Bukefalos 28 år!

Höst/vinterjacka till klänning

mandalaki

Trådstartare
Spinner vidare på @ameo s tråd.

Jag kommer att ha mer klänning i höst/vinter än jag brukar. Men vad har man för ytterjacka till klänning? Jag har Fjällräven och Didrikson men ingen av dem passar ju. Kappa vill jag inte ha. Förmodligen borde man ha en midjekort jacka men det gillar jag inte.
 
Jacka i samma längd som en kappa?
Beroende på hur långa klänningarna är. Jag tycker jacka till klänning behöver antingen vara midjekort eller i ungefär samma längd som klänningen.
Beror också på om kjolen på klänningen är vid eller figurnära. Ju vidare kjol desto längre jacka.
 
Jacka i samma längd som en kappa?
Beroende på hur långa klänningarna är. Jag tycker jacka till klänning behöver antingen vara midjekort eller i ungefär samma längd som klänningen.
Ja, jag tänker dessvärre också ungefär så. Att det är midjekort eller kapplängd som gäller. Men jag gillar inget av det.

Jag har antagligen startat en sån där tråd är TS frågar efter något omöjligt och dissar alla svar :laugh:
 
Ja, jag tänker dessvärre också ungefär så. Att det är midjekort eller kapplängd som gäller. Men jag gillar inget av det.

Jag har antagligen startat en sån där tråd är TS frågar efter något omöjligt och dissar alla svar :laugh:
Gillar du inga längre jackor oavsett modell?

Men du kommer undan lättare om du använder figurnära klänning. Mer tillåtande att matcha med! Då kan det funka med typ höftlång.
 
@MiniLi Figurnära kan jag inte säga, jag går all in på Masai och typ sånt här:

192655895-4383-4.jpg


(Jag på bilden. Eller inte :laugh:)
 
Det här är förövrigt ett ständigt problem även för mig. Jag gillar dessutom att ha klänning + lång stickad tröja och det är ett aber med jacka. Även mina kappor är ibland för korta..
 
Jag har aldrig byxor på mig 😅 Eller det kanske sker 2-3 ggr årligen.

Det är snyggt med midjekorta lite boxiga jackor men numera pallar jag inte frysa så kör på längre modeller. Denna tex har varit en favorit i många år. Den är i ull och mohair så supervarm. Gillar trench-modeller där man kan knyta ihop i midjan och vid behov fälla/knäppa upp kragen högt.

rod7.jpg


rod4_1.jpg
 
Jag har aldrig byxor på mig 😅 Eller det kanske sker 2-3 ggr årligen.

Det är snyggt med midjekorta lite boxiga jackor men numera pallar jag inte frysa så kör på längre modeller. Denna tex har varit en favorit i många år. Den är i ull och mohair så supervarm. Gillar trench-modeller där man kan knyta ihop i midjan och vid behov fälla/knäppa upp kragen högt.

rod7.jpg


rod4_1.jpg
Nja, både midjekort och kappa går alltså bort. Inte vad jag letar efter.
 
Vad är det du inte gillar med kappa, utseendet eller längden? Är det längden skulle kanske nån kavaj-liknande jacka kunna funka? Men det faller ju om det är stilen du inte uppskattar. :)
 
Ja, jag tänker dessvärre också ungefär så. Att det är midjekort eller kapplängd som gäller. Men jag gillar inget av det.

Jag har antagligen startat en sån där tråd är TS frågar efter något omöjligt och dissar alla svar :laugh:

Brukar köra med min Barbour-jacka som är stusslång men med insvängd midja.

Edit: så här ser efterföljaren ut, själv har jag en tidigare modell som är matt i tyget.

Tror deras Quail Quilt Jacket också funkat till klänning/kjol.

2211824319034_c_flyweight_cavalry_quilt_barbour_20.jpg
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag behöver en ny regnjacka och kollar runt lite. Är det nån som har en riktigt bra regnjacka som ni kan tipsa om? Jag vill ha en som...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 797
Senast: Wingates
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 415
Senast: Hedinn
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 164
Senast: Barbabelle
·
Kläder & Bli fin Om man inte får posta en sån här tråd p.g.a reklam ber jag om ursäkt. Men jag är ute efter en tunnare jacka och jag tänker på de där...
Svar
3
· Visningar
400
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp