Bukefalos 28 år!

Höja bakvalv mha omstoppning?

Lotus

Trådstartare
Hur mycket kan man höja en "normalstoppad" sadel i bak, om den ligger något i bakvikt och är ganska mjuk i bossorna? Beror det på hur mycket plats det finns i bossorna eller vad går man efter?

Skitdum fråga, jag vet, men ändå.... 1 cm, eller mer???
 
beror på hur den ligger fram! den är kanske för smal fram.
 
Jo, jag vet. Men om den är baksutten pga flitig anvcändning, alltså stoppnignen har sjunkit ihop? För det gör den väl ofta efter ett tag?

Eftersom sadeln är begagnad vet jag ju inte exakt hur den såg ut/kändes från början.
 
Men om stoppningen i sadeln har sjunkit ihop bak så har den antagligen gjort det fram också.

Jag tror det beror mycket på hur skicket på sadeln är. Du måste nog be en sadelmakare titta på sadeln och låta honom/henne avgöra.

Men vad jag har upplevt så blir inte ett problem med för lite stoppning så markant att hela sadeln börjar luta, vare sig bakåt eller framåt. Jag tycker det låter som om sadeln är för smal fram.

mvh Jessica
 
Hej

Om problemet är att sadeln ligger bra på hästen, men att du hamnar i bakvikt, kan du lösa detta genom att fylla i mer bak (du kommer upp och din sits hamnar mera i lod).

Om problemet är att sadeln verkar skava eller trycka bak på hästen så löser detta inte problemet. I det läget kan mer fyllning bak kan förvärra problemet eller skapa nya problem.

Om du vet vilket problem du vill lösa så kan jag säkert hjäpa till som bollplank. Jag har (tyvärr) pga av en mycket svår hästrygg behövt lära mig mer än jag skulle önska om olika sadelbekymmer.

mvh
Lejonelle
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 567
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 567
Senast: Hazel
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
910
Senast: Habina
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 265
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp