Hjälp mig?

Zandie

Trådstartare
Hej jag när en tjej på 18 år som ska snart bli medryttare/fodervärd på en maxad d-ponny på 4 år, inriden i sommras.
Riden hela hösten men har nu ej blivit riden på en månad.
Ägaren vill att jag ska bygga muskler och kondition på häst men nu till frågan, jag vet ej hur jag ska börja, vad jag ska göra, hur länge osv.
Vilka är dom bästa träningstipsen m.m ?
Har ej någon unghäst vana heller så de är lite kompliserat.
Har ej heller ägt en egen häst!
Alla hjälp tas imot!!
 
Sv: Hjälp mig?

Tror att det bästa (och kankse enda) svaret du kommer få här: ta hjälp av en tränare eller någon annan duktig och erfaren person, förslagsvis någon med unghästvana. Viktigt att det blir rätt från början med en såpass ung häst. Och detta är ju en konst, inget som jag tycker ska tas över ett forum på internet :)
Lycka till!
 
Sv: Hjälp mig?

Bordtennisen ägaren kunna hjälpa dig med det? :)
Vet att rida för uppförsbackar är bra för musklerna men vet inte hur det är med växande unghäst.
 
Sv: Hjälp mig?

Jag tycker att du ska låta bli. Att utbilda en häst är ett enormt ansvar och inget man ska ge sig på om man inte har kunskapen. Blir medryttare på en färdigutbildad häst istället, det är mitt råd. :)
 
Sv: Hjälp mig?

Inse även riskerna med en sån grön häst. Om du bara är van vid snälla ridskolehästar kan det här bli en helt annan upplevelse. Kanske obehaglig sådan som slutar i ambulans. Låt ägaren utbilda sin häst.

Håller med om att du borde ta en mer välutbildad häst för din egen skull.
 
Sv: Hjälp mig?

Be ägaren lära dig att tömköra, det är ett väldigt bra verktyg :) Klättra i backar är väldigt bra för muskeluppbyggnad. Om ni har snö hos er så är pulsande i djupsnö också bra och kul!

Men jag håller i övrigt med - jag tror att det kan bli för mycket att stärka och utveckla en unghäst när man har sin första medryttarhäst och inte har unghästvana. Risken är att du hamnar i en situation då du blir rädd eller självförtroendet får sig en törn.
 
Sv: Hjälp mig?

Tack för alla svar, de är inte min första medryttarehäst, har ridit på många olika hästar.
Läser mycket böcker om hästar..
 
Sv: Hjälp mig?

Vi menade nog att du inte hade unghästvana eller vana från egen häst :) Men allt handlar om kemi mellan häst och människa också, man kan inte veta förrän man har provat. Lycka till!
 
Sv: Hjälp mig?

Muskler och kondition hos en unghäst bygger du bäst ute i skog och mark, och är även en alldeles utmärkt plats att bekanta er på, om hästen är styrbar och svarar för hjälperna. Finns mycket att jobba med ute i naturen som t.ex. att bekanta hästen med situationer och föremål, få till en bra framåtbjudning och jobba med tempoväxlingar, så kommer kondition och muskler av bara farten. Skritt är en bra gångart att bygga på. Håll ridturerna "lagom" och se till att du slutar innan hästen blir trött, för då tappar den lust och motivation att vara med och kommer ihåg det till efterföljande gång.

Själva "skolningen" på ridbanan bör du absolut göra med hjälp av erfaren tränare då både du och hästen är "gröna" vad gäller denna typ av arbete.
 
Sv: Hjälp mig?

Tack Caballus, de va ett bra svart :)
Ska göra det med, imorgon.
Men kan vara bra att få folks andra erfarenheter och tankar :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 245
Senast: Lobelia
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 071
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp