hjälp! sjuk häst! långt

Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Om du är så påläst om vad din häst behöver i foder, borde du veta namnet på de större klinikerna.
Helsingborg, strömsholm ,Ultuna osv:angel:
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

jag tycker ändåd et låter som elichias(stavningen:smirk:)
en tjej i stallet håll på i 2år med liknande symtom och tog provet 3 g men inget hittades.
sen bestämmde en vet att de skulle behnadla ändå och 5 dagar efter var hästen bättre.
tydligen så måste man ta provet vid ett sådant specifikt tillfälle för att det ska ge utslag, svårt attt göra.

kämpa på..
stå på dig med vet.. ring innan till kliniken och prata säg hur allt är. kräv mer, grundligare undersökning.
Har du en egen vet be den att skriva en remiss till en klinik.

Det gjorde min och ändå fick jag stå på mig väl på kliniken gällande ett ultraljud som de inte ville göra.
Men jag tänkte inte åka därifrån utan det så de var tvungna.
VAr jobbig om du behöver det..:d
men skynda dig så att det inte är försent med det de hittar.
lycka till.
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Om du är så påläst om vad din häst behöver i foder, borde du veta namnet på de större klinikerna.
Helsingborg, strömsholm ,Ultuna osv:angel:

JAG vet fler stora kliniker än dessa!
Lär dig svara på rätt knapp, slipper man bli irriterad i onödan!
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Vilken klinik åkte du till? Tänkte bara så att det inte var mantorp för de har inget vidare gott rykte. De klarar väl enklare saker men om det är nåt sånt där skulle jag utan tvekan dra iväg till Strömsholm eller något annat större och mer välkänt djursjukhus.
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

faktiskt så är det skillnad i smältbarheten på grovfoder och kraftfoder, kraftfoder som är processerat innehåller mera lättupptagliga näringsämnen än grovfoder, därav ger men kraftfoder till hästar som ska tränas och tävlas hårt..

kanske det är därför som din häst inte mår bra? den kanskke inte hoinner ta upp all näring i fodret och därför magrat av?

annars tror jag på melanomen.. via en tarmundersökning kan vet känna efter knölar så prova det..
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

fast nu tävlas han ju inte! och tränas inte ens varannan dag liksom! så varför skulle jag ge kraftfoder? finns ingen anledning i världen!

han har som mest fått 1 kg havre, och var så jävla pigg så det fanns inte, han är lydig så det händer ju ingenting, mer än att han springer som satan i hagen = han går ner i vikt ännu mer.

jag har aldrig haft sjuka hästar förutom en som var ganska enkel och blev utdömd på mantorp. så därför vet jag inte så många kliniker.

angående mantorp så vet jag vad de går för, haft praktik där, skulle aldrig lämna in en häst för OP där, men enklare saker kan jag lämna där och då väljer jag veterinär med omsorg! och jag konsulterar alltid min distriktare om vad de kom fram till. och ibland 1 vet till.


jag funderar på strömsholm... men.. om de inte heller hittar nåt, tar försäkringen det ändå? för jag gissar på att det blir många tusenlappar och jag är arbetslös för tillfället... jag kan ju alltid låna pengar av morsan... men... det är ju inte så roligt! men måste ja så måste jag ju...
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Gud vad alla tjatar om att det kan bero på maten.Hästen har förmodligen gått på denna giva hela sitt liv o varit frisk, tills nu. Har själv en arab som äter bara hö o lucern,inget annat.Han står ute året om o rids 5 dar i veckan o är fet.
Hoppas verkligen du får ett svar på vad som är felet,men håller med dig,maten är det nog inte.
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Delvis knapplån.

Men hur mycket grovfoder äter han då? Fri tillgång kan ju vara från 3 kg till 30 kg.

Jag är övertygad om att en häst som inte får sitt näringsbehov täckt och bryter ner muskler reagerar med att bli halta muskulärt.

Att EN arab håller sig fet på grovfoder betyder inte att alla andra gör det alltid.
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

svårt att säga eftersom de är flera hästar... och det är väldigt olika från dag till dag... ( mkt små tuvor gräs i hagen oxå) ibland går det åt 20 kg på 2 hästar ibland 5... nu är det gräs lite överallt så det lockar ju tyvärr mer... så nu går det inte åt mkt...

men inne äter han bra, för det mesta, 3-6 kg hö + 3 kilo lusern... jag skulle ju vilja att det gick åt 30 kg hö i hagen varje dag... men när det är så mkt gräs... och det är ju svårt att uppskatta hur mkt näring han får i sig där... för gräs är ju tyvärr mkt godare...

jag håller med dig angående näringen, när en häst inte tar upp näring är det fel på magen, om det sen är att han inte tar upp näringen eller att han inte blir hungrig som är problemet eller nåt annat vet jag ju inte... men vi har ju diskuterat vad det kan va om han inte tar upp den... vad är det då sm kan göra att hans aptit minskar?

ka ju tillägga att unghästen har fått en riktigt rejäl mage...
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Är tänderna kollade på hästen? Dåliga tänder gör att hästen tar upp näringen i maten sämre. De botar inte halt heten men avmagringen.
Fundering bara?
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Jag skulle helt klart göra en avmagringsutredning, hur den ser ut är säkert olika på olika ställen men på "mitt" ställe så brukar det vara blodprov, tandkoll, träckprov, gastoskopi, xylosbelastning, rektalisering, bukultraljud etc beroende på vad man hittar. Din försäkring borde täcka för en utredning precis som vilken hältutredning som helst. Men det beror ju också på vad du har för försäkring, hör med dit försäkringbolag.
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

I år har vi tyvärr fått stänga av hagen för våra fölston, då de hellre käkade gammalt gräs än att äta av ensilaget.
Jag tycker ändå du ska ta bort en del lusern, och testa fodra med nåt kraftfoder.
Fibergi elit har jag goda erfarenheter av, det verkar som om hästarna tillgodogör sig det väldigt bra.

Din häst är för bra för att inte tävlas i distans, så verkar det inte vara några ledproblem eller så (jag antar att han är röntgad för hovbroskförbening osv) ge honom en chans att gå upp i vikt med kraftfoder, så kanske det går vägen.
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

om du läser så ser du att tänderna är kollade, 2 ggr.
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

jag kan inte ge kraftfoder, dels för att han bara springer jätte mkt mer då och med andra ord går ner mer i vikt, och dels för att mineralerna i höet är jätte konstiga, 3,2 både kalcium och fosfor... lika mkt med andra ord... så jag kan inte ge spannmål för då blir ca/p kvoten jätte fel.

vet du nåt kraftfoder med bra kvot på så testar jag gärna, men det måste vara bra protein/mj kvot oxå då det är lite dåligt på höet (5,4)


jag förstår inte vad du menar med sista meningen, för bra för att inte tävlas,vad menar du med det? har du sett min häst?

angående försäkringen så är han full försäkrad i folksam 50 000 vetrinärvård... och 30 i liv... så det borde ju täcka tycker man... han aldrig haft nåt krångel med dem förut...
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Många hästar blir ju fnoskiga av just havre? Kanske prova något havrefitt?Lägga på olja? An god anledning att lägga på kraftfoder på honom är ju för att han är just det: tunn? Min arab käkar fri tillgång på RUSKIGT bra hösilage och käkar verkligen hela dagen lung utom när han busar men står ändå på 1,5-1,7 kg muslifoder om dagen för att inte falla ur helt. Han har alltid varit ruskigt lättfödd men nu när han är lite äldre så rinner det tydligen av honom fortare. En annan arab i stallet får lite betfor och hon klarar sig ypperligt på det så vad de behöver kan ju variera mycket?
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Du verkar bli rätt så sur och irriterad på en del som skrivit. Kan förstå att du är frustrerad i och med att din häst är det du tänker mest på just nu.
Men alla här vill ändå hjälpa, även fast de kanske handlar om olika syner på foder etc.

Jag har inga råd att ge dig eftersom jag inte heller någonsin haft en sjuk häst.
Men jag hoppas att din pålle blir bättre snart.
Lycka till
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

jo men när jag skriver att jag inte kan ge spanmål så får man väl acceptera det, ellerhur? jag kan helt enkelt inte byta ut lusernen mot spanmål för då måste jag ge 2 dl kalk/dag och det får jag aldrig i honom.

men som jag redan har skrivit, kommer nån med ett bra förslag som passar mitt hö då testar jag det.

kravet är då att det är rejält mkt mer kalcium än fosfor och att kvoten mellan MJ och smb protein är hög. hittils har ingen kommit med nåt sånt förslag.


det känns som att det kommer att sluta med att jag avlivar honom, eftersom det har hållt på så himla länge... jag hoppas vi hittar nåt som man kan åtgärda....
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Min arabtjej har haft exakt det du beskriver,
låter precis som hennes första symptom för borelian vi behandla första gången.
Fick inte heller direkt svar, gjorde först tester/blodprov på mantorp + röngten,
sen med distriktveterinären och sen med en privat.
Det var med den privata vi fick svar att det var borelia.
Hon magrade också av jätte mycket och var svår att få i hull.
Satte inga muskler och var allmänt seg, detta ändrades fort efter behandlingen.
Symptomen var starkare än vad svaren på blodproverna var,
men när vi kom till den gräns att vi höll på att ge upp fick vi svar.

Ang. kraftfodret känner jag igen det där på min fröken.
Hon är jätte känslig och skulle nog helt enkelt slippa havre om det nu var ett val.
Efter att vi behandla henne började vi fodra med musli som egentligen var till för min unghäst.
Har aldrig haft så fint hull som hon har med detta och det märktes otrolig skillnad,
tidigare var hon stirrig och orolig i kroppen.
Kan verkligen rekommendera att testa det.
 
Senast ändrad:
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Jag menar att han är för bra för att inte tävlas, när han är frisk.
Inte att han är frisk nog för att tävlas i nuläget.
Sorry om det blev lite luddigt.

Kna du inte byta grovfoder till nåt bättre då?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 654
Senast: Lhas
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 356
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 359
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 083
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp