Bukefalos 28 år!

Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Sluta att ata kakor??!! :eek: Nejtack, liiiite roligt vill jag anda ha innan jag dor! :p Eftersom barnens sockerintag ar minimalt till att borja med sa tycker jag en kaka eller tva da och da ar helt OK. Det ar ju gott ju! :d Och bade jag och barnen ar lika benagna att ata ett apple som en kaka, det beror helt och hallet pa vad vi kanner oss sugna pa just da.

Jag tror att hon har samma kroppstyp som jag har helt enkelt; om jag vill vara smal sa far jag lov att svalta mig sjalv och motionera mycket och ofta. Tack, men nej tack, da ar jag hellre lite knubbig och glad an smal och grinig :angel:

Fragan var val egentligen om det ar nodvandigt att stressa over att en 7-aring vager 7 kg for mycket (enligt tabeller fran -70-talet)? Personligen sa tycker jag inte det, om hon var sag, 14, och vagde 7 kg for mycket, det vore en annan sak. Och da vore det ju ocksa lite lattare att resonera med henne och forklara varfor det egentligen ar viktigt att man inte blir alltfor overviktig; INTE pga hur man ser ut men pga av hur man mar.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

För de flesta är det så att andras förakt och förlöjligande av kroppen är det som tar fram ätstörningar. Om du skulle börja mäta henne med måttband varje dag skulle hon säkert få ätstörningar... Men du gör henne inte en tjänst genom att låta henne äta kakor när hon är överviktig, 7 kg är inte mycket för en vuxen som ska väga det dubbla men för henne är det ju närmare 20% av kroppsvikten. Snart kommer hon in i åldern då utseende blir viktigt, visst är det helt okej att hon är lite mullig men det verkar väldigt onödigt att vara det för att du inte kan vara ståndaktig nog att sluta köpa kakor. Det är inte schysst mot henne och det är ju trots allt du som tillhandahåller maten.

Jag tycker också att ditt argument att hon är av samma kroppstyp som du låter ganska skumt. Din kroppstyp borde hon inte få förrän efter puberteten, inte när hon är ett barn på 7 år.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

*lånar knapp*

Mina föräldrar körde med metoden att ingen mat var förbjuden, dvs. efter varje måltid (men bara då) var det fritt fram att äta så mycket kakor och godis som vi ville. Om jag jämför med mina kompisar som hade restriktioner hemma att de inte fick äta kakor, så kände de hela tiden ett sug efter sötsaker och kastade sig över dem när de väl fick chansen. Jag och min syster har aldrig känt något sug efter sötsaker eftersom det alltid fanns tillgängligt och aldrig var förbjudet.

Och metoden fungderade även på mina kusiner när de var små. Hemma hos sig fick de inte äta godis/kakor, vilket ledde till att de kastade sig i kakor när det väl bjöds. För flera år sen bodde de hos oss en sommar och mina föräldrar införde samma metod som de hade använt på mig och min syster: kusinerna fick efter maten äta så mycket godis som de bara ville. Resultatet: I lite dryg en vecka kastade de i sig allt sött på bordet, sen började de tacka nej.

SÅ jag tror det är farligt att styra kroppen på detta sätt, istället är det viktigt att lära sig att lyssna till kroppen vad den behöver för tillfället.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

mino skrev:
För de flesta är det så att andras förakt och förlöjligande av kroppen är det som tar fram ätstörningar.

Men vad som uppfattas som förakt och förlöjligande av kroppen är högst individuellt. En kommentar som "Oj, borde du inte göra åt din runda mage", kan en person avfärda med en skämtsam kommentar, medan en annan går hem och börjar svälta sig.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Jillybean skrev:
Ar det verkligen rimligt att satta henne pa en bantningskur??

Jag det är rimligt att se till att grundlägga goda matvanor. Hon är själv för liten för att förstå konsekvenserna av sitt ätande.

Det handlar inte om att "banta" henne utan om att se till att en portion är en barnportion och inte en vuxenportion och att stryka godsaker ur dieten.

Alltför många vuxna äter för stora portioner - mer än de behöver. Det sätter så klart spår hos barnen också, då de också serveras större portioner proportionellt sett.

Du skall givetvis inte överdriva denna omsorg om maten, men jag tycker att det är ett värre brott att negligera läkarens ordination. Övervikt är en galloperande välfärdssjukdom och konsekvenserna är allvarliga både på det fysiska och psykologiska planet.

Jillybean, i all välmening, det är din förb***de plikt och skyldighet att se till att barnet är normalviktigt. Oroa dig inte så mycket om maten, utan se till att sporta/leka/promenera med henne.

Och ni som förordar "fri tillgång" - det fungerar bara på vissa. Skulle ni göra samma sak gällande sprit?
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Jillybean skrev:
Kakor, chips och godis ar ju helt onodigt egentligen darfor ar det lattare att saga ifran nar det galler sadant. Mat behover vi ju och eftersom jag tycker att jag lagar hyggligt nyttig mat sa kanns det lite bakvant att behova saga ifran "nej nu far du inte mer". Nar hon ifragasatter varfor hon inte kan fa mer sa blir jag ju till slut tvungen att saga "du blir tjock om du ater mer" och jag ar aningens paranoid att dylika kommentarer om de upprepas tillrackligt ofta kan leda till atstorningar.


Fast det finns barn som ingen spärr har för om de är mätta eller inte. Dessa barn måste man LÄRA vad som är en normal portion, lite pedagogik kanske? Inte Ung:s metod att barn inte ska äta mer än en vuxen tycker jag var bra alt gör inte så mycket mat att man kan ta om? Jag har haft barn i min klass som haft ätstöring på det viset att de äter ohämat och de barnen har vi fått hjälpa till med att säga nä nu är det bra (och inte något mera), nu har du ätit en lagom portion är du fortfarande hungrig? Ja ta en morot eller lite sallad.

Dessa barn har inte kännt sig tjocka utan de har bara förstått att nu var lunchen klar. Allt handlar faktiskt om HUR man säger det till barnen - lägger du fram det som att du är tjock därför du inte äta mer så lär flickan känna sig tjock. När hon frågar varför kan du ex säga att du har ätit din portion nu. Resten ska bli matlådor? laga inte för mycket mat och se till att maten du lagar är bra. Gör riktig mat till lunch åt flickan istället för smörgåsar. Se till att hon dricker mjölk till sin lunch och inte lightsaft eller vanlig saft (bägge ger sockerbehov) skicka med GOD frukt skalad och tärnad i bitar som efterrätt istället för kakan. lika lätt att äta och minst lika gott. Man kan köpa en pyttegaffel att ta upp små apelsinbitar och melonbitar med och det ser hur gott ut som helst men är betydligt nyttigare.

Några förslag.

Javan
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

prinsessfeminist skrev:
Och ni som förordar "fri tillgång" - det fungerar bara på vissa. Skulle ni göra samma sak gällande sprit?

Ja, det är möjligt att det bara fungerar på vissa. Det enda jag vet är att det har fungerat på alla i min omgivning. Vad gäller sprit? Tja, min personliga åsikt är att sprit är något som man inte behöver få i sig för att kroppen skall fungera. Däremot måste vår organism ha socker. Så jag borde ha förtydligat mitt tidigare inlägg - det finns två grupper: saker som våra kroppar måste få i sig och saker som våra kroppar absolut inte behöver. Och enligt mina högt personliga erfarenheter bör man lyssna till kroppen och ge den det den behöver av sakerna från grupp 1.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Jag instämmer med dig att man inte behöver motivera med mer än att det räcker så här.

Jag har själv ett barn som hade varit överviktig om jag inte gav restriktioner. Fri tillgång till grönsaker om man är mer hungrig än portionen.

Det visar sig ofta att personen ifråga inte är särskild hungrig då sallad eller grönsaker ratas.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Ok, kolhydrater då - sa socker lite slarvigt :) Kroppen är bra att säga till när den behöver mer av något, t.ex. kolhydrater - det enda vi behöver är att lyssna till den. Men detta lär man sig inte genom att införa en mängd regler och restriktioner, tvärtom så förstör man denna förmåga på detta sätt.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Albatross skrev:
Ok, kolhydrater då - sa socker lite slarvigt :) Kroppen är bra att säga till när den behöver mer av något, t.ex. kolhydrater - det enda vi behöver är att lyssna till den. Men detta lär man sig inte genom att införa en mängd regler och restriktioner, tvärtom så förstör man denna förmåga på detta sätt.

Jag tror inte du vet vad du pratar om...
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Kanske inte :), men det har som sagt fungerat på min omgivning. Jag tycker bara det är synd att folk i västvärlden har förlorat den naturliga inställningen till mat och sin kropp. Istället för att lyssna till den, bestämmer vi åt den vad vi skall äta eller inte äta, vad den behöver och inte behöver.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Jillybean skrev:
Sluta att ata kakor??!! :eek: Nejtack, liiiite roligt vill jag anda ha innan jag dor! :p Eftersom barnens sockerintag ar minimalt till att borja med sa tycker jag en kaka eller tva da och da ar helt OK.

Hej

Först vill jag säga att jag inte anser att barn skall banta. De har ju dessutom fördelen av att växa så det räcker om de står still eller sänker sin viktökningstakt.

Jag tittade lite på diverse listor med vikter och så eftersom jag ofta upplever att de vikter som folk oroar sig för är helt normala. Nu ligger min mesta erfarenhet åt andra hållet när det gäller barn, själv har jag tvärtomproblem jämfört med dottern :-)
Och er dotter ligger nog högt, men att minska kilon tror jag är fel. Tror det räcker om hon bara inte ökar... men jag är ingen läkare dock.

Men vad jag ville komma till var att det finns bra mycket mer socker än vad man kan tro i de flesta saker. När jag börjare försöka ha koll på vad jag åt insåg jag till min förskäckelse att det fanns kilovis med socker i nästan allt.
Yougurt insåg jag var en riktigt stor sockerbidragare. Ju lightare desstom mer socker.

När vi har varit på föreläsningar om barns nutrition har just dessa lightprodukter ofta varit mycket diskuterade. Alla jag har hört har varit väldigt samstämiga att det inte är bra mat till barn. De innehåller myclet sockerprodukter som ökar suget. Även aspartanprodukter leder till ökat sug. Man skall vara mycket mer aktsam för socker än för fett. Fett är mer mättande och nyttigt för barn det ger en naturlig mättnadskänsla och stopp.

Så mitt råd är att verkligen kolla över era matprodukter. Undvika sådana med snabba kolhydrater och sattsa på produkter med mer fibrer och lite långsammare kolhydrater.
Jag tyckte att jag hade ok matvanor, men när jag väl började titta efter mer ingående så fanns det en hel del att göra.

En annan sak som är viktigt om man skall hålla en bra vikt är att ha regelbundna måltider, det skall inte gå för långt mellan målen för då börjar kroppen gå på sparlåga och samlar på sig näring när den väl får det.

Utan att visa något för dottern börja med att föra en liten bok vad som äts så du kan få en verklig bild hur mycket det är. Då kanske det är lättare att se vad som blir för mycket.

/pewa
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

*lånar knapp*

Behöver inte en växande kropp ha fett? Det är vad jag fått höra från BVC iallafall???

Jag inser ju att mycket fett inte är bra att äta men en viss del fett bör ju kroppen få per dag för att kunna fungera?
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

:-)

Jo enligt de läkare vi har varit i kontakt med så säger de samstämigt att ge barnen den "normala" produkterna. Inte de med låg fetthalt.
Överlag så sägs det ju numera att det inte är fettet som är farligt utan snabba kolhydrater.

Därför ett jättestort ajajaa till de flesta fruktyogurtar.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Priffe, det som ar rakt for dig kanske ar krokigt for mig? Mao, vad ar normalt egentligen? Min dotter lider inte av sin overvikt. Hon ar inte begransad i sitt vardagsliv; hon kan leka och springa lika bra som "normala" barn, hon kan knyta skorna sjalv, blir inte retad for att hon ar tjock och tycker sjalv att hon ar jattesnygg.

Min for*****de skyldighet som foralder anser jag vara att fostra ett barn som ar tryggt, glatt, fritt fran fobier och tvangstankar. Jag behover passa hennes kost sa att hon inte lagger pa sig annu fler onodiga kilon, daremot sa kanns det valdigt krokigt att forsoka fa henne att ga ned i vikt. Ungen vaxer ju fortfarande!
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Hon ater fortfarande fran en barntallrik sa det ar inga jatteportioner vi talar om. Sa har ser en vanlig dag ut for henne:

Frukost: 1 liten skal flingor, grot eller youghurt.

Lunchladan (de har 4 matraster under dagens lopp): Mjolk eller fruktjuice (flaskan rymmer ca 3 dl), 2 portioner farsk frukt (apple, paron, apelsin, melon, vindruvor, kiwi, persika, plommon, jordgubbar), 1 smorgas ( 2 skivor fullkornsbrod med antingen sylt eller ost) eller 1 muffin eller ett halvt pitabrod, 5-6 minimorotter eller lite farsk broccoli, 1 liten youghurt eller 1 dl osotat appelmos. Men som sagt, det byts och bjuds ganska ohejdat barnen emellan. Jag kan och har forsokt pranta i henne att man ater sitt eget och ingen annans men har inte lyckats sa bar. Fy pa mig som har sa taskig kontroll over mitt barn :smirk:

Nar hon kommer hem fran skolan sa ater hon ett snack; frukt, youghurt, kex eller flingor.

Middagen blir vad jag har lagat vad det nu kan tankas vara ; kyckling med ris och gronsaker, spaghetti med kottfarssas (alltid gronsaker i sasen), fisk och potatis, kott och potatis, soppa och sallad. Hon far tva portioner (pa barntallrik) och sedan ar det stopp. Ar hon fortfarande hungrig sa far hon vanta 15-20 minuter och ar hon da fortfarande hungrig sa far hon frukt, raa gronsaker eller youghurt.

Ibland sa ater hon en skal grot eller flingor senare pa kvallen om hon ar uppe sent (vi ater vanligtvis middag mellan 17-18).

Godis far hon en gang i veckan om ens det och da far hon antingen en liten chokladkaka eller dela en pase segt godis med storasyster. Ingen av dem dricker lask oht, jag koper aldrig hem chips om vi inte ska ha frammande, kakor begransas till 2 per tillfalle och det ar inte varje dag heller. Om min mathallning vore helt uppat vaggarna sa skulle val 12-aringen ocksa vara overviktig? Att jag sjalv ar overviktig beror mest pa att jag dricker for mycket lask och inte ror pa mig tillrackligt.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Kna hon inte få lite mer "mat" istället för syltsmörgåsar och muffins? Det verkar itnevar mycket at stå sig på en hel dag faktiskt
Tex bönsallad, tonfiskröror, ägghalvor, pasta/kasslersallad och liknade.
Både, frukdrycker och youghurt är ofta sockerällor, för att inte tala om sylt.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Jillybean skrev:
Priffe, det som ar rakt for dig kanske ar krokigt for mig? Mao, vad ar normalt egentligen? Min dotter lider inte av sin overvikt. Hon ar inte begransad i sitt vardagsliv; hon kan leka och springa lika bra som "normala" barn, hon kan knyta skorna sjalv, blir inte retad for att hon ar tjock och tycker sjalv att hon ar jattesnygg.

Min for*****de skyldighet som foralder anser jag vara att fostra ett barn som ar tryggt, glatt, fritt fran fobier och tvangstankar. Jag behover passa hennes kost sa att hon inte lagger pa sig annu fler onodiga kilon, daremot sa kanns det valdigt krokigt att forsoka fa henne att ga ned i vikt. Ungen vaxer ju fortfarande!

Var och en blir salig på sin tro. Du vill inte förändra något, fine. Ungen är frisk som en nötkärna, så varför tog doktorn öht upp hennes vikt?

Han hade säkert bara något personligt emot din dotter. :angel:

Varför är du så förorättad att han bryr sig?
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Tycker inte att kosten låter så olik vad de flesta barn äter.

Måste säga att jag inte orkade läsa hela tråden...

Vad du än gör så påpeka inte att barnet "måste banta"...
Försök att få in rörelse genom lek så mycket det går, dvs ut och lek passa på om ni får snö. Upp och ner i pulkabacken är kanon...

Rörelse genom lek är mitt tips.

Börja aldrig säg att det får inte du äta..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 381
Senast: Huggorm
·
Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 361
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 857
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 117
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp