Hög feber - när skall jag bli orolig?

Mitten

Trådstartare
Elina, 15 månader, har feber. Sjukt mycket feber. Hon hade en klassisk tredagarsfeber förra veckan, ca 39 grader i 3 dygn och sedan röda utslag. Men sedan var hon frisk i 3-4 dagar, men så vaknade hon på natten, brännhet ! Inget annat, bara feber. Hon hade på morgonen 40,6 grader. Jag gav en alvedon i rumpan och ringde sjukvårdsupplysningen. De var jättesnälla, sa att om febern inte gick ner inom 2 timmar skulle vi åka in med henne, men blev hon bättre skulle vi avvakta. Febern sjönk till under 38 grader, hon var uppe och lekte och var glad. Men efter 5 timmar när alvedonen gick ur kroppen var det frossa och 40,3 graders feber igen. Ny alvedon.... så har vi gjort så nu ett dygn. Så fort det går ur kroppen skjuter febern upp över 40 grader.

Vad kan det vara ? Kisset luktar som vanligt, kan det vara UVI ändå? Hon är med i matchen och kontaktbar, ser på TV och så. Dricker ungefär som vanligt (dvs för lite för att ha feber) och äter lite nu och då.
Kan man få tredagarsfeber två gånger och så tätt inpå?

Borde jag åka in och be om urintest och blodprov? Jag vill ju inte utsätta henne för att åka in i onödan, så trist om de rycker på axlarna och skickar hem en. Sjukvårdsupplysningen var jättegulliga och bad oss ringa tillbaka och säga hur det går. Nu kl åtta skall vi ringa och försöka få en läkartid iallafall.

Usch jag är så orolig fast jag försöker tänka att jag INTE skall vara det, jag har en örontermometer och har aldrig haft anledning att tvivla på den, samtidigt så tänker jag att den kanske visar för lite (hennes normaltemp är 36,6 grader) och då kanske febern är över 41 och livsfarlig ... fast är den det för små barn?

Lugna mig nu, snälla ni :crazy:
 
Sv: Hög feber - när skall jag bli orolig?

Både mina barn och bekantas barn har legat med över 40 grader i en veckas tid. Min son får i princip alltid över 40 grader när han får feber. När febern höll i sig som längst så hade vi influensa hela familjen. Kompisens ena barn hade så hög feber i flera veckor, men hade iofs lunginflammation den gången (påverkad andning och hosta också förstås, febern gick inte ner trots penicillin). När febern är hög men barnet inte så påverkat anser inte jag att det är någon större fara. Men håller den i sig länge kan det ju vara värt att kolla upp, lyssna på lungor och ta sänka, man blir ju orolig när febern ligger över 40 i dagar i sträck naturligtvis. Du får nog gå på lite magkänsla, vill du kolla upp det så gör det, men rent allmänt så har väl små barn lättare att få väldigt hög feber än vuxna, min erfarenhet är att sjukvården inte börjar oroa sig förrän det gått längre tid än en vecka och barnet är ordentligt påverkat, inte dricker och så, men att man får komma in och kolla upp det om man känner att man vill det.
 
Sv: Hög feber - när skall jag bli orolig?

Så länge de äter och dricker och leker mellan varven är det oftast lugnt. Det är när ungen inte vill någonting, inte tar initiativ till något man ska bli orolig.
Fresta med isglass det brukar vara poppis när man är sjuk, ger både vätska och lite svalka.
 
Sv: Hög feber - när skall jag bli orolig?

Jag kunde inte låta bli så jag har kollat henne lite nu, de kollade halsen och öronen och sånt och det var okej. Tog urinprov och snabbkollen visade ingen UVI, men skickade in på odling också för säkerhets skull... Sänkan var ... hög? 71. Men de trodde inte det var någon fara, om febern inte är nere på fredag skall vi kolla sänkan igen.

Inget att göra än att härda ut då, antar jag. Det gör så ont i hjärtat när hon är så febrig ... isglass är inhandlat, hon har aldrig ätit sånt så vi får se hur det går!
 

Liknande trådar

Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
23 243
Hundhälsa Just nu är jag arg, bortom ord. Pappas tik har varit lite loj i nästan en månad nu, kom efter löp. Hon är 6 år gammal så det första...
2 3
Svar
50
· Visningar
12 705
Senast: Hellas
·
Hästvård Är så otroligt oroligt just nu att jag inte orkar söka på andra trådar om det här. Till sak; Fick samtal om att min valack gick...
Svar
16
· Visningar
2 692
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 354
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp