Bukefalos 28 år!

HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

(Knapplån) Alexandra, får din ponny lov att simma? Kanske det kan vara ett alternativ för honom att göra nån gång i veckan om det finns nån anläggning i närheten. Möjligt jag har fel för mig men vill minnas att det är rätt vanligt med senskador och liknande på trav och galopphästar och att det är just de hästarna som brukar få simma sig friska (eller iaf hålla igång konditionen). Kostar säkert en slant men om det tar ut lite energi ur ponnyn någon/några dagar kanske han kan slippa medicinerna eller gå ner lite i dos? Simning ska ju vara väldigt skonsam träning sägs det.
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

(! Efter mina hästars fånganfall försöker jag göra ALLT i min makt för att undvika fler.


Du skriver i puralis vilket betyder att du gör allt i din makt för att undvika flera. Borde då inte ödmjukhet innebära så mkt självkretik att att man kanske trots det gör ngt fel i förebyggande syfte. Du ska inte ta detta som ngn personlig kretik, bara som ett råd att du kanske inte blint ska lita på ngn som upprepade gånger befinner sig i samma situation.

En blind höna har ofta svårt att leda en som blivit förblindad. Ta lärdom av andras misstag i stället för att följa och pröva ett annat vägval från en annan synvinkel.
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Jag har två hästar som fick fång samtidigt förra vintern av okänd anledning.

Jag har hela tiden följt råden från klinikveterinär och klinikhovslagare. De borde man väl kunna lita på?
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Du skriver i puralis vilket betyder att du gör allt i din makt för att undvika flera. Borde då inte ödmjukhet innebära så mkt självkretik att att man kanske trots det gör ngt fel i förebyggande syfte. Du ska inte ta detta som ngn personlig kretik, bara som ett råd att du kanske inte blint ska lita på ngn som upprepade gånger befinner sig i samma situation.

En blind höna har ofta svårt att leda en som blivit förblindad. Ta lärdom av andras misstag i stället för att följa och pröva ett annat vägval från en annan synvinkel.

...som betyder??
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

(Knapplån) Alexandra, får din ponny lov att simma? Kanske det kan vara ett alternativ för honom att göra nån gång i veckan om det finns nån anläggning i närheten. Möjligt jag har fel för mig men vill minnas att det är rätt vanligt med senskador och liknande på trav och galopphästar och att det är just de hästarna som brukar få simma sig friska (eller iaf hålla igång konditionen). Kostar säkert en slant men om det tar ut lite energi ur ponnyn någon/några dagar kanske han kan slippa medicinerna eller gå ner lite i dos? Simning ska ju vara väldigt skonsam träning sägs det.

Vet inte om han får simma, men finns ingenstans inom rimligt avstånd han kan simma. Däremot borde han nog kunna få gå på löpbandet i vatten om någon månad, när irapbehandlingarna är klara. Och just som du tänker, att om han utan neg belastning på senor och leder kan få jobba sig lite trött så har det positiv effekt tror jag också, märks ju bara på hur han är när vi varit på kliniken, och dels fått stimulans, men ffa fått röra sig mer och trava lite.

Men ska höra med vet nästa vecka ang vattenlöpbandet. Sånt finns en timme bort :)
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Ingen fara med den sederingsgrad han har, dubbelkollat med vet, just för att annars är det ju noga med att inte äta förrän de är fullt vakna när de varit sederade. Men ingen fara med den här sederingsgraden enligt två oberoende vet (ja jag är lite nojig och dubbelkollade). Han blir ju inte drogad så att det syns på honom, utan han är som en vanlig häst på vetranquilen, pigg, med i matchen och vet man inte att han är sederad skulle man inte kunna gissa det.

Om han däremot sederas så att det syns på honom sas så ska han inte ha något att äta. Så när han sederats tyngre inför vissa promenader t ex så får han vara utan mat tills han är med i matchen igen.



Nejdå, han rymmer inte. Men han är på tok för livlig. Han får inte springa/hoppa/skutta, och tyvärr är det just det han gör. Han stod ute i boxhage första4 veckorna av konvalescensen. Var lugn hela tiden han kollades till med två undantag då han skuttade lite vid intag. Tyvärr så lyckades han bralla upp skadan på ena gaffelbandet från 'mycket lindrig' till 'måttlig-kraftig'. Eftersom han (tills nu) är KOLUGN på box av ngn mystisk anledning, så fick han stå på box istället, och sederades inför promenaderna.

Men han är fyra år gammal, han har stått på boxvila i 17 veckor, och vi förstår alla att det börjar pysa ur öronen och han börjar ledsna nu. Tyvärr så kan vi inte släppa ut honom nu, med mindre än att han förstör 4 månaders konvalescens och vi får börja om på noll igen. Därför har han senaste veckan i väntan på återbesöket och resultatet av det fått sederas även i boxen, eftersom han fick någon form av flipp och talade om att nu hade han fått nog.

Nu ska han få öka rörelsen lite, då gaffelbanden ser mycket bättre ut. Senskadan är helt läkt, gaffelbandet på HF är nästan läkt, och det på VF syns skadan fortfarande tydligt, men det läker som det ska - men det tar ju tiiid sånt, och det var det gaffelbandet han slog upp när han fick gå i boxhage, så det ligger en månad 'efter' läkningsmässigt (och är värre).
Men gårdagens ultraljus gav grönt ljus för att öka skritten från 20 minuter per dag till 'så mycket du orkar och vill'. Dvs han får promenera hur mycket som helst nu och jag får sitta upp och skritta om jag vill (ho ho..), naturligtvis ska jag öka lite gradvis osv men det är int en gräns vid 20 min längre.

Dessutom kan jag börja ha honom i boxhage litegrann under övervakning om han är lugn, och vi har en plan för hur vi ska påbörja projekt igångsättning och utslussning.

Om 6 veckor cirkus ska han får börja trava, om allt går som det ska, och sen är det igångsättning.

Men att släppa ut honom nu är tyvärr en garanti för bus och brall, och det kan radera ut fyra långa månaders kamp, och vi får börja om - istället för om jag i 2 månader till lyckas hålla det på rätt sida och vi kan få 'gå i mål'.

Men, förhoppningsvis kommer många och långa promenader göra underverk och han bli lika änglalikt rar mönsterpatient som han varit fram till för en knapp vecka sen =)
Du kan väl gå flera gånger om dagen o sen ge mat i sjukhage om den nu även lever om i boxen.
min erfarenhet är att om de bara får börja gå mer så lugnar de sig väldigt fort.

Sen fick han komma ut i minihage - och jisses så han bockade och brallade. Har lagt ut bilderna i tråd förr, men kan visa dem igen om så önskas.
Alltså jag bli inte klok på dig.

Hur kan du få för dig att alltid plocka fram kameran i moment där det viktigaste är att stävja buset. Jag fattar inte hur du tänker.
Jag hade haffat hästen direkt!
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Du kan väl gå flera gånger om dagen o sen ge mat i sjukhage om den nu även lever om i boxen.
min erfarenhet är att om de bara får börja gå mer så lugnar de sig väldigt fort.

Haken är att ETT skutt räcker (oavsett var då), och att dte varit mmkt svårt att sedera tillräckligt tungt inför promenaderna nu senaste veckan fram till återbesöket. Och gå flera gånger har den veckan alltså inte heller kunnat användas.

Men som sagt nu är det ju fri skritt (även om den just nu är pausad, å andra sidan är en febrig häst rätt tam av sig själv de uteblivna promenaderna är inget problem för dagen), och det samt utslussning i boxhage med sedering och övervakning kommer förhoppningsvis göra att han tycker livet är prima igen. Men när tråden skrevs var det ett annat läge, och inget av dina tips(?) gick att genomföra då.

Hur kan du få för dig att alltid plocka fram kameran i moment där det viktigaste är att stävja buset. Jag fattar inte hur du tänker.
Jag hade haffat hästen direkt!

Han FICK hoppa och studsa då. Inte fasiken hade jag fotograferat om han inte fått hoppa.

Men då likt nu, så var vi ju alla mycket medvetna om att den dag han får komma ut, så kommer det bli highlife. Därför togs det då när han skulle ut efter fånget upp med veterinären, om man skulle sedera, eller hur man skulle göra just för det skulle bli hopp och studs initialt. Varvid vet tyckte att sålänge han studsar ett tag men sen håller sig mer sansad, så låt det vara.
Såldes stod jag och studerade hur han skötte sig och hur länge buset skulle hålla på. Och passade på att ta fotografier, även om det inte var bus utan hull som var menat att fånga på bild.

Nu är det ju annan skada, och helt annan risk med hopp och skuttet, och därför kan man inte tillåta det alls. Och därför han sederats för att inte hoppa och skutta.
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Men som sagt nu är det ju fri skritt (även om den just nu är pausad, å andra sidan är en febrig häst rätt tam av sig själv de uteblivna promenaderna är inget problem för dagen), och det samt utslussning i boxhage med sedering och övervakning kommer förhoppningsvis göra att han tycker livet är prima igen. Men när tråden skrevs var det ett annat läge, och inget av dina tips(?) gick att genomföra då.

Va! Har han feber också nu?
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

S0m det står, ja. Iofs låggradig (38,7), men tillräckligt för han ska vara aningens dämpad, dvs 'som en vanlig häst'. Vad febern gör för mattes nerver däremot är en annan sak...
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Hur kan du få för dig att alltid plocka fram kameran i moment där det viktigaste är att stävja buset. Jag fattar inte hur du tänker.
Jag hade haffat hästen direkt!

Så du tar alltså in din/dina hästar så fort dom gör annat än att stå stilla/rör sig långsamt i hagen?
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

S0m det står, ja. Iofs låggradig (38,7), men tillräckligt för han ska vara aningens dämpad, dvs 'som en vanlig häst'. Vad febern gör för mattes nerver däremot är en annan sak...


Långvarig medicinering leder ofelbart i slutändan till mag/tarmrubbning som i sin tur först uppvisar magkatarr (vilket är svåruppteckt) och senare till magsår, slutligen blödande magsår med skador på lever/njure och secundärt blodförgiftning. Ett tidigt tecken på att kroppens organ börjar ta skada av missbruk av långvarig medicinering är en förhöjd kroppstemperatur, med förhöjd menar jag upp till -39.0 högre kroppstemperatur än så ska allvarligt analyseras som feber.

Med din ständiga otur rekomenderar jag inte simmning i detta fall även om det skulle vara ett ypperligt alternativ som miljöombyte. Me 100% säkerhet så vill jag påstå att den i så fall skulle drunkna.
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Så du tar alltså in din/dina hästar så fort dom gör annat än att stå stilla/rör sig långsamt i hagen?

Stävja innebär väl inte med automatik att hästen tas in eller???

Att det första man gör är att slita upp kameran och ta bilder anser inte jag heller vara stävjande.. Tyvärr är det inte första gången ts börjar med att ta bilder i ett ngt "olämpligt" läge. Jag hoppas vi slipper ta del av nya "olämpliga" bilder än dom som är redovisade i forumets historik.
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Det var ju inte olämpligt då. Hästen fick lov att vara häst och hon tog kort.

Vad räknas som olämpliga bilder? Är det bilder som DU anser är olämpliga eller vad?
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Nu är den här febern kopplad till annat, men vad gäller långvarig medicinering, så det spelar tämligen stor roll på vilket preparat man medicinerar med, oavsett djurslag eller humant. Man får heller inte glömma att ingen medicinering kan vara ett värre alternativ för t ex kroniskt sjuka individer.

Så, ditt påstående är lika generellt bakvänt som tidigare, även om sakfaktan är korrekt, men tillämpningen är lite för vid. Sen är det enda han långtidmedicineras med metformin, och där så teoretiskt skulle det kunna ge enorma systemskador vid långtidsbehandling - men det vet man inget om idag, eftersom det saknas studier. De hästar som behandlats en längre period har dock hitills inte visat några biverkningar och Lillens behandling är tack och lov än inte att räkna som speciellt lång i sammanhanget.

Men, det är ju alltid med all medicin en sammanvägning av vinsten kontra risken, och där man inte får glömma risken med att inte medicinera vad det nu är för åkomma.
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Så du tar alltså in din/dina hästar så fort dom gör annat än att stå stilla/rör sig långsamt i hagen?
När hästen absolut måste stå stilla- skadans art- som min vid fång, så åkte den in blixtsnabbt om den försökte busa när den fick börja vara ute.

jo... jag hade stenkoll på den o lämnade den inte. Som att ha sjuka barn- ett åtagande.

Alex ponnys skada gick från lindrig skada till mer allvarlig o hon vill o har visat bilder på eländet.
Vet ingen som skulle beté sig så som har den stora erfarenheten av hagrelaterade skador som uppvisats.

17 v. boxvila på en så ung häst som inte gjort ngt o klart att den flipprar ut.

Man måste ta den tid som den behöver för att kunna klara av att stå i sjukhage o gå med den innan den skadar sig mer... igen. Ta av all datortid- då blir det många långa promenader.
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Nu är den här febern kopplad till annat, men vad gäller långvarig medicinering, så det spelar tämligen stor roll på vilket preparat man medicinerar med, oavsett djurslag eller humant. Man får heller inte glömma att ingen medicinering kan vara ett värre alternativ för t ex kroniskt sjuka individer.


Jag tycker man ska börja i rätt ände,, vilket i klartext betyder att man aldrig får glömma att långvarig medicinering mkt lätt kan leda till kroniskt sjuka individer.

Man gör det väldigt lätt för sig själv genom att tro att medicinering är hela hemligheten till läkningsprocessen. Man ljuger även inför sig själv genom att på en häst som utan smärtlindring blir smärtfri genom medicinering.

Kan du inte genom en annan hantering få denna individ hanteringsmässig utan att droga ner den otaliga ggr/dygn, sätta den på smärtlindring så snart du själv uppfattar minsta tecken på vad du uppfattar som långvarig smärta så är det din syn på god hästvård.

Jag håller inte med och vill kraftigt varna andra för att följa dina råd, jag vill poängtera att min erfarenhet av detta har du själv delgett mig, och alla andra bukeanvändare som kan ta del av dina tidigare kunskapgivande fallbeskrivningar.

En sak jag aldrig kommer förstå är,, varför ändrar du inte på din hästvård utifrån dina tidigare erfarenheter, normalt sett brukar man lära av sina misstag. Varför ännu ett återupprepande???

Du skriver att febern är kopplat till "annat" men inte delger vad "annat" är vilket i alla fall jag är glad över att slippa ta del av. Jag tycker personligen att denna individ som du söker sysselsättningsförslag till genomgått flera trauma än vad hela min kundkrets gjort under ett års tid.

Jag förstår inte varför jag mår sämre än dig när jag tar del av dina förklaringar men börjar nu förstå hur jag ska kunna må bättre.

Så mkt nedlagd energi och tid har jag aldrig tidigare lagt ner på en enskild hästägare enbart genom mitt ständiga engagemang för den enskilda individens välbefinnande. Aldrig tidigare har jag heller uppleft en hästägare med ett sådant vokabulär utan förståelse i skrift för ordens innebörd.

Jag avslutar nu mitt deltagande i denna tråd men är helt övertygad om att vi snart kommer kunna ta del av hur detta "sysselsättningsproblem" blivit löst för all framtid.
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Tyvärr alexandra.... jag tycker att coari har en poäng efter din historik och ang. beskrivningar och hela kittet.
jag har tillbringat 30´+ år som hästägare, och i hästketsar, och jag måste nog säga att jag aldrig sett ngn så fascinerat insatt i, och aktivt användande, av olika medikamenter så som smärtstillande och sederande. Faktiskt vet jag INGEN som halva dygnet, konstant, anser sig måsta sedera sin häst, oavsett symptom, grad eller boxvila tid osv. Faktiskt. Är oddsen SÅ dåliga, så hade mina veterinärer faktiskt dömt ut hästen pga att oddsen är så små, om det handlar om ETT skutt osv osv som du anger. Och jag pratar inte om EN exklusiv veterinär som anser sig ha den åsikten i det scenario du anger.Ingen av dessa skulle anse de oddsen vara skäliga- vare sig ur djur aspekt, eller den aspekt det handlar om i form av en mänsklig förmåga att vara tillhands med all den energi och närvaro som det isåfall krävs -dygnet runt.

jag håller med de senare kommentarerna,både att tid spenderad vid datorn, samt allmänna åtgärder måste finnas andra alternativ än sederande konstant osv.
Japp - jag vet alla dina argument runt situationen och att inga hopp och skutt får förekomma osv. Om det stämmer - sover du utanför boxen?
jag argumenterar fortfarande att a) endera finns det andra alternativ ur stimulerings/skötselaspekt som kan tas vid eller så b) så anser jag att en sund frågeställning vore huruvida det är skäligt att behålla hästen med den dömda skadehistorik den nu har, alternativt de vårdmetoder som praktiseras, som ett alternativ ur djurhållnings synpunkt. Faktiskt.

känns som det är ngn sorts hamsterhjul av det hela, historien upprepar sig i form av dina behandlingsmetoder och reaktioner/bedömning av situation osv.
Jag tvivlar inte en sekund att du gör det du tror är det rätta, och att du anser dig ha all världens vetenskapliga skäl att göra så osv osv.

i min värld -och i de veterinära kretsar jag rör mig i, är det inte sunt. tyvärr.
 
Senast ändrad:
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Nej, jag har själv inte använt det men har sålt det till en hel del djurägare.
En del är jättenöjda medans vissa djur hjälper det inte alls på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 503
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 917
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 546
Hästvård Var drar ni gränser för när ni - oavsett veterinär och annan mer eller mindre självutnämnd expertis anser - tycker att 'nu är det nog'...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 436
Senast: tretjak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Presentation och frågor 💖🦄
  • Föl 2020
  • Insektsspray

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp