Bukefalos 28 år!

lil-sis

Trådstartare
Det blev strul med foderleverantören idag pga Vodafone (lång historia).

Så jag var tvungen att köpa Hippo Alfa, som var det bästa i proteinväge de hade på den affären jag kunde ta mig till.

I vanliga fall äter hon 300g Krafft Protein.

Höanalysen stämmer INTE för hon har tappat säkert 30kg på två veckor.

Iaf, hur får jag bäst Hippo att fungera "motsvarande" Krafft P. Jag ska gå tillbaka till det sen, dumt med så täta foderbyten men iom viktminskningen vågar jag inte låta henne gå utan kraftfoder.

Har ett hösilage som troligen innehåller 3-4MJ/kg foder och ca 25g smrp/kg foder. TS ca 70%.

Hästen i fråga är ett connemarasto på tre och ett halvt år som fortfarande växer så det märks. Har tidigare legat på vad jag trodde var en kvot på straxt över sju men det torde ha blivit närmare åtta. Hon har fri tillgång på hösilage, äter kanske 12kg/dag.
 
jag vet inte ang värdena, men en frisk häst tappar inte 30 kg på 2 veckor...inte pga att ditt hö är dåligt iallafall, har du kollat så hon inte har mask(träckprov) eller att hon inte går o bär på nåt skit i kroppen
hygienisk kvalite på grovfodret??
Jag har ett föl som varit avmaskad efter konstens alla regler, men har trots det en minst sagt j*vla massa spolmask, det sägs att det finns risk för att en del stammar blivit resistenta mot maskmedel innehållande ivermectin(?).....
 
Maskad och frisk. Hade det varit ngt skit med höet mer än taskiga värden så hade det synts ffa på hennes ben, de reagerar på ALLT.

Det är möjligt att det inte har gått riktigt så fort men det HAR gått fort. Nu var hon ju överviktig innan så det är ingen katastrof men hon får inte fortsätta tappa...
 
Ungefär vad jag gissade mig till. Nåja, det är under en begränsad period och det kanske är vad hon behöver för att sluta tappa hull.
 
men hon fick väl NYTT hö nyligen? Och det är det höt hon inte tror analysen stämmer på..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 618
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 619
Senast: ufot
·
Foder & Strö Vi har äntligen fått vår analys, som dröjde lite grann. Den ser ut enligt följande: Torrsubstans 68% MJ 7.3 Smrp 43 Ca 5,2 P 2,2 Mg...
Svar
1
· Visningar
697
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 511

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp