Hjälp mig bygga stall

Sv: Hjälp mig bygga stall

Jag har haft murade väggar i stall, men efter att en ponny typ demolerat en hel vägg byggde vi stall enbart i trä och det har minsann hållt i 10 år utan att behöva byta en enda planka. Då var de murade väggarna ändå armerade. Så murat är snyggt, men det är inte alltid så hållbart faktiskt...

Är det av vattentekniska skäl du vill ha varmstall? Annars går det ju att isolera vattenledningarna och lägga värmekabel i rören så att de inte fryser. Eller du menar att det ska bara hålla sig över nollan i stallet..? Jag har liksom aldrig förstått grejen med varmstall:)
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Jag har haft murade väggar i stall, men efter att en ponny typ demolerat en hel vägg byggde vi stall enbart i trä och det har minsann hållt i 10 år utan att behöva byta en enda planka. Då var de murade väggarna ändå armerade. Så murat är snyggt, men det är inte alltid så hållbart faktiskt...

Är det av vattentekniska skäl du vill ha varmstall? Annars går det ju att isolera vattenledningarna och lägga värmekabel i rören så att de inte fryser. Eller du menar att det ska bara hålla sig över nollan i stallet..? Jag har liksom aldrig förstått grejen med varmstall:)

Det ska hålla sig över nollan. Vill inte ha några +10 när det är -0 ute;)
Jag har haft kallstll hela min uppvxt och gillar det inte. Vatten som fryser, täcken som inte torkar, kllt för hovslagare/veterinär och ruggigt. Nej jag gillar det absolut inte.

Därför kommer det byggas ett stall som håller över+0.
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Har ritat en preleminär ritning och vill veta vad ni tror. Fölboxen + 1 annan box ska ha galler runt om, men man ska kunna öppna vid dörren. Övriga boxar helt galler mellan och ut mot gång/spolspilta, i fronten valvat galler som en båge och alltså inget galler över dörren.

Ha överseende med mina ritkunskaper hehe;)


imag2221_507902b59606ee2bf3e2c178.jpg
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Har inte läst hela tråden men var ett tag i ett stall som hade 2 små rum med dörr, ca 1*1 m till att slänga ner hö å halm i. Skitbra då det inte dammade å man kunde förvara det där. En ide som jag saknar. :)
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Har inte läst hela tråden men var ett tag i ett stall som hade 2 små rum med dörr, ca 1*1 m till att slänga ner hö å halm i. Skitbra då det inte dammade å man kunde förvara det där. En ide som jag saknar. :)

'Nu kommer vi h rundbalar(platsade) Och spån i bale, så det kommer inte behövas.
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

maromer1.jpg
[/IMG]
maromer2.jpg
[/IMG]

lite bilder, hoppas det var så här du menade ^_^, annars kan jag rita om det :D
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

I stallet där jag håller till leder en ytterdörr rakt in i spolspiltan. Sjukt smidigt om man har en lerig häst, eller om hästen inte vill vända i duschen!
Sen har de, precis som någon redan tipsat om en liten skrubb där höet landar, också väldigt fiffigt.
Samt att det är takat ut mot gödselstacken, så man behöver inte ut i regnet för att tömma kärran :D
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Samma här, våra hästar går förvisso in själva från hagen genom där från en sluss på utsidan, men det är ju jättesmidigt att kunna ta ut och in via spolspiltan.
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

I stallet där jag håller till leder en ytterdörr rakt in i spolspiltan. Sjukt smidigt om man har en lerig häst, eller om hästen inte vill vända i duschen!
Sen har de, precis som någon redan tipsat om en liten skrubb där höet landar, också väldigt fiffigt.
Samt att det är takat ut mot gödselstacken, så man behöver inte ut i regnet för att tömma kärran :D

Som sagt vi kommer inte ha något hö på loftet så känns totalt onödigt med en lucka i taket.

Och en dörr direkt in i spolspiltan vill jag inte ha. Den är 3*4 m och kan de inte vända där så måste de vara extremt osmidiga . Det kommer troligtvis inte bli något tak över gödselplattan då det kommer bli dyrt nog som det är;) Känns som onödigt lyx för oss människor, inget som gynnar hästarna precis hehe.
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Samma här, våra hästar går förvisso in själva från hagen genom där från en sluss på utsidan, men det är ju jättesmidigt att kunna ta ut och in via spolspiltan.

Förhoppningsvis kommer hästarna kunna gå in/ut själva men det beror helt på hur det ser ut där stallet ev ska byggas:)
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Fint du gjort det! Hur är det tänkt med hö- och spånförvaring?
Eller det kanske bara inte kommit med?
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Fint du gjort det! Hur är det tänkt med hö- och spånförvaring?
Eller det kanske bara inte kommit med?

Taket kommer gå ut ca 6 m på kortsidan där foder och täckesrum är. Där kommer strö, hinder och annat smått och gott förvaras. Även den bale som man fodrar med. För övrigt kommer vi ha plastade balar och de förvaras utomhus.
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Ja, det är klart. Nu har vi förvisso 16 hästar (tror jag) i stallet så det är väldigt mycket tid man sparar på att slippa hämta.
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Ja, det är klart. Nu har vi förvisso 16 hästar (tror jag) i stallet så det är väldigt mycket tid man sparar på att slippa hämta.

Balarna kommer stå jämte stallet och det kommer max gå åt 1/veckan. På de 2 hästar jag har nu kommer den räcka i ca 1 månad( plastat hö). Strö har jag 1 km till, så kommer hämta på pall vart efter det tar slut. Om det blir den gård och det strö vi har i tanke just nu. Annar så är det inte långt att hämta och allt är som sagt plastat och kan förvaras ute.:)
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

måste bara nämna att det är otroligt härligt att ha höselaget inomhus, har plastat hö och har alla år haft det på pall ute och genomlidit blåst, mörker, och djup snö när jag gått med mina höpåsar.

men detta året har vi byggt ett större loft och med en stor port så man kan ta in rundbalar halm och hö, och nu har vi satt upp en pall ensilage och det är otroligt härligt att kunna göra det :D. inget hö ute om skräpar ner, inget regn som förstör, ingen vind som blåser bort presseningen, faller balen ihop så gör det inget, höet fryser inte och man kan fluffa upp hela balen för att undvika att det möglar om det skulle behövas :D.

så ska du inte ha loft så rekommenderar jag att åtminstone göra ett skjul till höet som man kan stänga om. otroligt mycket behagligare att packa hö inomhus stormiga vinter kvällar än att stå ute i knädjup snö och gräva fram balen.
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Lägg därtill att balen är fryst så det knappt lossnar något när det blåser tvärvindar och snöar underifrån. :p
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Lägg därtill att balen är fryst så det knappt lossnar något när det blåser tvärvindar och snöar underifrån. :p

vet detta, därför kommer den stå under tak:) (med 3 väggar) Tänkte inte stå å hacka foder i snöstorm:D
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 208
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 539
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 770
Senast: Stekspaden
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 192
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp