Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Jag misstänker att en sån kan bli lite jobbig att rida en distansritt i... ;)

/Camilla
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Okej, men då undrar man ju varför ortopeden säger så?
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Nu har jag ju inte "bara" svårigheter vid ridning... Men då detta är ett hästforum så var det den problematiken jag tog upp här. Sen verkar ju besvären accelerera kraftigt nuförtiden, speciellt senaste året.

Det känns ju faktiskt lite jobbigt att det är nu när jag är ung och vill göra grejer som jag ska hindras av min onda höft. Då den troligen kommer att bli sämre och sämre så känns det så himla onödigt att behöva vänta på en operation som skulle låta mig leva och göra det som jag kunnat tidigare.

Nu börjar det begränsa min ridförmåga, åka motorcykel och snöskoter är redan så pass smärtsamt att jag undviker det.

Jag har också problem med höger knä och det problemet accelerar i takt med att höften blir värre, samt problem med "ryggskottsmuskeln" på vänster rygghalva. Känns pest att inte kunna åtgärda grundorsaken utan ständigt behöva lägga pengar och tid på behandlingar och sjukgymnastik bara för att jag är för frisk för att opereras.

Känns skit, helt enkelt.

/Camilla
 
Senast ändrad:
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Camilla_H skrev:
Okej, men då undrar man ju varför ortopeden säger så?

Ja, det undrar jag med.

Klart är att man gärna vill skjuta upp en operation så länge det går, men går det inte längre så går det inte längre.

Du kan alltid be att få bli bedömd på en annan ortopedklinik, om du vill.
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Det där försökte de med på mig också, de anser man är för ung för en höftledsprotes. Men man är tydligen inte för ung för att bli sittandes rakt upp och ner månad ut och månad in pga höftleden brakat samman. Jag fick efter mycket egen påtryckning samt hjälp av min läkare igenom min höftop för snart 3 år sedan. Tiden innan var ett helvete.Tiden efter var som att börja leva igen.Helt underbart att kunna röra sig obehindrat och fri från smärta.Tryck på din husläkare och ortopeden!Jag är nu 35 år och de sa åt mig att jag fick räkna med att protesen håller i ca 8-10år,sen får jag byta.Min är helt i titan och höftledsskålen klädd invändigt för att klara lite mer påfrestning.
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Åh! Var opererade du dig?

Jag litar inte riktigt på ortopedkliniken i mitt landsting, av tidigare erfarenheter, och den privata ortoped jag gick till har stängt sin klinik pga pension så nu står jag helt utan ortopedkontakt.

Husläkare har jag ingen - jag har inte haft en fast läkare på 8-10 år, bara stafettisar som inte har något engagemang alls och man tröttnar när man måste dra sin anamnes för 5:e nya läkaren för samma sak...

Dock har vi en företagshälsovård med läkare men han jobbar bara en dag i veckan och är då strängt upptagen men jag kanske kan gå den vägen.

/Camilla
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Jag opade mig i Karlshamn,fick välja mellan Karlshamn eller Karlskrona.Men detta efter att jag tog kontakt med klinikchefen:mad:

Jag hade nog börjat med företagsläkaren och gått den vägen. Din journal med ev röntgen plåtar finns för varje läkare att tillgå så får du tag på en bra läkare så ska du inte behöva dra din historia var gång utan de tar tag i ditt ärende omg. Felet med läkare idag är att de är rätt "lata" gör man sig inte hörd så bollar de en mellan sig så länge de kan.Men stå på dig och vänd dig i värsta fall till förtroende nämnden.
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Shettisar skrev:
Felet med läkare idag är att de är rätt "lata" gör man sig inte hörd så bollar de en mellan sig så länge de kan.Men stå på dig och vänd dig i värsta fall till förtroende nämnden.

Javisst.

Vi gör allt för att slippa jobba. Gud så skönt det vore utan alla dessa patienter som jämt stör oss! :devil:
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Ja ibland kan man tro det:devil:
Nej men inte lata så, fel uttryckt av mig men de har ofta bråttom pga för många patienter och jag upplever ibland att de inte hinner ta sig tid att lyssna och ge råd.Men det finns faktiskt också de som avfärdar patienter för de anser att man kan leva med sitt besvär allt för lång tid.Allt är givetvis individuellt.
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Jag vet en ortopedklinik nära dig som är väldigt väldigt bra ;)
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Åh, jag var just på väg för att starta en sån här tråd, men hittade den här!

Jag är reumatiker sedan jag var barn och är nu 27 år gammal. Värst drabbad är min ena höftled. När min reumatism bröt ut så red jag på en ung ponny. Usch, den sommaren hade jag ont. Minns hur jag grät när jag red och hur jag fick ta små långsamma myrsteg lutandes mot väggen när jag skulle hänga upp sadeln i sadelkammaren efter ridningen. :cry:

Jag hade uppehåll i ridningen när det var som värst och har nu de senaste åren ridit av och till.

Rider nu i en rehabgrupp på ridskolan en gång i veckan. Det är dock bara ms-patienter i gruppen, så det blir mycket balansträning osv som jag eg inte behöver. Ska även bli medryttare på en häst ute i stallet där jag har min shettis. Unghäst, men jag ger det en chans för att se om det funkar med mina leder. Jag skaffade min shettis för att köra med, men dessvärre så kommer vi inte så bra överens, så jag ska lämna ut henne på foder.

Jag köpte för några år sen en gelsits på Hööks som skulle vara stötdämpande för rygg och säte, men det gjorde tyvärr ingen skillnad för mina höfter. Jag har märkt att jag får mer ont när jag rider utan stigbyglar eller när jag sitter ner i traven.

Har ni några andra bra knep på hur man kan hålla igång?

/ Maris
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Jag får förresten byta höftled om jag vill, men jag vet inte om jag törs? Mest så är jag rädd för att det inte alls ska vara min höftled som gör ont, så att jag har lika ont sen. Sen är jag rädd för att jag inte ska kunna vara så aktiv sen, men o andra sidan, hur aktiv är jag nu? :crazy:
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Åh jag kan bara säga,BYT dvs operera dig.Du kommer att undra varför du inte gjort det tidigare.

Innan jag blev så dålig i min höft så hade jag konstant ryggvärk vid mockningen och när jag låg ner.Ingen säng passade utan hade alltid värk nätterna igenom.Det slutade med att soffan var den enda plats jag kunde få sova i några timmar utan att vakna av ryggvärken.
Att rida kunde jag helt glömma,vi har en terräng hjuling och den kunde jag inte sitta ordentligt på utan fick sitta i samma stil som man sitter i en damsadel på häst.Fruktansvärt jobbig period.
När jag äntligen fick min op gjord och rehabiliteringen var "gjord" så var det som jag skrev innan ett nytt liv jag började.Ingen värk,jag kunde gå obehindrat,köra terränghjulingen "normalt" rida har jag inte provat då jag nu bara har shettisar.Men enligt läkaren ska det inte vara några som helst problem.
Så jag kan varmt rek alla som drar sig för en höftledsoperation, det finns inget negativt med detta mer än att operationen får göras om efter ca 10års tid.Men det är värt det absolut.
Aktiv blir man med en purfärsk höftled:p för då finns det inget som kan stoppa en;)
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

*kl*

Yes! Yes! Yes! :banana:

Jag har fått en tid på Ortopediska huset i mitten av augusti, för undersökning. Har ingen aning om det leder till operation men det är en början iaf!

Just nu är höften ett helvete. Jag har inte så ont på nätterna och jag har inte ont i ryggen mer än lite i ländryggen men jag kan ju för tusan inte röra mig ibland! Ridningen är smärtsam så det bara förslår, att sitta upp och sitta av är rena tortyren och mitt humör sjunker och sjunker. När jag väl är i sadeln går det hyfsat men det får inte vara många stötar för att jag ska skrika av smärta.

Idag har jag svårt att slappna av i vänsterbenet när jag sitter, för minsta lilla som knät åker ut i sidled till vänster så hugger det till och efter ridningen igår kunde jag inte gå - alls! Det tog lång tid av små, små rörelser för att få igång höften så pass att jag kunde ta mig framåt. :eek:

Så nu hoppas jag förtvivlat att detta blir räddningen, men jag ska även uppsöka en osteopat för att se vad den kan göra för mig.

/Camilla
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Camilla! Det finns en 'ny' metod att operera höftleder!!!

Den heter Ytersättningsmetoden, har funnits i ca 8 år, men fortfarande ganska okänd i Sverige. Den utförs på 4 sjukhus i Sverige!

Metoden innebär att man INTE BEHÖVER SÅGA AV LÅRBENET!!! Istället sätter de på en kula, som sitter på en liten pigg, på den befintliga ledkulan, och en ny skål. Så man får nya fräsha ytor på leden!!!

Det finns nästan ingen information att hitta på svenska, men mängder på engelska. Det heter 'Hip resurfacing' på engelska.

LÄS DETTA!!!

http://www.activejoints.com/resurfacing.html

Här finns en grupp med mängder av nöjda människor som har gjort den här operationen:

http://health.groups.yahoo.com/group/surfacehippy/

Min historia är slående lik din, men jag har gått med detta i 17 år! Går nu med rullator, kan inte ta ett steg utan den, har även en inomhus. Jag röntgades för 3 veckor sen och nu väntar jag på tid till Ortopeden. Så förhoppningsvis, inom en ganska så snar framtid så kommer jag att bli i det närmaste frisk :banana: :bump: :banana: :bump: :banana: Min dröm är att kunna rida igen, har inte suttit på en häst på 17 år.
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Tack så jättemycket för tipset!

Att du stått ut i 17 år!! Jag lider med dig!

/Camilla
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Camilla_H skrev:
Åh! Var opererade du dig?

Jag litar inte riktigt på ortopedkliniken i mitt landsting, av tidigare erfarenheter, och den privata ortoped jag gick till har stängt sin klinik pga pension så nu står jag helt utan ortopedkontakt.

Husläkare har jag ingen - jag har inte haft en fast läkare på 8-10 år, bara stafettisar som inte har något engagemang alls och man tröttnar när man måste dra sin anamnes för 5:e nya läkaren för samma sak...

Dock har vi en företagshälsovård med läkare men han jobbar bara en dag i veckan och är då strängt upptagen men jag kanske kan gå den vägen.

/Camilla

Jag kan tipsa dig om ortopedkliniken på Oskarshamns sjukhus, de har en kort kö för operation, kommer patienter från hela landet. Vi har haft flera från norrland som har flugit ner, västkusten, östergötland (avtalspatienter), södra sverige. Jobbar själv på röntgenkliniken på Oskarshamns sjukhus, vi träffar alla patienter förr eller senare som ska opereras av ortopederna här. Dessutom fick ortopedkliniken här pris för bästa omhändertagandet av patienter förra året.

MVH Ann
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Men utför de ytersättningsmetoden??? Nåt annat vill man nog inte ha om inte är över 65 - 70 år och kanske ändå inte har ett särskilt aktivt liv. Är man i 30 - 40 årsåldern har man ju lång tid kvar och kanske vill leva utan rörelserestriktioner.

Med ytersättningsmetoden vet jag de som lever ett i stort sett normalt liv efter en månad, tom rider. Inom ett halvår så är det många som sportar,tom klättrar i berg. Det skulle man nog inte göra efter en THR, Total Hip Replacement, där man sågar av lårbenet. Då har man rörelserestriktioner hela livet, man får inte böja sig framåt, korsa benen etc. Med ytersättningsmetoden får man stödja på benet ca 4 timmar efter operation. Efter några dagar går man omkring med kryckor, efter 2 veckor går många utan att halta och kan även köra bil.

Jag är så glad att jag inte gått med på en sådan operation, THR, nu när jag vet att det finns alternativ, BHR. Det har gjort allt lidande värt det. Men jag önskar att jag hört talas om det några år tidigare. Då hade jag åkt till England eller Belgien och fått det gjort där, av de läkare som är bäst i världen på denna metod. Den uppfanns ju i England, metoden kallas även 'Birmingham Hip Resurfacing' BHR.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Vet du vilka sjukhus i Sverige som ytersättning görs på?
 
Sv: Höftartros - hur gör ni för att kunna rida?

Ytersättningsmetiden ser ut att vara ytterligare en variant på de första försöken till höftplastiker. Erfarenheten från de operationerna är inte så lång, enligt de sidor jag läste sattes de första in för sju år sedan. Långtidsresultaten vet man inget om.

Lilovibe: jobbar du på firman som säljer den här metoden?

Jag har mycket svårt att tro att man är tillbaka i normalt liv efter en månad.

Rörelserestriktionerna efter en THR minskar med tiden, och även efter en sån operation går man på kryckor efter några dagar och går utan att halta efter några veckor. Att man skulle kunna stödja på benet efter fyra timmar kan inte stämma, eftersom (rygg)bedövningen knappt lär ha släppt då.

Nya metoder beskrivs alltid som fantastiska, jag väntar tills jag sett resultat på längre sikt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :() Initialt, redan på akuten...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
28 018
Senast: GotAsecret
·
Hästvård Min lilla häst vill inte bli riden. Hjälp mig att hitta orsaken!! Hennes historia: Tetris (som är min egen uppfödning) reds in som...
Svar
1
· Visningar
964
Senast: Bialitt
·
M
Dressyr Kära dressyr-bukare jag behöver er hjälp! Vet bara inte i vilken ände jag ska börja... Jag har ett litet fullblod som är mkt speciell på...
Svar
12
· Visningar
1 261
Senast: Messy
·
Distans Hej! Nu har jag fått domen på min höft och den var väl inte särskilt överraskande: Enligt röntgen har jag skelettförändringar både...
Svar
6
· Visningar
1 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp