Höjd stallhyra - som resultat av foderbristen?

Jag hade nappat direkt! Problemet är att jag måste ta hjälp pga av inga maskiner. Och i dagsläget har min granne som jag anlitat till det väldigt mycket att göra så det är väldigt svårt att få till det. Och tänker att det är inte helt lätt att få tag på personer mitt i juli i denna kris.

Jag har sett flera som erbjudit sig, men eftersom hästägarna (dessa, inte alla) inte vill betala, så blir det förstås inget gjort.
 
Jag jobbar emellanåt långa pass och om det är helger så med pendling är jag hemifrån 14 h/dag. Nu kör jag egen bil, men de som pendlar med buss eller tåg, ska de ta lie, kratta och en säck gräs på bussen/tåget?
 
Jag jobbar emellanåt långa pass och om det är helger så med pendling är jag hemifrån 14 h/dag. Nu kör jag egen bil, men de som pendlar med buss eller tåg, ska de ta lie, kratta och en säck gräs på bussen/tåget?
Vissa kommuner har ju bestämt att inte klippa för att det ska kunna bli hö sedan.
Fin tanke! Men då gäller det att verkligen ha koll på vad man samlar ihop. Mycket ogräs och annat tjafs.
Men ja nu så här i efterhand. Funderar också på att Lia. Kommer kanske räcka till nån dags förbrukning i bästa fall.
 
Jag hade nappat direkt! Problemet är att jag måste ta hjälp pga av inga maskiner. Och i dagsläget har min granne som jag anlitat till det väldigt mycket att göra så det är väldigt svårt att få till det. Och tänker att det är inte helt lätt att få tag på personer mitt i juli i denna kris.
Även här är det nog att se om sitt eget först.
Har man maskiner så slår man ju till sej själv innan man kan hjälpa andra.

Har några företagare(bönder) här som har sånt som på entreprenad. alt delar av jobbet.

Men har de fullt upp säger de givetvis nej. De flesta jobbar ändå mycket långt mer än heltid. Men alla jag känner gör så gott de kan för att hjälpa.

Förr när de flesta tog eget hö hade man ju maskiner efter sin nivå. Vi hade en liten gammal traktor med grejor som passade den, saker gick sönder men då mekade man ihop det.
Idag kanske man bara har en traktor, kanske äldre modell. Och prylarna kanske inte riktigt ’finns’ längre.
Eller har inga maskiner alls.
 
Även här är det nog att se om sitt eget först.
Har man maskiner så slår man ju till sej själv innan man kan hjälpa andra.

Har några företagare(bönder) här som har sånt som på entreprenad. alt delar av jobbet.

Men har de fullt upp säger de givetvis nej. De flesta jobbar ändå mycket långt mer än heltid. Men alla jag känner gör så gott de kan för att hjälpa.

Förr när de flesta tog eget hö hade man ju maskiner efter sin nivå. Vi hade en liten gammal traktor med grejor som passade den, saker gick sönder men då mekade man ihop det.
Idag kanske man bara har en traktor, kanske äldre modell. Och prylarna kanske inte riktigt ’finns’ längre.
Eller har inga maskiner alls.
Ja precis. Maskiner kostar för mycket både i inköp och underhåll. Även om man har runt 25 hästar på gården är det svårt att slå själv. Tycker att jag ändå löst det bra men detta år är så extremt så fått in alldeles för lite balar. Och ett normalt år får jag köpa in delvis från en Höbonde inte långt härifrån och funkat smidigt. Nu är läget nått helt annat. Jag behöver mer grovfoder än tidigare och tillgången är reducerad. Håller tummarna för en ok andra skörd men det ser inte speciellt ljust ut. Mina beten börjar se ut som nån film från Afrika och återväxten är minimal.
 
Märkligt! Förstår inte tänket. Fodret kommer att kosta oavsett?
Jag säger det igen. Grovfoder har legat på samma prisnivå i årtionden, och folk har svårt för att tänka sig att betala mer för att köpa eller producera. I år har hästägare fått en prischock. Jag undrar fortfarande vad ett rimligt kilopris på grovfoder av fin kvalitet borde vara år 2018?
 
Jag säger det igen. Grovfoder har legat på samma prisnivå i årtionden, och folk har svårt för att tänka sig att betala mer för att köpa eller producera. I år har hästägare fått en prischock. Jag undrar fortfarande vad ett rimligt kilopris på grovfoder av fin kvalitet borde vara år 2018?
Det där är nog olika. När jag började köpa eget i storbal -07 så betalde jag 300:-/bal förra året betalade jag 450:-/bal. Två olika bönder men bägge har höjt under den period jag anlitat dem.
nej jag klagar inte på kostnaden utan vill påvisa att det visst finns folk som höjer
 
Jag säger det igen. Grovfoder har legat på samma prisnivå i årtionden, och folk har svårt för att tänka sig att betala mer för att köpa eller producera. I år har hästägare fått en prischock. Jag undrar fortfarande vad ett rimligt kilopris på grovfoder av fin kvalitet borde vara år 2018?
Jag betalar ca 1000 kr per bal för mitt eget hösilage.
Jag kan inte svara på vad ett rimligt pris borde vara utan det får man räkna på kostnaden för jobbet och ”materialkostnader”. I år är tillgången mindre än efterfrågan därav högre priser. Om några år kanske läget är det motsatta.
 
Ja precis. Maskiner kostar för mycket både i inköp och underhåll. Även om man har runt 25 hästar på gården är det svårt att slå själv. Tycker att jag ändå löst det bra men detta år är så extremt så fått in alldeles för lite balar. Och ett normalt år får jag köpa in delvis från en Höbonde inte långt härifrån och funkat smidigt. Nu är läget nått helt annat. Jag behöver mer grovfoder än tidigare och tillgången är reducerad. Håller tummarna för en ok andra skörd men det ser inte speciellt ljust ut. Mina beten börjar se ut som nån film från Afrika och återväxten är minimal.

Har man många hästar så är det ju värre. Har man bara nån eller 2 att skaffa till, så känns det som att lite gammalt hederligt fysiskt arbete borde vara okej på nått fält. Alltså inte för hela året, men det finns ju folk som väljer att hässja för att få ut allt man kan få.
 
Jag säger det igen. Grovfoder har legat på samma prisnivå i årtionden, och folk har svårt för att tänka sig att betala mer för att köpa eller producera. I år har hästägare fått en prischock. Jag undrar fortfarande vad ett rimligt kilopris på grovfoder av fin kvalitet borde vara år 2018?
Jag har diskuterat och funderat och baserar teori på extern, dvs granngården. Utifrån information att granngården tar 95 kr för en bal Hö som folk köper till kaniner så om vi köper direkt från producent samma mängd så borde priset bli ungefär 60 kr.
 
Jag säger det igen. Grovfoder har legat på samma prisnivå i årtionden, och folk har svårt för att tänka sig att betala mer för att köpa eller producera. I år har hästägare fått en prischock. Jag undrar fortfarande vad ett rimligt kilopris på grovfoder av fin kvalitet borde vara år 2018?

Inte bara en prischock. Det kommer att krävas ansträngning att ens få tag på något. Tydligen är ju det ett större problem, att få folk att förstå att det inte lätt kommer att finnas balar att hämta, oavsett pris.
 
Jag säger det igen. Grovfoder har legat på samma prisnivå i årtionden, och folk har svårt för att tänka sig att betala mer för att köpa eller producera. I år har hästägare fått en prischock. Jag undrar fortfarande vad ett rimligt kilopris på grovfoder av fin kvalitet borde vara år 2018?
Fast det tycker jag inte alls att der har. Jag har betalat betydligt mer för grovfoder de senaste åren än när jag skaffade häst och då bor jag ändå längre ifrån stora städer nuförtiden.
 
Inte bara en prischock. Det kommer att krävas ansträngning att ens få tag på något. Tydligen är ju det ett större problem, att få folk att förstå att det inte lätt kommer att finnas balar att hämta, oavsett pris.
Visst är det så. Jag har tack och lov bara två ponnyer och behöver ca 300 kg hö/mån för att klara mig. Det verkar som om min bonde har läget under kontroll genom en kombination av eget hö och importhö. Men om jag i stället hade haft ett antal stora hungriga hästar så hade jag varit VÄLDIGT orolig vid det här laget. Både för den oväntade prishöjningen och för att faktiskt inte kunna få tag i tillräckligt med mat.
 
Fast det tycker jag inte alls att der har. Jag har betalat betydligt mer för grovfoder de senaste åren än när jag skaffade häst och då bor jag ändå längre ifrån stora städer nuförtiden.
Jag har betalat 3 kr/kg + moms i 9 år. Andra som jag har pratat med har betalat 1-2 kr/kg i årtionden.
 
Jag har betalat 3 kr/kg + moms i 9 år. Andra som jag har pratat med har betalat 1-2 kr/kg i årtionden.
Procentuellt sett är ju en ökning från 1 kr till 2 kr/kg enorm, även om det är billigt. Det kanske var normalpris för tio år sen men ”kompispris” nuförtiden. Köper man av utomstående så har det gått från strax över 2 kr/kg till någonstans mellan 3-6 här i trakterna ett normalår. Skiljer beroende på om det är hö eller hösilage. Halm har gått från några tiotal öre/kg till över en krona.
 
Procentuellt sett är ju en ökning från 1 kr till 2 kr/kg enorm, även om det är billigt. Det kanske var normalpris för tio år sen men ”kompispris” nuförtiden. Köper man av utomstående så har det gått från strax över 2 kr/kg till någonstans mellan 3-6 här i trakterna ett normalår. Skiljer beroende på om det är hö eller hösilage. Halm har gått från några tiotal öre/kg till över en krona.
Fast nu menade jag inte en ökning från 1 kr till 2 kr, utan att foder har kostat 1-2 kr beroende på producent.
 
Procentuellt sett är ju en ökning från 1 kr till 2 kr/kg enorm, även om det är billigt. Det kanske var normalpris för tio år sen men ”kompispris” nuförtiden. Köper man av utomstående så har det gått från strax över 2 kr/kg till någonstans mellan 3-6 här i trakterna ett normalår. Skiljer beroende på om det är hö eller hösilage. Halm har gått från några tiotal öre/kg till över en krona.
Man har också gått från att ha mycket småbalshö och lite/inget hösilage till att köpa hösilage i balar på flera hundra kg. Jag hjälpte till att hässja hö som liten, när det var dags att ta in så spreds det ut, vändes och balades för att sedan transporteras till ladan, och torkas det sista med hjälp av fläkt. Det var ett styvt jobb med mycket manuellt arbete även om man hade balpress och transportband för att ta upp balarna.

Idag så är det oftast en person som slår, vänder, pressar storbalar och om det är silage plastar in. Klart detta reflekteras i priset. Normalpriset på hö i småbal ligger sällan eller aldrig på 1 kr kg. Köper man hösilage (gärna med låg torrsubstans) så har priset säkert gått ner mot 1 kr kg på många håll när det varit bra skörd.


Man måste ha i åtanke när man talar om prisutvecklingen att hanteringen av skörden ändrats radikalt.
 
Jag funderar på hur ridskolorna ska klara sig utan att behöva höja sina avgifter markant. Om höpriset går upp till det dubbla eller tredubbla så kommer de ju gå back om de inte höjer avgifterna därefter och då finns ju risken att folk slutar rida för att de inte vill betala högre avgifter.
Min ridskola t ex drivs som som en förening så det kommer ju bli kännbart att utfodra 45 hästar för dubbla höpriset eller med lucern för 10-12 kr/kg.
 
Jag säger det igen. Grovfoder har legat på samma prisnivå i årtionden, och folk har svårt för att tänka sig att betala mer för att köpa eller producera. I år har hästägare fått en prischock. Jag undrar fortfarande vad ett rimligt kilopris på grovfoder av fin kvalitet borde vara år 2018?

Här har priserna ökat. Helt andra priset förra året jämfört med för 10 år sen.

Problemet i år är inte priserna bara utan tillgången. Spelar ingen roll hur mkt man är beredd att betala när det inte finns att köpa.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 692
Senast: Zamira
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 172
Senast: ameo
·
A
Hästmänniskan Ska försöka fatta mig så kort som möjligt. Jag står i ett stall sen ex antal månader tillbaka med mina två hästar. Jag flytta dit...
Svar
4
· Visningar
1 105
Senast: compis
·
Hästmänniskan Vill höra med er kunniga hur det är med det här att ändra kontraktbestämmelser utan "påskrivarens" medkännande. Jag har min häst i...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 301
Senast: Kockan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp