Hjälp mig spåna på hur jag får hästen att spänna av

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Ray
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 133

Bukefalos 30 år!

Ray

Trådstartare
Vad hade varit ert nästa steg?

Ny häst sen augusti. Besiktad ok av noggrann vet. Lite anmärkning på reaktion över SI led men veterinären tyckte det var mer en indikation på att hästen har lite svaga punkter och att ha regelbunden kontakt med en bra equiterapeut. Säljaren har sagt att hästen "lätt blir spänd" och det noterades vid både provridning och filmer etc. Hästen har bara haft en ägare sen uppfödaren och hon verkar ha fixat med det mesta från sadel till tänder och veterinärcheckar.

Men en framåt och villig individ utan annan skadehistorik och inget större tecken på motstånd i varken arbete eller annat.

Men spänd absolut. Halsen är stum och torr att ta på. Skinnet vill liksom sitta fast i muskeln under. Ryggen är mindre spänd när jag känner och även bakdelen. Haft ute min vanliga terapeut som tyckte SI led kändes ok men att bäckenet har svårt att rotera så att det blir vinkel i bakdelen. Alltså rak i korset. Och problemet i ridningen är just att bakbenen skjuter på men inte bär vilket jag gissar sätter muskelspänningar i fronten som får ta emot allt påskjut.
Hon har också en lite skrämd blick i många
lägen tycker jag och vill inte riktigt släppa andra hästar nära. Är lite rädd och flyr för minsta lilla-.räcker med ett öra bak från den andra hästen.
Hon är samma i hantering- pekar man med ett finger i luften så reagerar hon direkt ( inte dåligt utan mer att pekar man lite bakom ökar hon direkt och pekar man framför stannar hon och är paket kvar ryggar hon). Lite "överlydig". AI säger att det är tecken på spänd fascia.

Jag vill såklart inom rimlig budget göra vad jag kan för att få henne att kunna släppa det spända lite. Men vet inte riktigt vad mitt nästa steg ska vara.
Funderar på en equiterapeut som gör djupvågsbehandling
Equiband och kanske en titt på Bodybalance för att hjälpa henne att hitta ett mer avspänt rörelsemönster.

Tips på vad ni hade velat göra är välkomna!

Vad hade varit ert nästa steg?

Ny häst sen augusti. Besiktad ok av noggrann vet. Lite anmärkning på reaktion över SI led men veterinären tyckte det var mer en indikation på att hästen har lite svaga punkter och att ha regelbunden kontakt med en bra equiterapeut. Säljaren har sagt att hästen "lätt blir spänd" och det noterades vid både provridning och filmer etc. Hästen har bara haft en ägare sen uppfödaren och hon verkar ha fixat med det mesta från sadel till tänder och veterinärcheckar.

Men en framåt och villig individ utan annan skadehistorik och inget större tecken på motstånd i varken arbete eller annat.

Men spänd absolut. Halsen är stum och torr att ta på. Skinnet vill liksom sitta fast i muskeln under. Ryggen är mindre spänd när jag känner och även bakdelen. Haft ute min vanliga terapeut som tyckte SI led kändes ok men att bäckenet har svårt att rotera så att det blir vinkel i bakdelen. Alltså rak i korset. Och problemet i ridningen är just att bakbenen skjuter på men inte bär vilket jag gissar sätter muskelspänningar i fronten som får ta emot allt påskjut.
Hon har också en lite skrämd blick i många
lägen tycker jag och vill inte riktigt släppa andra hästar nära. Är lite rädd och flyr för minsta lilla-.räcker med ett öra bak från den andra hästen.
Hon är samma i hantering- pekar man med ett finger i luften så reagerar hon direkt ( inte dåligt utan mer att pekar man lite bakom ökar hon direkt och pekar man framför stannar hon och är paket kvar ryggar hon). Lite "överlydig". AI säger att det är tecken på spänd fascia.

Jag vill såklart inom rimlig budget göra vad jag kan för att få henne att kunna släppa det spända lite. Men vet inte riktigt vad mitt nästa steg ska vara.
Funderar på en equiterapeut som gör djupvågsbehandling
Equiband och kanske en titt på Bodybalance för att hjälpa henne att hitta ett mer avspänt rörelsemönster.

Tips på vad ni hade velat göra är välkomna!
Utöver behandlingar etc hade jag jobbat för hand i träns. Fokus på balans, lösgjordhet och komma loss i skritt tills det går och sedan trav etc. Du kan inte påverka lika bra vare sig i töm, lonrein, ridning, Equibodybalance etc.
Hade även i låg form ryggat långa sträckor i långa, lugna kliv. Då bör bakdelen vinklas mer och mer. En bra ”genväg” med hästar som än inte är skolade att be om samling. Stretchar etc fint med.

Tror det du skriver med djupvåg kan vara jättebra!
Äkta vara och utbildad utövare är såklart bäst, men jag använder massage pistol på min lite strama häst också emellanåt. Inte varje dag och inte före ridning men någon eller några gånger i veckan. Köpt en vanlig för människor.

Värme och rörelse är också bra, kan ni hitta något i ridningen där musklerna jobbar bra kan det vara guld värt. För min är lång och låg bra, men t ex långsam skritt i kuperad terräng eller arbete på lina kan hjälpa andra.

• Gilla
Reactions: Ray
Antar att hon är 5-panel N/N?

Jag hade börjat med att låta henne slappna av på en bra lösdrift. Först börja lita på sin egen kropp och sina hagkompisar. Sen börja lita på dig. Och sen kan ni börja med fysioterapin/rehab-rörelserna.

Tror det du skriver med djupvåg kan vara jättebra!
Äkta vara och utbildad utövare är såklart bäst, men jag använder massage pistol på min lite strama häst också emellanåt. Inte varje dag och inte före ridning men någon eller några gånger i veckan. Köpt en vanlig för människor.

Värme och rörelse är också bra, kan ni hitta något i ridningen där musklerna jobbar bra kan det vara guld värt. För min är lång och låg bra, men t ex långsam skritt i kuperad terräng eller arbete på lina kan hjälpa andra.
Bokade faktiskt in ett besök idag... Lite ogenomtänkt men jag har grunnat på det ett tag.
Tycker själv det gör stor skillnad med fascia massage med tennisboll men det är ju svårare att bara titta Youtube med en häst. På sig själv känner man ju precis var punkterna är och svårt att göra fel.
Sen har jag hittat en serie reels med neurologiska övningar som släppte min spända nacke rygg på fem minuter typ. Tänk om.det funnits för häst!
Är övningar som att stå med en fot högre än den andra och sen göra lite olika rörelser som lurar nervsystem och fasciakedjor.

Bokade faktiskt in ett besök idag... Lite ogenomtänkt men jag har grunnat på det ett tag.
Tycker själv det gör stor skillnad med fascia massage med tennisboll men det är ju svårare att bara titta Youtube med en häst. På sig själv känner man ju precis var punkterna är och svårt att göra fel.
Sen har jag hittat en serie reels med neurologiska övningar som släppte min spända nacke rygg på fem minuter typ. Tänk om.det funnits för häst!
Är övningar som att stå med en fot högre än den andra och sen göra lite olika rörelser som lurar nervsystem och fasciakedjor.

Å vad spännande, kan du posta eller PM:a en länk till de övningarna?

Utöver behandlingar etc hade jag jobbat för hand i träns. Fokus på balans, lösgjordhet och komma loss i skritt tills det går och sedan trav etc. Du kan inte påverka lika bra vare sig i töm, lonrein, ridning, Equibodybalance etc.
Hade även i låg form ryggat långa sträckor i långa, lugna kliv. Då bör bakdelen vinklas mer och mer. En bra ”genväg” med hästar som än inte är skolade att be om samling. Stretchar etc fint med.
Rygga gör jag men inte så långa sträckor. Hur långt tänker du?

Hon står inte o blir kall o därmed spänner sig? Jag hade tidigare en häst med ryggproblem (det visste jag inte då) men hon mådde alltid bättre av gå med halstäcke. Blev mjukare och mer avslappnad i ridningen då.
Kanske inte alls är erat problem men tänkte jag kan ju alltid nämna det i alla fall.

Hon står inte o blir kall o därmed spänner sig? Jag hade tidigare en häst med ryggproblem (det visste jag inte då) men hon mådde alltid bättre av gå med halstäcke. Blev mjukare och mer avslappnad i ridningen då.
Kanske inte alls är erat problem men tänkte jag kan ju alltid nämna det i alla fall.
Det är 15 grader varmt och hon är inte klippt så jag tror inte det är den stora orsaken. Sen är det kanske så att en häst som är spänd fryser mer och att det kan vara en anledning att övertäcka sen när vi klippt sen.

Vad betyder det för första? :)

Quarter- och painthästar ska testas för genetiska sjukdomar, de flesta av dom ger muskelproblem. Det är 5 sjukdomar som testas, därav namnet 5-panel. Jag tyckte mig minnas att Ray har westernhästar, därav frågan. Jag kanske minns fel! Men det är bra att börja med att utesluta muskelsjukdomar. Hos andra raser finns också en av sjukdomarna, nämligen PSSM. Kallblodsraser (framförallt irish cob/tinker) och westernraser är största riskgruppen för PSSM1.

5-panel testar:
HERDA, HYPP, MYHM, MH, PSSM1.

N/N betyder negativ på båda alleler.

Det finns massor! Så spänd och reaktiv häst hade jag skalat ner massor som steg ett tillsammans. Andas ihop, beta ihop, skritta ihop och ta bort de fysiska hjälperna mer, jobba med ditt eget fokus och din energi, din mjukhet och långsamhet i tanke och rörelser. Men först klura på hur du täcker hennes grundbehov utifrån hennes förutsättningar, kan hon röra sig tryggt, äta långa tider tryggt, vila tryggt osv. För inspiration hade jag kikat på Masterson Method, lymfmassage, Balance Through Movement Method, superenkla balanspaddsövningar helt på hästens initiativ.

Vi vill ofta vara så himla invasiva och grova med våra hästar, de är ju stora och man känner ju gärna att man behöver ta i. Men som flyktdjur och med 4 ben är de ju väldigt balanskänsliga. Min hästs vardagsfavorit har tex I flera år varit att gunga manken, ju mindre och långsammare man gör desto mer effekt har det. Och senast visade osteopaten liknande för bäckenet. Ett handlar liksom om att jag jättelätt puttar pälsen lite åt andra sidan så ser man rörelsen och vikten skifta genom precis hela kroppen och han älskar det! På honom ser det lilla ut att ge lika mycket reaktioner i de stabiliserande musklerna kring bakknäna som man annars får lära sig aktivera genom att dra och hålla emot med svansen åt sidan (vanlig övning). Peppar, peppar har han också haft lättare att lyfta ena sidans bakben sedan den rutinen infördes. Får se om det håller i sig men tydlig förändring mot senaste åren.

Less is more! Hästar måste alltid känna sig trygga innan de blir fysiskt påverkbara är min övertygelse, de håller ju trygghet långt högre än något annat.

Glömde en också superbasic och enkel grej: Equine Hanna Somatics! Jättelätt att implementera bara i den dagliga hovkratsningen. Eller rättare sagt det, känns egentligen avigt att INTE göra det. Med det sagt gör jag inte det själv så ofta på den lilla hästen pga jobbig ställning för mig och ett litet yrväder 😅

Men just deras #1 Initial Pick-Ups påminner mig så otroligt mycket om min första träning för en Feldenkraispedagog. I hela mitt hästliv hade jag haft extrema problem med min högersida och mitt höger ben. Hon lånade mitt ben när jag satt på hästen och höll I det och justerade vinkel o höjd lite grann och så bara liksom klickade allt i som det skulle och för första gången hade jag ett ben att stå på och som bara på en sekund slappnade av och "bara hängde" där, hade aldrig hittat den känslan och ändå ridit för några vettiga tränare genom livet.

Liknande den reaktionen ser jag hos min häst bara av en repetition, han sätter ner benet och blir så otroligt nöjd, "I sin kropp" och hittar verkligen en trygg belastning hela vägen från marken och upp. Det känns iaf som en helt safe sak att testa som hästägare för att hjälpa sin häst till lite mer kroppsmedvet, lite mer trygg balans och därmed avslappning typ?

Glömde en också superbasic och enkel grej: Equine Hanna Somatics! Jättelätt att implementera bara i den dagliga hovkratsningen. Eller rättare sagt det, känns egentligen avigt att INTE göra det. Med det sagt gör jag inte det själv så ofta på den lilla hästen pga jobbig ställning för mig och ett litet yrväder 😅

Men just deras #1 Initial Pick-Ups påminner mig så otroligt mycket om min första träning för en Feldenkraispedagog. I hela mitt hästliv hade jag haft extrema problem med min högersida och mitt höger ben. Hon lånade mitt ben när jag satt på hästen och höll I det och justerade vinkel o höjd lite grann och så bara liksom klickade allt i som det skulle och för första gången hade jag ett ben att stå på och som bara på en sekund slappnade av och "bara hängde" där, hade aldrig hittat den känslan och ändå ridit för några vettiga tränare genom livet.

Liknande den reaktionen ser jag hos min häst bara av en repetition, han sätter ner benet och blir så otroligt nöjd, "I sin kropp" och hittar verkligen en trygg belastning hela vägen från marken och upp. Det känns iaf som en helt safe sak att testa som hästägare för att hjälpa sin häst till lite mer kroppsmedvet, lite mer trygg balans och därmed avslappning typ?
Intressant- hittar det på Youtube eller?

Quarter- och painthästar ska testas för genetiska sjukdomar, de flesta av dom ger muskelproblem. Det är 5 sjukdomar som testas, därav namnet 5-panel. Jag tyckte mig minnas att Ray har westernhästar, därav frågan. Jag kanske minns fel! Men det är bra att börja med att utesluta muskelsjukdomar. Hos andra raser finns också en av sjukdomarna, nämligen PSSM. Kallblodsraser (framförallt irish cob/tinker) och westernraser är största riskgruppen för PSSM1.

5-panel testar:
HERDA, HYPP, MYHM, MH, PSSM1.

N/N betyder negativ på båda alleler.
Haha-nej det är ett halvblod, hoppstammad 😀

Idag blev det en behandling med akupunktur, stötvåg och kiropraktik. Det släppte bra men inte helt och vi får väl se hur det lyckas hålla sig. Men rörligheten i rygg och bäcken blev väldigt bra, lite stram i halsen fortfarande men behandlaren var positiv.
Så jag ser det som att vi gjort en första del i varje fall.

Ang kompisar; vila , värme och mat så har vi provat med två vänner där den ena var för busig och den andra fungerade bra även om det var minst 15 m avstånd i alla lägen- men de fick tyvärr säras på av andra orsaker. Hon står i en hage omgiven av andra hästar och känner sig trygg i den ( gör den tolkningen eftersom hon hoppar ur de hagarna som är i utkanten trots kompis i hagen och rymmer tillbaka till sin hage. Hon får gå där nu...) Hon har fördelen då att det inte är något stress vid lunchöet även om jag hoppas kunna ge en kompis framöver.
Hon trivs i sin box; ligger ner varje natt och står på fin halm som hon gärna pillar i.
Hon har varit i flock på lösdrift innan men blir alltid hunsad av de andra så det är nog viktigt att hon har vänliga hästar runt sig för att inte bli stressad över maten.
Hon kommer gärna fram till en i hagen och boxen men står inte och hänger vid grinden utan verkar genuint gilla sin hage. För just henne just nu är känslan att hon gillar att vara omgiven av hästar men ha sin egen skyddade plätt. Stor skillnad mot vår tidigare som älskar livet I flock.

Har du testat något så enkelt som att ge magnesium i fódret? Stressade hästar har ofta ett mycket högre magnesiumbehov än normalt... Är de extremt stressade så kan man även ge kammomilja under en period, det är lugnande för både djur och människor. Och plocka bort kraftfóder med spannmål/snabba kolhydrater såklart. Även högt sockerinnehold i höet kan påverka.

• Gilla
Reactions: Ray
Vi har en irländsk sportponny (maxad D) som när han kom hem i julas var så spänd att han på stallgången hade alla 4 hovar inom typ 20×60 cm. Ryckte till så fort man tog på honom, speciellt nära huvudet. Tror att förra ägaren förstärkte beteendet genom att oja sig så fort han spände till.
Steg ett hos oss var att betsla ner till ett blue alloy tvådelat bett i rätt storlek. I ridningen har vi jobbat med att få ut halsen ordentligt. Vi la till magnesium i fodret och i perioder får han även Krafft Stress Relief. Snordyr men den gör faktiskt skillnad. Men det viktigaste vi har gjort är att ta på honom. Borsta, massera, bara stå och krama. Strunta i om han spänner till eller bli rädd, då har vi bara gjort om ännu lugnare. Enligt förra ägaren kunde han tex inte ha flughuva eftersom han spände sig med huvudet rakt upp. Nu stoppar han själv in huvudet i flughuvan. Med massor av positiv förstärkning när han slappnar av såklart, både med röst och med godis, och I både ridning och hantering. Så jag tror inte man behöver krångla till det så mycket, bara vara lugn själv runt hästen. Vi har alltså gått från att det inte gått att klappa honom på rumpan till att jag kan stå och krama den och dallra på avslappnade muskler. Och hästen som nästan fick panik när ryttaren var ur balans kan nu ridas barbacka och kramas runt halsen från ryggen. Det har tagit 10 månader, och är ett konstant underhållsarbete, men det går!

Har du testat något så enkelt som att ge magnesium i fódret? Stressade hästar har ofta ett mycket högre magnesiumbehov än normalt... Är de extremt stressade så kan man även ge kammomilja under en period, det är lugnande för både djur och människor. Och plocka bort kraftfóder med spannmål/snabba kolhydrater såklart. Även högt sockerinnehold i höet kan påverka.
Ger extra magnesium men bara "underhållsdos" så har funderat på att öka lite.
Jag märker ingen skillnad med magnesium om jag inte fläckar på maxdos på mig själv så det är ju värt att prova!
Intressant med sockerhalten i höet- det har jag svårt att göra något åt . Men har inte hört det förut. Berätta gärna mer!
Fodermässigt ger vi inget kraftfoder. Bara mash och lite lusern.

Liknande trådar

• Träning & tillskott vid SI-leds problematik
  • Låsning bakkota
  • Häst som är oren till å från
  • Från barfota till skodd.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat