Bukefalos 28 år!

Höga levervärden?

alazzi

Trådstartare
Dottern hade extremt höga levervärden på kontroll och hennes gynekolog tänkte att det kunde bero på p-pillren. Nu har vi tagit bort p-pillren men levervärdena är oförändrade. Dottern är kines och asiater saknar
en gen som gör att alkohol bryts ner så levervärdenna beror inte på alkoholintag😉

Någon som kan ge mer information? Orolig.
 
Ngt hälsokostpreparat? Det har två kollegor råkat ut för, vilket upptäcktes vid den årliga hälsokontrollen. Minns inte vilka prep det var (två olika), men läkaren var tydligen rätt luttrad och hade sett det påfallande ofta.
Dottern lever på sushi, chips och pommes. Jag har försökt att få henne att äta nyttigare och att ta vitaminer.
 
Smärtstillande vid mensvärk eller inflammationer? Jag vet att det påverkar levern. Annars prata med någon sjuksköterska eller läkare om det.
 
Dottern hade extremt höga levervärden på kontroll och hennes gynekolog tänkte att det kunde bero på p-pillren. Nu har vi tagit bort p-pillren men levervärdena är oförändrade. Dottern är kines och asiater saknar
en gen som gör att alkohol bryts ner så levervärdenna beror inte på alkoholintag😉

Någon som kan ge mer information? Orolig.

Har ni kontaktat husläkaren? Det tycker jag att ni ska göra.
 
Jag hade samma som 16-åring, av p-piller. Bytte till p-stav och värdena blev bra till slut, minns inte hur lång tid det tog för jag lyckades få körtelfeber och halsfluss i samma vända.
 
Hon har ju migrän och tar medicin mot det. Kan ju vara tufft för levern att bryta ner.
Det finns ju en del frågetecken.
Som vad "extremt höga" värden betyder.
Och det är inte alls säkert att man har samma referensintervall i Sverige som i Tyskland dessvärre...

Men att låta lämplig läkare fundera på saken verkar ju vara den kloka vägen. Annars har du fått många kloka frågor gällande naturmedel, tillskott och läkemedel. Paracetamol kan vara en bov. NSAID inte så farliga om man inte redan har en leversvikt - de bryts ner via njurarna.
Triptaner ger normalt sett inte påverkan på levervädena (en vanlig typ av migränläkemedel).
 
En blandning av gurkmeja, ingefära, magnesium och kolloidalt silver borde fixa det.

Nä, allvarligt, det enda råd som finns att ge är: fråga doktorn! Gällde det en vuxen kunde man kanske stå ut med diverse mer eller mindre huvudlösa spekulationer på ett forum men nu gäller det ju en tonåring. Du skriver att doktorn inte verkade bry sig - men fråga igen. Vad kan höga levervärden bero på hos en tonåring? Vad kan vi göra? Behöver vi oroa oss? Om inte, varför? osv

Om inte annat kommer du ändå inte att bli lugnad av några svar du kan få här. Därför är det bättre att ta det med doktorn.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 712
Senast: Zewz
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 892
Senast: Lipperta
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 397
Senast: Fille
·
L
Gravid - 1år Har äntligen tagit mod till mig att logga in och börja skriva igen... :P Har suttit och läst en hel del trådar här och nu är det alltså...
Svar
11
· Visningar
8 387
Senast: Noa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp