Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visst hade hon fått lite ersättning i början eller minns jag fel? Första tiden ligger de inte helt stabilt på en kurva utan kan pendla lite tills de hittar kurvan de slutligen följer. Jag hade fortsatt med enbart amning. Ta gärna ner appen growth (iphone) eller graphico (Android) som använder who:s kurvor för ammade barn. De ger oftast en bättre bild av hur det "borde" se ut.

Nej, hon har aldrig fått ersättning. Däremot så köpte vi hem ett paket för några veckor sen då mjölken var slut just då när hon var hungrig och hon blev ledsen och jag fixade inte det utan blev lika ledsen jag. Men mjölken kom igång igen så gav aldrig ersättningen.

Jag tog hem den appen och då ser kurvan ut så här.
AQFAAAACaJxodHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQ1MTE3ODIzMzYwMl81NjdmMzhkM2RkZjJiMzU2NmQ3OGIxNjQuanBn


Det kan hända jag är en sån där hönsmamma vad det gäller maten men då får det vara så. Jag har varit orolig med alla tre men första barnet, sonen, han gick inte upp något när han föddes så vi blev till slut inlagda och det har väl satt sina spår.
Här är hans fina kurva från första tiden :crazy:
Han nådde inte över födelsevikten förens vägningen vid 25 dagar vid inläggningen.
AQFAAAACpF5odHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQ1MTE3ODg1Nzg5MF81NjdmM2I0M2RkZjJiMzU2NWY2MWFkNTEuanBn


Så minsta lilla det avviker så blir jag nojjig och tänker att nu svälter ungen ihjäl!

Min lilla tar inga jättesprång på kurvan. Sist hade hon gått upp 100 gram på 4 dagar, men det är ju en helt okej uppgång.

@superstar

Ska fortsätta så som jag gör. Hon verkar som sagt nöjd nästan alltid. Det är kvällarna som är bökiga men jag tänker kämpa på för jag vill verkligen amma.
Bvc har sagt att hon går upp fint i vikt men sen vi var och vägde sist så känns det inte som hon gått upp så jättemycket och min erfarenhet är att håller inte ungen enligt vad dom tycker är bra så får man höra det och ber en amma ännu mer m.m. men på den fronten kan jag verkligen inte göra mer känner jag. Det är i såna fall att börja dricka den där ölen alla pratar/skriver om men det är inte min favoritdryck om man säger så :p
Ersättning är skitbra att det finns men kan jag amma och ungen vill och mår bra av det så vill jag göra det :)
 
Nej, hon har aldrig fått ersättning. Däremot så köpte vi hem ett paket för några veckor sen då mjölken var slut just då när hon var hungrig och hon blev ledsen och jag fixade inte det utan blev lika ledsen jag. Men mjölken kom igång igen så gav aldrig ersättningen.

Jag tog hem den appen och då ser kurvan ut så här.
AQFAAAACaJxodHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQ1MTE3ODIzMzYwMl81NjdmMzhkM2RkZjJiMzU2NmQ3OGIxNjQuanBn


Det kan hända jag är en sån där hönsmamma vad det gäller maten men då får det vara så. Jag har varit orolig med alla tre men första barnet, sonen, han gick inte upp något när han föddes så vi blev till slut inlagda och det har väl satt sina spår.
Här är hans fina kurva från första tiden :crazy:
Han nådde inte över födelsevikten förens vägningen vid 25 dagar vid inläggningen.
AQFAAAACpF5odHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQ1MTE3ODg1Nzg5MF81NjdmM2I0M2RkZjJiMzU2NWY2MWFkNTEuanBn


Så minsta lilla det avviker så blir jag nojjig och tänker att nu svälter ungen ihjäl!

Min lilla tar inga jättesprång på kurvan. Sist hade hon gått upp 100 gram på 4 dagar, men det är ju en helt okej uppgång.

@superstar

Ska fortsätta så som jag gör. Hon verkar som sagt nöjd nästan alltid. Det är kvällarna som är bökiga men jag tänker kämpa på för jag vill verkligen amma.
Bvc har sagt att hon går upp fint i vikt men sen vi var och vägde sist så känns det inte som hon gått upp så jättemycket och min erfarenhet är att håller inte ungen enligt vad dom tycker är bra så får man höra det och ber en amma ännu mer m.m. men på den fronten kan jag verkligen inte göra mer känner jag. Det är i såna fall att börja dricka den där ölen alla pratar/skriver om men det är inte min favoritdryck om man säger så :p
Ersättning är skitbra att det finns men kan jag amma och ungen vill och mår bra av det så vill jag göra det :)

Kurvan ser ju fin ut för lillan, så det är inget att oroa sig över alls. :) mellan 100-200 gram i veckan är ok viktuppgång för bemannade barn, så 100 g på 4 dagar är bra. :)
 
  • Gilla
Reactions: MM
Vi firar dygn tre utan bajsblöja här hemma. :) Har försökt pyssla med babypottning sen han föddes och ambitionsnivån går ju lite upp och ner. Senaste dagarna har dock allt bajs och en hel del kiss hamnat utanför blöjan när vi grodhållit. Nöjda föräldrar och nöjd bebis. :) igår återanvänder vi samma blöja 4 gånger innan han hamnade hos sin faster som inte uppfattade att han var kissnödig.
 
Skorv diskuterades ju i förra tråden. Finns det något bra sätt att behandla skorv på bebis med mycket hår, utan att håret blir flottigt? Tycker det ser ut som V börjar få skorv. Hon har en ordentlig kalufs och blir vannsinnigt upprörd när vi tvättar håret på henne, så olja känns inte optimalt. :p
 
@Matmissbrukaren jag tycker kurvan ser finfin ut! Och som sagt 100 g på 4 dagar är jättebra!

Kan också tipsa om Amningshjälpens slutna grupp på Facebook. Där finns hjälpmammor som kan ge jättebra tips! BVC är ofta allt annat än amningsexperter tyvärr.

(Sen finns det en del medlemmar där som i mitt tycke är lite väl fanatiska och anser att bröstmjölk hjälper mot allt inklusive brutna ben och överkokt potatis, men det positiva överväger verkligen!)
 
Vi firar dygn tre utan bajsblöja här hemma. :) Har försökt pyssla med babypottning sen han föddes och ambitionsnivån går ju lite upp och ner. Senaste dagarna har dock allt bajs och en hel del kiss hamnat utanför blöjan när vi grodhållit. Nöjda föräldrar och nöjd bebis. :) igår återanvänder vi samma blöja 4 gånger innan han hamnade hos sin faster som inte uppfattade att han var kissnödig.

Jag har tänkt börja med EC senare, så jag är rätt nyfiken på hur ni lyckats redan nu? :) A bajsar i princip alltid efter hon har sovit, men ofta i samband med att hon vaknar, och även precis efter hon ätit, vilket gör att det är ganska omöjligt att hålla henne över toan precis då, för jag hinner inte direkt dit om jag inte ska släpa dit ett sovande barn eller amma i badrummet :p
 
@Matmissbrukaren jag tycker kurvan ser finfin ut! Och som sagt 100 g på 4 dagar är jättebra!

Kan också tipsa om Amningshjälpens slutna grupp på Facebook. Där finns hjälpmammor som kan ge jättebra tips! BVC är ofta allt annat än amningsexperter tyvärr.

(Sen finns det en del medlemmar där som i mitt tycke är lite väl fanatiska och anser att bröstmjölk hjälper mot allt inklusive brutna ben och överkokt potatis, men det positiva överväger verkligen!)

Även amningshjälpen - hjälpmammor svarar är bra.

Haha, har du sett trådarna om de som bakat bullar på bröstmjölk och tagit med till jobbet? Där någonstans gick min gräns...
 
Jag har tänkt börja med EC senare, så jag är rätt nyfiken på hur ni lyckats redan nu? :) A bajsar i princip alltid efter hon har sovit, men ofta i samband med att hon vaknar, och även precis efter hon ätit, vilket gör att det är ganska omöjligt att hålla henne över toan precis då, för jag hinner inte direkt dit om jag inte ska släpa dit ett sovande barn eller amma i badrummet :p

Ofta märks det när han börjar vakna och då passar jag på att klä av lite lagom och ta honom till badrummet. När han ammar och blir nödig börjar han ofta smågnälla, greja med bröstet, ligger inte still utan ålar och släpper och tar om bröstvårtan. Sen om han verkar gnällig och orolig i övrigt brukar jag prova grodhålla. Just nu bajsar han en omgång på morgonen mellan 6-9 och en vända på eftermiddagen/kvällen mellan 16-19 ca.
 
Okej, tack för svar. Provade att klä av henne lite nu när hon vaknade och lyckades pricka kiss i toan iaf. Hon verkar inte bajsa så regelbundet än så man vet när det ska ske. Ibland är det ett lass på förmiddagen, men ibland blir det oftare och mindre mängd osv. Får väl prova och se helt enkelt. :)
 
Jag har tänkt börja med EC senare, så jag är rätt nyfiken på hur ni lyckats redan nu? :) A bajsar i princip alltid efter hon har sovit, men ofta i samband med att hon vaknar, och även precis efter hon ätit, vilket gör att det är ganska omöjligt att hålla henne över toan precis då, för jag hinner inte direkt dit om jag inte ska släpa dit ett sovande barn eller amma i badrummet :p

Jag har samma fundering. Hade tänkt att vi redan skulle ha börjat med EC vid det här laget men V bajsar ofta under amning och det är typ två sekunder från att hon släpper bröstvårtan och jag förstår att hon är nödig tills att bajset är i blöjan. Jag förstår alltså vad som är på gång, men hinner inte med. :p
 
@superstar @Roxer @Imogen

Kanske man skulle skaffa Facebook då :p

Det verkar som att hönsmamman kan lugna sig lite. Var på bvc innan och hon har gått upp 340 gram på 13 dagar nu :)
Dom tyckte hon gått upp så fint så vi behöver inte komma dit förens i mitten på januari igen, nu ska mina nerver fixa det långa hoppet bara utan vägningar :p

Hon spräckte 5 kgs gränsen så hon börjar bli stor den lilla :love:
 
Jag har samma fundering. Hade tänkt att vi redan skulle ha börjat med EC vid det här laget men V bajsar ofta under amning och det är typ två sekunder från att hon släpper bröstvårtan och jag förstår att hon är nödig tills att bajset är i blöjan. Jag förstår alltså vad som är på gång, men hinner inte med. :p

Jag höll A över toan två ggr nu efter att vi matat men då kom inget, sen verkade hon lite gnällig och så kom en fis och då sprang jag till toan och lyckades fånga resten där :D
Däremot kom det ett lass till sedan i blöjan.. Men det var ju första försöket så.. :)
 
Hon spräckte 5 kgs gränsen så hon börjar bli stor den lilla :love:

Ja vad har hänt med våra små nyfödda? V har också spräckt 5kg, på onsdag får vi veta med hur mycket. Förra veckan gick vi upp till strl 3 i blöjor och första plagget i strl 62 åkte på. Galet vad fort de växer!
 
  • Gilla
Reactions: MM
Är det bara min unge som skiter typ en gång i veckan?

Jättesmidigt :D

Blir med andra ord inte så många bajsblöjor här hemma för tillfället men det kan ju ändras, men jag hoppas inte :p
 
Är det bara min unge som skiter typ en gång i veckan?

Jättesmidigt :D

Blir med andra ord inte så många bajsblöjor här hemma för tillfället men det kan ju ändras, men jag hoppas inte :p

Skönt! :D Vi har en, högst två, bajsblöjor per dag. Det tycker jag är lite. Första veckorna bajsade V minst fyra ggr per dag.:p
 
Är det bara min unge som skiter typ en gång i veckan?

Jättesmidigt :D

Blir med andra ord inte så många bajsblöjor här hemma för tillfället men det kan ju ändras, men jag hoppas inte :p

Oj, här är det flera ggr per dag. Men inte lika ofta som för några veckor sedan..

Här börjar vi använda 56 på vissa plagg, men det är fortfarande lite stort. Benen passar inte 50 men kroppen har fortfarande 50. Vikt vet jag inte men gissar på 4,5 kg iaf.
 
Skönt! :D Vi har en, högst två, bajsblöjor per dag. Det tycker jag är lite. Första veckorna bajsade V minst fyra ggr per dag.:p

Oj, här är det flera ggr per dag. Men inte lika ofta som för några veckor sedan..

Här börjar vi använda 56 på vissa plagg, men det är fortfarande lite stort. Benen passar inte 50 men kroppen har fortfarande 50. Vikt vet jag inte men gissar på 4,5 kg iaf.

Det är jätteskönt :D
I början kunde det vara en 5-6 bajsblöjor om dagen som sen minskades till typ 2 och nu sen några veckor är det typ inga alls.
Jag minns inte ens när hon bajsade sist, tror det var det 23 december :o
Inte på julafton och framåt iaf.

Här bytte vi till nya overallen i stl 62 efter jul. Men den är stor men 56an är på gränsen och jag har det gärna lite rymligt.
Annars är det fortfarande stl 56 som gäller även om vissa byxor snart får åka i lådan medans andra fortfarande är stora.
 
@superstar @Roxer @Imogen

Kanske man skulle skaffa Facebook då :p

Det verkar som att hönsmamman kan lugna sig lite. Var på bvc innan och hon har gått upp 340 gram på 13 dagar nu :)
Dom tyckte hon gått upp så fint så vi behöver inte komma dit förens i mitten på januari igen, nu ska mina nerver fixa det långa hoppet bara utan vägningar :p

Hon spräckte 5 kgs gränsen så hon börjar bli stor den lilla :love:
Oj, 5 kg! Min lilla är ju ett par dagar äldre än din (7v idag) och vi siktar på ca 4,5 kg till nästa vägning nu i veckan. Men det är klart, din tös var ju fullgången när hon föddes, min ligger efter där. På längden hade hon kommit ikapp sist och låg tom över normalkurvan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 139
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 332
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 489
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 121
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp