HJÄLP! Remont- hjärnsläpp!

Solvira

Trådstartare
Det är säkert 9 år sen jag red med remontgrimma sist och nu kommer jag inte ihåg hur den ska spännas korrekt. Javisst utanför och nedanför bettet, men hur hårt, hur långt upp/ner är bra?
Finns det något knep för att se om dne sitter bra (t.ex. säger de ju två fingrar nedanför det där benet som jag inte kommer ihåg vad det heter när man spänner en engelsk)?

GÄRNA BILD!!
:bow: :bow:

Sv: HJÄLP! Remont- hjärnsläpp!

Strax nedanför bettet sedan ska två fingrar få plats vid nosryggen under.

:)

ska kolla om jag hittar någon bild i mitt arkiv ;)

Finns en tråd där det står hur olika nosgrimmor ska sitta, sök efter den :idea:

Kollade i den strax efter att jag postat denna (dumma jag kom ju på det först då :angel: ), men jag hittade ingen bra bild där tyckte jag. Och jag tycker bilder är enklare att förstå, särskilt såhär på kvällen. :p

lis1e skrev:
ska dom inte sitta så hårt som möjligt??

NEJ! Usch!
Så löst som möjligt isåfall, inte ska man bända igen hästens mun ..:crazy:

Själv rider jag helst utan nosgrimma, men ska det vara nosgrimma så ska det vara 2-3 fingrar mellan. :)

Jag funderar mkt på nosdelens längd. Hur den inverkar på hur bra nosgrimman passar. Eller är det hästens byggnad som gör grejen. På vissa hästar sitter remonten som den aldrig gjort annat, på andra hästar får jag inte till det. Trots att jag provar div nosgrimmor för att få det att sitta bra, inte för långt ner, inte knipa/lyfta bettet. Vet att jag frågat om detta ett antal ggr då remontfrågor dykt upp, men ännu är det ingen som vågat ta sig an frågeställningen.

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 775
Senast: qitis
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
45 138
Senast: Hedinn
·
Tjatter Snön gloppar från taket, dagarna blir längre och talgoxen sjunger sin vårsång utanför fönstret. Det vädras vår i luften och vad passar... 17 18 19
Svar
366
· Visningar
20 801
Senast: _Elly_
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme... 51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
41 507
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka