Bukefalos 28 år!

Höga levervärden?

labbrapporten
 

Bifogade filer

  • 20190429_090622.jpg
    20190429_090622.jpg
    93,8 KB · Visningar: 209
andra förkortningar och andra referensvärden jämfört med de som används här, kan inte hjälpa dig.

Jag är nyfiken. Självklart förstår jag att du inte vill yttra dig om värden med andra förkortnignar och andra referensvärden (låter förnuftigt!) men är det rent matematiskt så att om referensvärdet är upp till 32 för GGT (=Gamma-Glutamyl-Transferase) så är det svårt att säga något om hur mycket för högt det är om det uppmätta värdet är 82? Det går liksom inte att säga att det är mer än dubbelt så högt?

(GPT = ALAT, GOT = ASAT men det kanske inte var de förkortningarna du menade.)

Obs! Jag försöker inte locka ur dig ett svar angående Alazzis dotter, jag var bara nyfiken på hur man räknar. När jag var gravid i Tyskland höll min gynekolog på att svimma när jag sa att jag brukade ha HB runt 140. Här mäter de annorlunda, under graviditeten låg jag runt 12-13... :D
 
Jag är nyfiken. Självklart förstår jag att du inte vill yttra dig om värden med andra förkortnignar och andra referensvärden (låter förnuftigt!) men är det rent matematiskt så att om referensvärdet är upp till 32 för GGT (=Gamma-Glutamyl-Transferase) så är det svårt att säga något om hur mycket för högt det är om det uppmätta värdet är 82? Det går liksom inte att säga att det är mer än dubbelt så högt?

(GPT = ALAT, GOT = ASAT men det kanske inte var de förkortningarna du menade.)

Obs! Jag försöker inte locka ur dig ett svar angående Alazzis dotter, jag var bara nyfiken på hur man räknar. När jag var gravid i Tyskland höll min gynekolog på att svimma när jag sa att jag brukade ha HB runt 140. Här mäter de annorlunda, under graviditeten låg jag runt 12-13... :D

Nej, med andra referensvärden säger det mig ingenting, faktiskt. Det kräver vana att få en känsla för vilka värden som betyder vad.
Exempelvis när man bytte analysmetod för HbA1c (ett långtidsmått för blodsockeromsättningen) tog det lång tid med översättningstabeller innan jag hade en känsla för vad värdena faktiskt innebar.
 
Nej, med andra referensvärden säger det mig ingenting, faktiskt. Det kräver vana att få en känsla för vilka värden som betyder vad.
Exempelvis när man bytte analysmetod för HbA1c (ett långtidsmått för blodsockeromsättningen) tog det lång tid med översättningstabeller innan jag hade en känsla för vad värdena faktiskt innebar.

Tack för svaret!
 
Jag är nyfiken. Självklart förstår jag att du inte vill yttra dig om värden med andra förkortnignar och andra referensvärden (låter förnuftigt!) men är det rent matematiskt så att om referensvärdet är upp till 32 för GGT (=Gamma-Glutamyl-Transferase) så är det svårt att säga något om hur mycket för högt det är om det uppmätta värdet är 82? Det går liksom inte att säga att det är mer än dubbelt så högt?

(GPT = ALAT, GOT = ASAT men det kanske inte var de förkortningarna du menade.)

Obs! Jag försöker inte locka ur dig ett svar angående Alazzis dotter, jag var bara nyfiken på hur man räknar. När jag var gravid i Tyskland höll min gynekolog på att svimma när jag sa att jag brukade ha HB runt 140. Här mäter de annorlunda, under graviditeten låg jag runt 12-13... :D

Jag kan lägga till att vad som är normalvärdet säger inte så mycket om max eller min värdet.

TNI (troponin, ett hjärtenzym som läcker ut vid skada tex hjärtinfarkt) normalt ska det ligga under 3, ligger det under 10 blir vi inte så stressade, över 10 tar vi om provet efter 3 timmar och ser om det håller sig på samma nivå så är vi nöjda. Går det upp mot 100 brukar vi lägga in patienten för att hålla koll. Men värdet kan gå upp över 30 000 vid en brakinfarkt.

Jämför med NTproBNP ett annat hjärtenzym som läcker ut när hjärtat sviktar. Det ska också vara relativt obefintligt hos en ung frisk människa. Är det några hundra är det inte relevant, är det några tusen är det kanske relevant. Kan också gå upp över 30 000 när hjärtat blir riktigt sjukt.

Så i ena fallet reagerar vi när värdet är 15 i det andra vid 2500. I slutänden är det andra saker som faktiskt är avgörande för vad vi gör med patienten. Hur mår vederbörande? Hur ser EKG ut? Hur ser ultraljud av hjärtat ut?

Vi behandlar inte labbprover, vi behandlar människor :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 712
Senast: Zewz
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 892
Senast: Lipperta
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 397
Senast: Fille
·
L
Gravid - 1år Har äntligen tagit mod till mig att logga in och börja skriva igen... :P Har suttit och läst en hel del trådar här och nu är det alltså...
Svar
11
· Visningar
8 387
Senast: Noa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp