Bukefalos 28 år!

Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

mer
2 små wraps
m rökt skinka och halvfrusna små grönsaksbitar (majs, ärter, kokt morot tex - i Sverige finns dom ju som frysta sommargrönsaker), ris eller kall kokt potatis o ev krossad delvis avrunnen ananas eller annan gofrukt.
Låt pot eller ris o gofrukten dra i kryddad cremefraiche över natten.
Blanda på morgonen.
1 fiberrik frukt
Mjölk att dricka
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

en till som lånar!
Jag förstår hur det är att bo i ett annat land och behöva rätta sig i ledet......även fast man vet att det inte är hälsosammt!
Här i Italien så är frukosten bulle, kakor i varm mjölk eller om man är nyttofreak.....sötade flingor och mjölk, mellanmål= juice(trögflytande på tetra persika, päron, aprikos,banan och apelsin såååå fulla med socker att tänderna bara skriker då det intas i munnen) och någon "kinder"bulle som är såååå nyttig enligt tvreklamen. Vitt bröd, vitt bröd, vitt bröd.
Men det går faktiskt att leda/styra barnen förbi alla dessa snaskfällor. Jag har gjort det sedan mina barn blev medvetna om vad dom fick i munnen. Du får mjukstarta med din dotter, eftersom hon är van vid en viss diet. Du har helt rätt i att undvika att prata om vikt och banta med ditt barn, men att påtala om vad som är nyttigt och mycket onyttigt och vad kroppen behöver för att orka växa kan ju inte vara fel. Och tänderna........hur mår dom?
Och som sagt... om ditt barn skulle få diabetes och hon helt plötsligt INTE kunde få äta som HON ville, är det bara då som du skulle vara beredd att ändra HELA familjens (utom älsta barnet) kost. Eller skulle du kunna tänka dig att ha kakpåsen i skafferiet för du inte vill vara utan.
gulan fd.gulla
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Jag tycker inte att maten hon ater i sej ar dalig, absolut inte. Precis som du skriver sa gor du sa gott du kan - och det du ger henne ar helt ok!!
Det ar inte maten i sej som ar fel, men kan det vara mangden av mat hon ater? Om du jamfor henne med den aldre dottern, ater hon mer an vad hon gjorde som 7-aring? Ater hon mer an vad andra 7-aringar i eran bekanskap gor?

Sedan undrar jag om du gjort nagot allergitest pa henne, for det ar mycket mojligt att hon ar matallergiker, men att ni inte vet om det. Det kan gora att hon svaller och gar upp i vikt, utan att hon egentligen har en anledning till det.

/Ramona, vars mamma vid 42 ars alder fick reda pa att hon var glutenallergiker och gick ner 25 kg bara av att utesluta gluten i dieten.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Har själv en 11-åring som är lite rund. Är själv ganska smal och så är hennes pappa. Hennes bror är jättetunn. Det är så himla orättvist för brorsan kan äta vad som helst utan att gå upp ett gram. Man får lägga i extra smör och grädde i hans mat. Dottern däremot äter gärna grönsaker och nyttigare mat. Man kan ju inte förbjuda allt gott här i livet för då blir det ju bara värre. försöker istället ransonera så att det inte blir så stora portioner. Inte lätt att motionera vintertid heller. Ser man till att de äter bra mat utan för mycket socker och fett så får det räcka. Man skall inte banta ett sådant litet barn. Bara försöka att få dem att ära rätt mat
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

orpaskorpan skrev:
Inte lätt att motionera vintertid heller.
Rent generellt: vad gör ungar nuförtiden?! Inte motionera vintertid? Jag bara ser framför mig de ungar jag känner/har känt och när jag var liten själv. Antingen är väl barnen aktiva med ridning, fotboll, dans, gympa eller något eller så är de väl ute och leker? Är det snö så finns det ju massor av skoj att göra! Och i djurfamiljer - om man har hund blir det ju massor av motion även vintertid! Eller hästar och ridning...

Jag har nog missat något....
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Nar du skriver att allt gar om man bara vill sa lyder undermeningen (som jag ser det) att jag inte vill att min dotter ater bra eftersom hon uppenbarligen inte gor det. Da blir jag ledsen. Om jag inte brydde mig sa skulle jag val inte ha fort den har diskussionen? Och forsok inte pasta att jag bara slar bakut at era forslag (dina och andras), jag maste pilla isar dem och ifragasatta for att till 100% forsta, relatera till och fa att fungera pa min sida.

Som t.ex. "Skaffa en vattenrenare." Jag har dromt om en sedan vi flyttade hit for 7 ar sedan. Tyvarr sa kostar de $2000. Det har vi inte. Vi kan inte heller kopa pa kredit for det har vi inte heller (maken gick i personlig konkurs forra aret och jag har vart arbetslos forut och jobbar nu svart).

"Ge henne mjolk." Jomen hon dricker ju massor med mjolk? Jag har ju redan skrivit att hon till lunch tar med sig mjolk ellerjuice?

"Baka sjalv." Jag bakar muffins. Brod ar jag helt hopplos pa, mest for att har inte finns farsk jast och jag av ngn anledning inte fixar det har med torrjast. Brodmaskin star dock pa onskelistan till jul, sedan nagra ar tillbaka ;)

Ostmackor ater hon ocksa redan, det skrev jag ocksa att hon antingen har sylt- eller ostmacka med sig. Applen och paron minst en gang om dagen, heeeeemskt ledsen om jag glomde dessa nar jag forsokte dra mig till minnes vilka frukter hon ater. Da och da svanger jag ihop en farsk fruktsallad med applen, paron, ananas, melon, kiwi, banan, apelsin och vindruvor och skickar med en burk naturell youghurt att blanda med.

Och det dar med att vara krasen, ja, dar ar min policy att man fortsatter att periodvis erbjuda maten som inte passar. Forr eller senare sa ater de. Att daremot erbjuda da t.ex. tomater och inget annat tills hon ater dem tycker jag inte om; mat ska aldrig behova upplevas som ett tvang.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Men snalla nan!
men vad spelar det för roll, det är ju ingeting man ser förrän om 15-20 år...)
Annu mera sarkasm :confused: Varfor far jag intrycket att du tror att jag inte bryr mig om min dotters halsa bade kort- och langsiktigt?

Om du tycker att den mat jag ger henne ar helt uppat vaggarna sa vore det betydligt lattare (och mindre ledsamt) for mig att ta till mig dina asikter om du istallet for att vara sarkastisk forkarade vad du tycker jag gor fel och ev. foresla alternativ.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Eftersom vi har en snav budget sa finns det inte obegransade mangder av mat; en normal maltid ska racka till oss 4 plus matlada at maken och ev barnen om det ar nagot de kan ta med sig. Sa nar maten ar slut sa ar den slut. Inga magiska kylskap har inte. Ar man fortfarande hungrig 15-20 minuter efter maltiden sa finns det frukt och youghurt.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Ursakt accepterad. :)

Men sjalvklart sa inser jag att _vi_ har problem! (Det star ju t.o.m. "Hjalp!" i rubriken!) Det ar ju darfor jag skriver har! :bump:

Daremot sa tycker jag inte att problemet ar sa enormt eller akut. Vi har ju borjat ta tag i det, eller hur? Och det ar 7 kg, inte 17 eller 70. Och jag har fatt manga bra rad och tips (tack alla!) som vi kommer att anvanda oss av.

Jag diskuterar dock varken hjartproblem eller diabetes med en 7-aring, utan vi pratar mer generellt om halsa och mat och motion for att ma bra och orka gora det man vill gora.

Tyvarr sa har ungstackarn som sa manga andra tjejer redan blivit till en viss del hjarntvattad av samhallets "smal-ideal", att man ska vara smal for att det ar snyggt, sa det galler att trada forsiktigt. Kanske man skulle slanga alla barbiedockor ocksa? :smirk:

Men som sagt, tack vare ert engagemang och alla goda rad sa ar jag overtygad om att vi kommer att fa bukt pa problemet och att i slutanden vi kommer att vara glada och friska manniskor utan vare sig atstorningar eller fobier!
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Jillybean skrev:
Som t.ex. "Skaffa en vattenrenare." Jag har dromt om en sedan vi flyttade hit for 7 ar sedan. Tyvarr sa kostar de $2000.
Jag tänkte väl snarare på något billigare.
Typ http://klokast.se/Carbonit/ den kostar 1395:-SEK och 200:-CAD.
Man behöver ju bara rena drickvattnet.
Det är ju nyttigt att duscha i svavelhaltigt vatten.

Att koka vattnet är också bra.
På Island både smakar och luktar hela ön svavel, och det går ändå att dricka vattnet.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Jillybean skrev:
"Ge henne mjolk." Jomen hon dricker ju massor med mjolk? Jag har ju redan skrivit att hon till lunch tar med sig mjolk ellerjuice?
Stryk juicen.

"Baka sjalv." Jag bakar muffins. Brod ar jag helt hopplos pa, mest for att har inte finns farsk jast och jag av ngn anledning inte fixar det har med torrjast. Brodmaskin star dock pa onskelistan till jul, sedan nagra ar tillbaka ;)
Scones!
Pizza och pirogdeg är annars enkelt, även på torrjäst.

Ostmackor ater hon ocksa redan, det skrev jag ocksa att hon antingen har sylt- eller ostmacka med sig.
Stryk sylten.

Applen och paron minst en gang om dagen, heeeeemskt ledsen om jag glomde dessa nar jag forsokte dra mig till minnes vilka frukter hon ater. Da och da svanger jag ihop en farsk fruktsallad med applen, paron, ananas, melon, kiwi, banan, apelsin och vindruvor
Stryk banan, apelsin och vindruvor - för mycket socker.

mat ska aldrig behova upplevas som ett tvang.
?????
Man äter väl för att man är hungrig?
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Vadå att det är för mycket socker i frukt? Det är aldrig farligt att äta frukt, frukt är nyttigt och innehåller naturligt socker och naturliga vitaminer till skillnad mot så mycket annan skräpmat som bara innehåller tillsatser och tomma kalorier. Man bör äta frukt dagligen, minst en gång om dan.
Ska man dricka fruktjuice så ska det vara av färskpressad frukt, inte färdigköpt med tillsats av socker och annat.

Ett dryckalternativ är örtteer, som kan drickas både varma och kalla. Där finns många varianter. Även sojadrycker och olika spannmål som havredryck t.ex.

Ge barnet så mycket frukt och grönsaker hon vill ha, gärna råa grönsaker. Fullkornsbröd, potatis, rotfrukter, baljväxter så har hon en bra grund att stå på. Det är inget som man blir tjock av, inga onödiga kalorier, och man blir mätt.

Undvik all fabriksgjord mat full med tillsatser av alla de slag, bl.a. raffinerat socker, som är den stora boven.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Ärligt talat så är det som du har skrivit alldeles felaktigt.
Även det vita rafinerade sockret är alldeles naturligt.
Det är betsocker eller rörsocker.
Naturligt är liksom inte = bra i alla lägen.
Marijuana, opium, tobak och digitalis är också alldeles naturligt....

Fruktsocker är ett mycket snabbt socker som ger snabba och stora svängningar i blodsockret.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

bobo skrev:
Vadå att det är för mycket socker i frukt? Det är aldrig farligt att äta frukt, frukt är nyttigt och innehåller naturligt socker och naturliga vitaminer till skillnad mot så mycket annan skräpmat som bara innehåller tillsatser och tomma kalorier. Man bör äta frukt dagligen, minst en gång om dan.
Ska man dricka fruktjuice så ska det vara av färskpressad frukt, inte färdigköpt med tillsats av socker och annat.

Jag kan hålla med dig om att man inte skall vara rädd för frukter, MEN om man försöker råda bot på en förstor aptit, eller hålla koll på vikten så bör man undvika även dessa "snabba" socker arter.

Min dotter har haft en för liten matlust, och i de råd vi fått av läkare är att just gärna ge henne söta frukter en stund innan maten för att öka matlusten. Eller ett glas juice. Dock inte banan för det är lite mer mättande.

Kan tänka mig att man skall tänka tvärt om när problemet är tvärt om. Dvs undvika kiwi, vindruvor osv.

Tror det gäller att tänka mycket större än att minska mat. Att hellre ändra matinnehållet. Sätta sig in i vad som ger snabb energi och vad som är mer långsiktig energi.

/pewa - tjockis med smal man och dotter
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Jillybean skrev:
Eftersom vi har en snav budget sa finns det inte obegransade mangder av mat; en normal maltid ska racka till oss 4 plus matlada at maken och ev barnen om det ar nagot de kan ta med sig. Sa nar maten ar slut sa ar den slut. Inga magiska kylskap har inte. Ar man fortfarande hungrig 15-20 minuter efter maltiden sa finns det frukt och youghurt.
Då förstår jag att det är frustrerande om hon äter lika lite som alla andra (syskonet och jämnåriga), men ändå går upp i vikt... Men uppenbarligen äter hon för mycket i förhållande till vad hon gör av med, trots detta. Annars skulle hon ju som sagt inte vara knubbig. Nåja, mina tips är slut, tyvärr. Jag hoppas du lyckas göra något åt saken av något av tipsen härinne.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

Ärligt talat så är dina jämförelser löjliga.
Vitt raffinerat socker är just vitt raffinerat socker. Utvunnet ur sin naturliga form och därför inte längre naturligt och inte heller bra. Vad finns det för nyttigheter i vitt raffinerat socker?

Fruktsocker i sin naturliga form i frukten är inte skadligt. Inte vitaminerna heller. Kan du visa på någon människa som har blivit fet av att äta frukt?

Dina jämförelser med marijuana m.m. vill jag inte ens kommentera.
 
Sv: Hjalp! 7-aringen behover banta!!?

bobo skrev:
Fruktsocker i sin naturliga form i frukten är inte skadligt. Inte vitaminerna heller. Kan du visa på någon människa som har blivit fet av att äta frukt?
Socker är socker är socker oavsett var det befinner sig.
Och om man skall bränna sitt fett så kan man inte tillsätta socker som förbränns först i någon form.

Det är oerhört svårt att gå ned i vikt om man samtidigt tillsätter fruktsocker i form av sockerrika frukter.
Man kan äta grapefrukt i stället, så får man hela fördelen men utan nackdelen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 382
Senast: Huggorm
·
Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 361
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 857
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 117
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp