Hjälp önskas SNABBT (upphittad kanin)!

T

Trazzelsudd

När jag gick hem från jobbet upptäckte jag en liten svart kanin som hoppade runt farligt nära motorvägen. Han var inte alls särskilt rädd för mig så jag plockade upp honom och tog med honom hem.

Jag vet ju att det absolut inte är bra för utekaniner att komma in mitt i vintern men jag har flyttat på några av ökenråttorna så han bor i deras stora (160 liters-) akvarium. Vad ska jag hitta på nu? Vi kan mycket väl behålla honom ett tag, det är inga problem, det är hans välbefinnande jag oroar mig över (detta med att komma in från kylan, t.ex.). Har inte hunnit kolla den lille krabaten särskilt mycket, vet inte ens kön. Dock tycker jag att han är i dåligt hull (men jag å andra sidan bara van att bedöma hull på gerbiler). Vet inte hur länge han varit ute heller... Är det bättre att flytta ut honom (har lite kompostgaller jag kan ställa upp i värsta fall)?

Hjälp!
 
hmm...
vad jag har hört så e d värre om kaninen flyttas in och ut flera gånger. så att du plockat in den tror inte jag e nån fara...avvakta...
ring annars en veterinär som kan fråga på dina frågor och kanske kan kolla över d lilla djuret så att d e oki..

:bow:till dig som plocka med den lilla hem...
 
Okej, ja det är lite så jag resonerar också (att skadan blir större om jag sätter ut den igen). Jag hittade den lille; som verkar vara i lite dåligt hull och som har en del sår på ena bakbenet och tar hem den. Först efteråt kommer jag på att jag kanske inte borde ha tagit in den! Jag kom direkt från jobbet och vi hade inget att ha honom/henne i utomhus...

Supersnäll och gullig är den dock, den lilla ninen :love:!
 
Om den är skadad kan det vara bra om den får vara inne..
Men ställ den i ditt svalaste rum i alla fall. Försök också att skaffa en bur så snart du kan då jag tror att kaninen mår bättre i en bur än ett akvarium, jag gissar att luften kan bli fuktig och varm nere i akvariet eftersom luften inte kan röra sig fritt från alla håll.
Tyvärr finns det många lösa kaniner i sthlms-området. Mellan Posten och cityterminalen (Klarstrandsleden eller vad det heter) kryllar det t.ex. av lösa kaniner.

Men en eloge till dig för att du tog hand om den..
 
Glömde..
Undvik att lyfta kaninen i onödan eftersom de är mycket lättstressade och kan bli väldigt rädd och/eller chockad om du "bollar" för mycket med den.
Naturligtvis är det också bra om du kan låta en veterinär titta på den så att allt är ok.

Har du gett den någon mat? Äter den? Ge den gärna hö det är ju jättebra för deras magar..

Hoppas allt går bra med den nu..
 
Tyvärr finns det många lösa kaniner i sthlms-området. Mellan Posten och cityterminalen (Klarstrandsleden eller vad det heter) kryllar det t.ex. av lösa kaniner.

Japp, jag går förbi där nästan varje dag med min hund och blir jätteledsen eftersom jag fått reda på att de snart ska skjutas. Men jag antar att det är nödvändigt eftersom det bor flera hundra på det lilla området.

Iaf till trådskaparen:
Kanske har kaninen rymt "hemifrån" från en utebur eller något?
Sätt upp några annonser där du bor, det kanske finns någon som saknar h*n.
Fast tyvärr är det nog troligast att någon har kastat ut stackarn :mad: :(
 
Tack så jättemycket för era svar :)! Jag är ju den typen av människa som aldrig skulle köpa ett djur utan att läsa på innan men nu kom det ju liksom lite oväntat...

Hur som helst; jag kommer att sätta upp lappar och liknande för att se om någon saknar sin kanin. Jag bor inte "mitt i smeten" utan i en förort, jag hittade kaninen i ett villaområde där jag inte tror att folk brukar släppa ut sina djur med flit (men någon gång är säkert den första :mad:). Hör ingen av sig kontaktar jag nog parkerna här omkring i första hand, de är av 4H-typen och har bl.a. kaniner.

Till ninen igen; h*n har fått hö och mat och verkar äta (vill inte störa för mycket). Tyvärr har jag inga pellets hemma då gerbilerna äter lyxblandning för smådjur. Dock kan ju väl inte felaktig kost under en kort period göra så mycket skada?

Har tagit några kort på den lille så att ni får se; http://hem.passagen.se/trazzelsudds/nin.htm . Ville inte störa så mycket så korten är inte så bra men det ger kanske en hint i alla fall. På det nedersta kortet finns en vanlig 30 centimterslinjal med så ni kan se storleken. Vill gärna ha kommentarer om hullet (jag tycker ju att h*n är smal). Kan man på något sätt se hur gammal kaninen är?
 
aj aj aj den där kaninen såg inte fin ut!
hela kroppshållningen indikerar att den inte är frisk men ffa kantlinjen längs ryggraden.

den är mycket glest pälsad så jag hade inte tagit ut den igen.
sitter den ofta sådär ihopkurad? känns ryggraden tydligt? (på en fint musklad kanin i normalhull känns inte kotorna utan det är som ett pansar som omsluter ryggraden)

det är ingen rasren kanin, svårt att ålderbestämma då. stora öron indikerar att det är ett ungdjur men det behöver inte vara så.

den här kaninen hade jag inte gett gerbilernas lyxblandning utan fri tillgång på hö (mycket viktigt) och 2-3 matskedar pellets om dagen, inte mer!
morot och broccoli kan du också ge, och gärna lite färsk persilja el dyl.
håll noga koll på avföringen så att h*n inte blir lös i magen eller förstoppad.

till sist - en eloge till dig camilla!
 
den ser ut att vara rätt ung och smal...
tror inte att d e någon fara om den skulle få lite av din gnagarblandning.
jag har två kaniner och dom får samma blandning som mina gerbiler. vet att många säger att man inte ska ge dom d, men mina mår bra av d så...
ge bara lite dock eftersom du inte vet vad h*n har ätit tidigare så att den inte får problem med magen p.g.a. snabba kostförändringar.
plus att i lyxblandningar så brukar d vara rätt mycket "godis" och lite mera fet mat...

har den hö så e ju d jättebra. men ge du lite av din blandning. kanske en halv dl.

lycka till...
 
Tack för att du svarade! Ja, jag tyckte att den såg smal ut :(. Den sitter ofta så, ja, och ryggraden känns tydligt. Den är så liten!

Hö har den fått. Jag är ju van att ge hö till gerbiler och där försvinner det ju efter fem minuter (de boar ju och så med det). Här ligger ju högen kvar men jag har sett en del utspridda strån så jag tror att den ätit lite. Ska köpa pellets så fort jag kan i morgon!

Vad tror du om kaninens framtid; är den bara undernärd eller är det mer än så :(? Den har ett sår på ena bakbenet men det ser ut att vara på väg att läka (dock reagerar h*n om man kommer åt det). Skönt att jag inte satte ut den igen! Vi hade inget att sätta den i ändå och när den inte är frisk så vill man ju kunna ha koll på den.

Klart att jag var tvungen att fånga in den lille (jag krälade omkring i snöslasket ett tag innan jag fick tag på den) :)! Såå söt och snäll är den :love: (till och med sambon gillar den :eek:)!
 
Tänkte avlägga en liten rapport om hur det går!

Den lilla ninen äter och vilar. Avföringen ser ut att vara helt okej, inga magproblem med andra ord. Vi tog ut den ur buren ett tag i morse, ville dock inte börja vända upp och ner på den för att kolla kön så vi hade den bara i soffan ett tag.

Den verkar mycket piggare idag :)! Den är mycket intresserad av omgivningen och öronen är "på topp". Den slickade på "husses" hand, betyder detta att den vill ha salt eller är anledningen någon annan? "Husse" är förresten överförtjust i det lilla livet :eek:!

Jösses, vad handikappad man känner sig när man "fått" ett nytt djur som man inte vet så mycket om :smirk:! Jag försöker mitt bästa men mina tidigare erfarenheter säger mig att man ska vara MYCKET källkritisk när man letar info på nätet... Några tips på bra hemsidor?

Just nu är jag lite halvsjuk så någon lappuppsättning blir det nog inte idag...
 
Den vill säkert ha salt om den slickar på handen.. Bara att införskaffa en saltsten alltså.
Jag kan tyvärr inga adresser till bra sidor på nätet men om du har frågor om kaniner får du gärna PM:a dem till mig så ska jag göra mitt bästa för att besvara dem.

Håller tummarna för dig och den lille kaninen..
 
den kan behöva salt...
köp en sten och testa, men många kaniner visar tillgivenhet genom att slicka...
min äldsta kanin gör detta ofta trots att hon har sten och får i sig d mineraler som hon behöver...

va kul att h*n piggnar till..
*lycka till*
 
Tänk på att ge bara oblandad pellets även om det är frestánde att göda upp den med fet mat. Bättre att den har hälsan o går upp långsamt.
Torkad brännässla är dessutom rena vitaminbomben...
 
Tack igen för era svar :)! Vi har köpt pellets och saltsten (hö hade vi redan hemma) och vår skyddsling äter och dricker med god aptit. På http://hem.passagen.se/trazzelsudds/nin.htm finns nya (men tyvärr ganska dåliga) bilder under "Dag 2", visst ser h*n bättre ut idag?
 
Den såg i alla fall lite piggare ut.. Den verkade inte vara så rädd och frusen längre.
Hoppas det fortsätter i samma riktning..
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 191
Senast: Migo
·
Däggdjur Har läst länge men aldrig skrivit. Nu känner jag mig manad efter den här natten.. I augusti flyttade en omplacerad dvärgvädur hem till...
Svar
12
· Visningar
6 934
Senast: Aionee
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 119
Senast: skuggi
·
Övr. Katt Helt oväntat har jag blivit med katt, en alldeles underbar liten kille på ca 10 veckor (och 700 g vilket väl är ganska lite?), och jag...
2
Svar
26
· Visningar
4 526
Senast: Pazuzu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp