Hjälp! Transportera föl

paronet

Trådstartare
Jag ska hämta en shettisföl i oktober och vet inte riktigt hur jag ska tänka. Det är bestämt att vi ska hämta en 6 månader gammal hingst och kanske även en drygt ettårig valack, men vi funderar fortfarande angående han. Vi ska åka från Skåne till Borås ungefär 30 mil. Behöver så mycket tips jag kan få nu.

Ena alternativet är om vi bara tar 1/2 åringen och då tar bort bommar, mittvägg och annat i transporten och låter han gå fritt där med mjukt underlag och hö hela resan. Han är väldigt självständig och bryr sig inte så mycket om mamman just nu och är även modig, men han har aldrig åkt transport innan.

Andra alternativet är att vi tar med båda och plockar inte bort något i transporten, behållare mittväggen och staplar upp halmbalar längst fram i transporten på ett säkert sätt så att dom inte kan komma varken över eller under bommen. Lillen står självklart lös och inte helt säker än på om jag ska binda upp han andra. Vill också påpeka att dom inte känner varandra, kommer från samma ställe men gått i olika hagar.

Behöver så många goda råd jag kan få!!
 
Jag ska hämta en shettisföl i oktober och vet inte riktigt hur jag ska tänka. Det är bestämt att vi ska hämta en 6 månader gammal hingst och kanske även en drygt ettårig valack, men vi funderar fortfarande angående han. Vi ska åka från Skåne till Borås ungefär 30 mil. Behöver så mycket tips jag kan få nu.

Ena alternativet är om vi bara tar 1/2 åringen och då tar bort bommar, mittvägg och annat i transporten och låter han gå fritt där med mjukt underlag och hö hela resan. Han är väldigt självständig och bryr sig inte så mycket om mamman just nu och är även modig, men han har aldrig åkt transport innan.

Andra alternativet är att vi tar med båda och plockar inte bort något i transporten, behållare mittväggen och staplar upp halmbalar längst fram i transporten på ett säkert sätt så att dom inte kan komma varken över eller under bommen. Lillen står självklart lös och inte helt säker än på om jag ska binda upp han andra. Vill också påpeka att dom inte känner varandra, kommer från samma ställe men gått i olika hagar.

Behöver så många goda råd jag kan få!!


Jag hade tagit sista alternativet. Ta med båda fyll med balar framför bommen o tagit med båda. Tänk på att den del transporter har lite "dålig stängning" dvs lås som lätt går upp på framdörren. Tänk på att stanna o vattna hästarna under resans gång.
Med vänlig hälsning
Pudlan
Med vänlig hälsning Pudlan
 
Tycker de åker bäst lösa i hela transporten när de är så små och unga (se till att säkra skötardörren ordentligt bara), du kan inte skicka den äldre på transport eller något?
De är rätt bra på att klättra på och riva ner balarna de där små trollen..

Hämtade mitt ministo ensam som knappt åring och hon hade aldrig åkt släp ensam. Hon fick åka helt utan inredning och jag säkrade skötardörren med spännband utvändigt då det förra släpet hade lite för lättöppnad dörr.
Gick bra, är en kavat liten dam.

Kör fortfarande mina lösa om de åker själv. Är de två står de uppbundna med bommar i rätt höjd alt baklänges.
 
Jag hade tagit sista alternativet. Ta med båda fyll med balar framför bommen o tagit med båda. Tänk på att den del transporter har lite "dålig stängning" dvs lås som lätt går upp på framdörren. Tänk på att stanna o vattna hästarna under resans gång.
Med vänlig hälsning
Pudlan
Med vänlig hälsning Pudlan
Du tror det kan funka även om dom inte känner varandra, det jag grumlar över mest. Om mitt förslag går igenom så kan ägarna hämta den äldre och låta den stå i stallet ihop men den lille över natten, så lär dom känna varandra lite men hon var inte säker på att det gick att lösa. Undrar dok varför det skulle vara sås vårt att fixa, men men.. Tack för svar!
 
Tycker de åker bäst lösa i hela transporten när de är så små och unga (se till att säkra skötardörren ordentligt bara), du kan inte skicka den äldre på transport eller något?
De är rätt bra på att klättra på och riva ner balarna de där små trollen..

Hämtade mitt ministo ensam som knappt åring och hon hade aldrig åkt släp ensam. Hon fick åka helt utan inredning och jag säkrade skötardörren med spännband utvändigt då det förra släpet hade lite för lättöppnad dörr.
Gick bra, är en kavat liten dam.

Kör fortfarande mina lösa om de åker själv. Är de två står de uppbundna med bommar i rätt höjd alt baklänges.
Jo, vill helst ha dom i varsin transport lösa och vet inte om man vågar chansa att ha dom i samma även om dom står på varsin sida av mellanväggen.. Skönt att höra att det gick bra för hon första transporten! Hoppas detta går lika bra. Kanske är lika bra att skicka den äldre på transport så löser sig allt lugnt och fint. Tack för ett bra svar!!
 
Jag ska hämta en shettisföl i oktober och vet inte riktigt hur jag ska tänka. Det är bestämt att vi ska hämta en 6 månader gammal hingst och kanske även en drygt ettårig valack, men vi funderar fortfarande angående han. Vi ska åka från Skåne till Borås ungefär 30 mil. Behöver så mycket tips jag kan få nu.

Ena alternativet är om vi bara tar 1/2 åringen och då tar bort bommar, mittvägg och annat i transporten och låter han gå fritt där med mjukt underlag och hö hela resan. Han är väldigt självständig och bryr sig inte så mycket om mamman just nu och är även modig, men han har aldrig åkt transport innan.

Andra alternativet är att vi tar med båda och plockar inte bort något i transporten, behållare mittväggen och staplar upp halmbalar längst fram i transporten på ett säkert sätt så att dom inte kan komma varken över eller under bommen. Lillen står självklart lös och inte helt säker än på om jag ska binda upp han andra. Vill också påpeka att dom inte känner varandra, kommer från samma ställe men gått i olika hagar.

Behöver så många goda råd jag kan få!!


Jag hade kört båda ihop. Packat ordentligt med balar fram och satt fast båda två. Finns möjlighet till kamera i släpet hade jag tagit det. Stannat en eller 2 gånger, men inte lastat ur. Ju fortare ni kommer hem desto bättre (utan att köra för fort såklart).

Skulle inte ha dem lösa ihop, men att köra dem ihop i var sin spilta är ju inga problem. Gör jag titt so tätt med unghästarna som ofta inte känner varandra, och det är inga problem. Förutsatt att det är helt vanligt fungerande hästar.
 
Går det inte att ha båda lösa i helt tom transport då?
Det går säkert om man uppfyller kraven i Djurskyddslagen på att hästarna ska vara vana vid att gå ihop. Sedan får man fundera på om transporten klarar trafiksäkerhetskraven med två lösa hästar. Jag vet att en som körde en häst helt lös i B-korts bil blev stoppad av trafikpolisen för att bilen blev trafikfarlig när hästen rörde sig helt fritt under körning.
 
Förra året tog vi hem en 7 månaders och en 3-åring (de gick i samma flock) - uppbundna på varsin sida. Gick hur bra som helst. Den lilla var van vid att stå fast plus det faktum att han åkte med sin hag-kompis.
I år ska jag ta hem en 6-månaders men har inget sällskap från samma ställe - så jag funderar på att åka ner med en av mina sällskapsponnyer som är 100% trygg i trp och ha som sällskap.
 
Jag hade låtit fölungen stå lös på sin sida av mellanväggen och bundit fast den äldre på sin sida (under förutsättning att den är van att stå uppbunden?). Ett shettisföl kan med lätthet vända sig på sin sida utan bekymmer. Har ni kamera i släpet? Annars hade jag inte vågat köra med halmbalar fram, tänker om de fastnar i snörena. Kanske bättre att fästa en rejäl skiva fram?
 
Tips med tanke på shettis fölets storlek. Se till att det är en hel hård mellanvägg om du kör med den. Så att han inte kan ramla in under väggen till andra hästen.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 003
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Ni som steriliserat er, vilken metod har ni genomgått? Jag har fått två alternativ och funderar på om det ena är bättre än det andra...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
12 168
Senast: Wonderwoman
·
Utrustning Ska köpa mej en ny transport och har nu svårt att välja Det jag letar efter är en glasfiber eller aluminium vagn. Alu golv ett måste...
Svar
7
· Visningar
2 292
Senast: mazariin
·
Övr. Hund Jag har en 2 års powderpuff omplacering. Han har blivit vanvårdad i 2 olika hem innan mig. Det gör att han nu är rädd för människor och...
Svar
19
· Visningar
2 015
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp