Hjälp mig hitta ny sadel!! =D

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare SirWillgott
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 767
S

SirWillgott

Japp, nu är äntligen sadeln såld och ska skickas iväg på torsdag!
Hoppas kunna åka till sadelutprovare på fredag, men fram tills dess...

Vad för sadel skulle kunna passa oss?:d
Har en budget på ca 10.000kr

Ryttaren: Långa ben, har inte mycket krav, bara den passar hästen!
Hästen: MKT manke, både lång bred och hög.
Vill ha bred anläggningsyta och rymlig tunnel. Rutchkane rygg (lite överbyggd) som blir rak under arbete. Ändrar sig lätt i hull och muskulatur.

obs, bilderna tagna med mobil under period i våras-försommar när hästen vilade pga skada och gick ner väldigt mycket i hull och muskler:(
http://i65.photobucket.com/albums/h237/SirWillgott/mobilen200.jpg?t=1193660744

http://i65.photobucket.com/albums/h237/SirWillgott/mobilen260.jpg?t=1193660686

http://i65.photobucket.com/albums/h237/SirWillgott/mobilen203.jpg?t=1193660701

http://i65.photobucket.com/albums/h237/SirWillgott/Willeee.jpg?t=1193659951
OBS mycket mer väl musklad och fin i hull nu!
Ska ta ny bild så fort jag kommer hem från sthlm på torsdag;)

Hoppas på tips Mvh SirWillgott

Sv: Hjälp mig hitta ny sadel!! =D

ska det vara under 10.000?

om DU inte ställer mycket krav på att den ska vara skön osv. utan bara vill att den ska passa hästen i inte skada den, så kan du leta beg. eller på billigare bra sadlar.
kanske en wintec, griffin, beg keiffer (über sköna) eller beg M&N (skönaste jag ridit i)
kolla i sadel listan!!

Vad är det för typ av sadel?

Om det är dressyr så kan jag varmt rekommendera Jessica Crown. Din häst är mkt lik min i ryggen!

J. Crown ligger bra på breda ryggar och fungerar äv med hög manke men bäst om det är luft i (annars får man stoppa lite extra). De har väldigt breda kanaler och ger mkt gott om utrymme.

Albion fungerar nog också på den ryggen men det kan vara värre med manken. Min valack kan tyvärr inte ha Albion av den anledningen. I övrigt ligger den väldigt bra.

Morris&nolan, min absoluta favorit- och drömsadel. Gillar även min Wintec 500 (tror jag den heter =)) som låg bra på förra hästen som stämmer på din beskrivning - mkt manke, lång, bred och hög - och var väldigt angenäm att rida i. Kentaur är ett annat favvomärke, skön och passar många modeller av häst (det fanns en Kenatur på ridskolan hemma, som de flesta hästar kunde ha, minns dock inte exakt modell).

Låter som att Crown kan vara något.
Dessa sadlar är bara så sköna att rida i :love:

Det ska vara en hoppsadel.
Nej jag är inte mycket för hur den ser ut, bara mina ben får plats och att den ligger 100% på pållen e jag nöjd:D

Jo det är ju beg. jag letar efter, tycker man får mer för pengarna då!:)

Vad är det för typ av sadel?

Om det är dressyr så kan jag varmt rekommendera Jessica Crown. Din häst är mkt lik min i ryggen!

J. Crown ligger bra på breda ryggar och fungerar äv med hög manke men bäst om det är luft i (annars får man stoppa lite extra). De har väldigt breda kanaler och ger mkt gott om utrymme.

Albion fungerar nog också på den ryggen men det kan vara värre med manken. Min valack kan tyvärr inte ha Albion av den anledningen. I övrigt ligger den väldigt bra.

Har kollat albion, men som du säger, tror inte manken får plats.. *mummel mummel jädra manke:angel:*
J.crown är jag fullkomligt kär i och när dressyrsadel ska köpas in kommer den helt klart ligga först på önskelistan!:d

Låter som att Crown kan vara något.
Dessa sadlar är bara så sköna att rida i :love:

Vad har dom för sadlar?:) Hemsida?

Modett- gillar också M.N men hittills inte sett någon jag tror kan passa oss båda..=/

Skulle en bates caprilli/ elevation kunna passa?
Hur e dom att rida i?:)

är det någon som vet om det finns någon svensk sida för crown sadlarna?

Skulle jag med vilja veta! :d eller iaf vilka som är återförsäljare:)

På hästar med mycket hög manke har jag haft Passier. för övring en otroligt skön hoppsadel och ett ytterligare plus är att man får plats med väldigt långa ben i den. Vet dock inte om de har modeller som passar rak rygg. De jag haft har varit lite svängda i ryggen.

Testa en Kieffer!
Jag har en modell Ludger Beerbaum som är som en dröm att sitta i och skänkelläget blir helt otroligt med dom stora stöden.
Jag köpte min för 4.500 kr på S*ensk R*idsport i Kungsbacka.
Den verkar även passa in på din beskrivning av hästen! ;)

Bild:

15502109.jpg

Diana

Ja bates kan du inte ha. Det får inte plats så mycket manke på dom sadlarna. Kieffer är ju raka och har en rejäl cutback..(musdödare bara)

Ja bates kan du inte ha. Det får inte plats så mycket manke på dom sadlarna. Kieffer är ju raka och har en rejäl cutback..(musdödare bara)

f*n ok:(
haha *musdödare* fniss:D

Någon som sett den nya Pessoa Lgacy XP3 då ??? =)
Utbytbart koppjärn och ser mycket underbar ut! :P
Det enda eju priset då, närmare 15.000 men man får väl vänta tills dom kommer ut beg :D

pessoa har dålig mankfrihet. min häst kunde såvidt ha den då han hade normal bomvidd. samma med passier, blev alltför låg i en vidare bom.

så vad du kan ha beror ganska mkt på vilken vidd hästen behöver. jag skulle kollat upp albion i första hand, bättre kvalite än kieffer och plats för manke även i vida bommar.

Jag har aldrig fått ont i musen av Kieffern, bara av olika Stübben-sadlar!
Men men, alla (människor) är ju olika byggda :p, och gillar olika slags sadlar...

Diana

Hoppsadel, då kan väl kanske crown patriot vara ett alterntiv?

Och nej, det finns inte ngn svensk hemsida, så vitt jag vet, för crown.

Liknande trådar

Utrustning Jag letar ny sadel har nu en bomlös Barefoot London men vill ha en annan sadel då jag vill komma "ner " mer på hästen och sitta...
Svar
4
· Visningar
674
Senast: mily
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 282
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag behöver hjälp, massa hjälp! Letar sadel till min ponny men vet inte riktigt var jag ska börja, har ni tips på vad som kan passa...
Svar
10
· Visningar
1 284
Utrustning Det har inte gått så bra i mitt sadelletande till min arab - delvis på grund av min okunnighet misstänker jag. Han har kort... 2
Svar
38
· Visningar
5 785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Stockholms skärgård
  • Vad kan man äta till frukost?
  • Vad gör vi? Del CCXII

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Fjärilar!

Hästrelaterat

Tillbaka