Hjälp mig tänka, foder till extremt svårfödd häst som äter dåligt med hö




Jag är väl medveten att man i första hand provar att ge mer grovfoder. Men äter inte hästen mer får man ge något annat.
Reklam? Ja tycker inte att det är reklam att skriva i en tråd pm potatisprotein. Det tippsas pm oöika foder från krafft, granngården betfober odv det är väll reklam i sånna fall? Då borde många häst tidningar stoppa sin foder reklam.
Jag tycker givetvis att man tar reda på om fodret man tänker ge extra. Har inte skrivit att det handlar om stora mängder potatisprotein heller. Givetvis fasar man in nytt foder långsamt.
Olja är inte ovanligt att ge till hästar o och vilken sort, det lär diskuteras i evigheter. Det är upp till var och en stt göra den bedömningen.

Men för oss som har hästar som är känsliga för stärkelse och socker funkar inte färdiga blandningar och ej heller lucern, betfiber sorter med lite socker osv. Då är det olja och potatisprotein som är utan socker och stärkelse som fungerar att ge.

Sen anser jag att givetvis gör man en analys på grovfodret. Då vet man grunden och vad man ev behöver tillsätta i fodret.
Reklam vet jag inte var du får ifrån. Jag har inte skrivit något om reklam.

Eftersom potatisprotein är så starkt så bör man veta att hästägaren har tillräcklig kunskap, att det finns grovfoderanalys och att ägaren kommer räkna innan man tipsar om det. Många tror att det är som vilket kraftfoder som helst och du kan ju fundera på vad som händer om någon ger en häst ett kilo... Det här är ett internetforum och då får man helt enkelt vara försiktig med vad man tipsar om.

Nej olja är inte ovanligt att ge men de lärde tvistar fortfarande om ifall hästen ens kan ta upp det. Vad gäller sort så handlar det inte om diskussion, dvs. tycke och smak utan om fakta vilket jag håller mig till.

Fortfarande, lucern och betfiber utan tillsatt melass innehåller inte varken en massa socker eller stärkelse. Lucern innehåller ca 5% socker och betfiber utan tillsatt melass innehåller ca 5%. Vad har ditt grovfoder för sockerinnehåll? Det finns en hel del annat också som inte innehåller varken socker eller stärkelse så det kan man inte påstå är det enda.
 
Svarar alla. Jag vill inget annat än att ha bra värden på höet och analys. Men bor man där jag gör är utbudet ytterst begränsat. Att skicka in analys är inte dyrt, det är inte av ekonomiska själ jag inte gör det. Det handlar snarare om att torrhöet är taget från flera olika åkrar, det är väldigt blandat i kvalitén.

Men, bara för att få ett någolunda riktmärke ska jag nog ändå göra ett försök.
Hur ska jag ta höprovet för att få ett så bra resultat som möjligt? Höet är grovt och långt. Misstänker att näringsvärdet inte är det bästa... Det ligger i en lada i en stor hög. Hur ska jag gå till väga för att få ett så bra och rättvisande prov som möjligt?

Jag ska ta med våg till stallet ikväll och väga exakt vad hon får. Jag köpte betfiber elit igår. Får se när jag kommer ut till stallet ikäll om hon ätit. Havren kan jag öka utan problem. Krafften är jag mer tveksam till att ge mer av, det innehåller 140 g protein... Tror också att det är högre MJ jag behöver och inte så mycket mer protein, men som sagt det är bara att vänta och se vad analysen visar...

Tyvärr äter inte hästen lusern. Får hon för mycket kraftfoder lämnar hon höet. ser det "för mycket ut" äter hon ännu sämre. Tyvärr tar betfibern mycket plats, får se hur mycket jag lyckas få i henne.

Det jag behöver är ett smakrikt foder med högt MJ, högt protein som man inte behöver ge mycket av. Krafft Groov Extra Protein fungerar. Vad kan jag ge för att öka MJ? Hur mycket havre kan man ge till en Islandshäst?
Ta ut prover från så många ställen du kan komma åt. Läs på hur man gör när man tar prover så att du får så rättvisande svar som möjligt.
 
Resultatet från kolla masken har kommit: 0 EPG.

Har pratat med veterinären, hon har alltså inte mask. Tänderna är OK. Veterinären, som arbetar här uppe och vet vilken sommar vi har haft sa väl mer eller mindre rent ut att höet är för dåligt. Det är svårt eller omöjligt att få tag på vettigt hö. Visst kan jag skicka in analys, men försök få tag på bättre hö är veterinärens förslag. Till dess, ge hästen så mycket kraftfoder hon äter.

Torrhöet hon äter nu är inte optimalt. Det dammar för mycket och veterinären, som har hyfsat koll på fodret här uppe, kunde redan på beskrivningen av det misstänka att näringsvärdena inte är det bästa.

Har ringt runt lite. Har hittat en bonde som eventuellt kunde hjälpa mig, men det känns hopplöst. Det enda jag kan hoppas på är att betfibern faller damen i smaken och att jag kan lasta i henne det. Det blir en dyr vinter det här, vi är uppe i nästan 2 kg kraftfoder per dag...
 
Resultatet från kolla masken har kommit: 0 EPG.

Har pratat med veterinären, hon har alltså inte mask. Tänderna är OK. Veterinären, som arbetar här uppe och vet vilken sommar vi har haft sa väl mer eller mindre rent ut att höet är för dåligt. Det är svårt eller omöjligt att få tag på vettigt hö. Visst kan jag skicka in analys, men försök få tag på bättre hö är veterinärens förslag. Till dess, ge hästen så mycket kraftfoder hon äter.

Torrhöet hon äter nu är inte optimalt. Det dammar för mycket och veterinären, som har hyfsat koll på fodret här uppe, kunde redan på beskrivningen av det misstänka att näringsvärdena inte är det bästa.

Har ringt runt lite. Har hittat en bonde som eventuellt kunde hjälpa mig, men det känns hopplöst. Det enda jag kan hoppas på är att betfibern faller damen i smaken och att jag kan lasta i henne det. Det blir en dyr vinter det här, vi är uppe i nästan 2 kg kraftfoder per dag...
Klarar hästen av att äta hösilage? Kan ju vara värt att ta ett släp och köra hem en storbal analyserat hösilage även om det blir några mil för mycket. Tänker att en 400kg bal räcker länge till en islänning och ni har antagligen tillräckligt kallt där uppe för att den ska hålla sig mögelfri (till skillnad från här i Skåne där det är för varmt för storbal hösilage och för fuktigt för att kunna ha vanligt hö :/)

Hade inte velat ge det dammiga höet, damm =mögel och inte bra för varken hästar eller för människor som hanterar det..
Kan ju vara därför hästen ratar det också.
 
Hösilage äter hon, eller har i alla fall gjort det tidigare. Men håller verkligen en 400 kg bal? Det är minusgrader nu, men SMHI säger plusgrader i slutet av veckan plus regn.
 
Hösilage äter hon, eller har i alla fall gjort det tidigare. Men håller verkligen en 400 kg bal? Det är minusgrader nu, men SMHI säger plusgrader i slutet av veckan plus regn.
Är det bara under 10+ så håller det här i alla fall :). Sen kan du ju kanske se om det är ngn annan i stallet som vill dela på balen så den går åt lite snabbare?

Får balen sen stå i ladan så håller den ännu bättre + att ni slipper gräva fram fruset hö ur en snödriva i vinter ;).
 
Resultatet från kolla masken har kommit: 0 EPG.

Har pratat med veterinären, hon har alltså inte mask. Tänderna är OK. Veterinären, som arbetar här uppe och vet vilken sommar vi har haft sa väl mer eller mindre rent ut att höet är för dåligt. Det är svårt eller omöjligt att få tag på vettigt hö. Visst kan jag skicka in analys, men försök få tag på bättre hö är veterinärens förslag. Till dess, ge hästen så mycket kraftfoder hon äter.

Torrhöet hon äter nu är inte optimalt. Det dammar för mycket och veterinären, som har hyfsat koll på fodret här uppe, kunde redan på beskrivningen av det misstänka att näringsvärdena inte är det bästa.

Har ringt runt lite. Har hittat en bonde som eventuellt kunde hjälpa mig, men det känns hopplöst. Det enda jag kan hoppas på är att betfibern faller damen i smaken och att jag kan lasta i henne det. Det blir en dyr vinter det här, vi är uppe i nästan 2 kg kraftfoder per dag...
Självklart ska du inte ge hästen otjänligt foder vilket dammigt hö är men ingen, inte ens en veterinär kan säga utan analys vilka värden hö´t har. Det är inget man kan se på hö´t. Man kan gissa genom att veta antalet soldagar och hur mycket nederbörd det har fått, vilken medeltemperatur det har varit, genom att veta vad som växer på det aktuella fältet och genom att veta skördetid men veta kan man inte utan analys.
Jag har haft fina värden med en kvot på över 6 när andra runt omkring har pratat om uselt höår och har haft en kvot på 3 eller under. Det är så mycket som spelar in vilket resultat man får så det går inte att gissa genom att bara titta på hö´t.

Har ni kallare än 18 minus så kan du ha en ensilagebal öppen längre än 5 dagar men inte annars. Då är det småbalsensilage som gäller. Mögelprocessen startar direkt när plasten öppnas och du ser inte/känner inte lukten av möglet förren det är försent.

Jag hade i ditt läge tittat på de företag som säljer småbalsensilage. Visst är det dyrt men då kan du välja vilka värden du vill ha och du slipper riskera att din häst blir sjuk av för mycket kraftfoder. Kanske går det på ett ut jämfört med den mängd kraftfoder du annars hade fått ge.
 
@TinyWiny nyfiken på var du fått info att en ensilagebal inte håller mer än 5 dagar om det inte är -18 grader eller kallare.
I min erf håller de lätt 5 dagar bara det är minus ute. Och nej - det är inte bara som jag tror eller missat att de håller på att mögla osv...
ensilage åt det torrare ”normalhållet för häst” - runt 65-67%
Blött koensilage har jag ingen erf av.
 
@TinyWiny nyfiken på var du fått info att en ensilagebal inte håller mer än 5 dagar om det inte är -18 grader eller kallare.
I min erf håller de lätt 5 dagar bara det är minus ute. Och nej - det är inte bara som jag tror eller missat att de håller på att mögla osv...
ensilage åt det torrare ”normalhållet för häst” - runt 65-67%
Blött koensilage har jag ingen erf av.
Att en plastad bal ska göras åt inom fem dagar om det är varmare än 18- bör man veta om man fodrar med ensilage. Det har varit välkänt länge, iallafall i minst 20 år och var vad jag lärde mig på SLU. Att sedan vissa väljer att bortse från det är ett faktum men trots att ingen faktiskt har kunnat visa upp en inskickad hygienanalys på en bal som varit öppnad i säg sju dagar och fått svaret att det är tjänligt foder så fortsätter vissa att hävda att det ändå är okej att fodra med det för att de själva inte ser eller känner lukten av mögel. Här står det till och med 3-4 dagar http://ensilagenytt.se/Punkt 9.htm (På samma sida finns en massa information om ensilage.)
Vid 18- kan mögel inte växa. Därför kan man förvara öppnad ensilagebal längre än fem dagar om det inte är varmare än 18-. Är det varmare än 18- så växer möglet och gör fodret otjänligt.
 
@TinyWiny fast var finns det nånstans att mögel växer i en bal om det tex är -10 ?
Jag känner väl till det du redovisar inkl ensilagenytt.se och SLU’s redovisning osv. Jag tycker det till stor del är oerhört förlegat och verkar finnas kvar från när precis ensilage introducerades som hästfoder för två decennier sedan och det då handlade om riktigt ”ko” ensilage .

Det finns ju mycket info om mögel också - tex mögelindex.
http://www.penthon.com/vanliga-fragor/faq/vad-innebar-mogelindex/
 
Att en plastad bal ska göras åt inom fem dagar om det är varmare än 18- bör man veta om man fodrar med ensilage. Det har varit välkänt länge, iallafall i minst 20 år och var vad jag lärde mig på SLU. Att sedan vissa väljer att bortse från det är ett faktum men trots att ingen faktiskt har kunnat visa upp en inskickad hygienanalys på en bal som varit öppnad i säg sju dagar och fått svaret att det är tjänligt foder så fortsätter vissa att hävda att det ändå är okej att fodra med det för att de själva inte ser eller känner lukten av mögel. Här står det till och med 3-4 dagar http://ensilagenytt.se/Punkt 9.htm (På samma sida finns en massa information om ensilage.)
Vid 18- kan mögel inte växa. Därför kan man förvara öppnad ensilagebal längre än fem dagar om det inte är varmare än 18-. Är det varmare än 18- så växer möglet och gör fodret otjänligt.

Fast i länken står det bör. Inte ska. Vilket är en ganska stor skillnad.
Sen finns det flera som tydligen fått en helt annan info av SLU än vad du har fått.
https://www.hippson.se/fraga-expert...edgard/hur-lange-kan-vi-anvanda-hosilaget.htm
http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/foder/hosilage.html
Kalla vinterdagar håller sig ensilaget i regel längre än tre dagar
 
Nej, jag frågade men i och med att hon har 0 EPG såg veterinären ingen mening med det

Den veterinären har fel. Det är inte ovanligt alls att just hästar med extremt lågt epg faktiskt har stora blod. I vårt stall var det två av de med 0 som visade sig ha stora blodmasken - 2 av 15 stycken alltså.
 
Fast i länken står det bör. Inte ska. Vilket är en ganska stor skillnad.
Sen finns det flera som tydligen fått en helt annan info av SLU än vad du har fått.
https://www.hippson.se/fraga-expert...edgard/hur-lange-kan-vi-anvanda-hosilaget.htm
http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/foder/hosilage.html
Kalla vinterdagar håller sig ensilaget i regel längre än tre dagar

Och det håller sig betydligt väl längre om fodret precis som alla foder uppfyller kriterier.
Det är en konst att producera och förpacka bra grovfoder då så många variabler spelar in . Detta vet alla professionella foderproducenter också . Även erfarna hästägare brukar ha bra koll på detsamma samt hur hantering av balar bör vara inkl i öppnat format. :)
Länken med svarande JR har ypperlig kunskap .
 
Den veterinären har fel. Det är inte ovanligt alls att just hästar med extremt lågt epg faktiskt har stora blod. I vårt stall var det två av de med 0 som visade sig ha stora blodmasken - 2 av 15 stycken alltså.

Håller med. Otroligt konstigt svar av veterinär om TS frågat/förstått ”rätt”.
För koll av stora blodmasken måste ett separat prov/analys beställas. Detta vet alla veterinärer .
 
@TinyWiny fast var finns det nånstans att mögel växer i en bal om det tex är -10 ?
Jag känner väl till det du redovisar inkl ensilagenytt.se och SLU’s redovisning osv. Jag tycker det till stor del är oerhört förlegat och verkar finnas kvar från när precis ensilage introducerades som hästfoder för två decennier sedan och det då handlade om riktigt ”ko” ensilage .

Det finns ju mycket info om mögel också - tex mögelindex.
http://www.penthon.com/vanliga-fragor/faq/vad-innebar-mogelindex/
Nej ensilage till häst var inte koensilage för 20 år sedan heller. Hur förvarar du din egen mat? Har du frysta råvaror i några minusgrader och hoppas på turen eller vill du ha 18 minusgrader i din frys precis som rekommendationen är för att dina livsmedel inte ska bli dåliga under förvaringen?
Det är inte förlegat att hästar har rätt till tjänligt foder. Det står i djurskyddslagen fortfarande. Däremot är det vanligt att folk inte har kunskap nog och därför ger sina hästar otjänligt foder.
 
Reklam vet jag inte var du får ifrån. Jag har inte skrivit något om reklam.

Eftersom potatisprotein är så starkt så bör man veta att hästägaren har tillräcklig kunskap, att det finns grovfoderanalys och att ägaren kommer räkna innan man tipsar om det. Många tror att det är som vilket kraftfoder som helst och du kan ju fundera på vad som händer om någon ger en häst ett kilo... Det här är ett internetforum och då får man helt enkelt vara försiktig med vad man tipsar om.

Nej olja är inte ovanligt att ge men de lärde tvistar fortfarande om ifall hästen ens kan ta upp det. Vad gäller sort så handlar det inte om diskussion, dvs. tycke och smak utan om fakta vilket jag håller mig till.

Fortfarande, lucern och betfiber utan tillsatt melass innehåller inte varken en massa socker eller stärkelse. Lucern innehåller ca 5% socker och betfiber utan tillsatt melass innehåller ca 5%. Vad har ditt grovfoder för sockerinnehåll? Det finns en hel del annat också som inte innehåller varken socker eller stärkelse så det kan man inte påstå är det enda.

Mina reagerar på betfor mm med lågt sockerinnehåll. Stärkelsen brukar vara på högre % eller inte sngiven alls på fodersäcken. Nu är mina hästar väldigt små och marginalerna blir mindre än på ett halvblod på 500 kg som exempel. Att mina är känsliga är av olika anledningar som jag inte tänker diskutera med dig.

Jag har analys på mitt grovfoder och vet vad jag fodrar med.
Självklart tycker jag att man tar reda på om fodert innan man fodrar, och att det är ett internetforum är jag helt på det klara med. Men ack vad många diskussioner o trådar som inte hade funnits om man ska resonera så.

Trådskaparen har frågat och jag svarat. Om du anser mitt svar olämpligt kontakta moderator o se vad de anser.
 
Självklart ska du inte ge hästen otjänligt foder vilket dammigt hö är men ingen, inte ens en veterinär kan säga utan analys vilka värden hö´t har. Det är inget man kan se på hö´t. Man kan gissa genom att veta antalet soldagar och hur mycket nederbörd det har fått, vilken medeltemperatur det har varit, genom att veta vad som växer på det aktuella fältet och genom att veta skördetid men veta kan man inte utan analys.
Jag har haft fina värden med en kvot på över 6 när andra runt omkring har pratat om uselt höår och har haft en kvot på 3 eller under. Det är så mycket som spelar in vilket resultat man får så det går inte att gissa genom att bara titta på hö´t.

Har ni kallare än 18 minus så kan du ha en ensilagebal öppen längre än 5 dagar men inte annars. Då är det småbalsensilage som gäller. Mögelprocessen startar direkt när plasten öppnas och du ser inte/känner inte lukten av möglet förren det är försent.

Jag hade i ditt läge tittat på de företag som säljer småbalsensilage. Visst är det dyrt men då kan du välja vilka värden du vill ha och du slipper riskera att din häst blir sjuk av för mycket kraftfoder. Kanske går det på ett ut jämfört med den mängd kraftfoder du annars hade fått ge.
Kallare än minus 18? Var kommer den uppgiften ifrån?
Jag är helt med på att så fort man öppnar en bal blir den sämre ( åtminstone i plussgrader) men att det behöver vara kallare än minus 18 för att förlänga tiden den den håller till mer än 5 dagar är ologiskt. Tillväxten av mögel sjunker drastiskt när det blir kallare och torde vara nära noll redan vid enstaka minusgrader.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 080
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 031
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 824
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 958
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • GVFÖ Australien
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp