Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

jilly - skulle du ha hästar utan fri tillgång på vatten ? ;)

Onödigt att dricka sig till kalorierna, då får man blodsockerkickar bara för att man är törstig!
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Just det med motionen ar lite klurigt ocksa. I veckan sa ar ju ungen helslut nar hon kommer hem for det mesta och nu blir det ju ocksa morkt efter bara nagon timme. Sommartid sa ar hon ute och kutar runt och leker for det mesta och nasta sommar ska hon borja spela fotboll ocksa (nagot vi inte haft rad med forut).

Forhoppningsvis sa far vi lite sno snart, det ar ju mycket roligare att vara ute och leka vintertid om det ligger lite sno pa marken.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Jomen sjalvklart, jag ar ju sa elak! :devil: :angel: :rofl:

Vi har faktiskt en vattenkylare i koket dar hon hamtar vatten nar hon vill. Till skollunchen blir det ofta juice eftersom 1) det ar enklare att slanga ned en juicekartong i lunchladan och 2) alla andra i skolan har juice med sig.

Sa hemma blir det oftast mjolk eller vatten aven om det finns juice ocksa.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Aker inte barn skidor nu for tiden??
Jag reagerade pa att det hogre upp i traden star att det ar svart att motionera pa vintern??
Nar jag var liten var man ju superaktiv pa vintern. Nar snon kom blev det ljusare ute. Det fanns alltid nagonting att gora i snon, aka pulka (ga upp for hela backen igen = massor av motion), aka langdskidor, gora snogubbar (rulla tunga klot). Jag forstar om inte alla barn har en stor tradgard man kan gora ett langdskidspar i, men det finns mer saker att gora nar snon kommer an nar det bara ar kallt och isigt ute.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Du lär bli besviken när du kommer hem - det ÄR inte snö på vintern i det här landet längre Ramona :( Mer än ytterst sporadiskt.

Canada vet jag förstås inget om, men det LÅTER snöigt :D
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Kolla då om du hittar något osötat "kartongalternativ".

Och dra bort en del "osynligt" socker i yoghurt, flingor etc. Här i Sverige finns supergod jordgubbssylt med pyttelite socker i tex, gott i naturell yoghurt till halva energin mot färdigblandad.

Kan du bara strypa det onödigaste och oftast osynligaste (läs på förpackningarna!) och byta en del livsmedel för hela familjen (typ juice mot osötad saft eller vatten, vanlig sylt mot lättsockrad, vanliga kex mot osötade etc etc) kan du bryta trenden utan att behöva diskutera kroppsideal med 7-åring.

Kan du bara dra bort 200 kcal (motsvarande 4 dl söt dryck) om dagen på sådant som inte märks borde hon växt ifrån "problemet" på ett drygt halvår.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Jag har inte hunnit läsa alla inlägg men vill ändå tipsa om en bok: Den perfekta matlådan en hel del däri borde gå att ha kalla i kylväska.

Fredrik Paulun kanske du känner till?! En mycket duktig person på hur kroppen fungerar och vad den behöver. På hans sajt www.paulun.se finns massor att läsa om skillnaden mellan olika kolhydrater (snabba vs. långsamma), om hur man håller sig mätt en hel dag utan otäcka blodsockerfall och han gör det på ett sätt som funkar bra för vanliga människor.

Världshälsoorganisationen, WHO, har rangordnat sambanden mellan kost och sjukdom och när det gäller kost och fetma är bevisen följande:
* Högt intag av energitäta livsmedel (livsmedel med mycket fett och socker)
* Lågt intag av fiber, frukt och grönsaker.
* Högt intag av sötade drycker och juice.
(klippt från http://www.alltomdiabetes.se)

Diabetes är ju också en faktor att ta hänsyn till, det är inte försumbart med en osund kost.

PÅ aftonbladet kunde man förra veckan läsa att det blir billigare i längden att köpa hälsosam kost, en påse chips kostar inte så många kronor men ger just ingen mättnad utan kräver även ett mål mat :crazy:

Lycka till :)
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Jag har läst en bra sak i tidningen Land.
En mamma till en överviktig tjej hade gjort flera saker för att minska dotterns övervikt. På ett år hade hon normalvikt igen och övriga familjen åkte med på köpet. Det som stod överst på listan var det som hon ansåg var viktigast och hade absolut gett bäst resultat.

1. Du läser på alla förpackningar och väljer bort allt där socker står inom de fyra första på innehållsdeklarationen. (Här i Sverige måste vi ha en innehållsdeklaration och de räknas upp så att det som varan procentuellt innehåller mest av kommer först och så vidare...)

Jag och min familj lever själva efter detta nu. Inte för att någon av oss är överviktiga men för att det är inte hälsosamt med för mycket socker!

2. I allt hon bakade blandade hon i Fibrer som man kan köpa här i Sverige. Tyvärr mins jag inte vad den heter men jag kan kolla upp det. Det gör att man får mer mättnadskänsla. Hon bakade in det i bullar som de hade till fikat någon gång i veckan. Barnen fick ta en bulle var.

När man börjar läsa på matvarorna så inser man att det är så ofta som socker kommer inom de fyra första. På saker där man inte förstår varför socker skall vara med t ex vissa sorter av Fiskbullar. Skrämmande! Men det är bara att läsa så hittar man andra tillverkare som inte har fuskat sig till smaken.

Mvh Åsa (Arbear inom ICA)
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Vet du, jag bor i norrland och just nu spöregnar det :crazy:
I DECEMBER :mad:

Det är inte längre en önskan om att det ska snöa "julkortsflingor" på julafton, utan man är glad om det faktist är vitt på backen då...
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

När man börjar läsa på matvarorna så inser man att det är så ofta som socker kommer inom de fyra första. På saker där man inte förstår varför socker skall vara med t ex vissa sorter av Fiskbullar. Skrämmande! Men det är bara att läsa så hittar man andra tillverkare som inte har fuskat sig till smaken.

Precis. Sockerbolagen är lika mycket skyldiga till folkets ohälsa som t.ex. tobaksbolagen :mad:
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

An sa lange ar det har bara pa rekommendation att tillverkarna listar innehallet pa det satt du beskriver, sa vissa gor det, andra inte.

Jag koper organiskt linfro pa halsokostaffaren och slanger i det nar jag bakar (i kakorna ocksa faktiskt :d ), det hander ocksa att det aker i frukostflingorna eller mellanmalsyoughurten.

Men visst ar det laskigt hur mycket socker det finns i varor dar man inte forvantar sig det?
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

:bow: Det borjade bli svart att komma ihag alla rad, tips och lankar sa jag har dedikerat en anteckningsbok till amnet: Bukedieten! :banana:

Jag ser det som ett langtidsprojekt och forvantar mig inga omedelbara resultat men jag kommer att halla er upplysta om hur det gar.

Idag at hon en skal SpecialK med 1 skivad banan till frukost. I lunchladan finnes: Mjolk, 1 paron, 1 liten bunke osotat appelmos, 1 burk "special-sallad": (hon gillar varken sallad eller tomater)minimorotter, broccolibuketter, tarnad ost och rokt skinka, 5 sma fullkornskex. Godkant?
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Om en familjemedlem behover ata en viss sak sa far resten av familjen finna sig i att ata densamma vare sig de vill eller inte. Jag har inte rad att kopa tva olika sorters sylt t.ex. Och som sagt var, nagot magiskt kylskap ager jag tyvarr inte! :D

Jag brukar bunkra osockrad fryst apelsinjuice nar det ar rea pa den.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Kolla sockerinnehållet i SpecialK och fullkornskexen! De varianter jag har tittat på är ungefär som kakor :crazy:
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

SpecialK: 2 gr socker/29 gr portion. I kexen finns socker listat i innehallsforteckningen men inte i naringsrutan:confused:
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Det låter som om det inte är varken så mycket socker eller fett i dom. Jag skulle köra på!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 308
Senast: Huggorm
·
Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 304
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 828
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 020
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Var vill vi bo?
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp