Bukefalos 28 år!

Hösilage-frågor

Corax

Trådstartare
Stallets hösilage har ett ganska högt ts (på analys nu)och jag undrar om det finns några "regler" för hur mycket överskott i vikt man ska ha vid viss ts. Hängde ni med? T.ex om hästen ska ha 3 kg så ska man ge 3.5...

Dessutom så funderar jag på hållbarheten.
Stallägaren har öppnat en stor rundbal till tre hästar. Det finns ju ingen chans i hela universum att de tre kommer att kunna äta upp hela balen på en vecka. Men hur VET man att en bal blir dålig?

Sen undrar jag lite över symptomen på botulism, men det kan jag alltid leta upp på annat forum...
 
Hej!
Om jag inte minns fel så skall mini givan av grovfoder vara 1.2 kg ts per 100 kg häst. :confused:
Ett hösilage som har högre ts håller sig lite längre i en öppnad bal, än en med låg ts. Dessutom beror det lite på hur många grader det är i luften. Ju lägre gradantal desto bättre.
Svårt att beskriva i ord men ett fräscht hösilage luktar väldigt syrligt och friskt, medans ett tveksamt hösilage luktar härsket och sliskigt sött.
 
Menar du hur mycket mer hösilage du ska ge i förhållande till hö?
Hö har ju en ts på 84%. Låt oss säga att du har ett hösilage med ts på 70%. Då tar du 0,84 delat på 0,70 = 1,2
Alltså motsvarar 1 kg hö 1,2 kg hösilage om det har den ts halten.

Botulism gör så att hästen blir förlamad och också kvävs. Hästen dör inom 3-5 dygn.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 559
Senast: Shixle
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 508
Senast: IngelaH
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 359
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 221
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp