Hjälp mig med sista övertalningen!

B

bellls

Om min tråd ligger fel får mod gärna flytta.
Så nu till mitt ''problem''.
Jag är inne på att köpa häst planerna, min medryttar häst sen 3 år tillbaka, som jag nu haft 6 dagar i veckan i ett halvår ca.
Hon ska tyvär säljas, och jag fick då erbjudandet att köpa henne då vi är som gjorda för varandra.
Nu ska jag övertala min pappa att låna ut pengarna till mig för att köpa hästen, när det gäller honom måste man vara väl förberedd och verkligen välja rätt tillfälle.

Jag har skrivit en avbetalningsplan som kommer att utföras under denna och nästa sommar, det står antal veckor och tider jag kommer jobba oavlönad för vårt företag för att jobba tillbaka pengarna.
Har även skrivit in kommande inkomst för mig, jobbar redan hos pappa, men har sökt extrajobb på en livsmedelsbutiker för att jobba kvällar/helger.
Kommer även ha ca 12 tusen i ''startpaket'' om jag nu får hästen, pga att jag jobbat under en viss period nu.

Sen utkomsten jag räknat med varje månad är ;stallplats+mat,strö, försäkring och hovis + oförutsedda utgifter på 1000:- månad. Då ligger jag ändå 1500kr plus varje månad som jag kommer spara dem såklart.

Har erfarenhet av att ha ''egen'' häst så det behöver jag inga komentarer om tack.:)
Har även rådgivit med min tränare som står i samma stall med mycket posetiva ''beslut''. Min mamma vill också att jag ska köpa hästen, gäller bara att pappa beslutar att han vill låna ut pengarna till mig.


Har jag glömt att tänka på något som kan vara bra att säga? Något som kan ge mig lite backup om han är tveksam?
Han vet för övrigt att jag klarar av att ha häst, har ridit sen 15 år tillbaka och haft medryttarhästar i 7år samt regelbundning träning för tränare.

Så kom igen nu, hälp mig, vad kan jag mer säga?
 
Sv: Hjälp mig med sista övertalningen!

Jag tycker att du ska se över kostnaderna för hästen för de är inte realistiskt det som du satt upp i din budget nu.
Om vi delar upp kostnaderna lika så är de:

Stallplats 166,6 kr
Mat 166,6 kr
Strö 166,5kr
Försäkring 166,6kr
Hovis 166,6kr
oförutsedda kostnader 166,6kr

Summa: 1000:-/månad

Enligt din budget och det räcker inte ens för att hålla en shetlandsponny.

Kostnader som är utöver det du räknat upp är ju vaccinationer, tandkoll/raspning, utrustning osv

För att inte verka naiv och framstå som seriös inför din far skulle jag lägga fram en realistisk budget för vad hästen kommer att kosta och vad du har råd med.
Kommer du att ha hästen hemma eller uppstallad någon annanstans?
Om den ska stå hos någon annan hur långt är det dit? Kan du gå/cykla eller är det bil/buss som krävs och du därmed får resekostnader?
Buffert om hästen gör illa sig? Allting går inte på försäkringen.
 
Sv: Hjälp mig med sista övertalningen!

Nejnejnej, jag ligger på 4600:- med övriga utgifter inräknat , menade att jag har sparat 1000kronor utöver dom fasta kostnaderna varje månad. Och efter det ligger på 1500kr plus.

Stallplats-där ingår foder samt strö osv-2700/mån
Hovis 800 kr/ 8;e vecka
Försäkring 6000/kr år.

För en buffert kommer jag spara ca 6000 kr av ''startpaketet'' sen 1500 kr /månad. Har även släkt som skulle ställa upp om det skulle krisa.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp mig med sista övertalningen!

Då han är företagare kan du ju visa honom din budget och förklara för honom att det är en möjlighet för dig att utveckla din ryttarkänsla ytterligare, att få dig att utvecklas som människa och ta det hela ansvaret etc etc

Om du räknat med riktiga siffror tycker jag att han faktisk är taskig om han inte godkänner hästköpet...
 
Sv: Hjälp mig med sista övertalningen!

Jag har skrivit ut papper med samtliga uppgifter på, så han får fundera på saken.
Ja alltså hästen blir en investering då jag får köpa henne för en låg summa på 30 000kr.
Vi håller på att utbilda henne längre i dressyren nu, ligger på LB/LA , enligt min tränare så om vi fortsätter utvecklas i samma takt så kommer vi att komma upp till Msv i dressyr , vilket inte verkar orimligt. Då kommer hästen öka i värde eftersom hon blir högre skolad samt att jag nu får henne för ett bra pris. Ja det är riktigt siffror inräknade!
 
Sv: Hjälp mig med sista övertalningen!

Pappa sa ja!:)
Tråd kan låsas
 
Sv: Hjälp mig med sista övertalningen!

Snabb fråga, varför är han taskig om han inte lånar ut pengarna? :S
 
Sv: Hjälp mig med sista övertalningen!

Grattis till hästen!
 
Sv: Hjälp mig med sista övertalningen!

Tack så mycket, känns jätteskönt att slippa oroa sig om vart hon skulle hamna annars, då hon är en väldigt speciell häst:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 703
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 485
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 890
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 129
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp