Bukefalos 28 år!

Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Penny_Lane skrev:
Tja varför går Butterfly Flip med ringskor fram + sula??:smirk: För att dom behöver det.

Jag har en som är i stort sett utsliten i sina framben därför har han nu fått order om ringskor av veterinär. Innan gick han med vanliga skor. Han fick samtidigt order om att ha en något högre trakt, tåriktad sko och skos med 4 veckors intervaller istället för 8 veckor. Han är 13 år och har under loppet av de 7 åren hunnit med att få en spricka i bakknäet, fastna i staketet och skära sönder hela frambenet, hoppa över en järngrind fastna och stå en vecka på djursjukhus med mera med mera. Samt ha ungefär 25 hovbölder pga av tappsko. Står han utan skor i mer än 24 timmar svullnar hans ben till stolp storlek och är brinnande heta. Inte särskilt nyttigt.
Den andre är 10 och har under de 4 år jag haft honom aaaalltid gått med ring och eggskor. Det är en stor häst och han ahr av flertalet duktiga veterinärer fått omdömmet att jag har en oklanderlig hovvård. Ungefär som hästen ovan klarar han sig inte utan skor. Han gick en period utan ringskor fram i sommras. Som följd fick han dubbel strålbenshälta, dubbel hovledsinflamation, ont i framknäna samt bägge haserna. Tack men nej tack vad Käre Strasser än har att påpeka kommer mina hästar att fortsätta att bli skodda efter 2 av sveriges bästa veterinärers rekomendation. Sjukbeslag eller inte. Åk till en stor tävling och kolla HUR många tror ni går oskodda resp med vanliga skor?? Inte så många. Jag har tävlingshästar som skall prestera inte hästar som i bästa fall går att rida 1 månad om året.

Jag vet inte hur du tänker men jag skulle ALDRIG rida på så sjuka hästar.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Måste säga att Chris Johnston på SLU anser att ringskon är ett sjukbeslag o inte ett normalbeslag detta pga dess kraftiga hämning av hovmekanismen. Om man länge använder ett sånt beslag o sen byter utan att ställa av o börja träningen från början är det väl inte konstigt att det blir problem.
PL
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Åh fan! :eek:
För ett par somrar sedan var min hästs hovar trasigare än ngnsin. Ofta tappskor, vilket till slut ledde till att det nästan inte fanns ngt att fästa skon i, och att hoven liksom flöt ut.
Jag skodde då ett par- tre (minns inte exakt) skoningar med ringskor. Vilket funkade exakt som hovis och jag ville, hoven slutade flyta ut och skorna satt kvar!

Hade jag tur som inte fick en halt häst? För jag red och tävlade ju som vanligt! Eller hade jag inte ringskorna "lång tid"?

Nu är kusens hovar ngt bättre, de blev det när jag flyttade. Enligt hovis pga att nu bor vi där det är sandjord, förut var det lerjord.
Sägas ska att på lerjorden hade pålle gigantiskt stora hagar, så han stod i aldrig i lera mer än de få ggr han stod vid grinden.
Nu är hagarna mindre, och ibland då helt leriga vår och höst. Men hans hovar "sprickmässigt" och "tappskomässigt" bättre...
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

*kn l*
Har tyst följst med tråden från början men nu måste jag få kasta in några frågor:

1. Om nu den där Strasser (är inte så insatt i ämnet och vet inte mer än vad jag läst i tråden i princip) har doktorerat (i och för sig på guldfiskar var det någon som skrev) så borde ju hon förstå vikten av god forskning. I allafall är "alla" mina doktorerade kollegor helt fixerade vid vetenskaplig evidens. Varför är hon då inte intresserad av att lägga fram och publicera forskning kring sina metoder om de nu är så bra? Eller har hon redan gjort det (framgår ingenting sådant av tråden)??

2. Gick oskodda vildhästar på grusvägar och asfalt, eller fanns det liknande underlag som slet på samma sätt? Eller ska man hålla till på ridbana/ i ridhus med oskodda hästar, och hur naturligt är det? Var vildhästarna lika mycket i rörelse som vår tids hästar? Skilde sig vikten från vår tids hästar? Viktiga parametrar att ha med om man ska jämföra förr och nu, frågan har ställts tidigare i tråden men ingen har svarat ordentligt tycker jag.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Nej hon har inte publicerat någonting på de dryga 20 år hon hållit på(forskat??) med hästar o hästhovar, dessutom är hon inte så noga hur hon använder andras forskning för att tex "bevisa" skors totala farlighet.
Hon har den doktorsexamen på flundrors anatomi.
PL
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Okej, flundror då. Men du måste ju erkänna att de har större likhet med guldfiskar än med hästar iallfall (försvarar mitt sakfel).
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

CJ hade inget emot ringskor som sjukbeslag od. På hovclinicen i samband med hösten veterinärmöte var alla inte helt överens med honom. Koncensus blev nog att det även kunde vara bra tillfälligt för unga hästar i träning.
PL
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Ideaal skrev:
Det skulle vara spännande om någon ville göra jämförelsen mellan hästar verkade enligt barfotaprinciper och hästar verkade traditionellt. Det borde inte vara omöjligt att göra ett forskningsprojekt kring detta som kunde ge svar på för och nackdelar med resp. metod. Jag inser att ett sådant projekt inte skulle vara helt lätt att genomföra men helt klart spännande. Kanske skulle ett sådant projekt (eller förmodligen flera) leda till att man tar det bästa från båda lägren och förbättrar hovvården generellt.

Då kanske vi skulle slippa att träta om detta i tid och otid. Fast just trätandet är en del av tjusningen i det hela :angel:

Just detta har ju diskuterats i en av hovtrådarna, och summan av kardemumman blev i slutändan att verkningen inte skiljde sig så enormt mellan de du kallar för traditionell verkning och barfota verkning.

Sen har jag en undran, menar du på fullt allvar att hästen inte kan ha en optimal hovform med skor? Alltså att alla hovslagare verkar ner hoven utifrån skon? Är det så du menar så har jag århundradets fynd i min hovis, som faktiskt lät pållen komma upp 3 stl i skor för att han skulle vara bekväm när han kom till oss. Detta var ingen enkel procedur utan tog nästan 1 år innan det var klart. Han har aldrig sen dess verkat hoven utifrån skon, utan riktar skon utifrån hoven. Detta är ganska självklart för utbildade hovisar, har aldrig hört något annat från den sidan. Värre kan de tyvärr vara med en icke utbildad hovis, för här ser man ofta hoven verkad/filad efter skon.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

peter_lundin skrev:
CJ hade inget emot ringskor som sjukbeslag od. På hovclinicen i samband med hösten veterinärmöte var alla inte helt överens med honom. Koncensus blev nog att det även kunde vara bra tillfälligt för unga hästar i träning.
PL

Vad kan det finnas för anledning till att fixera hoven med en ringsko på en fullt frisk häst?
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

*KL*
Är det stor skillnad på ringskor, Eggbar o Patentskon?

Har man dem för att få en jämnare belastning över hela hoven.

Varför låser dessa hovmekanismen, om det inte finns flera sidokappor, långt bak?

Bara- Undrar kanske vet.:angel:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Boj skrev:
Just detta har ju diskuterats i en av hovtrådarna, och summan av kardemumman blev i slutändan att verkningen inte skiljde sig så enormt mellan de du kallar för traditionell verkning och barfota verkning. Sen har jag en undran, menar du på fullt allvar att hästen inte kan ha en optimal hovform med skor? Alltså att alla hovslagare verkar ner hoven utifrån skon? Är det så du menar så har jag århundradets fynd i min hovis, som faktiskt lät pållen komma upp 3 stl i skor för att han skulle vara bekväm när han kom till oss. Detta var ingen enkel procedur utan tog nästan 1 år innan det var klart. Han har aldrig sen dess verkat hoven utifrån skon, utan riktar skon utifrån hoven. Detta är ganska självklart för utbildade hovisar, har aldrig hört något annat från den sidan. Värre kan de tyvärr vara med en icke utbildad hovis, för här ser man ofta hoven verkad/filad efter skon.

Fast jag tror nog att det krävs mer än detta forum för att bevisa det ena eller det andra:angel:

Egentligen menar jag ingenting utan ville bara få fram att barfotaverkare anser ju att de kan genom sin verkning få hästar att gå barfota genom en speciell form av verkning. Annars skulle det ju inte finnas någon anledning att anlita en barfotaverkare. Jag tror säkert att en hovslagare kan få fram korrekt hovform men frågan är om det är samma hovform som räknas som korrekt i de båda lägren.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Åh, även du har en "unik" hovis;)

Min lyckas med bedriften att vara utbildad traditionell hovis och klarar att barfotaverka mina hästar som används dagligen och tävlas:D...Inga konstiga bokstavskombinationer eller madam S behövs här, alltså:bow:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Vad är det då för speciell hovform vi pratar om, min pålles hovar är runda som pannkaksjärn fram inte fullt lika runda bak. Detta bör väl vara en ganska normal hovform, hovvinkeln skall sen gå i linje med kotan. Vad beträffar grader så verkar ju inte det skilja så väldigt heller, ca 45 beroende lite på exteriör och alla är vi ju inte stöpta i samma form tack och lov.;)

Vad skiljer då mellan en barfotaverkad häst mot en normalskodd häst, mer än att den skodda har skor på hovarna.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Boj skrev:
Vad är det då för speciell hovform vi pratar om, min pålles hovar är runda som pannkaksjärn fram inte fullt lika runda bak. Detta bör väl vara en ganska normal hovform, hovvinkeln skall sen gå i linje med kotan. Vad beträffar grader så verkar ju inte det skilja så väldigt heller, ca 45 beroende lite på exteriör och alla är vi ju inte stöpta i samma form tack och lov.;)

Vad skiljer då mellan en barfotaverkad häst mot en normalskodd häst, mer än att den skodda har skor på hovarna.

Eftersom jag inte är barfotaverkare så får jag passa på den frågan och hoppas att de som vet svarar dig.

Om det inte vore någon skillnad så vore det ju ingen ide att anlita en barfotaverkare eller hur?
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

*kl*

nu har jag studerat denna tråd på avstånd ett tag... men kan ändå inte låta bli att lägga in ett inlägg om det som tråden först handlade om. Det finns andra som påpekat detta tidigare, men jagser en nödvändighet att ta upp det igen.

Jag är ingen expert inom hovfrågor öht, har inte haft egen häst, dock har jag två medryttarhästar som går barfota bak när det inte är snö och is. DEssa varkas av vanlig hovis, och trots ömhet (endast på grus) på den ena i början så fungerar båda hästarna utmärkt och haltar inte. Men det var iten detta mitt inlägg handlar om eg.

Det jag inte förstår med Strassers tekniker är dettta: Om nu verkningen och hanteringen av hästanra skall vara så lik det mest "natruliga" för hästen (och då bortser vi från hagar och gummimattor för en stund...) så hur länge tror hon att en häst som inte "vågar"/kan/vill resa på sig i hagen hade klarat sig i vilt tillstånd? Även om vi människor avlat bort evolutionen så är detta ju ändå det naturligaste som finns. Och en häst som ligger ner pga av ömhet elelr skada hade inte klarat sig i det vilda!

Jag är absolut itne emot barfotahästar. Och funderar på om en häst som från början verkats enligt hennes metoder inte skulle klara sig bra. Jag tror att det hästarna är vana vid i många fall funkar bäst. Dvs det sätt som den verkats på sedan unghäststadiet. MEN jag tror itne att det är värt (i de flesta fall) att "omskola" en häst på dessa drastiska sätt som beskrivs i artickeln i början.

På mer milda och humana sätt kanske, men så skall det inte gå till.

Dea
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Snälla A.
Din häst som har en defekt, ska inte vara kvar här på jorden. Visste du inte det.
Det här mantrarabblandet - gå 1,5 -3 mil om dagen, för höga trakter kan leda till..

O hovisar kan inte verka för barfota, lika bra.
Det var därför som min unghäst inte klarade av att gå barfota ens innan den började ridas.
Det hade ingenting med att göra att den slet sina hovar o fick hovbölder som tack för det....

Ja jädrars, såklart. Jag tänkte ju inte på det! Självklart skulle jag ha buntat ihop honom och slagit ihjäl honom. Kunde ju skickat med unghästen som vurpade på isen pga att hon var barfota med, eftersom hon redan var 1½ och alltså måste ha varit felverkad (eftersom hon var verkad av vanlig hovslagare, och inte fick 'sugkoppar' till hovar så hon klarade av blankisen). Istället för att sko och brodda henne då..

/Alexandra - skrattar fortfarande åt det där argumentet att med verkning X (minns inte vilken) så blev hovarna som sugkoppar mot isen och hästarna fick jättebra grepp :rofl:
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Ideaal skrev:
Jag vet inte hur du tänker men jag skulle ALDRIG rida på så sjuka hästar.


Du behöver inte oroa dej: Det får du inte göra heller.. Rida mina "sjuka" hästar alltså. Vad beträffar deras hälsa är du välkommen att ringa hälsovårdsnämden osv. Mina veterinärer som har hästarna under ständig uppsikt (kontroll varannan var tredje månad för att förhindra onödiga skador) tycker inte att hästarna lider på något sätt. Oroa du dej för dina hästars hälsa så oroar jag mej för mina.
Sen kan jag säga att mina hästar ALDRIG ömmar vid ridning. De har hittils aldrig varit halta vid ridning. Så himla sjuka är dom nog inte. Jag skulle heller aldrig utsätta dem för onödigt lidande. Just därför har jag två superveterinärer som kollar över dom med jämna mellanrum. Ni säger ju själva att en häst inte känner smärta på samma sätt som vi människor. Med tanke på hur Strasser behandlar sina som inte ens orkar resa sej o gå till maten pga smärta i hovarna och ändå så anklarar ni mej för att vara djurplågare trots att mina 99% av tiden är symptomfria.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Alexandra_W skrev:
Ja jädrars, såklart. Jag tänkte ju inte på det! Självklart skulle jag ha buntat ihop honom och slagit ihjäl honom. Kunde ju skickat med unghästen som vurpade på isen pga att hon var barfota med, eftersom hon redan var 1½ och alltså måste ha varit felverkad (eftersom hon var verkad av vanlig hovslagare, och inte fick 'sugkoppar' till hovar så hon klarade av blankisen). Istället för att sko och brodda henne då..

/Alexandra - skrattar fortfarande åt det där argumentet att med verkning X (minns inte vilken) så blev hovarna som sugkoppar mot isen och hästarna fick jättebra grepp :rofl:


Ja alexandra skall vi beställa gemensam bil till slakthuset?? ;) Våra hästar är ju sååååå sjuka borde inte ens få finnas.. Suck...
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

peter_lundin skrev:
Måste säga att Chris Johnston på SLU anser att ringskon är ett sjukbeslag o inte ett normalbeslag detta pga dess kraftiga hämning av hovmekanismen. Om man länge använder ett sånt beslag o sen byter utan att ställa av o börja träningen från början är det väl inte konstigt att det blir problem.
PL


Det är mkt möjligt att C J säger så. men återigen åk ut på en stor hopptävling och spana på fötterna hos hästarna. Det är inte många hästar som är "vanligt" skodda. Vad det beträffar mina 2 hästars ringskor så används de för att avlasta strålbenen som på den ena har vissa förändringar och på den andre är de okey med hovleden har förändringar. Inga optimala hästar att träna, men alldelles för fina för att slakta. Kan dessa hållas symptomfria på ring resp eggskor så får det vara hänt.
Min ena veterinär sa att häst 2 skulle ha ringskor sist och då började jag säga emot att det var väl onödigt. Hur som helst så för hästens skull skall han ha ringskor i resten av sitt liv (fram iaf). Varför ändra ett vinnande koncept? För att ett par barfota talibaner här på Buke anser det? För att någon på SLU anser att skon som jag använder är ett sjukbeslag? Jag tar bort ringskorna och eggskorna på mina hästar den dagen då det blir konstaterat förbjudet att tävla med dessa. Tills dess tyck vad ni vill skorna stannar PÅ.
 

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
13 339
Senast: Inte_Ung
·
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
869
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
772
Senast: MonteRose
·
Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 692
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp