Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Inte_Ung skrev:
Socker är socker är socker oavsett var det befinner sig.

Jo, men fruktsocker, fruktos, har en längre molekylkedja en vitt socker, vilket gör att kroppen först måste bryta ner fruktsockret till "vitt socker" för att kunna skicka ut det i blodet som energi. Alltså blir det inte lika snabba kolhydrater och sedan går det åt lite mer energi innan det kan användas också.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Inte_Ung skrev:
I morgon så skall jag fråga min dotter hur hon har upplevt sin matbegränsning.
Rapport kommer.
Dotterns svar:
Hon tyckte att det var jätteviktigt att förstå varför maten skulle begränsas.
Och att få lära sig vad hon kunde äta mycket av och vad hon skulle undvika.
Att få alternativ var också bra.
Av typen -"Nej, ingen bulle men tag ett äpple"

Det viktigaste och det som fick henne att bry sig om saken var dock att skolsköterkan berättade att hon hade åkt upp ur sin kurva.
Hon hälsade att sköterka/läkare bör tala direkt till barnet och inte gå via föräldrarna.
För då så blir det på allvar och på riktigt och kan inte förväxlas med att någon tycker att man inte är smal och "vacker" nog.
Det är skillnad på om den medicinska expertisen säger det eller om andra säger det.
Det är bara från andra, däribland föräldrar, som det kan bli värdeladdat.

En annan sak som hon mindes påverkade henne mycket, var när hon upptäckte att hon åt lika mycket som min sambo - en (då) 112kg karl som delvis var grovarbetande.

Hon gick i 5-an då - 11år.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Betazoid skrev:
Jo, men fruktsocker, fruktos, har en längre molekylkedja en vitt socker, vilket gör att kroppen först måste bryta ner fruktsockret till "vitt socker" för att kunna skicka ut det i blodet som energi. Alltså blir det inte lika snabba kolhydrater och sedan går det åt lite mer energi innan det kan användas också.
Nu så tänkte jag på de frukter som har en hög halt av druvsocker.
Ett socker som är kortast av alla i sina molekylkedjor.
Det är ju därför som det är viktigt att välja rätt frukt.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

"Scones, pizza och pirogdeg" Har du nagra bra recept?

Filtret verkar bra, vi har ett liknande som sitter pa huvudledningen. Jag kan dock inte hitta nagra kanadensiska dealers pa den siten?

"Man ater val for att man ar hungrig?" Sjalvklart. Men mat och atande ar lite mer emotionellt laddat an sa, ibland ater man for att man ar ledsen, man ater extra gott for att fira etc. Jag far sjalv kalla karar nar jag tanker tillbaka pa Mat-Sara, matpersonalen pa min lilla grundskola. Hon styrde med jarnhand, "Jasa, du tycker inte om polsa? Har far du lite extra da!" :devil: Och hemma, nar det serverades lapskojs eller lever... Det var bara att sitta vid bordet tills man atit det som fanns pa tallriken oavsett om man fick kvaljningar av det eller inte. Jag vill inte att mina barn ska behova associera vissa typer av mat med tvang och obehag. Jag erbjuder ofta olika sorts mat och den enda regeln som finns ar att man atminstone maste smaka. Om man da inte gillar smaken eller konsistensen sa behover man inte ata.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Jillybean skrev:
"Baka sjalv." Jag bakar muffins. Brod ar jag helt hopplos pa, mest for att har inte finns farsk jast och jag av ngn anledning inte fixar det har med torrjast. Brodmaskin star dock pa onskelistan till jul, sedan nagra ar tillbaka ;)
QUOTE]
Du gör väl inte som jag gjorde första gången m torrjäst, försökte blanda ut den m degvätskan.:confused: blev inte bra.
Torrjäst ska blandas m allt det torra och sen häller man över degvätskan - en aning varmare än normalt ca 40 grader.

Här är ett bakpulverrecept
Scones/pizzadeg
8 dl vetemjöl (eller 4 dl grahamsmjöl o 4 dl vetemjöl)
1 tsk salt
4 tsk bakpulver
Blanda

Tillsätt
100 gr margarin
blanda till grynig massa

häll i
3 dl mjölk eller fil

Gör 4 kakor 15 cm diameter - skåra innan om du ska ha brytbrödskakor.
Gör du pizza på denna deg är det lagom m 3/4 recept till en långpannepizza
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Jag skall ta och leta rätt på mina recept.
Kan du mäta i dl och gram eller är det "Cups and ouncies"?

Jag har nog inte samma förhållande till mat som du.
Jag äter bara av 2 anledningar.
1. Jag är hungrig.
2. Jag behöver äta för att orka eller inte förlora vikt.

Och så gillar jag både pölsa, lappskojs och lever.
Jag äter glatt blodpudding också.
Men när jag var liten så gillade jag inte ris, det gör jag dock idag.
Helst Jasmine eller Basmati.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Jillybean skrev:
Jag vill inte att mina barn ska behova associera vissa typer av mat med tvang och obehag. Jag erbjuder ofta olika sorts mat och den enda regeln som finns ar att man atminstone maste smaka. Om man da inte gillar smaken eller konsistensen sa behover man inte ata.
:bow: :bow: :bow: till dig för det!! Det finns inget värre än att tvinga ungar att äta mat som de verkligen inte tycker om!! Med det menar jag inte (och jag upplever inte heller att du gör så) att barn ska få välja HELT fritt och som du säger så SKA man smaka. När jag var riktigt liten serverade mamma helt sonika mat utan valmöjlighet (för när man är för liten ska man heller inte "utsättas" för att välja mat till middagen. Nu pratar jag om 2-4åringar). Om man inte gillade så fanns alltid hårt bröd och margarin att äta istället. Det blev alltså ingen specialmåltid för den som inte ville ha just makaroner den dagen. Men det var heller inte så att man tvingades äta. Alla människor som tvingats äta upp något "äckligt" som små vet ju hur jääääättegott man tycker den maten är senare i livet.... eller hur? :smirk: (NOT!!) Så, det enda man gör är ju att förstärka viljan att aldrig någonsin äta det igen. Om man däremot ändå ska smaka så kanske man inom några år faktiskt ändrar smak och äter även det "äckliga". Och om man aldrig gillar just den maten; än sen!

Min bror var rätt kinkig med mat som liten. Och tyvärr så blev det bara värre när någon (oftast pappa som bara inte kunde låta det vara) började tjata om att "ät mer!" "Du måååste äta upp!" osv. Jag har i regel ätit det som serverats. Som vuxna äter både jag och min bror i princip all mat.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Jillybean skrev:
Ursakt accepterad. :)

Men sjalvklart sa inser jag att _vi_ har problem! (Det star ju t.o.m. "Hjalp!" i rubriken!) Det ar ju darfor jag skriver har! :bump:

Daremot sa tycker jag inte att problemet ar sa enormt eller akut. Vi har ju borjat ta tag i det, eller hur? Och det ar 7 kg, inte 17 eller 70. Och jag har fatt manga bra rad och tips (tack alla!) som vi kommer att anvanda oss av.

Vad bra! :)

Jag vill bara förtydliga att du inte (ännu) har ett enormt problem. Det var därför jag ansåg att du måste ta tag i det nu. På så sätt är det akut, för du har inte råd att spilla någon tid (=ökat antal kilon).

Du väljer givetvis vad du motiverar ditt ställningstagande med. För vår dotter är det tveksamt om endast hälsa vore ett gott skäl. Hon bryr sig inte så mycket om den förbättrade hälsan, starka kroppen etc. Hon vill däremot inte bli sjuk. Hon har tex. mycket liten förståelse för rökare som enligt henne "nästan vill få cancer - annars hade de väl slutat?"
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Att banta ett barn låter lite väl hårt tycker jag men å andra sidan så har man ju hört att är man överviktig (även om man bara är lite småmullig) som barn så blir man det som vuxen. Kan du inte ta med henne på? Då gör ni något tillsammans och medans ni båda får motion så har ni trevligt också och kan prata lite om dagens händelser. Motion gör ju att man blir piggare också så då kanske hon inte blir så trött som du beskriver henne.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Hon hälsade att sköterka/läkare bör tala direkt till barnet och inte gå via föräldrarna.
Där vet jag inte om jag håller med. Det beror ju på om övrig familj (speciellt föräldrarna) ochså är överviktiga. Det kan ju inte vara lätt för en 7-10 åring att försöka ändra kosthållning och dåliga vanor om det hela tiden köps hem skräp., för övriga familjemedlemmar tycker om att frossa.
Jag tycker verkligen inte att ett barn i den åldern ska behöva tänka på sin egna vikt. Och ingen ska inbilla mig att om ett barn får vanlig husmanskost, vatten och mjölk att dricka och något extra på lördag, rör sig så som trådskaparens jänta gör, blir fet! Tjock blir man då man äter för mycket gotter, och fel mat OCH dricker sötade drycker.

Det finns ju fler i den här tråden som har eller har haft tjocka barn. Jag undrar varför man inte ser det? Vill man vänta med att ändra på nått för och se om det försvinner med tiden då barnet växer, eller ser man det helt enkelt inte förrän skolsyster/barndoktor påpekar övervikten?
gulan fd.gulla
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Nu så tänkte jag på de frukter som har en hög halt av druvsocker.
Ett socker som är kortast av alla i sina molekylkedjor.
Det är ju därför som det är viktigt att välja rätt frukt.

Man kan välja vilken frukt man vill. Problemet ligger inte i frukten och fruktsockret (druvsockret) utan i all annan mat med tillsatt socker eller sötningsmedel i. Uteslut onödig sötad mat och dryck i kosten och ät färsk frukt i stället. Mycket hälsosammare och inte fetmabildande.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Jo du - om man lurar sitt blodsocker att hela tiden åka berg o dalbana så mår man inte bra, fiberfattiga frukter är INTE ett alternativ till mat till ett växande barn - dom måste äta protein o fett.....också.
Om då barnet käkar sig mätt på vindruvor och skippar sin medhavda rågmacka mår hon inte bra och blir vrålhungrig senare och äter massor till kvällsmat - ond cirkel.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Betazoid skrev:
Jo, men fruktsocker, fruktos, har en längre molekylkedja en vitt socker, vilket gör att kroppen först måste bryta ner fruktsockret till "vitt socker" för att kunna skicka ut det i blodet som energi. Alltså blir det inte lika snabba kolhydrater och sedan går det åt lite mer energi innan det kan användas också.

Fel.

Fruktsocker, fruktos, är precis som druvsocker, glukos, en monosackarid, dvs den minsta byggstenen i sockerkedjor.
Vitt socker, sackaros, består av en fruktos- och en glukosmolekyl.

Glukos och fruktos är således så snabba som kolhydrater kan bli.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Om du bara skippar alla söta drycker (byter mot vatten, finns det ingen som har eget drickbart som du kan hämta från?) och försöker få in så mkt vardagsmotion som möjligt borde det räcka för att stoppa viktuppgången. Då kommer ju dottern att "växa i sin vikt" på några år.

Det är ett h-e att man slutat växa på längden förresten :mad::angel:
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Räcker det verkligen?
Jag behövde göra det, samt ta bort godis, kakor och schoklad.
Samt skära ned portionerna till ca hälften, för att det skulle bli ens den effekten.
Min dotter gick inte ens ned, hon slutade bara att gå upp under en tillräcklig period.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Det later valdigt vettigt! Eftersom jag tanker ta forandringarna i kosten stegvis vilket jag tror ar lattare for en 7-aring, sa kan man knappast forvanta sig en viktnedgang vilket jag inte heller tycker ar direkt nodvandigt. Det viktigaste ar ju att faststalla bra kostvanor och forhindra att hon gar upp ytterligare.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Jillybeans dotter är bara 7 år. Hon har mycket kvar att växa. Vill man inte ta upp viktproblematiken i den här åldern - vilket jag har full förståelse för - kan man gott skylla på tandtrollen och bara dricka vatten samt spara allt sött till lördag eftermiddag. Det borde räcka en bra bit, man har ju gott om tid på sig att se om det fungerar.

Det svåraste verkar vara att få in mer motion på ett naturligt sätt?
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Vad dricker ett aktivt barn per dygn? Min fyraåring får nog i sig en liter.

1 liter juice = ca 450 kcal.

450 kcal mer än behovet per dag ger 20 kg extra på ett år.

Det räcker LÅNGT.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Bada mina barn provar villigt nya grejer pa tallriken vilket har lett till att de ater vissa saker som manga andra ungar bara fnyser at. 7-aringen ar t.ex. lojligt fortjust i svarta oliver och calamari!

Mat ska vara roligt och intressant, inte bara ett nodvandigt ont.

"Some people eat to live, I live to eat!" ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 307
Senast: Huggorm
·
Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 301
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 828
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 011
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp