Bukefalos 28 år!

HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Ja men bilderna när hästen busar har ju inget med att den stått på 17 veckors boxvila nu. Det är ju två vitt skilda händelser som inte hör ihop överhuvudtaget. Så jag förstår inte varför ni hakar upp er på att hästen busade i hagen för ett antal månader sen
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Nej, jag har själv inte använt det men har sålt det till en hel del djurägare.
En del är jättenöjda medans vissa djur hjälper det inte alls på.

Jo, jag har också hört en del blandade erfarenheter, därför jag var nyfiken på vad din erf ev var :-) men får ha det i åtanke om det behövs. Förhoppningen och tron är ju att ökad skritt och få börja komma ut lite ska räcka nu. Läget nu rent läkningsmässigt är ju mycket ljusare än tidigare :-)

Knapplån
Jag vet inte riktigt hur vissa får ihop det... I en knapp vecka sederades han för att vara lugn i box. De föregående 16 v och nu framöver har det inte behövts och kommer inte vara ett alt. Var diskussionen om smärtstillande, som han varken behövt eller fått för gaffelb, kommer in övergår mitt förstånd. Men vill man tolka in och vrida runt och kritisera går det ju alltid hitta en väg. Själv nöjer jag mig att glädjas åt att jag dels har en ponny med kanonpsyke som hållit sig lugn och glad fyra månaders husarrest, och att det som såg så mörkt ut ett tag ser betydligt ljusare ut och att mållinjen äntligen skymtar i horisonten! :)
 
Senast ändrad:
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Ja men bilderna när hästen busar har ju inget med att den stått på 17 veckors boxvila nu. Det är ju två vitt skilda händelser som inte hör ihop överhuvudtaget. Så jag förstår inte varför ni hakar upp er på att hästen busade i hagen för ett antal månader sen

Över ett år sen till och med. De bilder som åsyftas är från september 2009. Men, det är bara att inse att för vissa kommer det alltid vara damned if you do, and damned if you don't.
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

knapplån

Det är trist att se att samma användare i tråd efter tråd efter tråd måste förfölja ts. Har ni inget annat att göra, vara ute hos era egna hästar tex i stället för att försöka hålla reda på alla andras (för att ge igen på samma tråkiga sätt)?

Nu vet jag av erfarenhet sedan tidigare trådar att axel tex nästan alltid blandar ihop olika hästar, minns fel eller hur det nu går till. Jag har själv blivit "anklagad" för att tex ha satt igång min ponny alldeles för tidigt vilket var helt fel.

Coari driver ngn sorts personlig förföljelse i tråd efter tråd som är mkt märklig och ganska obehaglig och har inte heller koll på läget. Om man nu mår dåligt av att läsa det varför då envisas med att göra det?

Jag har dessutomförstått det som att medicineringen är ordinerad och utskriven av veterinär. Vi måste väl ändå utgå från att det är veterinärens ansvar att inte ordinera en medicinering som är skadlig för hästen?

Men det är kanske så att en del som svarar anser sig vara mer insatta i hästsjukdomar än vad en veterinär är och dessutom så pass skickliga att de kan bedöma situationen gnm att läsa på ett forum.
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Men det är kanske så att en del som svarar anser sig vara mer insatta i hästsjukdomar än vad en veterinär är och dessutom så pass skickliga att de kan bedöma situationen gnm att läsa på ett forum.

Så är det absolut. När mina hästar var några månader in i fångrehabiliteringen sommaren '09 rådde min hovslagare mig, baserat på hovstatus, att vara väldigt försiktig speciellt med den ena hästen. Trots detta proffsråd från någon som regelbundet såg hästen, tyckte ett par användare (varav en som har figurerat mot slutet i tråden här) att jag skulle släppa hästarna i större hage för det hade minsann de gjort med sina fånghästar efter x antal månader. Inte sjutton hade de tagit något som helst ansvar om jag litat på deras råd i stället för hovslagarens...:mad:
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

knapplån

Det är trist att se att samma användare i tråd efter tråd efter tråd måste förfölja ts. Har ni inget annat att göra, vara ute hos era egna hästar tex i stället för att försöka hålla reda på alla andras (för att ge igen på samma tråkiga sätt)?Om TS har en så pass skadad häst som behöver så mycket mediciner vad gör TS här då? Tillägna tiden hos hästen och gör livet drägligt för denne istället för att trycka i den ännu mera mediciner. Hästkraken kommer att bli medicinförgiftad tillslut.. Hade det varit på människa så hade det nog varit åtalbart. Det var uppe för ett tag sen på tv om gamla människor som hade så mycket mediciner så dom blev apatiska, elelr till och med avled av medicinering..

Nu vet jag av erfarenhet sedan tidigare trådar att axel tex nästan alltid blandar ihop olika hästar, minns fel eller hur det nu går till. Jag har själv blivit "anklagad" för att tex ha satt igång min ponny alldeles för tidigt vilket var helt fel. Alla virrar vi ihop saker ibland, men det finns en tydlig grupp som följer vissa människor och håller med om allt, hur tokigt det än är ibland.

Coari driver ngn sorts personlig förföljelse i tråd efter tråd som är mkt märklig och ganska obehaglig och har inte heller koll på läget. Om man nu mår dåligt av att läsa det varför då envisas med att göra det? Kan vara bra att påtala vissa saker så inte andra gör samma sak. Tänk om alla skulle gå på allt som läses här, då skulle veterinärer bli nerringda av folk som ska ha det här och det här utskrivet till sina hästar för att dom läst om det på internet..

Jag har dessutomförstått det som att medicineringen är ordinerad och utskriven av veterinär. Vi måste väl ändå utgå från att det är veterinärens ansvar att inte ordinera en medicinering som är skadlig för hästen?Det är inte ett dugg svårt att få medicin utskrivet av veterinär.. Och en medicin är inte farlig om det ges ensam, det är när flera mediciner samreagerar som man kan vara mycket illa ute..

Men det är kanske så att en del som svarar anser sig vara mer insatta i hästsjukdomar än vad en veterinär är och dessutom så pass skickliga att de kan bedöma situationen gnm att läsa på ett forum.
Det är ju just det jag skrev... Och det bom blir såååååå farligt.. Mediciner är INGET man ska experimentera och använda i onödan.
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Så är det absolut. När mina hästar var några månader in i fångrehabiliteringen sommaren '09 rådde min hovslagare mig, baserat på hovstatus, att vara väldigt försiktig speciellt med den ena hästen. Trots detta proffsråd från någon som regelbundet såg hästen, tyckte ett par användare (varav en som har figurerat mot slutet i tråden här) att jag skulle släppa hästarna i större hage för det hade minsann de gjort med sina fånghästar efter x antal månader. Inte sjutton hade de tagit något som helst ansvar om jag litat på deras råd i stället för hovslagarens...:mad:

Och det handlar återigen om att hästar som INTE trivs att stå själva i ett stall mår bättre av att gå ut. Skaderisken blir ännu större när hästen är orolig. Hade min haft fång och skulle stå inne så hade det underlaget som hon gör nu skadat henne betydligt mera än om jag hade henne ute på ett MJUKT underlag. (Spånet ligger i högar utmed väggarna och hon har bara golvet att stå på..) Men om det är sååååå jobbigt och sååååå dyrt att göra en optimerad hage ute så hästen har sina kompisar och håller sig lugn så ska man nog fundera på om man ska ha häst ÖHT. Hästens välbefinnande är det viktigaste. Går det att kosta på hästen mediciner och hålls med det, då kan man kosta på hästen en lastbil med sand eller vad man nu ska göra för underlag ute för att få den att PSYKISKT trivas. Har man en häst som trivs att stå inne så kan den ju göra det..
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Det är ju just det jag skrev... Och det bom blir såååååå farligt.. Mediciner är INGET man ska experimentera och använda i onödan.


Och hästen får givetvis inte medicin varken för att experimentera, självvådligt eller i onödan, även om coari antyder det. Utan den medicinering han har är ordinerad av veterinär i samband med att veterinär sett och undersökt. Och när ett djur ordineras medicin av veterinär, så är det ju så att djuret behöver/mår bäst av den/de medicinen/medicinerna. Att då t ex på nätet ha åsikter om medicineringen, är ju att inkompetensförklara en veterinär?

Om TS har en så pass skadad häst som behöver så mycket mediciner vad gör TS här då? Tillägna tiden hos hästen och gör livet drägligt för denne istället för att trycka i den ännu mera mediciner. Hästkraken kommer att bli medicinförgiftad tillslut.. Hade det varit på människa så hade det nog varit åtalbart. Det var uppe för ett tag sen på tv om gamla människor som hade så mycket mediciner så dom blev apatiska, elelr till och med avled av medicinering..

Eftersom du uttalar dig, så vad är det för 'mycket mediciner' min häst får i dagsläget? I vilka doser? På vilket sätt kan min närvaro minska behovet av medicineringen idag?

Vad är det som är åtalbart menar du?

Men, skulle vara hemskt intressant att veta vad det är för mediciner och medicindoser han får idag och har fått tidigare som du anser kommer förgifta honom, och som är så 'mycket'?
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Hej!
Jag har sluppit att haft hästar på boxvila vilket jag e glad för... men det jag kommer på är trickträning i boxen. En i stallet har lärt sin att göra vacker hov tex och hästen får tänka lite. tänkte också på amatör massage av dig då han iaf får lite beröring och omtanke... inte så mkt för huvudet jmen de flesta hästar gillar det och blir avslappnade. Då är du hos honom lite emra emd vilket kanske kan höja humöret lite granna....

Det är det jag kommer på, lycka till med din ponny

Mvh Jeanette
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Ang spegelglaset, för den skulle känna den hade sällskap eller ngn annan anledning? *nyfiken*

Den här brydde sig ju den där sista dryga veckan inte mycket om sällskap eller ej.

Sådana kamprep fick han dock, gjorde förhoppningsvis viss skillnad även om den avkapade sopborsten var roligast.

Jag tar förresten gärna emot fortsatt tips även fast läget blev bättre nu iom att han får börja komma ut lite, för det är ju några mån kvar med begränsad yta även om det är mer stimulerande ute i friska luften, och nyhetens behag med mer promenader och sjukrutan nog kommer blekna. Dessutom kommer det nog tyvärr komma dagar när väder och vind etc gör att han får stå inne och 'bara' en lång promenad (istället för flera).

Men han tycker det är alldeles utmärkt att få stå ute lite, dessutom finns det (tyvärr) små grässtrån man kan försöka få i sig, och om inte annat är matte ganska frikostig med silaget.

Såhär såg det ut när jag mockade igår =)

lillenhull2010102823.jpg
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Måste nog säga som respons att jag tycker det är minst lika märkligt att du och Bettysmatte följer varje steg Coari tar, och aldrig missar en sekund att respondera eller hålla med varandra eller vad det är ni gör i exakt alla trådar. Minst lika märkligt.
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

knapplån, finns naturpreparat som är milt lugnande, har för mig att vi gav något som hette Placid till en gaffelbandsskadad åring som var svår att ha stilla. Fungerade utmärkt vad jag minns.
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Jag antar att du pratar om mina hästar eftersom du svarar på mitt inlägg?

Och det handlar återigen om att hästar som INTE trivs att stå själva i ett stall mår bättre av att gå ut.

Nej, i mitt fall handlade det inte alls om det. Min häst var absolut helt lugn på boxvila och även helt lugn i boxhage. Hovslagaren, som hade tillgång till röntgenbilder, och som såg hovarna var sjätte vecka, fick göra bedömningen angående när det var okej för hästen att röra på sig mer. Inte några bukeanvändare.

Men om det är sååååå jobbigt och sååååå dyrt att göra en optimerad hage ute så hästen har sina kompisar och håller sig lugn så ska man nog fundera på om man ska ha häst ÖHT.

Nu blir jag RIKTIGT förbannad på dig :mad:!

Senvåren ´09 byggde vi tillfälliga boxhagar åt hästarna, med ett tjockt lager torv, som de fick vara i under uppsyn. Under sommaren hade vi hit en grävmaskin som fraktade bort matjord i hagen, och sedan anlitade vi en traktor som körde hit en grus/flisblandning. Allt för att skapa ett bra underlag samt ta bort gräset.

Mina hästar ÅKER nästan 7 mil enkel resa till sin hovslagare var sjätte vecka, och har gjort sedan mars '09. Det kostar jag på mina hästar i både pengar och tid, bara för att han är absolut bäst för mina hästar.

Jag har undersökt grovfoder noggrant och åker nästan en gång/månad och hämtar det absolut finaste hö jag kan hitta. Det är inte billigt, men det är riktigt hög kvalitet! Shettisen har vi blötlagt hö, för att laka ur ev överskott på socker, till sedan april/maj '09.

Spån hämtar vi själva med hjälp av hästtransporten på ett sågverk.

Så säg mig, var någonstans tycker DU att jag verkar lat och snål :mad:???
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Coari behöver man inte följa, han dyker upp ändå...;)
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Jag antar att du pratar om mina hästar eftersom du svarar på mitt inlägg?
Nej, det gör jag inte, utan allmänt. Det är ofta man ser detta.


Nej, i mitt fall handlade det inte alls om det. Min häst var absolut helt lugn på boxvila och även helt lugn i boxhage. Hovslagaren, som hade tillgång till röntgenbilder, och som såg hovarna var sjätte vecka, fick göra bedömningen angående när det var okej för hästen att röra på sig mer. Inte några bukeanvändare.



Nu blir jag RIKTIGT förbannad på dig :mad:! Det kvittar hur förbannad du blir, det är inte riktat mot dig, men om du känner dig träffad så kan inte jag göra mycket åt det.

Senvåren ´09 byggde vi tillfälliga boxhagar åt hästarna, med ett tjockt lager torv, som de fick vara i under uppsyn. Under sommaren hade vi hit en grävmaskin som fraktade bort matjord i hagen, och sedan anlitade vi en traktor som körde hit en grus/flisblandning. Allt för att skapa ett bra underlag samt ta bort gräset.Jag har dränerat mina hagar, del för del under 4år. För att få det bästa underlaget som möjligt. Och har man sjuka hästar så är det ens skyldighet att fixa fram det absolut bästa för just den hästen. Och det är ofta man ser här på buke om att det är jobbigt och dyrt att hålla på med att göra det bästa för hästarna.

Mina hästar ÅKER nästan 7 mil enkel resa till sin hovslagare var sjätte vecka, och har gjort sedan mars '09. Det kostar jag på mina hästar i både pengar och tid, bara för att han är absolut bäst för mina hästar. Det får jag göra nu med för att sko den ena..

Jag har undersökt grovfoder noggrant och åker nästan en gång/månad och hämtar det absolut finaste hö jag kan hitta. Det är inte billigt, men det är riktigt hög kvalitet! Shettisen har vi blötlagt hö, för att laka ur ev överskott på socker, till sedan april/maj '09. Det är ju bra att du gör det, men återigen så är det svårt för andra att ens försöka göra nåt åt saken istället för att säga Jag vill inte, jag kan inte osv..

Spån hämtar vi själva med hjälp av hästtransporten på ett sågverk. Det gör jag med, antingen packar i säck elelr packar med traktorn på traktorvagn. Och även hämtar halm 4mil bort..

Så säg mig, var någonstans tycker DU att jag verkar lat och snål :mad:???

Återigen så var det inte till dig men läster man andra som gärna luftar sina åsikter så är det den stilen..
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Har du klippt den i år igen fast den oxå står i år.:crazy:

Det kan vara en triggerorsak.

PS. Sjukhage är som boxmått 3 X 3. Paddock är ca 10 X 10 DS.
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Och hästen får givetvis inte medicin varken för att experimentera, självvådligt eller i onödan, även om coari antyder det. Utan den medicinering han har är ordinerad av veterinär i samband med att veterinär sett och undersökt. Och när ett djur ordineras medicin av veterinär, så är det ju så att djuret behöver/mår bäst av den/de medicinen/medicinerna. Att då t ex på nätet ha åsikter om medicineringen, är ju att inkompetensförklara en veterinär?

Men det verkar ju vara du som tar insiativet till ex mera lugnande. Och ja, det finns faktiskt veterinräer som inte bör vara just veterinärer iaf inte på vissa djurslag.

Eftersom du uttalar dig, så vad är det för 'mycket mediciner' min häst får i dagsläget?Just nu är det väl metformin, som tydligen inte var så utprövat på häst? (eller var det den andra hästen?) Lugnande och det var några sorter du räknade upp bla Vetranquil, hur vet du hur dom reagerar med varann om den ena burken tar slut ena dagen och du tar från någon annan sort den andra? Och nu var det något mera som du fick tips om. Och även "naturläkemedel" kan reagera och interagera med de receptfria. (Jag har jobbat inom psykvården och vi fick inte ens ge de boende handkräm iom att det reagerar med olika sorters mediciner) I vilka doser? Så fort en häst får i sig något läkemedel så är det väl knappast bra för någon häst. Målet är väl att ha så läkemedelsfria hästar som möjligt? På vilket sätt kan min närvaro minska behovet av medicineringen idag? Ex att du går ut och går emd hästen, sysselsätter den, som någon skrev så finns det trickträning osv att göra.. Hästen behöver säkert inte lugnande om den inte är stressad över sin situation. DÄR kommer du in..

Vad är det som är åtalbart menar du?Att behöva medicinera hästar i tid och otid för att hålla dom i skapligt skick för attkunan ha dom börjar dra mot djurplågeri. Och för att förklara djurplågeri i mina ögon är när man håller djuren på ex medicin eller på ett sådant sätt att djuret inte kan vara den dom den är. När en häst ex inte kan göra det en häst ska kunna, ex gå ute, med kompisar, rulla sig, kunna springa osv för sin sjukdom och ägaren håller hästen vid liv med mediciner eller håller den borta från det som hästen ska kunna för att ha hästen kvar. DÅ är det inget hästliv.

Men, skulle vara hemskt intressant att veta vad det är för mediciner och medicindoser han får idag och har fått tidigare som du anser kommer förgifta honom, och som är så 'mycket'?

Levern tar stryk, njurar troligtvis med och som du skrev det går åt en burk lugnande på en dag eller två? Och jag är ganska säker på att hästen fått butta med eller? Och det är ett riktigt rävgift och fö livstidskarens. Den kanske har fått ännu flera sorter och vem vet hur länge det ligger kvar i kroppen??
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Då är det nog bättre att du nästa gång skriver till de användare som du anser inte gör vad de borde göra. Har man lagt ett x antal tusen kronor och ett x antal timmar på att sköta sina hästar på bästa sätt, så blir man väldigt arg om någon ens antyder att man inte gjort allt man kunnat göra.
 
Sv: HJälp mig komma på ngt 'sysselsättningsförslag' för boxvilekonvalescent?

Då är det nog bättre att du nästa gång skriver till de användare som du anser inte gör vad de borde göra. Har man lagt ett x antal tusen kronor och ett x antal timmar på att sköta sina hästar på bästa sätt, så blir man väldigt arg om någon ens antyder att man inte gjort allt man kunnat göra.

Det blev att jag svarade dig just för att du skrev de bästa påsåendena och frågorna.:o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 637
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag har en unghäst med ett beteende som jag tänkte att någon annan kanske kan ge mig en ny synvinkel på och som kanske gör att jag...
Svar
6
· Visningar
1 928
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 586
Hästvård Var drar ni gränser för när ni - oavsett veterinär och annan mer eller mindre självutnämnd expertis anser - tycker att 'nu är det nog'...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 442
Senast: tretjak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Forl kostnad?
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Tvillingdräktighet
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp