hjälp önskas från de som kan!!!!!

A

alltidhvit

hur räknar man ut hur mycket mj en ponny behöver???

det här behöver man veta för att kunna göra det.
Hästens vikt
svar: ca 400 kg vet ej exakt
Grovfodrets näringsvärden (genom en höanalys)
svar: det vet jag ej
Hästens arbete
svar: normalridning, han rids ca 6 dagar i veckan
Hästens ras/typ
svar: connemarakorsning 139 cm hög. normalbyggd, lite mer åt det kraftiga hållet
Om hästen är lättfödd/svårfödd
svar: normal
Gärna tidigare foderstat (i g och kg)
svar: 6 kg hö och 2 dl easyproo
Vad hästen inte kan äta(vissa hästar tål t.ex. inte havre
svar: havre för han blir så het enligt förra ägaren.

jag hade tänkt mig att han skulle äta korn, kraft och mineraler och eventuellt något annan om det behövs.

Först räknar du ut ett underhållsbehov för hästen enligt formeln:
0.5 x hästens vikt upphöjt i 0.75 = A
Sedan lägger du på 5 el 10 % för ras, fullblod ska ha 10%, resten 5%.
A x 0.05 = B
Sedan funderar du ut hur mkt du rider, hur mkt arbetstillägg hästen ska ha, t.ex. 10% för lätt ridning 20-30 % för normalt arbete osv...
A x 0.20 = C
Sedan tänker du på om hästen är lättfödd eller svårfödd, och drar av/lägger på 5-10% beroende på detta.
så här gör man när man ksa räkna ut men jag fattar ändå inte...



kan någon hjälpma mig med det....och räkna ut hur mycket han behöver och ge exempel på en bra foderstat.
 
Hej!
Tyvärr går det inte att räkna på foderstaten om du inte vet vad det är för värden i höet.
Det enda jag kan säga är ett 6 kg hö är en rimlig giva för en häst av den storleken med tanke på deras behov av växttråd.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 203
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 228
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
26 939
Tjatter Den lilla ridskolan är vanligtvis en plats där barn, vuxna och hästar trivs och umgås i godan ro! Nu har det dock flyttat in ett gäng...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
21 481
Senast: iiantazie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp