Bukefalos 28 år!

Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Att många hästar är skodda på det sättet kan men behöver inte innebära att det verkligen är positivt.
Imorgon skall jag kolla hur det ser ut här uppe när jag besiktigar.
PL
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

peter_lundin skrev:
Att många hästar är skodda på det sättet kan men behöver inte innebära att det verkligen är positivt.
Imorgon skall jag kolla hur det ser ut här uppe när jag besiktigar.
PL

Att många hästar går skodda så måste ju bero på något. Om det nu var så att det var så farligt som ni påstår borde ju inte veterinärer förespråka det och täåvlingshästarna borde ju vara sjukt halta..
Jag vet inte måhända att det är ett skånskt fenomen. Men här nere är det tämligen många hästar som går skodda så.
Faktum är att jag aldrig hört talas om ring och eggbars som min förra hovslagare sa. Det var en amerikansktravkille btw.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Alexandra_W skrev:
Jag håller inte med dig riktigt. Det finns hästar som klarar det ovan beskrivna, och de finns det som trots att de inte ömmar etc helt enkelt sliter ner hovarna för hårt. TROTS att de går sina 1½ - 3 mil/dag på det underlag som avses. Valacken var ju barfota från början, ömmade inte (och detta var innan defekten i hasen ställde till problem så han snedslet inte heller). Anledningen att han skoddes var för att hovarna slets ner för hårt. JUST FÖR ATT han gick så himla mkt på grusvägar. Mindre ridning på grusvägar = hovarna slets 'lagom'. Men det fanns en tydlig gräns för när det blev för mycket och han slet ner för mycket.

Som sagt, vi har redan konstaterat att vi är ense om en hel del. Bland annat vet jag om att din valack har sin skada och därför sliter snett, därför är det inte säkert att det skulle gå att göra något åt snedslitningen utan att läka ut leden, så att säga.
(hence the - "åtgärda grundproblemet")

Huruvida vissa hästar inte kan anpassa sina hovar till vilket underlag som helst ens med de mest minituösa och fantastiska förberedelser (som bland annat innebär minst ett år med bra förutsättningar för att ny hov skall kunna växa ned etc), det låter jag faktiskt vara osagt! För jag har inte provat på alla hästar eller ens en promille på alla hästar.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Mustangerna, dvs de förvildade tamhästarna i USA, vandrar minst 3 mil om dagen i varierad terräng. Bland annat mycket grus och sten.

Skillnaden är juh som jag påpekat att dessa hästar inte rids eller körs. Menar du att hov produktionen ökar och där med naturlagarna sätts ur spel bara för att de utför arbete?

Till Alexandra_W som undrade om snedslitningar; när hovarna (och hästen) kommit i balans slits inte hovarna snett, tills dess får man parera snedslitningar med tätare verkningar.
Samma om problemet är muskulärt eller beror på något annat problem; man får verka oftare så det inte hinner bli så snett tills grundproblemet är avhjälpt.
Om man håller efter är det sällan det blir så snett att det inte går att korrigera.[/QUOTE

Inkorrekta hovformer har många gånger att göra med att hästen har inkorrekt benställning. Menar du på fullt allvar att man kan ändra på benställningarnas vinklar också?
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Ideaal skrev:
Om det inte vore någon skillnad så vore det ju ingen ide att anlita en barfotaverkare eller hur?
Av den enkla anledningen kommer jag även fortsättningsvis att endast låta utbildade behandla mina hästar, oavsett om det gäller tänder, hovar eller veterinärt! :idea: Varför gå över ån efter vatten? :D
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

*KL*

Det där med Mustanger kontra tamhästar. Nu har jag inte studerat mustangerna så himla ingående, men det är väl ganska sällan de ses göra 'komprimerat' arbete såtillvida att de under säg en timmes tid arbetar på samma sätt som våra ridhästar?

Mustangerna rör sig över stora sträckor - ja. Samtidigt så gör de det ofta i ganska lågt tempo. Visst både travar och galopperar de, i alla tempon, men frågan är hur ofta du ser en mustangflock som i en timmes tid travar och galopperar längs en grusväg, och jag har aldrig sett dem utföra ett en timmes dressyrpass heller?

Sen undrar jag också om de studerat hovarna på alla de mustanger som INTE klarade livet i det vilda utan dukat under och dött av en eller annan anledning? Vi har ju inte riktigt survival of the fittest hos våra tamhästar, och frågan är då hur bra det går med en jämförelse rakt av..
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tez1 skrev:
Jovist det handlar om ideologi lite grann. Jag har häst för att jag älskar hästar samt att det är vansinnigt roligt att rida.
Samtidigt vill jag ge dem en sån dräglig tillvaro som möjligt. För mig är det då "frihet" 23 timmar om dygnet med vänner så naturligt det bara går.
Jag tror inte på ett ögonblick att ALLA hästar kan bli helt oömma i sina hovar och fungera fullt ut på grus tex. I naturen så krävs det inte heller, de kan välja bort gruset, bli uppäten eller få ont i ryggen för att de inte kan ta ut steget.
Det är vi som promt "kräver" att hästen ska bära oss över allt för vår egen skull. Finare steg med skor, ja visst hästen känner inte sitt underlag riktigt. Det konstlade är alltid finare anser männsikan.
Det konstlade är inte alltid så nyttigt i längden heller.

Varför går du inte själv barfota generellt då? du vänjer dig vid det mesta med tiden, och du kan välja att gå på dikes renen istället för på trotoaren.
Jag tycker nog att om man redan till att börja med använder hästen konstlat - dvs rider på den på varierat underlag och ber den om prestation - ja - då tar man konstlat om det är det som krävs för att hästen inte ska ha ont och ömma. så enklelt är det. Jag har svårt att se att du inte kan köpa det resonemanget, om du nu är så mån om din häst?


Ideologi igen: jag reflekterar mycket i det mesta jag gör. I ridningen tex hästen gick si eller så idag, varför? Det blåste mkt senaste dygnet kan det vara därför.. Samma med hovar. De är platta varför? Varför blev det platta osv.. Nä, jag ändrar mig inte ang hörnstöden de är förmodligen för mycket, utsmetade över sulan.det hör nog till att vara seriös häst människa/ryttare och gör dig knappast unik det lovar jag dig ;)

Helt omöjligt att svara på. Alla hästar är inte individer. Kan beskriva hur det gick med min. Jo iom alla tappskor och det inte fanns någon hovvägg kvar att spika så.
Jag gick in med inställningen att det får ta lång tid. Jag var beredd på att ge honom ett år. Jag vill rida min häst igen och om det fungerar utan skor så är det bara bra för hans usla kvalite på hovar.
Han skadade sig i samma veva. Bakskon vred sig och han trampade upp sidotåkappan genom sulan. Så han fixade sin egen semester sas. Under hela tiden var han oöm i hagen. Detta var under sommaren så det var betestider. Efter två veckor var han ohalt efter skadan och jag började skritta på gräs. Jag blev förvånad själv att han gick så bra trots sin plattfot. Jag satte igång mer och mer och red på som förr i princip. Jag tränar dressyr så det är mestadels ridbanor-ridhus-gräsvallar jag håller till på. Vi har inte särskillt mycket grusvägar här men för alldel skogsstigar.
Så någon smärta har det aldrig varit tal om på det viset.
Sen sker det en hel del i hoven under en omställning så vissa perioder är han mer benägen att kunna ömma om jag skulle utsätta honom för det(typ grusväg).
Då har du ju uppenbarligen helt andra förutsättningar för att ha din häst barfota, dvs den kan fungera och fungerar på det. den har inte behövt gå igenom någon smärtsam tillvänjnings period av detta, så då är det väl bara att gratulera.

Vad vill du se för bilder då?
Sakta men säkert går det framåt. Alltså hovarnas rehbilitering. Rom byggdes inte på en dag. Än är inte hovarna fulländade och jag vet inte om vi kommer dit heller. På bilden(mars06) har han lite långa framtår och "höga" baktår så skrik inte;)
helbild_2.jpg


Här kan jag dock inte låta bli att påpeka att hästen är otroligt oharmonisk exteriört. Ser du det? Har det ngt att göra med att han ömmar barfota/är plattfotad. Det är dels en konstig vinkel på bilden, men hästen är oerhört hopdragen om man ser till baken, och står underligt under sig.
/T


Här har vi lite bilder.
Bild ett: hästen precis hem hemtad, oskodd, tunn och omusklad.
NyinkptGosse2.jpg


Här har vi en 2 år senare, i höstas. Lite sommar mage som får ursäktas.
Gossentmkrning018.jpg
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tez1 skrev:
Jovist det handlar om ideologi lite grann. Jag har häst för att jag älskar hästar samt att det är vansinnigt roligt att rida.
Samtidigt vill jag ge dem en sån dräglig tillvaro som möjligt. För mig är det då "frihet" 23 timmar om dygnet med vänner så naturligt det bara går.
Jag tror inte på ett ögonblick att ALLA hästar kan bli helt oömma i sina hovar och fungera fullt ut på grus tex. I naturen så krävs det inte heller, de kan välja bort gruset, bli uppäten eller få ont i ryggen för att de inte kan ta ut steget.
Det är vi som promt "kräver" att hästen ska bära oss över allt för vår egen skull. Finare steg med skor, ja visst hästen känner inte sitt underlag riktigt. Det konstlade är alltid finare anser männsikan.
Det konstlade är inte alltid så nyttigt i längden heller.

Varför går du inte själv barfota generellt då? du vänjer dig vid det mesta med tiden, och du kan välja att gå på dikes renen istället för på trotoaren.
Jag tycker nog att om man redan till att börja med använder hästen konstlat - dvs rider på den på varierat underlag och ber den om prestation - ja - då tar man konstlat om det är det som krävs för att hästen inte ska ha ont och ömma. så enklelt är det. Jag har svårt att se att du inte kan köpa det resonemanget, om du nu är så mån om din häst?


Ideologi igen: jag reflekterar mycket i det mesta jag gör. I ridningen tex hästen gick si eller så idag, varför? Det blåste mkt senaste dygnet kan det vara därför.. Samma med hovar. De är platta varför? Varför blev det platta osv.. Nä, jag ändrar mig inte ang hörnstöden de är förmodligen för mycket, utsmetade över sulan.det hör nog till att vara seriös häst människa/ryttare och gör dig knappast unik det lovar jag dig ;)

Helt omöjligt att svara på. Alla hästar är inte individer. Kan beskriva hur det gick med min. Jo iom alla tappskor och det inte fanns någon hovvägg kvar att spika så.
Jag gick in med inställningen att det får ta lång tid. Jag var beredd på att ge honom ett år. Jag vill rida min häst igen och om det fungerar utan skor så är det bara bra för hans usla kvalite på hovar.
Han skadade sig i samma veva. Bakskon vred sig och han trampade upp sidotåkappan genom sulan. Så han fixade sin egen semester sas. Under hela tiden var han oöm i hagen. Detta var under sommaren så det var betestider. Efter två veckor var han ohalt efter skadan och jag började skritta på gräs. Jag blev förvånad själv att han gick så bra trots sin plattfot. Jag satte igång mer och mer och red på som förr i princip. Jag tränar dressyr så det är mestadels ridbanor-ridhus-gräsvallar jag håller till på. Vi har inte särskillt mycket grusvägar här men för alldel skogsstigar.
Så någon smärta har det aldrig varit tal om på det viset.
Sen sker det en hel del i hoven under en omställning så vissa perioder är han mer benägen att kunna ömma om jag skulle utsätta honom för det(typ grusväg).
Då har du ju uppenbarligen helt andra förutsättningar för att ha din häst barfota, dvs den kan fungera och fungerar på det. den har inte behövt gå igenom någon smärtsam tillvänjnings period av detta, så då är det väl bara att gratulera.

Vad vill du se för bilder då?
Sakta men säkert går det framåt. Alltså hovarnas rehbilitering. Rom byggdes inte på en dag. Än är inte hovarna fulländade och jag vet inte om vi kommer dit heller. På bilden(mars06) har han lite långa framtår och "höga" baktår så skrik inte;)
helbild_2.jpg


Här kan jag dock inte låta bli att påpeka att hästen är otroligt oharmonisk exteriört. Ser du det? Har det ngt att göra med att han ömmar barfota/är plattfotad. Det är dels en konstig vinkel på bilden, men hästen är oerhört hopdragen om man ser till baken, och står underligt under sig.
/T


Här har vi lite bilder.
Bild ett: hästen precis hem hämtad, oskodd, tunn och omusklad.
NyinkptGosse2.jpg


Här har vi en 2 år senare, i höstas. Lite sommar mage som får ursäktas.
Gossentmkrning018.jpg
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Varför skulle jag gå barfota hela tiden? I mitt yrke är det direkt olämpligt/förbjudet. Hemma går jag gärna barfota när jag kan.
Ganska orimligt att jämföra människor och hästar så.
Hästen utför arbete 1 timma om dagen och det så behövs kan jag skydda dennes hovar då.

Jo han ser lite märklig ut på bilden det håller jag med om. Han är kort hela han i sin framtoning och just där ser det ut som baken är på väg att försvinna in i han. Jag var själv när jag skulle fota och han ville inte stå still. Att han står lite under bak kan bero på de höga baktårna jag komenterade. Får försöka ta någon nyare bild där han är mer representativ.
Att han är/var(är bara platt på en hov nu, tre har konkavitet) plattfot beror nog knappast på extriören. Det beror på verkningen är jag övertygad om. Extriören har inte förändrats genom åren.
Jag hittade en gammal bild där man ser skoning. Inte särskillt snyggt uppställd där heller:o
uppstlld.jpg

/T
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Penny_Lane skrev:
Det är mkt möjligt att C J säger så. men återigen åk ut på en stor hopptävling och spana på fötterna hos hästarna. Det är inte många hästar som är "vanligt" skodda.

bara-undrar om det inte visst är mer vanligt med helt "vanligt" skodda hästar på en stor hopptävling. Sedan är ju frågan vad som menas med en "stor" hopptävling.

Hovis har erfarenhet samt kunder som tävlar på Int. nivå och visst förekommer det alt. beslag typ ringskor,äggbar,hartbar,greppskor,alu,stabiliserande sulplast,stabiliserande kappor,tåriktningar,friöverrullningsskor mm mm allt utifrån den enskilda individens behov för att kroppen skall klara av dom enorma påfrestningarna den utsätts för utifrån den elitidrottsman hästarna på denna nivå kan jämföras med.

Många gånger använder man dessa olika hjälpmedel under en viss del av uppbyggnadsarbetet antingen efter en skada,ett trauma eller en muskulär uppbyggnadsfas likväl vid en tidigare obalanserad benaxel.

Grundtanken är dock att alltid kunna återgå till en helt vanlig grundskoning med fyra helt normala skor. Besitter inte hästen kroniska skador där den endast utan problem kan fortsätta sitt tävlande med spec. beslag utan man som Vet och hovis hittar det primära felet i tid så brukar det alltid efter lite rehabelitering efter en ganska kort tid gå alldeles utmärkt att återgå till en helt normal skoning, vilket oxå är kvittot på att behandlingen har fungerat och primärfelet är åtgärdat.

Visst är det skillnad på ringsror äggbar och Patentskon. Hovis har arbetat massvis med Chris Johnston verksam på Strömsholms Kliniken med alla möjliga konstiga specialbeslag under rehabiliteringen men som den perfektionism C J är så är grundtanken att behandlingen har inte lyckats förän patienten fungerar till 100% med endast fyra vanliga skor, först då anser både han och hovis att problemet är löst och hästen helt återställd.

Ang. patentskon så tror jag man skall ta informationen på deras hemsida med en nypa salt,främst då avseende hur positivt C J uttalar sig om denna sko, informationen är knappast dagsfärsk.

För att nu inte tappa tråden helt så har även ett flertal fall med en mer långvarig rehabelitering med daglig utevistelse, långa dagliga promenader,lösgaloppering på rätt underlag samt uppbyggnadsarbete på kuperade sandvägar mkt framgångsrikt behandlats med vanlig traditionell barfotagång;)
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tez1 skrev:
Extriören har inte förändrats genom åren.
Jag hittade en gammal bild där man ser skoning. Inte särskillt snyggt uppställd där heller:o
uppstlld.jpg

/T

bara-undrar om du inte då har blivit hemmablind, avmaskar du hästen regelbundet????

Hovis håller med om att den inte har världens bästa exriör men det är förvånande att den helt saknar ryggmuskler fortfarande och påminner mer in "Falu hoppbacke". Du har aldrig funderat på att göra en grundlig klinikundersökning angående hela ryggen.Det är sällan man ser en häst så där svankig och ännu mer sällan att den blir mer svankig med tiden utifrån en så skicklig hästägare.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tez1 skrev:

helbild_2.jpg


bara-undrar om jag är helt ensam om att tro att det är två helt olika hästar och finner den på nedre bilden fullständigt helt sakna naturlig muskelmassa.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Överhuvudtaget när man ser din häst blir man ledsen.

Han ser verkligen gammal och sjuk ut.
Han har en onaturlig kropshålning på båda bilderna.
På den nyare bilden värre och där ser han raggig ut.

Jag har haft nordisar på lösdrift och de har inte sett ut så där.

En häst som är frisk har en glansig hårrem även om den är lång.
Den har en avspänd hållning, och en frimodig uppsyn om den mår bra.

Hästöga kallas det när man på små tecken kan se, att att något fattas en häst.
Man behöver dock inte ha särskilt utvecklat hästöga när man ser din häst, för din häst visar många tydliga tecken på att inte må bra.

Jag skulle likt 'bara - undrar' börja med att avmaska hästen, sedan skulle jag leta efter vart den har ont....
Den står konstigt
och som han säger; musklerna är förtvinade
 
Senast ändrad:
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Nu har ju du inte hela bakgrundshistorien så jag tar inte dina uttalanden som påhopp.
Ryggen är grundligt undersökt med röntgen.
Hästen avmaskas regelbundet.
/T
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Jo den senare bilden där han är raggig var väl inte så lyckad heller. En månad tidigare fick han ett protein-allergianfall. Han fick krustor så då såg han skabbig ut.

/T
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Tez1 skrev:
Varför skulle jag gå barfota hela tiden? I mitt yrke är det direkt olämpligt/förbjudet. Hemma går jag gärna barfota när jag kan.
Ganska orimligt att jämföra människor och hästar så.
Hästen utför arbete 1 timma om dagen och det så behövs kan jag skydda dennes hovar då.

Jag ser faktiskt ingen skillnad alls. I ditt yrke är det direkt olämpligt? det är det i min hästs yrke också - han jobbas i arbete och på underlag som gör det olämpligt med tanke på hur han reagerar barfota.

Jo han ser lite märklig ut på bilden det håller jag med om. Han är kort hela han i sin framtoning och just där ser det ut som baken är på väg att försvinna in i han. Jag var själv när jag skulle fota och han ville inte stå still. Att han står lite under bak kan bero på de höga baktårna jag komenterade. Får försöka ta någon nyare bild där han är mer representativ.
Att han är/var(är bara platt på en hov nu, tre har konkavitet) plattfot beror nog knappast på extriören. Det beror på verkningen är jag övertygad om. Extriören har inte förändrats genom åren.
Det jag menade var att om hästen är öm utan skor och inte har mycket hovar kvar, så påverkar det givetvis hans exteriör och hållning. Han har inga muskler tex.

Jag hittade en gammal bild där man ser skoning. Inte särskillt snyggt uppställd där heller:o
uppstlld.jpg

/T

är han oskodd fram på den bilden, och skodd bak? han har ju inga framhovar kvar :eek: Inte konstigt att han står som han står. Förtvinade muskler/avsaknad av muskler och en oerhört ansträngd hållning på bägge bilder.
 
Senast ändrad:
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Allvarligt talat.
Ser du inte hur hästen har förfallit?
Hur gammal är den?

O framhovarna:crazy:

Du måste på ngt sätt få dem att bli lite högre.
Han är ju så låg som han kan bli.

Jag skulle aldrig rida på min häst om den såg ut som den.
Låt den gå på bete så att de har en chans att växa ut o du måste ha lite trakthöjd, om den någonsin ska kunna gå på alla underlag.
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

*KL*

Även jag undrar hur gammal hästen är? Om det är en GAMMAL häst så är jag inte så förfasad, annars blir jag riktigt, riktigt rädd..

Den här bilden: http://img.photobucket.com/albums/v228/helenag/NyinkptGosse2.jpg där ägaren tycker hann är tunn och omusklad, där ser han ju otroligt mycket bättre ut än på den här bilden http://i70.photobucket.com/albums/i106/kikimor2002/hovar/helbild_2.jpg

Nu kikar jag inte på hovarna utan på hullet och muskling etc. Och man måste ju vara hemmablind för att inte se det??

Det HÄR är en 30+ ponny som fortfarande reds, och utan att gå ett endaste steg i form (pga ryttarinnans kompletta okunnighet på området). Han har en åldersmässig anledning att ha svankryggig, men all ålder i världen kan inte förneka det faktum att avsaknaden av muskler har med fel träning och inget annat att göra (han är blöt därför pälsen är vågig)

Ser du de uppenbara likheterna med din Gosse? Och så ska inte en häst som inte är 30+, och inte tränas fel se ut..

http://hem.passagen.se/xyplex/hbox.jpg
 
Sv: Hmm, skrämmande. Intervju med Strasser..

Ska man jämföra bilder på häst så är det ju bra om det är samma häst du jämför.
Ser du inte att du jämför två olika hästar?!
 

Liknande trådar

Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
13 172
Senast: Inte_Ung
·
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
857
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
769
Senast: MonteRose
·
Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 672
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp