Bukefalos 28 år!

Hjälp mig bli klok på mitt förhållande.

@input Jag tänker att när du skriver att han vill ha ett hus och en fru om 10 år för mig lika givande som att någon skulle säga att han vill ha en röd volvo och en innekatt. Det är liksom materiella, ytliga saker. Och det hade skrämt mig om en partner sagt så till mig; jag hade tolkat det som att hen redan har sin idealbild satt och att jag ska spela en redan förtryckt roll i hens framtid.
 
Senast ändrad:
Jag måste säga att utifrån det du skriver tycker jag det verkar som han verkligen VILL passa in i normen, men inte förmår att tvinga sig. Han vill verkligen vara en sådan man som han beskriver. Men han är inte det.

Ja jag kan nog hålla med dig, så kan det vara. Men bara för att en person är på ett visst sätt, tycker jag inte det betyder att hen måste vara så alltid. Det finns ju orsaker till att vi blir som vi blir som vi inte alltid kan påverka eller som vi inte vill ska följa oss resten av livet. Uppväxt, miljö, händelser i livet som påverkat oss etc. Det viktiga att utgå ifrån (och där vi hamnat fel) är nog att förändringen måste komma från personens eget håll och inte från någon annans?

jag måste sluta försöka göra förändringen åt honom, för den blir inte sann då. Han måste göra den själv, om han vill. Men till skillnad från många i tråden kan jag (som har mer insikt än ni genom att jag känner honom och oss och har en större bild, och mindre insikt i och med att jag är kär och hemmablind) säga att jo, jag tror att han vill leva ett annat liv än det han gjort under många år tidigare. Men jag tror att hans ramar är större än mina. Och jag funderar på om det inte kan vara nyttigt för mig att se (med hjälp av terapi) om inte jag kan vidga mina ramar. De kanske begränsar mig också?
 
Det är svårt för mig att svara på varje inlägg enskilt så jag svarar dig och kanske glider in på annat jag läst i tråden och reflekterat över.

Jag är inte helt stängd för att är kan vara så. Han kanske tror att han vill för att han vet att "han borde". Jag har lyft den frågan mycket nu i dagarna men även innan, och igår kväll tänkte han efter en stund och svarade sen "jo jag vill.". Jag tror nog ändå på det. Vi hade ett bra samtal igår.

Jag tror också att vi har helt olika syn på "svensson" eller snarare olika fördomar. Han är rädd att hamna i ett liv där han bara jobbar, ser på tv och går och lägger sig. Han kanske har tolkat mig som att jag tycker att det är så det ska vara. Men nu hoppas jag att han hört när jag berättat att svensson för mig absolut är att göra saker var för sig, träffa vänner, träffa nya människor, pyssla med hobbies osv och utveckla sig själv både privat och på jobbet. Om man orkar och hinner, och man får väl hjälpa varandra. Och prio måste ju ligga på barnen och familjen och att man tänker vi lika mkt som man tänker jag. Det är min föreställning iallafall.

När jag frågar honom (vilket jag gjort också flera gånger) vad han vill, hur han vill ha sitt liv, vart han ser sig om 10 år och vad han har för drömmar har han alltid svarat med fru och barn i ett litet hus någonstans. Ända från början av vår relation. Utan att jag först hintat om att det är det jag vill. Men det är förvirrande när han ger mig signaler som säger motsatsen, eller han vacklar i hur han uttrycker sig iallafall. Ibland är inte äktenskap viktigt för honom, ibland kan han absolut tänka sig det, ibland är det självklart för honom att sluta dricka helt såsmåningom och ibland inte (utan att jag kommit med den idén, det har han gjort), ibland vill han ta det lugnt med festandet och så blir det ändå en period där han råkar gå ut ofta för att vännerna föreslår det. Alltså jag börjar känna, att HAN är osäker. Han kanske inte vet helt hur han vill leva i vardagen, eller varför, eller vem som påverkar honom. Han måste fundera på det där. Han kanske har trott att han sagt sanningen till mig, för att det kändes som sanning för honom då, och sen vacklat, och sen vacklat tillbaka igen.

Någon frågade om anledningen till att han inte redan har VVV om han nu verkligen vill det. Han har inte kunnat bli kär på riktigt på typ 10 år innan vi träffades. Han har försökt, men inte kunnat. Han har längtat efter det (både enligt honom och hans omgivning) men inte hittat det. Träffat många som hade kunnat bli en partner men inte fått några känslor. Och under tiden fördrivit sin vardag med festande. Och på 10 år kan väl det bli en vana, även om målet är ett annat? Jag tänker att det inte är så svårt att leva på ett sätt för att man är på ett visst plan i sitt liv och när man gjort det i 10 år, levt själv och inte behövt tänka på något annan eller förhålla sig till någon annans önskemål, då är det kanske inte så konstigt om det blir en övergångsperiod? En stor omställning? Speciellt när det är så sent i livet? Han har själv sagt så iallafall, att han är ovan. Men att han vill. Jag tänker att allt i ens beteendemönster inte beror på hur man ÄR, utan på hur livet har blivit. Det är väl inte säkert att man vill ha det så, bara för att det länge varit så?

Jag tycker att det var bra att vi fick den är omskakningen. Han säger att han inte ens tänkt på det, att han känt sig begränsad, men att det smugit sig på och nu har han vaknat upp och insett hur situationen blivit. Han avskärmar sig för att det är så han tror att jag vill ha det. Och det gör att det knyter sig i magen på mig. Så kan vi inte ha det.

Jag tänker jättemycket på mig själv. Jag måste ta ansvar för mig själv. Jag måste sluta ta ansvar för vår relation. Jag gör det på riktigt, till den grad att det inte blir naturligt, utan mitt undermedvetna vill hålla den på en nivå där jag känner att den "bör" vara. Jag gör det jättelätt för honom att bara glida med på en räkmacka i det, men samtidigt gör jag det svårt för honom att ta plats och initiativ om jag alltid redan gör det.

Jag antar att jag är och har varit jätterädd att det inte ska vara så bra som jag tror, att jag måste arbeta för att det ska fortsätta vara bra och jag har så otroligt höga förväntningar på hur vårt förhållande ska vara att det blir olyckligt. Jag har ett kontrollbehov som jag måste jobba med. Jag har trust issues som jag måste jobba med. Jag kan enkelt se att jag skulle ta med mig detta in i en annan relation också, för jag hade det beteendet i min förra med fast inte med samma specifika problem. Ta hand om, tänka steget före, hjälpa, "rätta till", hålla uppe.

Jag tänker börja i terapi snarast möjligast och en gång för alla få hjälp och få bearbeta varför jag är osäker, har ångest, kontrollbehov och är så himla rädd att bli besviken och sårad att jag måste förbereda mig på det i förväg. Varför det är viktigt för mig att min partner och jag följer en norm. Jag behöver det. Jag ska vara ärlig mot mig själv och kanske få hjälp med VARFÖR jag vill ha det på det viset jag vill. Och vara ärlig mot honom. Och låta tiden utvisa om vi passar ihop när jag bara är jag och han bara är han.


Jag tror ändå att vi kan ha det väldigt fint tillsammans. Vi har en jättefin kontakt. Vi förstår varandra väldigt bra på andra områden än fest och tjejkompisar och vi vill varandra väl. Vi har samma humor. Vi har spännande diskussioner. Vi har jättebra intimitet och sexliv. Han stöttar mig i allt jag gör. Jag vill ha honom, men det måste bli bra. Vi måste må bra, båda två på var sitt håll och tillsammans.
Det är inte kompisarnas fel att han går på krogen. Punkt.
Hade han inte velat - så hade han inte gått.

Om du vill söka samtalsterapi så gör det för att du överlag känner att du behöver det. Inte för att anpassa dig till honom.
 
Jag tycker det är ganska stor skillnad på att ha ett genuint musikintresse och/eller att följa ett band på festival jämfört med att vara bekräftelsekåt och pussa "tjejkompisar" på krogen.

För musikintresset finns varken åldersgräns eller relationsgräns i min värld.

Det är det absolut. Detta var på ämnet "förväntas bete sig på ett visst sätt vid en viss ålder".
Just vid detta tillfälle var jag på Hultsfredsfestivalen för att jobba i sjukvårdstältet, men det sa jag ju inte till exet.
Å andra sidan åkte jag på massor av festivelar sommaren efter.
 
J Det viktiga att utgå ifrån (och där vi hamnat fel) är nog att förändringen måste komma från personens eget håll och inte från någon annans?

Alltså, jag har genomgått den där förändringen. Men inte på det sättet som beskrivs här i tråden, utan helt omärkligt för att jag gjorde andra prioriteringar - av fri vilja. Jag ville prioriterar bort saker för att prioritera honom och relationen. Det var helt enkelt mer lockande för mig. Och samma för honom. Annars hade vi aldrig gift oss.

För er låter det som bägge måste göra våld på sig och jämka, och det ser jag inte hur det skulle fungera i längden. Det ska inte vara jobbigt att gå in i en relation, det ska inte vara en massa krav. Det ska vara vilja och omtänksamhet. Annars får det vara, för min del i alla fall.
 
@input Jag tänker att när du skriver att han vill ha ett hus och en fru om 10 år för mig lika givande som att någon skulle säga att han vill ha en röd volvo och en innekatt. Det är liksom materiella, ytliga saker. Och det hade skrämt mig om en partner sagt så till mig; jag hade tolkat det som att hen redan har sin idealbild satt och att jag ska spela en redan förtryckt roll i hens framtid.

Och nu tänker jag "herregud jag spelar ju med i hela när han säger.. så menar han.."-grejen. Men jag kan inte radera mitt inlägg nu så ja, överse med det.
 
@input Jag tänker att när du skriver att han vill ha ett hus och en fru om 10 år för mig lika givande som att någon skulle säga att han vill ha en röd volvo och en innekatt. Det är liksom materiella, ytliga saker. Och det hade skrämt mig om en partner sagt så till mig; jag hade tolkat det som att hen redan har sin idealbild satt och att jag ska spela en redan förtryckt roll i hens framtid.

Okej, så tänker inte jag. Det är ju min vilja också, att ha en man och ett eller två barn är något jag drömmer om och längtar till. Så vill jag gärna att min liv ska se ut, en egen familj. DET vill han också. För mig är en familj liksom min grunddröm i livet, innekatt och röd volvo hade bara varit prylar ovanpå som är mer flexibla.
 
Okej, så tänker inte jag. Det är ju min vilja också, att ha en man och ett eller två barn är något jag drömmer om och längtar till. Så vill jag gärna att min liv ska se ut, en egen familj. DET vill han också. För mig är en familj liksom min grunddröm i livet, innekatt och röd volvo hade bara varit prylar ovanpå som är mer flexibla.

Jag vet inte riktigt hur jag ska sätta fingret på hur jag menar men. Det blir mer "jag vill ha en fru" som blir egenmålet, inte hur en kommer dit eller med vem, för mig. Det gör, i min värld, att det som egentligen betyder något såsom hur man trivs med varandra, kommunicerar eller går ihop, får stå tillbaka eftersom båda vill Samma sak. Tänker lite att du i inlägg efter inlägg framhåller att han faktiskt vill ha ett svenssonliv, han också. Som att det är viktigast i er relation och finns bara det så löser sig allt.
 
Alltså, jag har genomgått den där förändringen. Men inte på det sättet som beskrivs här i tråden, utan helt omärkligt för att jag gjorde andra prioriteringar - av fri vilja. Jag ville prioriterar bort saker för att prioritera honom och relationen. Det var helt enkelt mer lockande för mig. Och samma för honom. Annars hade vi aldrig gift oss.

För er låter det som bägge måste göra våld på sig och jämka, och det ser jag inte hur det skulle fungera i längden. Det ska inte vara jobbigt att gå in i en relation, det ska inte vara en massa krav. Det ska vara vilja och omtänksamhet. Annars får det vara, för min del i alla fall.

Nej jag vill inte heller att det ska vara en massa krav. Det känns fel. Och ska han förändra sig så får han göra det av fri vilja. Han kanske tycker att han kan leva familjeliv OCH leva det liv han vill, vilket vid närmare beskrivning igår var att få hålla på med något intresse, träffa vänner, träffa vänner oberoende av kön, utvecklas och då och då gå ut på krogen. Det är det han vill, enligt honom själv. Nu får jag ju vänta och se om det är vad han vill på lång sikt, jag har ju blivit lite osäker på hur ärlig mot sig själv/säker han är där.

Men säg ATT det är så, det är så han är lycklig med att leva, helt ärligt och genuint. Då ställer jag mig själv frågan, skulle jag ha problem med det? Om ja, varför? Jag kanske har en sån bestämd bild av hur det ska vara (och hur det inte ska vara) att jag inte vet om jag vill det själv, eller varför det är viktigt för mig. Jag vill reda ut det och få hjälp att reda ut det, jag behöver gå i terapi. Sen får vi se vad det ger. TÄNK om det kan göra att jag blir lycklig med honom och han med mig. Det vore helt underbart. Jag vill ge det en ärlig chans. Men ÄRLIG.

Jag ska inte göra våld på mig själv, men jag är inte helt säker längre på om det vore att göra våld på mig själv att öppna mina ramar lite. Det kan ju hända att det vore jätteskönt. Jag vill ta reda på det. Jag vill bestämma detta med självkänsla och självkännedom, och jag känner inte riktigt att jag har det idag.

Och jag är såpass säker på att jag vill ha honom att jag inte vill försumma oss innan jag tagit reda på det.

Det som är riktigt viktigt för mig är idag:

Trohet
Ärlighet
Trygghet
Familj (barn)

Där har det aldrig krockat mellan oss. Han har aldrig visat tecken på att vilja vara otrogen och han vill leva monogamt. Han är alltid ärlig (när han vet det själv), säger vad han tycker i alla lägen även om det innebär att han inte tänker efter först och ändrar sig sen. Men smyger med saker, går bakom ryggen etc, det tror jag aldrig han skulle göra. Tryggheten har han i stort, det är min definition av trygghet som jag måste specificera för mig själv. Vad är trygghet för mig och varför är det så? Varför är det mer tryggt för mig att han träffar en killkompis än en tjejkompis? Varför är det mer tryggt för mig att ha honom på en golfbana än på krogen? Det är ju mina trust issues och osäkerheter igen, är de berättigade eller kan jag jobba på dem? Familj och barn vill han ju ha.
 
Senast ändrad:
Jag vet inte riktigt hur jag ska sätta fingret på hur jag menar men. Det blir mer "jag vill ha en fru" som blir egenmålet, inte hur en kommer dit eller med vem, för mig. Det gör, i min värld, att det som egentligen betyder något såsom hur man trivs med varandra, kommunicerar eller går ihop, får stå tillbaka eftersom båda vill Samma sak. Tänker lite att du i inlägg efter inlägg framhåller att han faktiskt vill ha ett svenssonliv, han också. Som att det är viktigast i er relation och finns bara det så löser sig allt.

Jaha okej, nej jag tror inte att då löser sig allt. Men jag ser det ändå som en bra grej att båda i grunden vill samma. Hade han inte velat ha barn till exempel, då hade jag inte kunnat leva med honom för det vore att försaka mitt eget liv. Hade han inte velat ha en röd volvo hade jag kunnat leva med det ;)
 
När jag läser ovan tycker jag du har mognat mkt bara på detta inlägg jämfört med det första dvs att du nu också funderar kring ditt beteende och din roll.
Stort plus för det och för att du läst allas inlägg utan att bli upprörd tillbaka :up:

Ja jag har verkligen fått mig en tankeställare, en djup en. Och det hoppas jag kan leda till något bra, oavsett vad som @Monstermom skrev. Det var ju väldigt enkelt för mig att min sambo valde att "följa mig" ett halvår för då slapp jag möta mina demoner. Jag vill bli av med dem.
 
Det är inte kompisarnas fel att han går på krogen. Punkt.
Hade han inte velat - så hade han inte gått.

Om du vill söka samtalsterapi så gör det för att du överlag känner att du behöver det. Inte för att anpassa dig till honom.

Nej det har varit lite luddigt det där. Det är nog ett bekvämt och välbekant sätt för dem att umgås på. Verkar vara så för ganska många killar. Jag funderar på om det kan vara osäkerhet från hans sida som gör att han inte sagt "nej jag vill hellre att vi gör X" eller bara lathet. Det är aldrig han som föreslår att de ska gå ut. De är aldrig han som ringer först ens (eller nästan aldrig) och föreslår någonting alls. Jag tror att det är bekvämt och att han förut inte reflekterat så mycket över det alls utan det har bara flytit.

Jag behöver samtalsterapi. Jag var sjukskriven för ångest i somras och sökte då men när jag fick komma in fegade jag ur och ångrade mig. Jag har mycket att bena i. Har gått i terapi förut en aldrig fullt ut och aldrig helt ärligt. Nu ska jag söka privat tänkte jag, så slipper jag stå i kö i 3 månader igen...
 
:crazy:
Jag var på krogen igår kväll med en väninna (!) och vaknade inte förrän kl 10.40.
Jag är 57 och evigt förtappad.
Shit jag är 60+ betyder det att jag inte platsar på biketräffar på krogen?

"Ibland är inte äktenskap viktigt för honom, ibland kan han absolut tänka sig det, ibland är det självklart för honom att sluta dricka helt såsmåningom och ibland inte" Abra kadabra.
Vad ser du för pappamaterial i den här mannen? Om jag vore i din ålder o kände behov av reproduktion hade jag förmodligen valt en spermabank.

Sök hjälp, gå i terapi, väx upp o bli din egen o häng inte upp ditt liv o din framtid på en osjälvständig looser.
 
Jag har inte sett någon som skriver att de tycker att mannens beteende är något att hänga i julgranen. Tvärtom är det flera som skrivit att de inte skulle kunna se sig i ett liknande förhållande.

Nu är det däremot så, att mannens brist på mognad eller inte brist på mognad inte har något med saken att göra. Hade TS varit i samma nivå med samma syn och prioriteringar så hade ju det varit sak samma. Nu är det inte så. De känner och tycker olika.
Jag blir uppriktigt sagt arg på det ständiga: "är inte mannen som en vill, då ska en försöka förändra honom". Istället för att lägga energin på sig själv och hitta någon som en INTE "behöver" förändra!
Varför ska NÅGON av dem behöva anpassa sig till ett liv de inte trivs i?
Hugger den senaste knappen.....
Här har jag fått många kommentarer medan jag städat, minsann. :D
Svarar alla.

Jag skulle inte uppskatta mannens livsstil personligen, men jag fördömer den inte.
Tycker han att krogen och alkoholen är kul när man är 40 så är det hans ensak.
Om Ts har svårt för hans livsstil så är det också hennes ensak. Det är påfrestande att känna så i en relation.

Jag fördömer flirtiga beteende med andra i en relation. Inte ok någon gång oavsett ålder.

Jag tycker inte att man behöver leva efter normen vid en viss ålder.
Jag tycker personligen att normen kan vara jävligt tråkig ibland och jag skulle önska något annat istället.
Vill man leva efter normen så tycker jag det är helt ok.
Vill man ha V V V , parmiddagar, hänga på familjeliv osv är det det helt ok. Ingen ska behöva tråkas för det.

Det är inte ok att säga att man vill ha barn och hus för att sen inte mena det.
Det verkar Ts sambo göra och det tycker jag inte är ok.
Bättre att vara ärlig från början, både mot sig själv och Ts.

Jag tror också att Ts och mannen står långt ifrån varandra. Det kommer krävas mycket från båda för att det ska kunna funka.
Det är inget fel på någon av dom. Båda två verkar vara trevliga personer men dom kanske inte får det så trevligt ihop.

Eller också går allt som smort och då är det ju jättebra!
 
Nej det har varit lite luddigt det där. Det är nog ett bekvämt och välbekant sätt för dem att umgås på. Verkar vara så för ganska många killar. Jag funderar på om det kan vara osäkerhet från hans sida som gör att han inte sagt "nej jag vill hellre att vi gör X" eller bara lathet. Det är aldrig han som föreslår att de ska gå ut. De är aldrig han som ringer först ens (eller nästan aldrig) och föreslår någonting alls. Jag tror att det är bekvämt och att han förut inte reflekterat så mycket över det alls utan det har bara flytit.

Jag behöver samtalsterapi. Jag var sjukskriven för ångest i somras och sökte då men när jag fick komma in fegade jag ur och ångrade mig. Jag har mycket att bena i. Har gått i terapi förut en aldrig fullt ut och aldrig helt ärligt. Nu ska jag söka privat tänkte jag, så slipper jag stå i kö i 3 månader igen...
Nu säger du att det är fel på dig och inte relationen.
Och du ursäktar hans beteende med att det beror på hans kompisar.

Förut flöt det runt ett utryck på FB som jag tyckte var ganska bra (jag brukar inte tycka såna är bra) på engelska som gick ut på ungefär "innan du diagnosticerar dig själv med depression var säker på att du inte är omgiven av assholes".
 
Shit jag är 60+ betyder det att jag inte platsar på biketräffar på krogen?

"Ibland är inte äktenskap viktigt för honom, ibland kan han absolut tänka sig det, ibland är det självklart för honom att sluta dricka helt såsmåningom och ibland inte" Abra kadabra.
Vad ser du för pappamaterial i den här mannen? Om jag vore i din ålder o kände behov av reproduktion hade jag förmodligen valt en spermabank.

Sök hjälp, gå i terapi, väx upp o bli din egen o häng inte upp ditt liv o din framtid på en osjälvständig looser.
Word! :) Vi tycker lika. :D
 
Shit jag är 60+ betyder det att jag inte platsar på biketräffar på krogen?

"Ibland är inte äktenskap viktigt för honom, ibland kan han absolut tänka sig det, ibland är det självklart för honom att sluta dricka helt såsmåningom och ibland inte" Abra kadabra.
Vad ser du för pappamaterial i den här mannen? Om jag vore i din ålder o kände behov av reproduktion hade jag förmodligen valt en spermabank.

Sök hjälp, gå i terapi, väx upp o bli din egen o häng inte upp ditt liv o din framtid på en osjälvständig looser.

Hade jag tyckt att han var en osjälvständig looser hade jag aldrig behövt skapa den här tråden... Jag VET att han är en helt fantastisk människa. Med brister. Precis som jag. Frågan är väl om vi kan bli lyckliga ihop. Jag hoppas och han hoppas.
 
Nu säger du att det är fel på dig och inte relationen.
Och du ursäktar hans beteende med att det beror på hans kompisar.

Förut flöt det runt ett utryck på FB som jag tyckte var ganska bra (jag brukar inte tycka såna är bra) på engelska som gick ut på ungefär "innan du diagnosticerar dig själv med depression var säker på att du inte är omgiven av assholes".

Nej jag tycker nog inte att jag säger att det är fel på mig, men jag försöker förstå och förklara hans agerande med att han är osäker eller inte tänker sig för, inte försvara det. Det betyder inte att det är ett bra beteende eller att det bör fortsätta vara så.

Det som eventuellt skulle kunna vara fel på mig är att jag försökt förstå och förklara för mycket beteenden, det vet jag inte riktigt än faktiskt.
 
Nej jag tycker nog inte att jag säger att det är fel på mig, men jag försöker förstå och förklara hans agerande med att han är osäker eller inte tänker sig för, inte försvara det. Det betyder inte att det är ett bra beteende eller att det bör fortsätta vara så.

Det som eventuellt skulle kunna vara fel på mig är att jag försökt förstå och förklara för mycket beteenden, det vet jag inte riktigt än faktiskt.
Det är inget fel på dig!

Att försöka förstå någon annan är inte heller något fel.
Det du gör kallas att mentalisera, dvs förenklat att sätta sig in i hur det kan vara för en annan människa, hur och varför osv.

Jag tycker att han borde försöka göra samma när det gäller dig.
 
Det är svårt för mig att svara på varje inlägg enskilt så jag svarar dig och kanske glider in på annat jag läst i tråden och reflekterat över.

Jag är inte helt stängd för att är kan vara så. Han kanske tror att han vill för att han vet att "han borde". Jag har lyft den frågan mycket nu i dagarna men även innan, och igår kväll tänkte han efter en stund och svarade sen "jo jag vill.". Jag tror nog ändå på det. Vi hade ett bra samtal igår.

Jag tror också att vi har helt olika syn på "svensson" eller snarare olika fördomar. Han är rädd att hamna i ett liv där han bara jobbar, ser på tv och går och lägger sig. Han kanske har tolkat mig som att jag tycker att det är så det ska vara. Men nu hoppas jag att han hört när jag berättat att svensson för mig absolut är att göra saker var för sig, träffa vänner, träffa nya människor, pyssla med hobbies osv och utveckla sig själv både privat och på jobbet. Om man orkar och hinner, och man får väl hjälpa varandra. Och prio måste ju ligga på barnen och familjen och att man tänker vi lika mkt som man tänker jag. Det är min föreställning iallafall.

När jag frågar honom (vilket jag gjort också flera gånger) vad han vill, hur han vill ha sitt liv, vart han ser sig om 10 år och vad han har för drömmar har han alltid svarat med fru och barn i ett litet hus någonstans. Ända från början av vår relation. Utan att jag först hintat om att det är det jag vill. Men det är förvirrande när han ger mig signaler som säger motsatsen, eller han vacklar i hur han uttrycker sig iallafall. Ibland är inte äktenskap viktigt för honom, ibland kan han absolut tänka sig det, ibland är det självklart för honom att sluta dricka helt såsmåningom och ibland inte (utan att jag kommit med den idén, det har han gjort), ibland vill han ta det lugnt med festandet och så blir det ändå en period där han råkar gå ut ofta för att vännerna föreslår det. Alltså jag börjar känna, att HAN är osäker. Han kanske inte vet helt hur han vill leva i vardagen, eller varför, eller vem som påverkar honom. Han måste fundera på det där. Han kanske har trott att han sagt sanningen till mig, för att det kändes som sanning för honom då, och sen vacklat, och sen vacklat tillbaka igen.

Någon frågade om anledningen till att han inte redan har VVV om han nu verkligen vill det. Han har inte kunnat bli kär på riktigt på typ 10 år innan vi träffades. Han har försökt, men inte kunnat. Han har längtat efter det (både enligt honom och hans omgivning) men inte hittat det. Träffat många som hade kunnat bli en partner men inte fått några känslor. Och under tiden fördrivit sin vardag med festande. Och på 10 år kan väl det bli en vana, även om målet är ett annat? Jag tänker att det inte är så svårt att leva på ett sätt för att man är på ett visst plan i sitt liv och när man gjort det i 10 år, levt själv och inte behövt tänka på något annan eller förhålla sig till någon annans önskemål, då är det kanske inte så konstigt om det blir en övergångsperiod? En stor omställning? Speciellt när det är så sent i livet? Han har själv sagt så iallafall, att han är ovan. Men att han vill. Jag tänker att allt i ens beteendemönster inte beror på hur man ÄR, utan på hur livet har blivit. Det är väl inte säkert att man vill ha det så, bara för att det länge varit så?

Jag tycker att det var bra att vi fick den är omskakningen. Han säger att han inte ens tänkt på det, att han känt sig begränsad, men att det smugit sig på och nu har han vaknat upp och insett hur situationen blivit. Han avskärmar sig för att det är så han tror att jag vill ha det. Och det gör att det knyter sig i magen på mig. Så kan vi inte ha det.

Jag tänker jättemycket på mig själv. Jag måste ta ansvar för mig själv. Jag måste sluta ta ansvar för vår relation. Jag gör det på riktigt, till den grad att det inte blir naturligt, utan mitt undermedvetna vill hålla den på en nivå där jag känner att den "bör" vara. Jag gör det jättelätt för honom att bara glida med på en räkmacka i det, men samtidigt gör jag det svårt för honom att ta plats och initiativ om jag alltid redan gör det.

Jag antar att jag är och har varit jätterädd att det inte ska vara så bra som jag tror, att jag måste arbeta för att det ska fortsätta vara bra och jag har så otroligt höga förväntningar på hur vårt förhållande ska vara att det blir olyckligt. Jag har ett kontrollbehov som jag måste jobba med. Jag har trust issues som jag måste jobba med. Jag kan enkelt se att jag skulle ta med mig detta in i en annan relation också, för jag hade det beteendet i min förra med fast inte med samma specifika problem. Ta hand om, tänka steget före, hjälpa, "rätta till", hålla uppe.

Jag tänker börja i terapi snarast möjligast och en gång för alla få hjälp och få bearbeta varför jag är osäker, har ångest, kontrollbehov och är så himla rädd att bli besviken och sårad att jag måste förbereda mig på det i förväg. Varför det är viktigt för mig att min partner och jag följer en norm. Jag behöver det. Jag ska vara ärlig mot mig själv och kanske få hjälp med VARFÖR jag vill ha det på det viset jag vill. Och vara ärlig mot honom. Och låta tiden utvisa om vi passar ihop när jag bara är jag och han bara är han.


Jag tror ändå att vi kan ha det väldigt fint tillsammans. Vi har en jättefin kontakt. Vi förstår varandra väldigt bra på andra områden än fest och tjejkompisar och vi vill varandra väl. Vi har samma humor. Vi har spännande diskussioner. Vi har jättebra intimitet och sexliv. Han stöttar mig i allt jag gör. Jag vill ha honom, men det måste bli bra. Vi måste må bra, båda två på var sitt håll och tillsammans.
Tycker att du har många kloka tankar där! :up:
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 134
Senast: Whoever
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 202
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 618
Senast: Keb71
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 037
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp