"Hjälpa" till hemma

Bukefalos 30 år!

Mina är 9 och 10 och gör inget speciellt hemma. Städar sina rum, byter lakan, är alltid med ut på promenader och vid hundträning. De plockar ur diskmaskinen nån gång i veckan var. Städar till kaninerna som är frigående så mycket städning där.
Hjälper nästan dagligen till i stallet dock. Ta ut och in hästarna, fyller hö, sopar, fodrar mm. Mockar vill jag göra själv, men de gör det med vid tidsbrist.
Mycket läxor som ska göras, vi har två ponnyer som tar massa tid, övriga aktiviteter, så när vi är hemma vill jag främst att de ska få ta de lugnt efter läxor osv.
De kan absolut göra enklare lunch vid behov,men gör sällan. De hjälper till när jag ber utan frågetecken eller tjafs. 🙂

Vad har era barn för "uppgifter" att göra hemma/vad ska dom hjälpa till med, vad förväntas dom göra? Vad blir det för konsekvenser om dom inte gör det? (skriv gärna ålder på barnet också)

Jag börjar bli så trött på att mina barn tror att det är ett fullservice hotell här hemma men enligt dom själva är det ingen annan som måste göra mer hemma och det egna rummet menar barnen att det är ju det egna rummet och kan se ut som dom vill.
Killarna (17 och 14) hjälper till att ta ut sopor, följa med till tippen när det behövs, hålla ordning i sina rum och ta disken och duka av efter maten. Dock har vi sagt att den som lagar mat slipper ta disk och duka av, så har de hjälpt till vid matlagningen så är de klara sas. 6 åringen gör inte så mycket än men får hålla ordning i sitt rum och hjälper till att duka och sådär. 17 åringen är gärna med och lagar mat och fixar lunch åt alla emellanåt. Han brukar spontant duka och hjälpa till med disken när han ser att det är mat på g också.

Vi har robotdammsugare så barnen vet att den kommer åka rätt som det är och de behöver hålla rent på golven så den kommer fram

Mina barn håller ordning på övervåningen (bara de som är där) inkl badrummet där. Varierande resultat men äldsta barnet har börjat se poängen med att hålla ordning. Tänker att det säkert kommer för yngsta med vartefter. 10-12 år.

Glömde:
Är det rent i diskmaskinen plockar man en hylla var. Vi plockar ofta i men ibland får de för sig att ta det hela utan att vi bett dem.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka