Bukefalos 28 år!

Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Jag onskar verkligen att jag kunde skicka en mer "matig" lunch! In a perfect world :smirk:

Tonfisk och bonor vagrar hon att ata. Agg kan jag inte skicka pga av allergier i klassrummet. (De ater vid skolbanken) Pastasallader kanns vanskligt pga av majonnasen och bristen pa kylning (finns inget kylskap och jag litar inte pa kylvaskan) Jag har provat pastasallader med olivolja istallet men da sa hon "ick" :smirk: Vintertid sa skickar jag ofta soppa (vanligtvis gronsakssoppa med pasta eller kyckling med nudlar).

Det hon har med sig ska alltsa inte krava kylning eller uppvarmning, ska ga fort att ata (de har 10 minuter pa sig _forutsatt_ att de gjort klart sina uppgifter), far inte innehalla notter av nagot slag eller agg pga av allergier, ska vara mattande och naringsrikt utan att innehalla for mycket fett eller socker och ska passa in i matbudgeten. Forslag?
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Jag glomde ett krav, kylvaskan far inte vara for stor och maste vara rosa! :bump:

Nej allvarligt talat, den kan inte vara for stor, da far den inte plats i ryggsacken bland laxbocker, extra klader och kommunikationsboken. Den hon har har plats for en kylklamp som haller matsacken rimligt kall men just det dar med majonnas kanns extra riskabelt.

Var pa natet hittar man recept tro? Googla pa "scool lunches"?
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Jag har med mig luncher varje dag utan någon form av kylväska och aldrig problem??

Med den kosten du beskriver skulle jag också vara trött på eftermiddagarna, och äta mer än jag behöver pga blodsockerkurvan.

Jag vet att det är svårt att hitta bättre produkter och låta bli kakor, men om alterntivet är risk för åldersdiabetes tidigt, vad har man att välja på? Det är inte "mulligheten" i sig som är den stora hälsorisken bland överviktiga unga, utan just blodsockersvängningarna som bla sänker koncentartionsförmågan, och ökar risken för både diabetes och hjärt-kärlsjukdomar dramatiskt (men vad spelar det för roll, det är ju ingeting man ser förrän om 15-20 år...)

Dessutom låter det som att du låter henne styra för mycket själv. Man kan inte anpassa kosten efter vad ett barn tycker är äckligt eller inte, hur ska de då lära sig att äta det?
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Fan, skrev ett långt fint inlägg som min nya laptop trollade bort.
För många knappar för tätt.
Och nu så hinner jag inte mera.
Barn överallt.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

*Nytt försök*
Jillybean skrev:
Vad tycker du jag ska ge henne da? Ha i atanke detta:
1. En snav budget.
2. Inte lika bra utbud pa affarerna har som i Sverige, kvaliteten ar i overlag samre.
3. Lunchladan maste passa i en liten kylarvaska som hanger i klassrummet hela dagen. Mikro finns inte. Notter av alla slag och agg ar inte tillatna pga av allergier i klassrummet.
Mjölk att dricka.
Kesobröd.
Ostmackor, piroger, pizza el dyl.
Det går att göra en billig gaggamojjasås att ha på.
Bakningen ger lång hållbarhet då alla bakterier dör.
Frys in så fungerar den som kylklamp till mjölken.
Naturell yoghurt.
Äpple, som även har långsamma kolhydrater.

Jo, damen ar ytterst krasen ocksa,
Det är väl bra.
Det var ju ner i vikt som hon skulle gå.
Hon äter det som bjuds efter ett tag, då hon inser att det inte blir något annat.

Hur undviker man socker nar det finns i allt (nastan) man koper?
Blandar och bakar själv.
Det blir ju billigt också.

Barnen dricker fruktjuice. Tja, vattnet har hemma ar odrickbart (svavel, inte i farliga mangder men bade luktar och smakar inget vidare). Vi koper alltsa vart dricksvatten och juicen ar billigare.
Skaffa en vattenrenare.
Den skulle löna sig för er i längden.

Och som sagt, sa himla uppat vaggarna kan ju var kost inte vara nar 12-aringens vikt ar helt "normal"? Hon ater ju samma saker som sin lillasyster (i storre mangd t.o.m.!)?
Men då så "tål" hon väl det.
Och då så är det okej.
Men när man inte "tål" det, så måste ju kosten anpassas.

Skulle du inte anpassa kosten till ett barn som fick diabetes?
Det är ju så du får tänka.
Detta barn tål inte denna kost, så det måste anpassas.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Jillybean skrev:
Jag undrar ibland hur det skulle kannas att vara Den Perfekta Mamman...
Du, just när det kommer till mat, så är inte det där så svårt.
Bara man vill själv.......
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Men inte måste det vara majonäs i en pastasallad? I Sverige har vi det i alla fall inte.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Jillybean skrev:
Kakor, chips och godis ar ju helt onodigt egentligen darfor ar det lattare att saga ifran nar det galler sadant. Mat behover vi ju och eftersom jag tycker att jag lagar hyggligt nyttig mat sa kanns det lite bakvant att behova saga ifran "nej nu far du inte mer". Nar hon ifragasatter varfor hon inte kan fa mer sa blir jag ju till slut tvungen att saga "du blir tjock om du ater mer" och jag ar aningens paranoid att dylika kommentarer om de upprepas tillrackligt ofta kan leda till atstorningar.
Den "paranoian" tycker jag låter vettig! ;) Alltså; det är ju rätt och riktigt att du inte ska stå och prata bantning och liknande med din dotter. Det kan mycket väl bli problem av sånt. Men.. samtidigt: om hon nu är matglad och blir lite tjock av det så är det väl ändå bättre att försöka börja begränsa matintaget redan nu istället för att hon får börja kämpa senare i livet med många fler kilo? Kanske kan du helt enkelt göra mer begränsad mängd mat till hela familjen - så att det helt enkelt är slut när hon vill ha mer? Om hon fortfarande är hungrig så kanske det finns en stor nyttig sallad som det finns kvar av - så då kan du hänvisa henne till att ta av den? Jag vet inte riktigt vad som kan funka, men kanske kan det vara ett "knep".
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Jillybean skrev:
Och som sagt, sa himla uppat vaggarna kan ju var kost inte vara nar 12-aringens vikt ar helt "normal"? Hon ater ju samma saker som sin lillasyster (i storre mangd t.o.m.!)?
Men, som du själv mycket riktigt påpekat så är vi ju olika som människor. :crazy: Vissa har lättare att lägga på sig än andra. Ibland beror det på att vi (jag är också en sån) är mer mat- och/eller godisglada och ibland beror det på att vi är latare och inte rör oss tillräckligt. Ibland är det en kombination av båda. Och ibland har det också att göra med ämnesomsättningen som kan vara olika för olika människor. Dina barn är uppenbarligen olika och olika människor kräver olika mycket näring för att ha en bra balans i kroppen. Om du vill att dottern inte ska få problem med sin vikt så är det kanske läge att försöka förändra hennes förhållande till maten och/eller motionen. Hur du ska lösa detta blir ju naturligtvis ditt problem. Om du inte vill lösa det så förstår jag inte varför du ens startade tråden?
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Jillybean skrev:
Pastasallader kanns vanskligt pga av majonnasen och bristen pa kylning (finns inget kylskap och jag litar inte pa kylvaskan)
När blev pastasallad = majonnäs?? Eller olivolja? Fett behöver hon ju förstås, men det kan du ju ge i andra former än i salladen.

Jillybean skrev:
Det hon har med sig ska alltsa inte krava kylning eller uppvarmning, ska ga fort att ata (de har 10 minuter pa sig _forutsatt_ att de gjort klart sina uppgifter), far inte innehalla notter av nagot slag eller agg pga av allergier, ska vara mattande och naringsrikt utan att innehalla for mycket fett eller socker och ska passa in i matbudgeten. Forslag?
Pastasallad med räkor, gravad eller kokt lax? (utan olja eller majonnäs). Vanlig sallad med paprika, tomater, gurka och fruktbitar (mango, äpple, päron tex) och en grov macka med rökt skinka på? Varm grönsakssoppa (som du sa) och två grova smörgåsar med skinka och grönt på? En "sub" på grovt bröd med skinka, ost, räkor och grönt? Mjölk att dricka är nog bättre än juicen. Där får hon även fett.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Björk skrev:
Kanske kan du helt enkelt göra mer begränsad mängd mat till hela familjen - så att det helt enkelt är slut när hon vill ha mer? Om hon fortfarande är hungrig så kanske det finns en stor nyttig sallad som det finns kvar av - så då kan du hänvisa henne till att ta av den? Jag vet inte riktigt vad som kan funka, men kanske kan det vara ett "knep".
Ett knep som kan sluta riktigt dåligt.
Jag har sett exempel på hur det går när sådana barn flyttar hemifrån som tonåringar och då kan förse sig med så mycket mat som de vill.
Eftersom maten alltid har varit begränsad, då har de som första mål i livet på egna ben - att få äta så mycket som de vill utan att någon lägger sig i.

En annan variant är att de hittar mera mat i huset och sätter i sig den.

Luras fungerar aldrig i längden.
Ärlighet och raka rör gör det.
-"Du kan inte äta så mycket som du vill, därför att du blir tjock då."
Sanningen som räcker hela livet.

I morgon så skall jag fråga min dotter hur hon har upplevt sin matbegränsning.
Rapport kommer.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Hej igen
Jag letar efter bra recept i mina friluftsböcker - vad jag kan säga direkt så tål rökt kött att förvaras i rumstemperatur några timmar utan problem - läggs köttet fryst i småbitar i en för övrigt rumstempad risblandning så är du helsäker.
Är ingen fara att göra samma med vanliga väl tillagade kycklingbitar.

Kan du sen skicka med dressing i en liten burk så är det ingen fara - det är när dressing och köttbakterier gottar ihop sig i några timmar som det hettar till.

Jag återkommer med recept när jag hittat något - jag kan behöva använda dom själv också.

Angående sockret i flingorna - är det majsflingor så finns det inte en chans att det kan innehålla så lite kolhydrater, tillsatt socker ja men inte totalvärdet.
Att andra syster tål - tja jag har en unge utav vart, en smalis som inte "tål" socker alls men gärna skulle leva på det och en kraftig som gärna äter riktig mat + sockerfrukt.
Alla är ju olika.

Det vore väl skrutton om så många människor inte skulle kunna få ihop en 14 dgrs smidig kanadaanpassad matsedel åt dig o tösen.

Kom igen nu allihop
Konstruktiva förslag efterlyses - OCH läs nu allt som Jillybean skrivit om vad barnet inte får äta eller inte äter - tänk på att äcklig mat byter hon helt enkelt bort....svårt att påverka.
Och det måste väl finnas recept så det inte blir för tradigt.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Inte_Ung skrev:
Ett knep som kan sluta riktigt dåligt.
Jag har sett exempel på hur det går när sådana barn flyttar hemifrån som tonåringar och då kan förse sig med så mycket mat som de vill.
Eftersom maten alltid har varit begränsad, då har de som första mål i livet på egna ben - att få äta så mycket som de vill utan att någon lägger sig i.

En annan variant är att de hittar mera mat i huset och sätter i sig den.
Hmm, men nu talar jag ju inte om att ständigt låta dottern gå hungrig från bordet. Utan att försöka begränsa matintaget. :crazy:

Eftersom Jillybean inte gillade tanken på att prata om/med dottern om "tjockhet" så kanske det kan vara en annan variant.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Om jag gör ett utdrag av vad Jillybean brukar skicka med så är det här en bra dag att börja receptbunten med
Dag 1
Dryck mjölk
2 Fullkornsrågmackor med margarin, ost.
2 frukter - (men fiberrika, äpple eller päron)
1 yoghurt
men då ska det inte ätas mer youghurt den dagen
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Jillybean skrev:
Och varfor blir du sa aggressiv och sarkastisk? :(

Jag tyckte själv att jag lät hård och funderade igårkväll om jag inte tagit i för mycket. Jag är ledsen om du tog illa upp. Förlåt! :(

Jag blev bara så frustrerad av att du inte ansåg att flickan hade problem därför att hon kan knyta skorna själv? Inser du inte vilka ENORMA problem hon hade haft om det inte var möjligt?

Min dotter är 148cm och väger 41 kg. Hon är vad man kan kalla "kraftig" utan att för den skull upplevas som tjock. Jag hade världens ångest innan jag började tala klarspråk med henne. Vad jag såg var en flicka som lade på sig lite extra för varje år som gick och som faktiskt inte gillar fysisk aktivitet.

Vidare har hon ingen styrka i benen. Att få upp henne på en stor häst är ett helt företag. Jag kan hissa ned stigbygeln ganska långt och hon orkar ändå inte sparka ifrån, dra sig upp och komma upp på hästen. det tar tid, det är mödosamt och hon känner sig "värdelös" när syskonet (så klart! :crazy: ) fixar det på första försöket.

I alla fall; hade vi inte kontrollerat hennes portioner och vad hon äter så hade hon varit tjock idag. Hon hade säkerligen fått problem i tonåren och hade det varit försent att försöka rätta till bekymret. Med hormoner i kroppen, en extra känslighet för kritik osv. så hade inte en viktdiskussion varit så lyckad.

Så vad har vi gjort?

Jo, från och med förra sommaren så bestämde vi oss för att köra med öppna kort. Jag berättade för henne att diabetes 2 är en allvarlig sjukdom och att man som vuxen kan få hjärtproblem om man inte sköter sin kropp. Jag poängterade att jag INTE ansåg att hon var tjock, men att jag lagt märke till att hon lätt blev lite rundare kring magen.

Jodå, det hade hon ju också märkt - byxorna är lite svåra att knäppa, fast de var lagom när de var nya osv.

Jag berättade också för henne att hädanefter gäller EN portion. Är hon mer hungrig så blir det ett knäckebröd utan smör eller sallad. Till frukost gäller en skål med müsli och bara lite av de flingor som hon gillar.

Vi har också bestämt att vi skall röra mer på oss allihop. Smala syskonet skall också hänga med på långpromenader för ALLA behöver starka muskler, oavsett storlek. Vi har desstutom hund och den skall promeneras, så anledning finns.

Jag frågade henne faktiskt lite om den här tråden. Om hur hon upplevde det när jag tog upp det med henne första gången (då var hon 8 år). Hon föreslog då för dig, Jillybean, att göra som jag gjort. Hon sade att hon förstod att jag ville att hon skulle bli stark och leva ett friskt liv. "Jag tyckte att du sade det på ett bra sätt när du frågade mig om öronen och ögonen", sade hon.

Det var så att jag berättade för henne att vi har två av vissa saker, två öron, två ögon, två armar osv. Att det var bra, för om någon del blir skadad så har vi ett extra öra. Men vi har bara en kropp, därför måste vi vara extra rädda om den. Se till att den är stark och frisk, och det blir den om man äter rätt, lagom mycket och rör på sig. kanske kan du uttrycka dig som jag gjorde och då få med dig din tös på resonemanget?
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

När min dotter som 11-åring inte längre fick plats i mina kläder.
Då så bestämde hon sig att det fick vara nog.
Och bad om hjälp att lösa problemet.

Nu så får hon plats i min förra storlek/storleken före 3dje barnet 36/29".
Den som hon inte fick ned rumpan i som 11-åring.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Jillybean skrev:
Om jag hade skitit i det hela (mao inte velat forandra nagot) sa hade jag val knappast brytt mig i att i forsta hand skriva har och sedan lasa och forsoka ta mig till och besvara svaren jag fatt?

"Det ar din for*****de plikt" kandes ovanligt hart for att komma fran dig och inte speciellt valfortjant heller. Till skillnad mot manga andra foraldrar sa forsoker jag sa gott jag kan att se till att mina barn ater bra (det gar en kille i 12-aringens klass som har med sig samma sak till lunch varenad dag, en pase chips och en burk Coca Cola) sa jag kanner mig lite overkord av en del av svaren jag fatt. I_U t.ex. som far det att lata som om vi lever pa kakor och att det ensamt ar orsaken till minstingens overvikt. Just nu finns det en pase chocolate chip cookies i skafferiet. Totala vikten var 350 gr, varje kaka vager 20 gr sa det blir...let's see...17,5 kakor, sag 18 da. Den kopte jag for tva veckor sedan. Och det finns *springer och raknar* 5 kakor kvar. Det blir alltsa drygt 1 kaka per dag och eftersomjag sjalv alltid ater 2 at gangen sa...Nog tjafsat om kakor.

Jag undrar ibland hur det skulle kannas att vara Den Perfekta Mamman...

Jag vill bemöta detta också.

Jag vet att du försöker vara en bra person, en bra mamma, maka och så vidare. Jag tycker också att du resonerar vettigt i de flesta sammanhang och jag brukar gilla dina inlägg.

Jag hade en extremt dålig dag igår och även om det inte är en ursäkt, så är det kanske en förklaring varför jag tände till. Jag jobbar för tillfället med en hel del ungdomar vars föräldrar har miljoner ursäkter för allt. Allt, allt, allt är samhällets fel, skolornas fel, lärarnas fel, rektorns fel, politikernas fel i all oändlighet. Att själv ta ansvar och förändra sitt liv för att ungen mår dåligt - det är otänkbart därför att... blah blah blah...

Det spelar ingen roll vad andra säger eller det faktum att de har både utbildning och erfarenhet av hur man löser vissa problem. Vissa föräldrar har bara inte ork att ta tag i det. Det är bekvämare att skylla på andra omständigheter.

Nu är inte du sådan, men jag fick ändå känslan av att du inte alls instämde med doktorn och famlade efter argument varför han hade fel och varför du skulle slippa förändra något. Din unge är ju bra som hon är... :crazy:

Och det är hon ju, men du måste agera NU.

Sedan har vi det där med ekonomin:

Visst är det dyrare att köpa hälsosam mat, men jag har en del förslag från maken här.

1) byt ut det vita brödet mot råg- eller vetebröd

2) frusna grönsaker är billigare än färska

3) ingen saft/juice - jag menar, du köper ju vatten på flaska, erbjud det till maten

4) mjölken hon får till flingorna räcker för dagsbehovet av mjölk. Om du kan hitta müsli, köp det eller gör din egen blandning. Jag vet att det (müsliblandningar) är betydligt dyrare i USA än tex. kellog's, quaker etc. Hon kommer att stå sig bättre på de kolhydraterna som finns i müsli än de snabba flingorna. Så, även om det är dyrare så kommer du att tjäna på det.

5) dryga ut köttfärssåsen med mer passerade tomater, alltså mer sås, mindre kött.



Och du, jag är absolut ingen perfekt mamma, jag har många fel och brister, men när det gäller maten så är jag väldigt noggrann. Dels har vi en liten budget, så det gäller att få ut meta möjliga av sina surt förvärvade slantar och dels har jag en väninna som lider oerhört av sin enorma övervikt. Jag har sett den fula baksidan av vad viktproblemen kan innebära.

Vi har en liten budget i vår familj, jag handlar alltid det billigaste, men jag prioriterar maten framför ex. kläder och annat som man kan avvara.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Jag lånar knappen och försöker göra en sammanfattning.

Dottern väger för mycket enligt läkaren och frågan är vad som ska förändras?

Jillybean menar att dottern rör sig tillräckligt varje dag. Maten skall heller inte begränsas som var ett förslag. Förändra maten verkar svårt, antingen vill dottern inte ha, hon byter bort och Jillybean menar att hon lagar bra mat utifrån sin budget och vad som är tillgängligt i butikerna. Möjligheterna att påverka skolluncherna är också svårt beroende på storlek på kylväska och vad som är tillåtet att äta i klassrummen. Kakor är begränsat till få och det vill familjen inte avstå ifrån, likaså vilken dryck som ska intas.

Så utifrån det som är sagt i tråden verkar det faktiskt svårt att förändra något. Jag menar att det ju bara finns 3 sätt. Mer rörelse, mindre mat eller annan mat. Eller finns det något annat?
 
Senast ändrad:
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Ok ingen hakar på så jag kör nästa recept jag kommer på

1 fullkornsbröd m marg - inget pålägg
ris eller couscous - kallt, blanda m små broccolibuketter o små ostärningar, gärna någon form av kött i - små frysta bitar som tinar lagom till lunch.
Blanda till dressing på lightcreme fraiche o dipmix- behövs bara lite
1 Fiberrik frukt
Dryck juice
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

*lånar*

En idrottslärare jag känner lever efter devisen "hellre kraftig och stark än smal och svag".

Jag har försökt att tänka på det när det gäller vår dotter. Hon måste se till att bli stark, så håller vikten sig i schack med automatik. Därmed är inte sagt att vi är där ännu, men ambitionen finns.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 382
Senast: Huggorm
·
Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 361
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 857
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 117
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp