Bukefalos 28 år!

Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tez1 skrev:
Valet är väl vad man anser bäst just för den individen, skor med brodd eller boots med brodd.
Jag väljer sanda eller byta hage.
/T

Jo det är klart..har man små pytte hagar, typ Strömsholmspaddok, vilket du då måste ha, så kan man ju sanda...:smirk:

För våran del är det helt omöjligt för vi har 9 stycken väldigt stora vinterhagar..
Att sanda flera hektar är ju en helt befängd idé..:eek: :eek:

AM
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Penny_Lane skrev:
Kl
En sak som strasser folket gärna får förklara är hur ´strålen på en skodd häst kan låta bli att röra i marken. Om man har en normalskoddhäst rör strålen oftast i marken såvida man itne har hästen endast på asfalt.
Om jag ser på avtrycken som hästarna gör i hagen så syns strålen tydligt iaf. Och då är dom ändå skodda med ring och eggskor..:smirk:

Det är ganska enkelt att föreställa sig att en skodd häst inte når ner till marken med strålen. Barmarksvinter och broddar räcker i min värld.

Sedan skulle det vara intressant att veta varför dina hästar går med eggbarskor och ringskor. Är inte detta sjukbeslag?
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Ideaal skrev:
Det är ganska enkelt att föreställa sig att en skodd häst inte når ner till marken med strålen. Barmarksvinter och broddar räcker i min värld.
Det är ju inte vinter hela året, så någon gång kommer nog strålen ner till marken.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

å vad hemskt
jag får ont i magen...
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Nafayette skrev:
Jo det är klart..har man små pytte hagar, typ Strömsholmspaddok, vilket du då måste ha, så kan man ju sanda...:smirk:

För våran del är det helt omöjligt för vi har 9 stycken väldigt stora vinterhagar..
Att sanda flera hektar är ju en helt befängd idé..:eek: :eek:

AM

Har man tillräckligt stora hagar blir det sällan sån där total ishalka av nedtrampad snö så att säga. Blir det det ändå pga det dåliga klimatet är det naturligtvis tråkigt.
Många hästar klarar av att balansera upp sig själva ganska bra på is, de största problemen kommer med en obalanserad ryttare. (och då kan man ju använda boots) Vanliga friska människor har ju oftast inte heller broddar under skorna, utan man tar sig fram lite mer försiktigt helt enkelt.

När det gäller hagvistelse tänker jag såhär; tillfällig halka klarar friska hästar normalt av medans gamla, stela och skadade hästar inte bör utsättas för den spänningen med risk för ytterligare besvär.
Samma kan man ju tänka sig att hästar som inte har hjärnan med sig och vett att ta det lugnt bör ha halkskydd även vid tillfällig halka för att undvika onödiga skador.

Vintern som var nu har jag vid vårvintern "sandat" med spån precis vid ingången eftersom det där är ganska brant och blir trampad is. Resten klarade de jättefint barfota. (och jag rider alltid med broddade boots)

Har man tokhalka hela vintern är det inte vettigt att göra på något annat sätt än att sko med broddar, men även där måste man se till individerna i fråga. Exempelvis vet jag av att det fortfarande i detta land finns "broddförbud" i hagarna vintertid på vissa ställen och då är det ju vettigare att köra helt barfota eftersom det ger mycket bättre fäste på både snö och is än skodd utan brodd.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tez1 skrev:
Lite roligt att du blir så upprörd;) Jag diskuterar gärna. Jo jag läste att din häst varit barfota. Det finns skillnader i verkningsmetoder och det kan vara rent avgörande för hästens bekvämlighet.

Nej inte på alla hästar eftersom de rids eller körs mycket och regelbundet så slits hornet ner på ett hårdare sätt till skillnad från hästar som inte rids eller bara lallar runt i skogen ibland.

Menar du att hovproduktionen ökar så att den blir större och snabbare än hos vildhästarna när de verkas efter vissa sorters barfota metoder? Att naturlagarna ändrar sig för att en människa kan ändra naturens lagar?
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

supergladis skrev:
Tez1 skrev:
Lite roligt att du blir så upprörd;) Jag diskuterar gärna. Jo jag läste att din häst varit barfota. Det finns skillnader i verkningsmetoder och det kan vara rent avgörande för hästens bekvämlighet.

Nej inte på alla hästar eftersom de rids eller körs mycket och regelbundet så slits hornet ner på ett hårdare sätt till skillnad från hästar som inte rids eller bara lallar runt i skogen ibland.

Menar du att hovproduktionen ökar så att den blir större och snabbare än hos vildhästarna när de verkas efter vissa sorters barfota metoder? Att naturlagarna ändrar sig för att en människa kan ändra naturens lagar?

Så gulligt... (men du har fel)
Det beror inte på naturlagarna huruvida hovarna slits för mycket eller inte. Hästar kan ridas regelbundet och på tuffa underlag barfota utan att hovarna slits för mycket.
Hovarna blir starkare som svar på slitaget och rörelsen, men för att anpassningen skall bli total (dvs hovarna växer lika mycket som det slits) krävs en rörelsemängd på ca 1,5 - 3 mil om dagen.
Där spelar ingen roll om det är uppsuttet eller i hagen, däremot kan underlaget spela roll för anpassning för olika underlag. Vill man att hästen skall tåla slitaget från aggresiv grusväg bör hästen röra sig många mil i veckan på detta underlag också. Därmed inte sagt att man skall tvinga en hovöm häst att gå på grusväg för att den skall härdas, det vänder jag mig helt emot!

Mustangerna, dvs de förvildade tamhästarna i USA, vandrar minst 3 mil om dagen i varierad terräng. Bland annat mycket grus och sten.

Till Alexandra_W som undrade om snedslitningar; när hovarna (och hästen) kommit i balans slits inte hovarna snett, tills dess får man parera snedslitningar med tätare verkningar.
Samma om problemet är muskulärt eller beror på något annat problem; man får verka oftare så det inte hinner bli så snett tills grundproblemet är avhjälpt.
Om man håller efter är det sällan det blir så snett att det inte går att korrigera.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Har man tillräckligt stora hagar blir det sällan sån där total ishalka av nedtrampad snö så att säga. Blir det det ändå pga det dåliga klimatet är det naturligtvis tråkigt.

Nu har just du och jag diskuterat det här förr och kommit fram till samma slutsats. Men eftersom det finns andra läsare i tråden så fortsätter jag ändå. Och visst är det tråkigt, skittråkigt. Men den bistra verkligheten för ett stort antal hästägare i ett ganska stort geografiskt område. Sen är vissa vintrar värre än andra, förr förra var den värsta jag kan minnas, nu i vintras var himla fin.

Många hästar klarar av att balansera upp sig själva ganska bra på is, de största problemen kommer med en obalanserad ryttare. (och då kan man ju använda boots) Vanliga friska människor har ju oftast inte heller broddar under skorna, utan man tar sig fram lite mer försiktigt helt enkelt.

Ingen människa gick på den isen frivilligt utan brodd heller. Gjorde man det så var det spänt, spänt och med korta, korta steg.

När det gäller hagvistelse tänker jag såhär; tillfällig halka klarar friska hästar normalt av medans gamla, stela och skadade hästar inte bör utsättas för den spänningen med risk för ytterligare besvär.
Samma kan man ju tänka sig att hästar som inte har hjärnan med sig och vett att ta det lugnt bör ha halkskydd även vid tillfällig halka för att undvika onödiga skador.

Problemet var ju att den inte var tillfällig. Jag trodde ju det, hade jag vetat att den skulle vara hela jäkla vintern hade jag skott unghästen långt tidigare. Nu trodde jag ju att det 'som vanligt' bara skulle vara en period. Men icks då, så tyvärr blev ju skoningen 'fördröjd' med nästan 1½ månad mot om jag skott direkt. Och hennes skada förvärrades av det. Skadan hon ju då som bekant ådrog sig pga av den jävla isen, och när hon sen gick och spände sig för att inte halka så blev den värre och läkte inte som den skulle.

Nu är den där vintern extrem, jag har haft oskodda över vintrarna förr, skor inte de som inte arbetas liksom, och hade aldrig haft en tanke på att sko en 1½ åring. Som för övrigt har en av de bästa kroppskontroller jag sett hos en unghäst. Men det fanns ju inget annat att göra än att sko henne tillslut, och det hade varit samma sak även utan skadan. Och det är sådana där omständigheter som gör att jag blir så allergisk mot att 'alla hästar kan alltid gå barfota' och 'rätt verkade klarar de is jättebra'.

Nu vet jag soms agt sedan innan att vi har samma åsikt i slutänden dock, dvs att du inte hör till de 'rabiata barfotatalibanerna' :bow:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tez1 skrev:
Hm, knepigt. Som vanligt så beror det på;)
Mja allså min ridhäst sliter lite snett men inte mer än att det går att verka till det hela sas. Dessutom är han inåttåad och får då vara det med överrullning lite snett på utsidan i framtån.
Lite går att korrigera med rätt träning och bra med muskler är jag övertygad om.

Min unghäst var helt skev i sina hovar när hon kom det berodde på brist på hovvård. Hon sliter lite galet men det har oxå gått att rätta till. Korta verkningsintervaller är väl nyckeln.
Är det större fel så har jag inte nån aning.

/T

Det där är nämligen en fråga som hitills i princip ingen 'barfotamänniska' (oavsett lära) kunnat svara på. Min valack är T-märkt och har en i 'frihet' (inte under ryttare) rörelsestörning från VB. Den gör att han sliter sina hovar fel och problemet är att han inte bara sliter snett, han sliter ner den 'sneda' sidan för hårt, mer än det ska vara alltså. Så det går inte att korrigera eller hålla efter med täta intervaller direkt heller.

Jag tog upp frågan i en tråd om att hästarna minsann sliter sina hovar som de ska vara när de går barfota på olika underlag. Men det blev aldrig något riktigt bra svar där heller på hur man skulle undvika att han slet snett och för hårt. 'Vanlig' felslitning går ju precis som du skriver komma tillrätta med med tätare intervaller etc ( tex unghästen som sliter en framhov mindre än den andra, en slits normalt och en för lite). Men just när de sliter för mycket så det så att säga blir på minus, hur sjutton löser man det.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

emindy skrev:
Till Alexandra_W som undrade om snedslitningar; när hovarna (och hästen) kommit i balans slits inte hovarna snett, tills dess får man parera snedslitningar med tätare verkningar.
Samma om problemet är muskulärt eller beror på något annat problem; man får verka oftare så det inte hinner bli så snett tills grundproblemet är avhjälpt.
Om man håller efter är det sällan det blir så snett att det inte går att korrigera.

Problemet är ju att grundproblemet inte går att korrigera. Och att det inte går att 'hålla efter' eftersom snedslitningen består i att ena sidan slits normalt, och den andra för hårt. Man hamnar alltså på 'minus' på ena sidan och för att korrigera skulle man behöva lägga till hov, och inte raspa bort.

Att raspa ner sidan som slitsnormalt ger ju bara att båa sidorna är för låga, men iofs i rätt 'nivå', men förutom att hästen blir låghalt på det benet då, så efter X tid är sidan som slits fel ÄNNU lägre. Vet inte vad som skulle hända om man drog det till sin spets, men rent teoretiskt får man väl slut på hov alt en grymt halt häst som inte sliter fel längre för han belastar inte det benet.

På snedslitningar åt 'andra hållet' fungerar det ju dock, t ex unghästen som sliter en framhov normalt och en för lite, där kan man ju hålla efter den som slits för lite.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

emindy skrev:
Det beror inte på naturlagarna huruvida hovarna slits för mycket eller inte. Hästar kan ridas regelbundet och på tuffa underlag barfota utan att hovarna slits för mycket.
Hovarna blir starkare som svar på slitaget och rörelsen, men för att anpassningen skall bli total (dvs hovarna växer lika mycket som det slits) krävs en rörelsemängd på ca 1,5 - 3 mil om dagen.
Där spelar ingen roll om det är uppsuttet eller i hagen, däremot kan underlaget spela roll för anpassning för olika underlag. Vill man att hästen skall tåla slitaget från aggresiv grusväg bör hästen röra sig många mil i veckan på detta underlag också. .

Jag håller inte med dig riktigt. Det finns hästar som klarar det ovan beskrivna, och de finns det som trots att de inte ömmar etc helt enkelt sliter ner hovarna för hårt. TROTS att de går sina 1½ - 3 mil/dag på det underlag som avses. Valacken var ju barfota från början, ömmade inte (och detta var innan defekten i hasen ställde till problem så han snedslet inte heller). Anledningen att han skoddes var för att hovarna slets ner för hårt. JUST FÖR ATT han gick så himla mkt på grusvägar. Mindre ridning på grusvägar = hovarna slets 'lagom'. Men det fanns en tydlig gräns för när det blev för mycket och han slet ner för mycket.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

emindy skrev:
Så gulligt... (men du har fel)
Det beror inte på naturlagarna huruvida hovarna slits för mycket eller inte. Hästar kan ridas regelbundet och på tuffa underlag barfota utan att hovarna slits för mycket.
Hovarna blir starkare som svar på slitaget och rörelsen, men för att anpassningen skall bli total (dvs hovarna växer lika mycket som det slits) krävs en rörelsemängd på ca 1,5 - 3 mil om dagen.
Där spelar ingen roll om det är uppsuttet eller i hagen, däremot kan underlaget spela roll för anpassning för olika underlag. Vill man att hästen skall tåla slitaget från aggresiv grusväg bör hästen röra sig många mil i veckan på detta underlag också. Därmed inte sagt att man skall tvinga en hovöm häst att gå på grusväg för att den skall härdas, det vänder jag mig helt emot!

Mustangerna, dvs de förvildade tamhästarna i USA, vandrar minst 3 mil om dagen i varierad terräng. Bland annat mycket grus och sten.

Till Alexandra_W som undrade om snedslitningar; när hovarna (och hästen) kommit i balans slits inte hovarna snett, tills dess får man parera snedslitningar med tätare verkningar.
Samma om problemet är muskulärt eller beror på något annat problem; man får verka oftare så det inte hinner bli så snett tills grundproblemet är avhjälpt.
Om man håller efter är det sällan det blir så snett att det inte går att korrigera.


En liten undran då?

Exteriöra avvikelser då?? Det har ju stor betydelse för hur hästar belastar sina hovar. Om de vrider bak, innåttåade, veka i kotorna etc

Och om vi tar detta med alla de nya underlagen på träningsbanor där man har stenmjöl som bas?? Detta sliter ju oavsett hur mycket hästen går på det underlaget. Det blir som sandpapper och det kan hästen inte värja sig mot.

Sedan kan man aldrig bortse från att förädlingen av hästen gör att man i många fall påverkar hållbarheten, tyvärr både till det negativa och det positiva hållet.

Mustangerna tex, de lever ju i frihet det får inte samma mat som våra tamhästar, som också i stor grad påverkar hovtillväxten. De rids inte och därför tycker jag att man inte kan jämföra dessa med de hästar vi har. De lever i en helt annan miljö.

Jag har inget emot att man har sina hästar barfota och jag har även unghästarna barfota ända tills de tävlar högre klasser vilket medför mer träning och mer varierande underlag som i sin tur sliter mer.

Sedan beror det helt och hållet på vad det är för häst. Fullbloden har tendens att bli betydligt tunnare och känsligare i hovarna än de lite grövre hästarna och möjligen då ponnyer.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Alexandra_W skrev:
Jag håller inte med dig riktigt. Det finns hästar som klarar det ovan beskrivna, och de finns det som trots att de inte ömmar etc helt enkelt sliter ner hovarna för hårt. TROTS att de går sina 1½ - 3 mil/dag på det underlag som avses. Valacken var ju barfota från början, ömmade inte (och detta var innan defekten i hasen ställde till problem så han snedslet inte heller). Anledningen att han skoddes var för att hovarna slets ner för hårt. JUST FÖR ATT han gick så himla mkt på grusvägar. Mindre ridning på grusvägar = hovarna slets 'lagom'. Men det fanns en tydlig gräns för när det blev för mycket och han slet ner för mycket.

Tanken med att verka enligt någon av barfotametodern är att prioritera en hovform som ger bra hovmekanism. Genom att hoven får en korrekt hovform så optimeras blodförsörjningen och därmed produceras ett horn som är av god kvalitet, vilket gör att hoven klarar av slitage bättre än med en hovslagarverkning som inte prioriterar riktigt samma saker i verkningen (hukar mig). En korrekt hovform gör också att hoven slits jämt. Detta är barfotaverkares försäljningsargument annars skulle inte alternativare finnas ju.

Om barfotaverkning av hovslagare och barfotaverkning enligt någon av metoderna, skulle vara samma sak så skulle ju resultatet vara detsamma och då skulle ju vitsen med med en barfotaverkare vara faktiskt ingen alls.

Hmmm blev det otydligt nu? Vad jag menar är att förespråkare för barfotametoderna menar att de verkar bättre för barfotagång än vad hovslagare gör och att deras resultatet ger en hov som är mer slitstark.

O.B.S. Det är inte jag som har kommit på detta så skäll inte på mig.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek:
ÄR HON HELT JÄVLA GALEN??????:crazy:
Jag fattar inte hur man kan göra så mot hästar :O
Jag hittar inte ord för vad man kan säga :cry:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Ideaal skrev:
Tanken med att verka enligt någon av barfotametodern är att prioritera en hovform som ger bra hovmekanism. Genom att hoven får en korrekt hovform så optimeras blodförsörjningen och därmed produceras ett horn som är av god kvalitet, vilket gör att hoven klarar av slitage bättre än med en hovslagarverkning som inte prioriterar riktigt samma saker i verkningen (hukar mig). En korrekt hovform gör också att hoven slits jämt. Detta är barfotaverkares försäljningsargument annars skulle inte alternativare finnas ju.

Om barfotaverkning av hovslagare och barfotaverkning enligt någon av metoderna, skulle vara samma sak så skulle ju resultatet vara detsamma och då skulle ju vitsen med med en barfotaverkare vara faktiskt ingen alls.

Hmmm blev det otydligt nu? Vad jag menar är att förespråkare för barfotametoderna menar att de verkar bättre för barfotagång än vad hovslagare gör och att deras resultatet ger en hov som är mer slitstark.

O.B.S. Det är inte jag som har kommit på detta så skäll inte på mig.

Jag är med på hur du menar, men jag håller ändå inte med. Helt enkelt för att jag sett 'hovsagarverkade' hästar vars hovar hållit just för de där milen på grusväg var och varannan dag, medan andra inte gör det. För mig stavas skillnaden som skillnad i kvalitet på hornet. Därmed inte sagt att de som inte klarat flera mil på grusväg var och varannan dag haft dålig hornkvalitet, men sådan som inte klarar det tuffa slitaget. JAG har svårt att tro att en något (för så jäkla mycket är det inte som skiljer mellan barfotaverkare-verkad och hovslagarverkad, om man tar bort Strasser ur resonemanget) modifierad verkning på något magiskt sätt skulle göra hornet mycket tåligare, när vi talar om hästar som 'bara' sliter för hårt när de går för mycket på grusväg (och inte är ömma, får sprickor, sliter snett etc)

Och hur korrekt hovformen än är, är hästen exteriört inkorrekt och/eler har någon form av defekt som påverkar rörelsemönstret så det blir avvikande så kommer hoven slitas snett. Det har i det läget inget med hovform att göra, utan med det avvikande rörelsemönstret. Går det att verka bort min valacks hasledsdefekt så LOVAR jag att stå först i kön :angel:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Det skulle vara spännande om någon ville göra jämförelsen mellan hästar verkade enligt barfotaprinciper och hästar verkade traditionellt. Det borde inte vara omöjligt att göra ett forskningsprojekt kring detta som kunde ge svar på för och nackdelar med resp. metod. Jag inser att ett sådant projekt inte skulle vara helt lätt att genomföra men helt klart spännande. Kanske skulle ett sådant projekt (eller förmodligen flera) leda till att man tar det bästa från båda lägren och förbättrar hovvården generellt.

Då kanske vi skulle slippa att träta om detta i tid och otid. Fast just trätandet är en del av tjusningen i det hela :angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Jo forskning skulle vara väldigt välkommet. Fast jag vet inte om det skulle 'ena' så mycket, redan nu finns det ju tolkningar av samma forskning inom olika områden - som är så vitt skilda åt att man undrar om de läst samma forskningsrapport..
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Jo visst är det så. Det måste nog göras ett flertal studier på olika ställen och av flera forskare med olika bakgrund för att göra generella uttalanden.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Ideaal skrev:
Det är ganska enkelt att föreställa sig att en skodd häst inte når ner till marken med strålen. Barmarksvinter och broddar räcker i min värld.

Sedan skulle det vara intressant att veta varför dina hästar går med eggbarskor och ringskor. Är inte detta sjukbeslag?


Tja varför går Butterfly Flip med ringskor fram + sula??:smirk: För att dom behöver det.

Jag har en som är i stort sett utsliten i sina framben därför har han nu fått order om ringskor av veterinär. Innan gick han med vanliga skor. Han fick samtidigt order om att ha en något högre trakt, tåriktad sko och skos med 4 veckors intervaller istället för 8 veckor. Han är 13 år och har under loppet av de 7 åren hunnit med att få en spricka i bakknäet, fastna i staketet och skära sönder hela frambenet, hoppa över en järngrind fastna och stå en vecka på djursjukhus med mera med mera. Samt ha ungefär 25 hovbölder pga av tappsko. Står han utan skor i mer än 24 timmar svullnar hans ben till stolp storlek och är brinnande heta. Inte särskilt nyttigt.
Den andre är 10 och har under de 4 år jag haft honom aaaalltid gått med ring och eggskor. Det är en stor häst och han ahr av flertalet duktiga veterinärer fått omdömmet att jag har en oklanderlig hovvård. Ungefär som hästen ovan klarar han sig inte utan skor. Han gick en period utan ringskor fram i sommras. Som följd fick han dubbel strålbenshälta, dubbel hovledsinflamation, ont i framknäna samt bägge haserna. Tack men nej tack vad Käre Strasser än har att påpeka kommer mina hästar att fortsätta att bli skodda efter 2 av sveriges bästa veterinärers rekomendation. Sjukbeslag eller inte. Åk till en stor tävling och kolla HUR många tror ni går oskodda resp med vanliga skor?? Inte så många. Jag har tävlingshästar som skall prestera inte hästar som i bästa fall går att rida 1 månad om året.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Snälla A.
Din häst som har en defekt, ska inte vara kvar här på jorden. Visste du inte det.
Det här mantrarabblandet - gå 1,5 -3 mil om dagen, för höga trakter kan leda till...

O hovisar kan inte verka för barfota, lika bra.
Det var därför som min unghäst inte klarade av att gå barfota ens innan den började ridas.
Det hade ingenting med att göra att den slet sina hovar o fick hovbölder som tack för det.

Genetik och miljö o individuallism existerar inte.

Att ständigt jämföra med Mustangen som inte rids o inte är särskilt stor.
Varför ser man många som blivit adopterade med skor?
Det kanske finns en gräns även för dessa. Hur mkt de klarar av att ridas utan att slita ner dem för mkt.

Mustangen som ej rids vandrar inte lika mkt året om.
När det är gott om mat så stannar de kvar på ungefär samma ställe som ALLA betande djur- hoven hinner då växa till sig lite.

Att hänvisa till att hästar ska härdas för att alla är lika, är ett krasst sett att se till sin häst- utan att förmänskliga den.

Det ska gå- det ska gå...
Sen undrar man varför hästen inte vill trampa på o inte röra sig optimalt:devil:

De som söker sig till detta har oftast en dålig erfarenhet o sen grundar man sina gärningar på detta.
Man blundar för sin egen delaktighet i erfarenheten o gör sen verklighet av saldot.

Sen är ju affärsidén lysande när man bor i obygden o inte har ett annat försörjningssätt.
Ett slipat munläder o en tro på detta= lönsamt.
 

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
13 420
Senast: Inte_Ung
·
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
870
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
776
Senast: MonteRose
·
Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp