Hjälp mig välja kompaktkamera

Sandra78

Trådstartare
Jag är på jakt efter en kompaktkamera som man kan ha med sig i väskan, är lite bökigt att släpa med sig systemkameran jämt...
Men jag har ingen aning om vad jag ska ha för kamera, finns ju hur många modeller som helst.

Helst vill jag ha allting från min D5000 men i ett litet format :D Men ska jag välja så vill jag att kameran ska kunna leverera bra bilder även i sämre ljus, den ska fokusera snabbt och en klar fördel vore om det finns något manuellt eller semi-manuellt program på den. Zoomomfånget är inte superviktigt (typ 17-55 skulle räcka hur bra som helst), men den ska ha optisk zoom.

Det vore också bra om den använder SD-kort och helst vanliga batterier (AA).

Så, vad ska jag ha? Prisklass; ju billigare desto bättre men absolut max 4000.
 
Sv: Hjälp mig välja kompaktkamera

Kolla på Canon S95, troligtvis den bästa kompakta kameran som finns nu. Då menar jag VERKLIGEN kompakt, ingen klår den i smidighet jämfört med prestanda, och den kostar strax under 4000 kr. Sedan finns det kanske billigare (sämre) kameror som också uppfyller dina krav, det här är ju lite värstingkategorin. :)

/Erica
 
Sv: Hjälp mig välja kompaktkamera

Jag jag slår ett slag för fujifilms modeller. Har sett väldigt bra resultat från ett par av deras modeller för något år sedan. Förvånande fina bilder till lågt pris.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig välja kompaktkamera

Tack båda två för tipsen! S95:an ser onekligen intressant ut, även om det svider lite att säga det om en Canon :D
Fujifilms kameror såg lite väl klumpiga ut, jag vill knappt märka att jag har kameran med mig.

Samsung WB600, är det någon som testat den? Priset var ju lockande :D
 
Sv: Hjälp mig välja kompaktkamera

Samsung WB600, är det någon som testat den? Priset var ju lockande :D
Jag köpte en WB600 för några veckor sedan för runt 1400 kr (149 euro) på Schiphol, eftersom jag behövde en kompakt i den prisklassen och med de egenskaperna. Först av allt - den är inget riktigt konkurrenskraftigt alternativ till S95, det blir en orättvis jämförelse, S95 är nog bättre på det mesta. Men WB600 är antagligen den bästa kompakten i sin prisklass just nu, tillsammans med Canon SX130 IS.

Jag har använt kameran för att dokumentera jobb, på en utflykt till Niagarafallen, och litet hemmavid. Hittills har jag inte fått några negativa överraskningar, kameran är absolut prisvärd. Den är rimligt snabb både i uppstart och fokusering, men något långsam mellan exponeringar. Om man ställer in direktvisningen (omedelbart efter exponering) på exempelvis 3 sekunder så går det inte att avbryta och forcera genom att trycka på avtryckaren, vill man kunna plåta snabbt får man antingen ställa in specifikt på serieexponering eller välja bort direktvisningen.
Skakstabiliseringen funkar bra, det stora zoomomfånget är naturligtvis väldigt användbart och inte minst att brännvidden börjar redan vid motsvarande 24 mm. Drifttiden är klart godkänd, även i kallt väder. Bruset är bra upp till ISO 100, ok vid 200, märkbart vid 400 och irriterande över 400.
Manuella exponeringsmöjligheter (och fokus för den delen) var en förutsättning.
 
Sv: Hjälp mig välja kompaktkamera

Jag har en Nikon Coolpix S570 som jag köpte förra året. Man kan ställa in rätt många funktioner manuellt. En sak som jag tycker är bra är att man kan skära bilder direkt i kameran. Den är precis lagom stor i handen också.

Fast jag kan knappt bärga mig tills jag kan köpa en systemkamera nu :D
 
Sv: Hjälp mig välja kompaktkamera

S570 verkar vara en utgången modell? Annars känns det ju alltid tryggt om det står Nikon på kameran :D En systemkamera är ju en helt annan sak, men det blir tungt att släpa med sig den i väskan (även om min D5000 med 50/1.4 blir rätt så smidig).

WB600 låter ju trevlig, förstår ju att det är en enklare kamera men samtidigt kanske S95 blir lite "overkill", jag vill mest ha en kamera man kan släpa med sig i väskan och dokumentera vad dottern hittar på, kunna lägga ut på nätet och dra ut i 10x15. Viktigast är väl att den klarar dåliga ljusförhållanden.
 
Sv: Hjälp mig välja kompaktkamera

Fast jag vet inte om det är tryggt bara för att det står Nikon? Det beror nog helt på modell? Man får lite vad man betalar för?

Jag har en Nikon kompakt, och visst den är okej men så imponerad är jag inte. Men då har jag en billig modell och jämför den väl tyvärr alltid lite med systemkameran;).Så jag är antagligen bara kräsen:).

Det jag inte gillar är att den känns lite ljussvagare än jag hade trott och att bruset ökar ganska mycket i bilderna så fort man använder zoomen.

Den är dock väldigt smidig att ha i handen och fotografera. Har tagit ett antal bilder medan jag sitter på hästryggen.

Nikon coolpix S3000 heter den i alla fall..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Jag ska skriva en uppsats den här veckan om ett rättsfall, kan vara vilken typ av domstol som helst men i Sverige då, som jag sedan ska...
2
Svar
33
· Visningar
2 791
Senast: Raderad medlem 6459
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 182
Senast: Cilva
·
IT & mobiler Jag överväger att investera i en ny kamera då min nuvarande Nikon D3000 börjar kännas rejält seg och sliten. Jag är inte så haj på...
2
Svar
25
· Visningar
2 187
IT & mobiler Jag vill köpa mig en bättre systemkamera och undrar om ni kan hjälpa mig med vad jag ska välja för något? Det är så att jag tycker om...
Svar
5
· Visningar
1 355
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp