Bukefalos 28 år!

Hjälp mig välja häst!

Tussilago

Trådstartare
Köpte för ca 1,5 år sen min första islandshäst. Hon varit frisk i ca 6 månader av den tiden. Fört kotledsinflammtion, som senare visade sig vara en svår ligamentskada. När hon skulle sättas igång fick hon en lätt fångkänning, röntgen visade 5,7 graders rotaion på det sämsta benet.
Jag överväger nu att sälja henne. Hon är 10 år och har inte lärt sig tölta. Tänkte skicka henne på 2 månaders träning nu i höst, men det känns inte längre aktuellt att lägga 10 000 på henne.

Jag vill träna, åka på kurser, delta i långritter mm, ev komma ut o tävla små vägtölter och så. Och har mkt dåliga resurser hagmässigt för att hålla fånghäst.

På mitt jobb(turridning) har jag en favorithäst valack 13 år. Varje gång jag ser honom kommer det ett stort leende och jag förvandlas till en pussglad "fjortis" som bara jollrar med hästen. Han är envis som synden, funkar inte så bra i turridninge pga av att han är för lugn och envis. Kan tölta rent korta sträckor, växlar annars mellan trav o pass. Nu ska han säljas framigenom, och jag sade att han ska fälja med mig hem, jag älskar den där envisa dumma hästen, fast jag inte borde. Envis, slö, han är en stor personlighet på 4 ben och inte en häst så att säga.. Förstår ni?

Nu har jag fått erbjudande om att ev "lånbyta" häst. Jag får hem ett 9 årigt sto med hingstföl vid sidan, ett bra snällt o treviligt sto, dock inte så mkt riden, men inriden av en kompis till mig som tycker mkt om hästen och säger att det är ett lovande sto. Ägaren till stoet tar mitt sto och har som sällskapshäst. Det är ju egentligen en mkt bra lösning för oss båda, hon vill att hennes häst utbildas och används, och jag får "bort" min häst som troligen är är rätt svårsåld.

Vad hade ni gjort? Lånat hem stoet och bli av med din, och strunta i hästen på jobbet? Eller köpa hästen från jobbet, hoppas att han blir "bättre" då han får byta miljö, och avböja ett schysst erbjudande?
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Vad svårt! Det enda jag kan säga är välj med hjärtat! Det handlar om nästan all din fritid och mycket av din budget! Jag skulle nog säga - välj favorithästen från turridningen och få det att funka på något sätt. Det ska vara kul! :love:
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Ska åka o hälsa på stoet när jag har möjlighet. Se hur hon verkar!
Med hästen på jobbet är jag lite orrolig att jag köper på mig problem. Att han kommer fortsätta va så envis han är nu. Men jag, och några andra tror att han skulle förändra sig. Han trivs nog inte riktigt.. Han är dessutom rätt liten, 136 cm och rätt så lätt i typen, även om han nog är viktbärande. Själv är jag 170 cm och ca 75 kg.

Ett tredje alternativ är ju att behålla hästen jag har. "Skylla mig själv" så att säga att jag köpte en tregångare. Hoppas att hon håller/anpassar arbetet efter vad som funkar. Men det är svårt med hage och så till henne.
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

kan du inte behålla stoet och köpa den andra hästen du har på jobbet? för den på jobbet kan väll inte vara jättedyr med tanke på hur han verkar. och du borde kanske få honom lite billigare?:) så skulle jag ha gjort, för när stoet väl blir friskt kan du ju rida båda. Har du stall hemma eller inackorderad?
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Prioritera! :D

Kan du tänka dig att sänka kraven på träning och annat så köp turridningshästen. Vill du helt säkert träna riktigt och utvecklas så låt bli.
Din älskling kanske inte är någon älskling mer när inget funkar och du kanske står i samma sits som du gör nu = du vill träna men hästen räcker inte till.

Endast du kan göra valet, välj med hjärtat men låt hjärnan vara med på ett hörn. Som någon skrev handlar det om en stor del av din fritid och den ska ju vara rolig! Kan den vara det trots att du kanske får nöja dig med lite träning hemma och skogsridning så kanske du blir lycklig med hästen på ditt jobb!

Alternativet är att sälja den du har och ta hem både stoet och jobbhästen. Men det ställer ju helt andra krav på ekonomi, möjligheter och tid.

Mvh JV
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Hästen på jobbet sade något om 35 för. Kanske lite mkt.. Stoet vet jag inte, men har jag henne på lån ett tag får vi se sen då kanske, men självklart frågar jag om ev pris. Jag har mina inackorderade. Islandshästen och en shettis, shettisen är dräktig. Stallet är fullt, så jag kan inte ta hem fler än en så att säga, har två boxar att använda, ingen lösdrift. Tur det kanske, jag skulle vilja ha många hästar! Ni har ju så rätt i det ni säger.. Imorgon ska jag åka och titta på stoet iaf, kompisen har pratat såå gott om henne, hon säger att hon tycks ha tävlingskapacitet längre fram, då hon är mer riden. Luftiga härliga steg, skön att sitta på, mkt lätt för tölten om än inte töltsattt, samlar man ihop henne så kommer tölten. Troligen 4 gångare. Grundriden i grundgångarterna, helt frisk o så. Känns ju nästan dumt att låta ett sånt erbjudande gå en ur händerna.. Får se!
Samtidigt så är ju min lilla häst på jobbet något särskilt, men som sagt, kanske blir han inte så rolig då jag står där och inget funkar, för det finns en risk, att han kommer vägra lämna stallet själv, vara tjurig o envis. Men ack så söt o charmig! Men det kan man kanske inte gå på enbart!
De försökte få han att gå med på ridskolan, men han vägrade ta ett steg på banan! Ställde sig i ett hörn o var helt omöjlig. Är han sån är det ju ett problem, för jag VILL rida på banan då och då, åka på helgkurser och sånt..
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Jag hade ärligt avlivat ditt sto. om hon är i så pass dåligt skick rotationen är väldigt kraftig hon kan väl aldrig mer bli ridhäst?
En gång inflammation i någon led brukar oftast betyda att dom är skötare och har lättare att få sånt tillbaks.
Och ligamentskadan på detta. Det är ju inge sto att avla på så hon har ju inge avelsvärde.

Varför lånbyta en häst hon lånar din gör ingenting med den du lånar hennes lägger ner tid och pengar på att utbilda oc sedan tar hon tillbaks sitt sto som är mer värd och riidbar och så får du tillbaks din oridbara häst och står där med en häst d inte kan rida på.

Jag hade om jag varit du kan låta hårt vet att det är svårt och inte bara menjag hade iallafall avlivat ditt nuvarande sto och av försäkringspengarna köpt en ny häst sedan om det är valacken eller någon annan är upp till dig:)
Men valacken låter ju toppen en häst du känner dessutom kan ju inte bli bättre=)


Jag är som du jag vill träna tävla rida utvecklas
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Mmm.. rotationen är 5,7 grader respektive 5,5 grader, och det är ju inte särskilt mkt som jag förstår det.. Hon har aldrig såvitt jag vet, haft ett "akut" fånganfall, så tillvida att hon vägrat röra sig, rört sig extremt dåligt. När hon har varit dålig har hon blivit något kort och stum i steget. Kotledsinflammationen orsakades av ligamentskadan, just den ligamentskadan orsakar just kotledsinflammation som inte bli blir bra på en behandling.

På det hela taget är hon nog inte dålig nog för att dömas ut, men jag har tänkt tanken. Är ju inte bara avliva "tyvärr".. >Ligamentskdan tycks hon vara bra ifrån, på kliniken trodde de att den inte orsakade några bekymmer. men hästen är vansinningt smärttålig oxå, så det försvårar ALLT en hel del.

Bra tanke det där att jag utbildar henens häst, går kurser och så, och sen kan hon ta tillbaka den o sälja dyrare. Men iom att det är genom en vän så tror jag inte att det skulle bli så. Samtidigt så är det ju inte helt bortkastat, för jag lär mig ju oxå under tiden. Svårt, svårt!!
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Jag hade bytlånat hästar. Kanske känns det sedan lättare att sälja ditt eget sto när du varit ifrån henne en tid. :)
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Igår var jag och tittade på stoet. Björk fra Guldeborg tror jag hon hette, dansk härkomst. Inte så hög med breeed, rätt så tjock iof oxå, då hon ju har två månaders hingst vid sidan, skitfin förövrigt! Argisli från Hästabet är pappa, lyckad kombo verkar det som. Hon är grundriden i skritt, trav o galopp. Reds in förra sommaren och är nu under försiktig igångsättning igen. Hingstungen springer brevid då mamma motionerar, men igår stog han själv en bit brt o hittade på saker, inte så mammig.

Björk var mkt snäll,men har tidigare varit lite ouppfostrad o bufflig. Bara när man satte på/ av träns skulle hon klia sig emot en. Behöver nog nån som är lite tuff. Hon var ranghög i hagen. Upllevde henne som "lagom" framåt då jag red, fick driva lite för att få fram traven, men det gillar jag, hellre det. Tränaren sade att hon blir mkt piggare då hon är igång och har kondis, och det klart hon blir. Tölten låg mkt nära, det märktes. I igångsättningar/avsaktningar kom ett par steg då och då. Då hon travade lite dåligt fråmåt så drog hon sig mot tölt/pass, så vi vet väl egentligen om hon är 4 eller 5, eller 4,5 gångare. Passen kan ju komma ju starkare hon blir. En häst som var lätt att tycka om, rörde sig trevligt! Använde haserna väldigt väl då hon rörde sig.
Jag har till på måndag att fundera ut något..Sen sätts hon ut på annons. Brta pris. hon är 8 år och enbart grundriden som sagt, men positiv och tycvks ha lätt för sig. En perfekt första islandshäst tror jag att börja utbilda själv. Åka på kurser med och så!
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Om jag skulle välja mellan de två så definitivt Björk på din beskrivning och bilder.

Sen är frågan vad din budget är så räckte pengarna så skulle jag nog inte välja någon av dom. På din beskrivning vad du vill ha så låter det som du egentligen vill ha en mer färdig häst.
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Oki men är din häst friskförklarad så anitngen behåller du henne utbukdar henne u tölt går inte de antingen behålla och ha en 3 gångare eller sälja henne som 3 gångare=)

OM det verkligen inte är några ärftliga saker och hon är fin och rör sig bra och har oki stam kan du ju alltid sälja henne till aveln och för dessa pengar klöpa en ny häst=)

Ska man låna häst skall man ju även om det är från sin bästa kompis skriva avtal om att idag är hästen värd detta och skall hästen säljas skall du som lånar få tillfrågan först om att få köpa hästen till dess värde den är värd den dagen DU tar henne alt betala dig 4000 eller vad man nu kommer överräns om per månad hästen varit hos dig tills den säljes.

Så har jag alltisd skrivit när jag lånat ut hästar på foder.. fodservärden har alltid haft första tjing men visst får jag ett sjukt bra bud så säljer jag den till denna men får då betala en viss summa till fodervärden som utbildad hästen åt mig.

Svårt de där men skall du utvecklas och komma igång med tärningar och tävlingar är nog turhästen ingenting att satsa på tyvärr.. stoet verkar det ju vara en del jobb med visst du får erfarenhet.. men om det är träna/tävla du vill så verkar hon inte heller vara den rätta
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Ja, egentligen skulle jag något av en läromästare. Att tävla är väl inte prio ett men voire kul som sagt att kunna åka på små vägtölter, och finns det chans ev nåt mer "riktigt". har aldrig tävlat i hela mitt liv på häst mer än utställning så vore kul att prova på.
Ett krux med Stjärna är att hon har beskällarsjuka, och ska därmed gå på semin, om man är seriös, vilket jag försöker vara i det mesta.
Om vi lånbyter, så skrivs självklart papper och vi skriver ner vem som betalar vad och så. Knepigt att dela upp det bara.. Vem betalar verkningarna för fölet? Ägaren? Stoet måste grundvaccineras.. Vem betalar det..?
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Fölet?? det är väl ägaren till fölet som får stå för alla kostnader om jag lånar ett sto för avell skall ju inte stoägaren betala verkningarna mm på mitt föl??

Den som lånar stoet skall ombesörja alla kostnader även på stoet.. dvs verkningar/ev skoning, mat veterinära kostnader under självrisknivå.

Försäkringen skall alltid ägaren betala tycker jag eftersom det är agaren till hästen som får ut allt om hästen dör.. Om man inte skriver det i kontraktet att dör hästen under tiden fodervärden har hästen får fodervärden alla pengar och då skall fodervärden också betala försäkringen under tiden.
Men känner inga som har läst det så utan de flesta betalar försäkringen om man äger hästen=)

Hoppas du hittar en lösning, synd att du bor så långt bort annars hade du kunnat fått komma och ridit på Jorunn=)
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Jag hade inte valt någon av de 2.

Låna en annans häst är big no no för mig sen jag fick låna en häst som jag inte ens hann rida på 10 ggr innan det visade sig att hon var halt, och allt var mitt fel enligt ägaren. Blev några turer till klinik och flera tusen fattigare innan hon var u.a och kunde åka tillbaka till ägaren.
Sen att få med ett föl känns som du kommer få vänta ett tag innan du kan utbyttja hästen som ridhäst fullt ut ordenligt. Dessutom mycket jobb med ett föl (som inte ens är ditt).

Turhästen tror jag du tröttnar på i längden. Eftersom du skrivit många ggr att det är trist att ditt sto inte töltar och att du gärna vill ut lite på vägtölter mm.
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Det är så himla svårt som sagt! Igår lutade det år stoet, idag turridningshästen. Finns ju plus o minus med båda. Att få med fölet till stoet är ju lite jobbigt, även om hon rids redan nu då fölis är två månader gammal, om än inte i nån större utsträckning. Föl är ju alltid underbara och skulle älska o pyssla med den, men det är ju onekligen ytterligarte en häst som skall få sin tid.
jag har sagt så många gånger om turridningshästen att han är min drömhäst att rida om han bara vore liite piggare.. Lätt i handen, känslig utan att vara överkänslig.. jag blir ofta glad av att rida honom..även om det inte gått nåt vidare bra egentligen.
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Turridningshästen kommer förmodligen att ändra sig till det bättre, du kan till viss del forma honom men det kommer att ta tid och jobb att få rätsida på honom. Kolla mer objektivt på honom, det finns många turridningshästar som har en hel del att ge vad det gäller gångarter och ridbarhet, hur är det med din kille? Sannolikheten att han blir piggare, känsligare och lättare i handen är mycket stor om det bara är du som rider honom, men bara tiden kan utvisa hur mycket.
 
Sv: Hjälp mig välja häst!

Han är faktiskt rätt känslig måste jag säga. Fin i munnen, men går emot bettet lite för att komma undan, annars är han en riktigt "krullehäst". Krullar ihop sig för att undvika bettet. Men mig i sadeln så vågar han ta stöd. Men jag har aldrig behövt "ta tag i" honom. Han lyssnar bra på vikthjälper. En del av turledarna som rider honom blir MKT glatt överraskade av honom, tycker han är en mkt rolig häst. Om än ngt slö då..
Stegmässigt så är han väl medel.. Inga jättelyft, men helelr inte dåligt inte i mina ögon. Inte sett honom röra sig så mkt, och inte gå på "rätt sätt" heller, dvs i form. Rider jag honom inte själv så går han ofta i ledet bakom.

Jag har verkligen ångest över det här, det är nog det svåraste beslut jag tagit.
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag ska nu sälja mitt 12 åriga sto, islandssto , fin stam dock inte själv visad. Gett en avkomma, en hingst som blev jätte fin i sin...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 557
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 750
Senast: Lobelia
·
Träning Hoppas någon orkar läsa, och att jag lagt tråden rätt. Hoppas moderatorn kan hjälpa mig att lägga den rätt annars...
2
Svar
32
· Visningar
3 227
Senast: flashlight
·
Avel Snälla kära bukare med avelsvana, det vore verkligen supersnällt om ni kunde svara på mina frågor för nu är jag en ruskigt orolig...
Svar
14
· Visningar
2 268
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp