;)
Samtidigt som hon gärna hänger med på ALLT hade hon inga problem att sova bredvid mig i en vecka när jag fick influensa. Klart hon var glad när hon väl fick komma ut, men hon skulle aldrig drömma om att bli jobbig inomhus. Inomhus vilar man, och säger jag att hon ska vila en vecka så vilar hon en vecka. :)
Sen är dom onekligen av behändig storlek. Rejäla, tåliga, robusta men ändå små. Min väger ca 16 kg till sina 36 cm.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 305
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 854
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 200
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 936
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp