Bukefalos 28 år!

hjälp! sjuk häst! långt

Sv: hjälp! sjuk häst! långt

ok de är kollade 3 ggr den senaste tiden (sen förra året) och är lite raspade senast i slutet av sep.
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

nu ska vi till vetten igen, idag kl 9...

håll tummarna för oss! både att vi verkligen hittar ursprungsfelet, och att det går att åtgärda, men framförallt att vi hittar ursprungsfelet, hatar att inte veta!!
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

för er som är intresserade så hittade vi en inflamation i ena bakknät... allt är rontgat helt UA... nästa gång ska vi titta på tänderna, igen, och ta lite blodprover, igen.

känns som man har gjort allt redan...
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Din häst har tävlat och tränat distans... på i princip enbart grovfoder... å du undrar varför din häst går ner i vikt?

En distanshäst kräver kopiösa mängder mat för att inte förlora vikt och de flesta förlorar mycket under själva tävlingen ändå - föreslår att du kollar med dina tävlingkolleger vad de ger till sina hästar och kopierar lite.

jag har förstått att du är emot kraftfoder men att hitta ett grovfoder som täcker vad han behöver lär du inte hitta.
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Som din veterinär säger så kan hästar gå ner i vikt om de har ont någon stans, likaväl om de har något problem med magen/tarmarna.
Ett tips för att hjälpa hästen att ta sig lite snabbare i vikt är att ge den olja i maten, smörjer även tarmarna bra.

Inflamationen i bakknäet kan ju ha uppkommit pga av något annat fel på hästen. Sådant är ju svårt att veta. Hoppas att ni får ordning på hästen!
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Himla tråkigt med din häst!
Måste dock hålla med några andra, att en häst som presterar hårt inte kan tillgodogöra sig på endast grovfoder.
Har du kollat upp hans underhållsbehov samt näringsbehov?
Hoppas att du/ni finner lösningen och att pålle blir bra igen!
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Hur går det för er?

Har själv kämpat för att få veta vad min häst var sjuk av när ingen trodde mig. Efter mycket om och men och en troligtvis onödig operation kom vi fram till att hon hade lipom. (Lipom är godartade tumörer innehållande normal fettväv.) Vilket flera vetrinärer säger är nästan omöjligt att hitta innnan obduktion. Så jag får väl vara glad för att jag fick veta vad det var innan jag fick ta bort henne.

Mitt tips är om ni inte hittar något nu är att ta ut en kiropraktor.

Har ni ultraljudat honom rektalt?

Hoppas verkligen att ni hittar felet!
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Här svarar du ju själv - kvoten är för låg. Sedan om du har en ca/p kvot på 1 så är det ju inga problem att fixa en foderstat. Det är inget hinder för att ge andra fodermedel
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Har ni kollat så han inte har KS?

Sedan säger jag som en del andra har varit inne på - har du räknat på underhållsbehov och på arbetsbehov? DVS räknat fram en foderstat att utgå från?
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Vilken klinik åkte du till? Tänkte bara så att det inte var mantorp för de har inget vidare gott rykte. De klarar väl enklare saker men om det är nåt sånt där skulle jag utan tvekan dra iväg till Strömsholm eller något annat större och mer välkänt djursjukhus.

Usch då? Är inte Mantorp bra? Jag som bor så nära, blir ju automatiskt att man skulle ta sig dit i första hand...
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

fast nu tävlas han ju inte! och tränas inte ens varannan dag liksom! så varför skulle jag ge kraftfoder? finns ingen anledning i världen!

han har som mest fått 1 kg havre, och var så jävla pigg så det fanns inte, han är lydig så det händer ju ingenting, mer än att han springer som satan i hagen = han går ner i vikt ännu mer.

jag har aldrig haft sjuka hästar förutom en som var ganska enkel och blev utdömd på mantorp. så därför vet jag inte så många kliniker.

angående mantorp så vet jag vad de går för, haft praktik där, skulle aldrig lämna in en häst för OP där, men enklare saker kan jag lämna där och då väljer jag veterinär med omsorg! och jag konsulterar alltid min distriktare om vad de kom fram till. och ibland 1 vet till.


jag funderar på strömsholm... men.. om de inte heller hittar nåt, tar försäkringen det ändå? för jag gissar på att det blir många tusenlappar och jag är arbetslös för tillfället... jag kan ju alltid låna pengar av morsan... men... det är ju inte så roligt! men måste ja så måste jag ju...

Vilken distriktare har du?
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

Min arabtjej har haft exakt det du beskriver,
låter precis som hennes första symptom för borelian vi behandla första gången.
Fick inte heller direkt svar, gjorde först tester/blodprov på mantorp + röngten,
sen med distriktveterinären och sen med en privat.
Det var med den privata vi fick svar att det var borelia.
Hon magrade också av jätte mycket och var svår att få i hull.
Satte inga muskler och var allmänt seg, detta ändrades fort efter behandlingen.
Symptomen var starkare än vad svaren på blodproverna var,
men när vi kom till den gräns att vi höll på att ge upp fick vi svar.

Ang. kraftfodret känner jag igen det där på min fröken.
Hon är jätte känslig och skulle nog helt enkelt slippa havre om det nu var ett val.
Efter att vi behandla henne började vi fodra med musli som egentligen var till för min unghäst.
Har aldrig haft så fint hull som hon har med detta och det märktes otrolig skillnad,
tidigare var hon stirrig och orolig i kroppen.
Kan verkligen rekommendera att testa det.

Jag vet också en häst som har haft Borelia som vart allmänt konstig. Vet inte om han magrade av, men däremot så vet jag att han var halt och stel i benen. Hästen bodde i Vikingstad, så det är kanske inte helt omöjligt... Det tog också många prover innan de lyckades konstatera det.. Kanske att ni kunde prova att behandla för Borelia..(om det nu går ) och se om han blir bättre?
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

det är väldigt ont om hö häromkring... och den bonden jag köper hö av nu är bäst! han är trevlig, svarar alltid, har bra service, jag får alltid pengarna tillbaka om några balar är mögliga/damiga osv osv... nu köper jag hö 1 gång i månaden ungefär... jaag skulle ju kunna höra om han har nåt annat hö.... för det borde han ju nästan ha.

det jag menade med min fråga är hur du kan avgöra om min häst är bra på distans om du inte ens har sett honom, så hur kan du avgöra det? jag personligen vet ju vad jag tycker... jag tycker det är roligt att få komplimanger om min häst, men jag vill gärna veta vad du grunnar dem på :idea:

jag är inte van att få komplimanger över honom... har alltid haft nån snyggare och mer personlig häst så han hamnar lätt lite i bakgrunden...

Jag kanske känner en du skulle kunna kontakta ang. superhö! Vet inte hur mycket han har, men jag tror inte att det ska vara några problem. Jag ska se om jag kan hitta mina värden som jag la ut på Buke här tidigare så kan du ju se om det passar dig.... Återkommer

Här kommer det!

Torrsubstans 84%
Smältbart råprotein 86 g/kg foder
Energi, foder 8.8 MJ/kg foder
Kalcium Ca 4.1 g/kg foder
Fosfor P 1.8 g/kg foder
Magnesium Mg 1.8 g/kg foder
Kalium K 8.2 g/kg foder...

Om du vill ha kontakt med honom så är det bara att PMá mig..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

jaha då har vetten varit här... vi bedövade ländryggen och han blev mkt bättre, men han är väldigt spänd i rumpan fortfarande... så vi bestämde oss för att behandla rumpan med div saker, och jag ska även spruta honom med kortison varannan dag, det för att få bort muskel sakerna, för det går inte riktigt säga vad som är vad liksom. blir han inte mkt bättre av detta så ska vi röntga ryggen och bakknäna, hon ville inte bedöva dem idag då man var tvungen att vara 1 person till, annars var det en stor säkerhetsrisk...

så vi får se vart detta leder oss... jag själv gissar på att vi kommer att få röntga honom, vart vi hamnar sen vet jag inte...

Oj, jag läste inte igenom hela tråden.. Såg att du redan hade fått ganska mycket tips och utredningplan av din veterinär... Lycka till!
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

japp det undrar jag, du kanske inte vet så mkt om distans, men grovfoder räcker. det har alltid räckt förut.

och angående koten så är det en kvot på 7,4 så jag tror det räcker, han får nämligen 3 kg lusern oxå.

angående unghästen så är hon otroligt runt över rumpan och är riktigt riktigt fin just nu, om än något tjock.. lite mage och e... man får trycka lite för att känna revbenen :angel:

så till alla er som säger att grovfoder inte räcker... han är inte motionerad på minst 3 måander, inte varit i hård träning på... 9 månader... under den tiden borde han faktisk ha gått upp i vikt.

kissingspine kollade vi... det fanns en kota som låg något nära, men inget som tydde på att den störde på nåt sätt, men den var inte nära igentligen... bara närmre än de andra liksom...

enligt alla foderstats metoder jag vet så får man dubbelt så mkt foder som han behöver, bbåde protein och Mj.... så nej det köper jag inte!

alla fästigsjukdommar är provade 3 ggr... vi provar väl en fjärde nästa gång vi ska dit antar jag...
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

ditt hö är jag lite sugen på... skickar PM :d
 
Sv: hjälp! sjuk häst! långt

ja du... jag tror hanär halt på fram nu... men jag är inte säker... han svävar inte lika mkt ´med det benet iaf... men jag har inte kollat så noga.... återbesök om 2,5 v eller nåt sånt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 121
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp