Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.

MM

Trådstartare
Nu har alla bebisarna kommit och lagom till deras första jul så fortsätter vi att hänga här i nya tråden :heart

September
1/9 Californication, Stockholm, 1:a barnet, pojke - Gabriel född med akutsnitt, 29/8 kl 15.22. 3235 g, 50 cm lång.
13/9 - Quickstep, Halland. 2:a barnet, pojke - Född 17/9 kl 05:47. 4600 g, 52 cm lång.
15/9 - Norma - Värmland, 1:a barnet, flicka - Född 14/9 kl 17.26. 3500 g, 51 cm lång.
17/9 - krambanan, Skåne, 1:a barnet, flicka, Född 22/9 kl 20.55, 3300 g, 50 cm lång.
21/9 - westerngirl- Småland 2:a barnet, flicka, Född 6/10 kl 14,54, 3366 g, 50 cm lång.
21/9 - pontevecchio, Sthlm, 1:a barnet, pojke Född 2/10 kl 02,22. 4495 g, 54 cm lång.
26/9 - zewz - Småland, 2:a barnet, flicka - Ebba född med planerat snitt 15/9 08.34 4000 gram 50 cm.

Oktober
4/10 - annoj - Småland, 1:a barnet, pojke Oskar, Född 20/9 kl 11.14, 3410 g, 49 cm lång.
6/10 - Flixon, Skåne, 1:a barnet, flicka - Född 9/10 kl 06:22. 3384 g, 49 cm lång.
10/10 Allevo, Östergötland, 1:a barnet, pojke - Sebastian född 27/10 kl 07:50. 3300g, 51cm lång.
15/10 - Fivi - Gotland, 1:a barnet, pojke Född 9/10 kl 12.19. 3520 g, 52 cm lång.
17/10 EnLitenAnna, Sörmland, 2:a barnet
29/10 Linisen, Uppland 1:a barnet, troligtvis pojke- Casper Född 22/10 planerat snitt 14:04, 3480g, 50cm.

November
6/11 - Sedna , Stockholm 1:a barnet, flicka - Född 31/10 kl 06:07, 3200g, 50cm.
7/11 - Matmissbrukaren, Halland, 3:e barnet, flicka - Född 12/11 kl 11.01, 3950 g, 51 cm lång.
7/11 - Mitrolle, Närke, 1:a barnet, flicka Alva Född 17/11 kl 22:37, 3425 g 49,5 cm.
12/11 - BuenoBull, Uppland, 2:a barnet, flicka Svea Li född efter induktion 26/11 kl 23.02. 4490g, 52 cm lång.
15/11 - Saigon, Skåne, 1:a barnet. Född 24/9, kl 08.32, 49 cm, 2,4 kg, flicka
19/11 - Mulles_matte, Småland, 4:e barnet, flicka. Född 30/11, kl 08:05, 49 cm, 3470 gram.
23/11 - Roxer, Uppland. 1:a barnet. Född med akut snitt 25/11 kl. 04.29, 52 cm, 3760 gram, pojke
30/11 - Bernt, Göteborg, 1:a barnet, flicka, Född 26/11.

Födelsedagslista :heart

29/8
- Californacation - Gabriel
14/9 - Norma - Flicka
15/9 - Zewz - Ebba
17/9 - Quickstep - Lucas
20/9 - Annoj - Oskar
22/9 - Krambanan - Flicka
24/9 - Saigon - Flicka A
2/10 - Pontevecchio - Pojke H
6/10 - -Westerngirl- - Flicka E
9/10 - Flixon - Siri
9/10 - Fivi - Felix
22/10 - Linisen - Casper
27/10 - Allevo - Sebbe
31/10 - Sedna - Flicka V
12/11 - Matmissbrukaren - Flicka
17/11 - Mitrolle - Alva
25/11 - Roxer - Pojke
26/11 - BuenoBull - Svea Li
26/11 - BernT - Flicka
30/11 - Mulles_matte - Flicka M
 
God jul på er :)

Lillan fick på sig sin fina julklänning hon fått av sin faster :heart
Dessutom blir hon 6 veckor idag :)

AQFAAAACLfJodHRwczovL2NkbjIuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQ1MDk2Mjc3NTAzM181NjdiZWYzNjJhNmIyMjQ0N2I4MTFjNDEuanBn


En på mig och den lilla med.
AQFAAAACpFtodHRwczovL2NkbjEuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQ1MDk2MjgwMDQwOV81NjdiZWY0Y2UwODdjMzY3MjY3YTg2MWYuanBn
 
God jul! Vilka söta klänningar @Matmissbrukaren och @Mitrolle :)

Siri har nog fått flest klappar av alla, och inte har hon vett att uppskatta det ;) hon har varit en solstråle hela dagen i vanlig ordning och snackar och skrattar nästan jämt när hon är vaken! :love: det är till och med så hon blivit lite svår att amma för hon äter bara en skvätt innan hon avbryter sig för att blända sin mor med stora leenden istället :p det går bättre om hon är riktigt hungrig.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Skrev en halv novell tror jag. Kanske inte så intressant för någon annan än jag men skriver ner det ändå. Hittar inte hur man gör spoiler men om någon inte vill läsa får den scrolla och blunda :p

Vid 3-tiden på natten den 26e vaknade jag av att jag hade superont i ryggen. Trodde att jag fått foglossning eller något. Försökte sova men gick verkligen inte så gick ut och duschade. Duschade i 45-gradigt vatten och skakade för att jag frös så, kändes lite bisarrt. Gav upp efter en halvtimme i duschen, kändes inte ett dugg bättre i ryggen och frös så sjukt.

Kunde inte sova något mer alls den natten eller dagen. Vilade i soffan och hade ont i hela kroppen. Tror jag skrev här tillomed att jag trodde jag hade influensa, var precis den känslan jag hade. Min sambo gick och köpte kanelbullar vid lunchtid till mig vilket var allt jag åt den dagen (inte att rekommendera om man sen ska föda barn, inte så mycket energi i kanelbullar..).

Vid 13-14 tiden gick jag upp ur soffan och in i badrummet, då rann det nerför mitt ben och blev en pöl på golvet. Tänkte att det var supervattnig flytning. Sen när jag skulle kissa vid 15-tiden kom det blod. Sa till min sambo att vi kanske behövde åka in.

Ringde förlossningen som frågade om jag hade sammandragningar. Jag vet inte sa jag, jag vet inte hur det känns men det blöder och gör ont. Barnmorskan sa att "det är nog inte på gång men ni kan åka till Mölndal om ni vill". Började storgrina när jag la på för det gjorde så jävla ont och jag tyckte hon var jättedum haha.

Min sambo ringde taxi direkt, både taxi kurir och taxi Göteborg hade fel på sitt datasystem så de kunde inte skicka någon taxi. Till slut kunde minitaxi skicka en. Då var klockan 16 och vi skulle ta oss från centrala Göteborg till Mölndal. I rusningstrafik, allt stod stilla. När vi väntade på taxin började det göra ont i magen med. Asgullig taxichaufför lyckades kryssa mellan filerna och få in oss på en bakväg till Mölndal, evigt glad för det för nu började värkar komma varannan minut.

När vi kom fram till Mölndal så bara grinade jag hela tiden. Barnmorskan som mötte oss frågade om jag var rädd. Lyckades hulka fram att nä det gjorde bara så jäääävla ont. Satte ctg och var en cm öppen, gjorde jätteont och jag mest skrek genom värkarna, var chockad för det var ju inte alls som jag läst/hört om. Värkarna kom alldeles för tätt och bebis hjärtljud oroade så vi fick ett rum.

Väl i rummet bytte jag kläder och var skitledsen för att de tog av mitt armband. Ett silverarmband med en kärleksknut som jag fått av min sambo och aldrig tagit av, för nu bröts ju det när de tog av det, nu kunde jag inte säga att jag aldrig tagit av det :p

Hela tiden var det minst 4 personer i rummet, som mest runt 8. Var inte oroad för det, trodde att de hade lite att göra bara (haha ja, hade inte läst på direkt). Fick lustgas för att klara värkarna men det gick inte, hjälpte inte ett skit. Spydde två gånger istället. Över hela mig. Fick byta kläder. Sen small det till i magen och vattnet gick. Massor med blodblandat vatten tydligen.

Läkaren kom in och presenterade sig. Jag High fiveade henne.. Sen sa hon att de var oroliga för bebis och mig och ev skulle det bli snitt eller sugklocka. Och att bebis kanske måste köras i ambulans till östra direkt. Efter det bestämdes om att jag skulle få EDA och narkosläkaren + en student kom och jag fick sätta mig upp. Skakade av frossa och han sa att jag skulle sitta helt stilla. Gick sådär. Min sambo och en bm fick hålla i mig. Tittade ner på golvet, där var en jättepöl av vatten och mörkt blod som hann rinna ut den korta stund jag satt där, det var lite läskigt att se faktiskt. Edan skulle stoppa värkarna men det gick inte heller. En barnmorska berättade efteråt att hon sagt till läkaren att "vad väntar vi på?" när de diskuterade snitt. Så snitt blev det. Jag sa då att jag inte kunde göra snitt nu, för jag måste sova först så jag orkar med bebis sen. Det var lustgasen som talade tror jag :p Då skrattade de och sa att nu ska det födas barn.

Verkligen hela tiden var det massor med folk i vårt rum, och jag hade 4-5 infarter för att de skulle kunna ge alla mediciner samtidigt och dropp. Värkarna kom alldeles för tätt och var för starka så bebis var stressad, jag hade dö-ont och min kropp var sjuk och svag.

Snitt förbereddes bara några minuter efter beslutet och sen rullades vi in. Min sambo fick vara med och bedövningen lades. Sen började de skära och det gick bra. Sen började de rota runt och då kändes det som jag skulle gå av på mitten. Bara vrålade rakt ut. Då fick de söva mig och sambon kördes ut. Sen hamnade jag på postop i 6 timmar. Fick vara där så länge för att jag hade sån feber och begynnande blodförgiftning (vet inte riktigt vad det är men stod något om det i journalen) och de ville inte skicka upp mig innan febern var under kontroll. Låg på 40-41 grader där. Sambo, bebis och en bm kom ner vid midnatt så att vi kunde testa amma vilket gick jättebra. Sen spydde jag, hann precis säga till så att bm hann ta bebis haha.

Sen vid 02 fick jag äntligen åka upp till sambo och bebis! Han hade fått ha bebis helt själv i 6 timmar, han var så nervös sa han, och orolig för mig, stackarn :)

Totalt var vi på förlossningen drygt tre timmar innan hon plockades ut. Tre galet intensiva timmar. Öppnade mig inget heller, som mest 2 cm trots värkar hela tiden.

Sen följde fem dagar på BB. Var fortfarande sjuk och fick morfin, antibiotika och lite annat smått och gott intravenöst så det var lite jobbigt emellanåt. Var först tredje dagen jag kunde gå upp och röra mig alls ur sängen.

Helt fantastisk personal överallt!! Min sambo var dock arg på narkosläkaren som tabbade sig med bedövningen vid snittet men shit happens. Det var knappast med flit han gjorde så. Jag hade inga hard feelings iaf. All personal kom dagarna efter och frågade hur vi mådde, hur vi upplevt allt och om vi blivit rädda. De verkade förvånade när vi sa att nej vi mådde inte alls dåligt utan hade känt oss trygga genom allt, fast inget gick som det skulle.

Det blev verkligen inte som jag tänkt. Jag trodde att det skulle dra igång lite lagom. Jag skulle duscha, sminka mig, platta håret och ta på en snygg outfit. Sen glida iväg till sjukhuset lite värdigt sådär och få ett rum. Där skulle värkarna komma lite lagom, vi skulle se någon film, käka lite godis osv innan det var dags att krysta. Ehehehe ja ni hör ju. Jag åkte in utan att duscha, sminka mig och platta håret. Kläder blev mjukiskläder och uggs. Och det kändes inte så värdigt att storgråta och gå dubbelvikt. Men det gick ju bra ändå.

Har säkert glömt massor. Har ingen tidsuppfattning alls, vi kunde likaväl varit där i fem minuter eller femtio timmar, jag hade ingen aning om tiden. Vet bara att jag var SÅ lättad när läkaren kom och sa att det blir snitt. Ville typ skrika YES! Men lät bli :p
 
Lillan fick en del klappar hon med. Lite kläder, nån leksak, sin första bok, babygym. Hennes farmor köpte hennes första bok som är en djurbok. Hon sa att det är ju ett år tills hon fyller år så då fick hon den nu så kan hon kika i den om typ tidigast ett halvår. Det är en tjock pekbok och ingen tygbok.
Ett babygym fick hon av oss då jag hittade ett fint och hon fick prova det och det var väldigt populärt :)

Som hon har växt nu med! Hon har ju en overall som man kan stänga in händer och fötter och nu är det näst intill att hålen måste vara öppna för att hon ska kunna ha den. Nu vill jag dock kunna stänga in händer och fötter och inte behöva joxa med tossor och vantar så hon fick en ny overall i julklapp av oss.

Det känns som att hon blir nöjd på maten hon får i sig men som äter inte speciellt länge och ibland så är mjölken slut i tuttarna. Det är ju precis som förra gången då stora tösen inte gick upp så mycket som hon skulle så då fick vi ge tillägg. Nu är det bvc på måndag igen och jag hoppas hon har gått upp något. Om hon inte vore nöjd så tänker jag att hon skulle vara gnällig efter varje måltid för att hon vill ha mer?
Nu äter hon visserligen ofta, allt från en gång i timman till varannan timma och någon gång lite längre då hon har ett längre sovpass.
Hur länge ligger era vid bröstet och suger aktivt och inte bara myser med tutten i munnen, och går upp som dom ska?
Jag tycker jag kämpar som en galning för att få det att funka så jag hoppas verkligen att vågen är snäll på måndag.

Här är hon i sitt gym :love:
https://www.instagram.com/p/_u5jnvtg4d/
 
@BernT

Skönt att det gick bra med er båda!
Det låter som att dom hade koll på er och det låter skönt att ni ändå verkade medvetna om det så ni kunde slappna av och inte vara alltför oroade mitt i allt.

Är det bättre i snittet nu?
 
@Saigon

Du, det blev samma här med mensen. Var beredd efter att du skrev att syndafloden kom efter några dagar men så mycket trodde jag inte det skulle komma :p

Första och andra dagen så blödde jag inte så mycket mer än lite mer på kvällen dag två men tredje dagen så var bindan överfull så jag tog en stor tampong plus binda och två timmar senare så hade det gått igenom plus då att hela bindan var full O_o :yuck:
Tog en ny tampong som höll lite längre och sen även en över natten plus binda då. Skulle kolla den på morgonen och då var den helt vit. Inte en droppe blod :confused:
Sen startade det upp senare på dagen igen och då med stark mensvärk men samma blödning som dag två på kvällen.
Nu är det dag 5 eftersom vi gått över midnatt så det borde väl lugna sig när som.
Men ja, första mensen var ju inte som en vanlig :wtf:

Sorry för alla mysiga detaljer allihopa :p , men jag tänkte att någon annan kanske blir hjälpt av att läsa det om någon annan får liknande :)
Syndafloden kommer alltså på tredje dagen så var beredda :p
 
Lillan fick en del klappar hon med. Lite kläder, nån leksak, sin första bok, babygym. Hennes farmor köpte hennes första bok som är en djurbok. Hon sa att det är ju ett år tills hon fyller år så då fick hon den nu så kan hon kika i den om typ tidigast ett halvår. Det är en tjock pekbok och ingen tygbok.
Ett babygym fick hon av oss då jag hittade ett fint och hon fick prova det och det var väldigt populärt :)

Som hon har växt nu med! Hon har ju en overall som man kan stänga in händer och fötter och nu är det näst intill att hålen måste vara öppna för att hon ska kunna ha den. Nu vill jag dock kunna stänga in händer och fötter och inte behöva joxa med tossor och vantar så hon fick en ny overall i julklapp av oss.

Det känns som att hon blir nöjd på maten hon får i sig men som äter inte speciellt länge och ibland så är mjölken slut i tuttarna. Det är ju precis som förra gången då stora tösen inte gick upp så mycket som hon skulle så då fick vi ge tillägg. Nu är det bvc på måndag igen och jag hoppas hon har gått upp något. Om hon inte vore nöjd så tänker jag att hon skulle vara gnällig efter varje måltid för att hon vill ha mer?
Nu äter hon visserligen ofta, allt från en gång i timman till varannan timma och någon gång lite längre då hon har ett längre sovpass.
Hur länge ligger era vid bröstet och suger aktivt och inte bara myser med tutten i munnen, och går upp som dom ska?
Jag tycker jag kämpar som en galning för att få det att funka så jag hoppas verkligen att vågen är snäll på måndag.

Här är hon i sitt gym :love:
https://www.instagram.com/p/_u5jnvtg4d/
Mina dotter, född i juli, har alltid ammat ganska lite jämfört med många andra och ändå följt sin kurva. Hon har ätit både sällan och korta stunder så det är otroligt individuellt hur effektiva de är.

Om kurvan skulle ha planat tills på måndag finns det en del man kan göra för att öka mjölköverföringen utan att behöva ta till tillägg, det har du säkert redan kollat på men ville bara inge lite hopp :) Som du säger, hon borde ju bara gnällig efter maten om hon inte var nöjd, så det låter ju lovande :p
 
Det känns som att hon blir nöjd på maten hon får i sig men som äter inte speciellt länge och ibland så är mjölken slut i tuttarna. Det är ju precis som förra gången då stora tösen inte gick upp så mycket som hon skulle så då fick vi ge tillägg. Nu är det bvc på måndag igen och jag hoppas hon har gått upp något. Om hon inte vore nöjd så tänker jag att hon skulle vara gnällig efter varje måltid för att hon vill ha mer?
Nu äter hon visserligen ofta, allt från en gång i timman till varannan timma och någon gång lite längre då hon har ett längre sovpass.
Hur länge ligger era vid bröstet och suger aktivt och inte bara myser med tutten i munnen, och går upp som dom ska?
Jag tycker jag kämpar som en galning för att få det att funka så jag hoppas verkligen att vågen är snäll på måndag.

Hur länge äter hon och hur vet du att mjölken är slut? Har du provat med bröstkompressioner och aktiv amning? Finns en del att läsa på amningshjälpens sida eller i Facebookgruppen Amningshjälpens slutna grupp.

Min äter allt från 5 minuter till en timme. Det kan gå allt från 30 minuter till 4-5 timmar mellan matningarna. Senaste vägningen hade han gått upp 220 gram på 5 dagar. Oftast somnar han ifrån när han äter och när han gör så brukar jag fortsätta med samma bröst nästa gång om det bara är någon timme emellan för att han ska få i sig den lite fetare mjölken.
 
Lillan fick en del klappar hon med. Lite kläder, nån leksak, sin första bok, babygym. Hennes farmor köpte hennes första bok som är en djurbok. Hon sa att det är ju ett år tills hon fyller år så då fick hon den nu så kan hon kika i den om typ tidigast ett halvår. Det är en tjock pekbok och ingen tygbok.
Ett babygym fick hon av oss då jag hittade ett fint och hon fick prova det och det var väldigt populärt :)

Som hon har växt nu med! Hon har ju en overall som man kan stänga in händer och fötter och nu är det näst intill att hålen måste vara öppna för att hon ska kunna ha den. Nu vill jag dock kunna stänga in händer och fötter och inte behöva joxa med tossor och vantar så hon fick en ny overall i julklapp av oss.

Det känns som att hon blir nöjd på maten hon får i sig men som äter inte speciellt länge och ibland så är mjölken slut i tuttarna. Det är ju precis som förra gången då stora tösen inte gick upp så mycket som hon skulle så då fick vi ge tillägg. Nu är det bvc på måndag igen och jag hoppas hon har gått upp något. Om hon inte vore nöjd så tänker jag att hon skulle vara gnällig efter varje måltid för att hon vill ha mer?
Nu äter hon visserligen ofta, allt från en gång i timman till varannan timma och någon gång lite längre då hon har ett längre sovpass.
Hur länge ligger era vid bröstet och suger aktivt och inte bara myser med tutten i munnen, och går upp som dom ska?
Jag tycker jag kämpar som en galning för att få det att funka så jag hoppas verkligen att vågen är snäll på måndag.

Här är hon i sitt gym :love:
https://www.instagram.com/p/_u5jnvtg4d/
Här äts det mellan 15 och 60 min, oftast ca 20 min. Är det upp mot en timme krävs båda brösten, annars ett. Sen varierar det hur aktiv hon är, ibland suger hon så att hon sätter i halsen och ibland tar hon några tag, andas lite, tar några tag osv. Somnar hon ifrån brukar jag rapa henne och sen se om hon vill ha mer. Oftast vill hon det.
 
Hur länge äter hon och hur vet du att mjölken är slut? Har du provat med bröstkompressioner och aktiv amning? Finns en del att läsa på amningshjälpens sida eller i Facebookgruppen Amningshjälpens slutna grupp.

Min äter allt från 5 minuter till en timme. Det kan gå allt från 30 minuter till 4-5 timmar mellan matningarna. Senaste vägningen hade han gått upp 220 gram på 5 dagar. Oftast somnar han ifrån när han äter och när han gör så brukar jag fortsätta med samma bröst nästa gång om det bara är någon timme emellan för att han ska få i sig den lite fetare mjölken.
Läste lite om aktiv amning eftersom jag aldrig hört det uttrycket tidigare. Hade ingen aning om att det vi gör hade ett namn:p Man lär sig något varje dag.

Jag har fått "pilla" på min lilla från början eftersom hon var så trött av gulsot så det går av bara farten när jag tycker att hon slöar till. Killar i örat, stryker på käken eller i nacken, masserar fötter eller hand osv.
 
Mina dotter, född i juli, har alltid ammat ganska lite jämfört med många andra och ändå följt sin kurva. Hon har ätit både sällan och korta stunder så det är otroligt individuellt hur effektiva de är.

Om kurvan skulle ha planat tills på måndag finns det en del man kan göra för att öka mjölköverföringen utan att behöva ta till tillägg, det har du säkert redan kollat på men ville bara inge lite hopp :) Som du säger, hon borde ju bara gnällig efter maten om hon inte var nöjd, så det låter ju lovande :p

Hur länge äter hon och hur vet du att mjölken är slut? Har du provat med bröstkompressioner och aktiv amning? Finns en del att läsa på amningshjälpens sida eller i Facebookgruppen Amningshjälpens slutna grupp.

Min äter allt från 5 minuter till en timme. Det kan gå allt från 30 minuter till 4-5 timmar mellan matningarna. Senaste vägningen hade han gått upp 220 gram på 5 dagar. Oftast somnar han ifrån när han äter och när han gör så brukar jag fortsätta med samma bröst nästa gång om det bara är någon timme emellan för att han ska få i sig den lite fetare mjölken.

Normalt sett så äter hon i absolut max 10 min och sen släpper hon bröstet själv och verkar nöjd. Då äter hon från ett bröst.
Sedan finns det dom gånger som hon vill ha båda brösten och blir nöjd.
Och dom gånger som mjölken tar slut är dom gånger då hon först ligger vid det ena bröstet och sen börjar gnälla men försöker amma lite till och sen ger jag andra och sen får hon andra bröstet och det blir likadant där och så kan vi testa att byta bröst igen för att se om det kommer igång (alltså, jag känner ju när mjölken sugs ut och vid dessa tillfällen kommer det inget och då är det ett tag sen hon ammade sist så mjölken borde hunnit fyllas på) och efter många om och men så får hon sen flaska med mjölk jag pumpat ut tidigare. Turligt nog har det alltid funnits lite i kylen vid dessa tillfällen. Sen har hon blivit nöjd.
Nog för att det kan vara en ökningsperiod men det har liksom inte funnits en droppe att få ut trots att hon suger som en galning och då blir hon klart ledsen.
Det händer oftast på kvällen och jag har läst att det oftast är då det kan bli så.

Jag försöker dricka mycket, äta mycket, gör bröstkompressioner, vilar och låter henne amma så mycket hon vill. Hon äter som sagt en gång i timmen/varannan timme och myser gärna kvar vid bröstet efter den aktiva amningen.

Så här ser hennes kurva ut.
AQFAAAACTfRodHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQ1MTEzMTM3MDY2MV81NjdlODFjNWRkZjJiMzU2NmQ3OGFiNDMuanBn
 
Normalt sett så äter hon i absolut max 10 min och sen släpper hon bröstet själv och verkar nöjd. Då äter hon från ett bröst.
Sedan finns det dom gånger som hon vill ha båda brösten och blir nöjd.
Och dom gånger som mjölken tar slut är dom gånger då hon först ligger vid det ena bröstet och sen börjar gnälla men försöker amma lite till och sen ger jag andra och sen får hon andra bröstet och det blir likadant där och så kan vi testa att byta bröst igen för att se om det kommer igång (alltså, jag känner ju när mjölken sugs ut och vid dessa tillfällen kommer det inget och då är det ett tag sen hon ammade sist så mjölken borde hunnit fyllas på) och efter många om och men så får hon sen flaska med mjölk jag pumpat ut tidigare. Turligt nog har det alltid funnits lite i kylen vid dessa tillfällen. Sen har hon blivit nöjd.
Nog för att det kan vara en ökningsperiod men det har liksom inte funnits en droppe att få ut trots att hon suger som en galning och då blir hon klart ledsen.
Det händer oftast på kvällen och jag har läst att det oftast är då det kan bli så.

Jag försöker dricka mycket, äta mycket, gör bröstkompressioner, vilar och låter henne amma så mycket hon vill. Hon äter som sagt en gång i timmen/varannan timme och myser gärna kvar vid bröstet efter den aktiva amningen.

Så här ser hennes kurva ut.
AQFAAAACTfRodHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQ1MTEzMTM3MDY2MV81NjdlODFjNWRkZjJiMzU2NmQ3OGFiNDMuanBn
Det där är ju en kanonfin kurva, låt inte bvc säga något annat! Du känner ju din lilla bäst själv, men var hon nöjd så skulle jag inte göra något annorlunda. Fortsätt du att byta bröst fram och tillbaka på kvällstid, mjölken nybildas hela tiden så det fylls på och att låta henne ligga och suga trots att nästan inget kommer är jättebra för produktionen.

Min 5,5 månader gamla dotter har nästan aldrig ätit så "länge" som 10 minuter utan oftast 5-7 minuter och ca var tredje timme så det är väldigt olika.

Givetvis ska man ta till ersättning om man behöver och tycker att det känns bäst men om man vill amma är det bra att veta att det finns mycket att prova :) Jag tycker precis som @Roxer att amningshjälpen har mycket bra information.
 
Normalt sett så äter hon i absolut max 10 min och sen släpper hon bröstet själv och verkar nöjd. Då äter hon från ett bröst.
Sedan finns det dom gånger som hon vill ha båda brösten och blir nöjd.
Och dom gånger som mjölken tar slut är dom gånger då hon först ligger vid det ena bröstet och sen börjar gnälla men försöker amma lite till och sen ger jag andra och sen får hon andra bröstet och det blir likadant där och så kan vi testa att byta bröst igen för att se om det kommer igång (alltså, jag känner ju när mjölken sugs ut och vid dessa tillfällen kommer det inget och då är det ett tag sen hon ammade sist så mjölken borde hunnit fyllas på) och efter många om och men så får hon sen flaska med mjölk jag pumpat ut tidigare. Turligt nog har det alltid funnits lite i kylen vid dessa tillfällen. Sen har hon blivit nöjd.
Nog för att det kan vara en ökningsperiod men det har liksom inte funnits en droppe att få ut trots att hon suger som en galning och då blir hon klart ledsen.
Det händer oftast på kvällen och jag har läst att det oftast är då det kan bli så.

Jag försöker dricka mycket, äta mycket, gör bröstkompressioner, vilar och låter henne amma så mycket hon vill. Hon äter som sagt en gång i timmen/varannan timme och myser gärna kvar vid bröstet efter den aktiva amningen.

Så här ser hennes kurva ut.
AQFAAAACTfRodHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQ1MTEzMTM3MDY2MV81NjdlODFjNWRkZjJiMzU2NmQ3OGFiNDMuanBn

Visst hade hon fått lite ersättning i början eller minns jag fel? Första tiden ligger de inte helt stabilt på en kurva utan kan pendla lite tills de hittar kurvan de slutligen följer. Jag hade fortsatt med enbart amning. Ta gärna ner appen growth (iphone) eller graphico (Android) som använder who:s kurvor för ammade barn. De ger oftast en bättre bild av hur det "borde" se ut.
 
Lillan fick en del klappar hon med. Lite kläder, nån leksak, sin första bok, babygym. Hennes farmor köpte hennes första bok som är en djurbok. Hon sa att det är ju ett år tills hon fyller år så då fick hon den nu så kan hon kika i den om typ tidigast ett halvår. Det är en tjock pekbok och ingen tygbok.
Ett babygym fick hon av oss då jag hittade ett fint och hon fick prova det och det var väldigt populärt :)

Som hon har växt nu med! Hon har ju en overall som man kan stänga in händer och fötter och nu är det näst intill att hålen måste vara öppna för att hon ska kunna ha den. Nu vill jag dock kunna stänga in händer och fötter och inte behöva joxa med tossor och vantar så hon fick en ny overall i julklapp av oss.

Det känns som att hon blir nöjd på maten hon får i sig men som äter inte speciellt länge och ibland så är mjölken slut i tuttarna. Det är ju precis som förra gången då stora tösen inte gick upp så mycket som hon skulle så då fick vi ge tillägg. Nu är det bvc på måndag igen och jag hoppas hon har gått upp något. Om hon inte vore nöjd så tänker jag att hon skulle vara gnällig efter varje måltid för att hon vill ha mer?
Nu äter hon visserligen ofta, allt från en gång i timman till varannan timma och någon gång lite längre då hon har ett längre sovpass.
Hur länge ligger era vid bröstet och suger aktivt och inte bara myser med tutten i munnen, och går upp som dom ska?
Jag tycker jag kämpar som en galning för att få det att funka så jag hoppas verkligen att vågen är snäll på måndag.

Här är hon i sitt gym :love:
https://www.instagram.com/p/_u5jnvtg4d/
Siri växlar väldigt i sitt ätande. Ibland vill hon ligga och snutta länge och äta ofta, andra gånger har hon inte tid att äta alls. Vad som verkar fungera bäst är att låta henne äta från ena bröstet, vänta 5-10 minuter och sen ge andra, då brukar hon äta sig ordentligt mätt. Effektiv ättid är väl ca 10 min/bröst.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 648
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 239
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 317
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 859
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp