Höstföräldrar 2015 #4

Trist att ni har strul med sömnen! Vi är tack och lov inne i en jättebra period nu, där vi kan gå ut från rummet innan Siri ens har somnat, och sen sover hon oftast hela natten. Men i natt när jag kom hem efter jobbet möttes jag av en något trött make och en superledsen tjej, vet inte vad det var men hon lugnade ner sig när jag la mig i sängen jag med. Pep till några gånger, men sen sov vi gott till kvart över åtta imorse(!). Jag var rätt tacksam :p

@MM hur länge pågår studien?

@Roxer Här är det nog pappan som är mer påverkad också :D Det där med sömnen brukar lösa sig, svärmors bästa kompis är fsklärare och säger att hon aldrig, efter 30 år i tjänst, stött på ett barn som inte lär sig sova på det sätt som de gör på fsk. Kan det vara så att allt är så himla spännande nu i början så han inte har ro att somna?
Siri somnar ju alltid i vagn, ska bli spännande att se hur hon ska somna på en stillastående "säng", även om den står utomhus...

Tills hon är 6 år.
Men vi träffas mest nu i början eftersom det är så tidigt som möjligt dom vill kunna se autismen eller ADHD som dom nu lagt till i studien.
Man träffas vid 5 mån, 10 mån, 14 mån, 18 mån, 2 år, 3 år och 6 år om jag fattat allt rätt :)
Så vi har två träffar kvar detta året och en nästa år och sen dröjer det ett tag innan vi träffas en sista gång.
 
Slutade amma för typ en månad sen. Förberedde på krig men det blev inget alls? Kunde sova tillsammans allihopa ändå redan direkt efter stoppet och det var noll skrik eller gnäll, så skönt. Så nu känns det verkligen som att hon inte är en bebis längre :)

Kan summera bebistiden som SÅ mycket lättare och enklare än alla sa. Vi har fortfarande haft noll vakna nätter, så skulle det komma såna sen blir vi väl vrak direkt. Vi båda jobbar nu men pusslar lite iom att T inte går på dagis. Funkar bra det med, jag jobbar inte 100% på vanliga jobbet men har eget företag också som jag jobbar med så totalt blir de väl 100%. Har satt upp oss på dagiskö men det kommer nog ta ett bra tag. Det vi gillade gillar tydligen alla andra med.

Hur tänker ni andra som har ett barn (och vill ha fler) om syskon? Vi kan inte bestämma oss. Vore skönt stöka av ett i år så är det gjort så kan man fortsätta satsa på karriär sen och så. Eller vänta typ 2 år till så att ettan är mer självgående. Så svårt!
 
Ni har inte testat att köra en senare men längre vila på dagen? när vi bytte till det gick det lättare, två kortare blev lite hattigt.
Jo, vi har prövat det också. Men hon sover bara som mest 1 h. Och helst på fm. Nu har hon ett par dagar bara sovit 30 min på fm och sen inget mer. Känns alldeles för lite även om hon sen sover 12 h på natten utan uppvak. Men förhoppningsvis är det bara ngn fas.
 
Ni som nu håller på att skola in, kan era barn äta helt själv? Om inte -hur mkt hjälp behöver de? Kan de börja på fritids om de inte kan äta själva? Finns det personal till att mata?
 
Ni som nu håller på att skola in, kan era barn äta helt själv? Om inte -hur mkt hjälp behöver de? Kan de börja på fritids om de inte kan äta själva? Finns det personal till att mata?
Siri äter själv. Men behöver hon hjälp får hon det av personalen, de sätter sig närmast de som behöver hjälp (nu har ju vår avdelning nästan en personal per barn än så länge, men tanken är sådan iaf). Enligt dem är det inget problem om barnet inte kan äta själv, dels brukar de lära sig fort när de ser de andra barnen och dels så behöver sällan alla hjälp samtidigt.
 
Siri äter själv. Men behöver hon hjälp får hon det av personalen, de sätter sig närmast de som behöver hjälp (nu har ju vår avdelning nästan en personal per barn än så länge, men tanken är sådan iaf). Enligt dem är det inget problem om barnet inte kan äta själv, dels brukar de lära sig fort när de ser de andra barnen och dels så behöver sällan alla hjälp samtidigt.
Följdfråga: äter hon med bestick eller med fingrarna?
 
Ringde en förskola idag för att kolla av läget. Finns tre st i samhället vi bor i och en är ett föräldrakooperativ så den är utesluten. Jag har nog att göra med mina egna barn här hemma.

Går fint att sätta henne i kö nu men det finns plats absolut tidigast i augusti. Vi bestämde att vi ringer tillbaka om ett litet tag när vinterkräksjukan är över. Den gick där nu och den vill vi inte ha...
Vi vill ju gärna komma på besök och se hur det ser ut och se innan vi väljer ett förstahandsval.
Ringde den andra förskolan med men dom svarade inte så får försöka imorgon igen.
 
Ni som nu håller på att skola in, kan era barn äta helt själv? Om inte -hur mkt hjälp behöver de? Kan de börja på fritids om de inte kan äta själva? Finns det personal till att mata?
Vår tös kan inte äta helt själv. Hon behöver hjälp att dela maten och ibland bli matad. Är det riktigt gott och hon är hungrig kan hon nästan äta upp allt själv, andra dagar är hon en fågelunge som bara gapar. Hon kan äta med sked men stoppar ofta ner både fingrar och mugg i tallriken. När hon tröttnar eller är mätt roar hon sig med att vända tallriken, släppa maten på golvet osv.
 
Min äter både med händer och sked, och mest själv. Matar bara när det blir för oengagerat eller frukostgröten som är så kladdig att det är enklast att mata den :p

@BernT
Har inte pratat ihop oss än om hur vi tänker kring barn nr 2 mer än att vi båda vill jobba heltid ett tag så man känner att ekonomin funkar bra, att gå hemma är ju inte så lukrativt... Så kanske när barn nr 1 är 3 år blir nog lagom.
 
Vi siktar på barn nr 2 till nästa (tidig) vår, 2018 alltså. Men det innebär att det snart är dags att börja försöka, känns så himla snart! Jag gruvar mig lite för en till graviditet, tyckte inte det var superkul... plus att jag inte kan jobba som jag vill då utan måste byta tjänst tillfälligt. Samtidigt känner jag att jag gärna vill ha bebistiden överstökad, jag tycker det är mycket roligare nu :p
 
Jag är så sjukt lättad att jag aldrig mer behöver vara gravid :D Vi har knappt två och ett halvt år mellan våra och det har funkat bra. Det finns ju för- och nackdelar med alla varianter, men vi är nöjda med det här upplägget.
 
Vår tös kan inte äta helt själv. Hon behöver hjälp att dela maten och ibland bli matad. Är det riktigt gott och hon är hungrig kan hon nästan äta upp allt själv, andra dagar är hon en fågelunge som bara gapar. Hon kan äta med sked men stoppar ofta ner både fingrar och mugg i tallriken. När hon tröttnar eller är mätt roar hon sig med att vända tallriken, släppa maten på golvet osv.
Ja det är så det ser ut här också. :D
 
Har inte kikat in här på jättelänge, roligt att läsa hur det går för alla!

Vi började skola in 10:e Januari. Och det har gått SÅ bra. Var inte det minsta orolig för hur det skulle gå för honom socialt eller hur man säger. Han är inte de minsta blyg och gillar alla i stort sett, har heller aldrig haft nån period där han vart extremt mammig eller pappig av sig. Men var lite fundersam över hur det skulle gå med att äta och sova där.
Det var inga som helst problem, åt bättre själv där än hemma när han såg hur de andra barnen gjorde. Somnade snabbt när han insåg att alla andra barn vilade. De är så mycket klokare än vad man tror ändå!
Fjärde dagen lämnade jag mellan 9-14 och åkte hem emellan(bor bara 10 min ifrån). Inte ledsen när jag åkte och allt hade gått precis lika bra trots att jag inte var där, så skönt!
Men sen... Blev han såklart knockad av dagisbacillerna. Så han har vart hemma sjuk i nästan 2 veckor nu. Fick både hög feber, ögoninflammatin, förkylning och halsfluss, stackarn. Lite hårt med tanke på att det enda sjuk han vart innan är tredagarsfeber. Nu efter att han ätit penicillin i en vecka är han pigg och kry och redo att komma tillbaka. Så vi får se hur det går imorgon! Ska lämna 9-14 igen, men då både jag och sambon också ligger med halsfluss och går på penicillin så kommer vi vara hemma och kan komma och hämta direkt om det inte funkar. F kommer definitivt ha roligare på förskolan än hemma med två tråkiga, däckade föräldrar.

I övrigt är han världens mest lättsamma barn. Alltid pigg och glad, äter som han ska och har sovit hela nätter sen han var 2 månader. Förutom nu när han vart sjuk då, men det är förståeligt. I normala fall sover han typ 19.30-7.30 utan att vakna. Så sömnbrist är inget vi fått känna av!

@BernT
Om allt går vägen så får vi en liten till i Augusti. Jag känner som du, vill ha det överstökat att vara gravid. Jag tyckte inte att det var någon höjdare alls. Hade vart bättre om man kunde skippa de där 9 månaderna och köra förlossning direkt bara!
Men hittills är graviditeterna svart och vitt. Mådde jättedåligt sist, och har knappt känt mig gravid överhuvudtaget nu. Men var på UL i veckan och nog var det ett litet liv där inne!
 
Har inte kikat in här på jättelänge, roligt att läsa hur det går för alla!

Vi började skola in 10:e Januari. Och det har gått SÅ bra. Var inte det minsta orolig för hur det skulle gå för honom socialt eller hur man säger. Han är inte de minsta blyg och gillar alla i stort sett, har heller aldrig haft nån period där han vart extremt mammig eller pappig av sig. Men var lite fundersam över hur det skulle gå med att äta och sova där.
Det var inga som helst problem, åt bättre själv där än hemma när han såg hur de andra barnen gjorde. Somnade snabbt när han insåg att alla andra barn vilade. De är så mycket klokare än vad man tror ändå!
Fjärde dagen lämnade jag mellan 9-14 och åkte hem emellan(bor bara 10 min ifrån). Inte ledsen när jag åkte och allt hade gått precis lika bra trots att jag inte var där, så skönt!
Men sen... Blev han såklart knockad av dagisbacillerna. Så han har vart hemma sjuk i nästan 2 veckor nu. Fick både hög feber, ögoninflammatin, förkylning och halsfluss, stackarn. Lite hårt med tanke på att det enda sjuk han vart innan är tredagarsfeber. Nu efter att han ätit penicillin i en vecka är han pigg och kry och redo att komma tillbaka. Så vi får se hur det går imorgon! Ska lämna 9-14 igen, men då både jag och sambon också ligger med halsfluss och går på penicillin så kommer vi vara hemma och kan komma och hämta direkt om det inte funkar. F kommer definitivt ha roligare på förskolan än hemma med två tråkiga, däckade föräldrar.

I övrigt är han världens mest lättsamma barn. Alltid pigg och glad, äter som han ska och har sovit hela nätter sen han var 2 månader. Förutom nu när han vart sjuk då, men det är förståeligt. I normala fall sover han typ 19.30-7.30 utan att vakna. Så sömnbrist är inget vi fått känna av!

@BernT
Om allt går vägen så får vi en liten till i Augusti. Jag känner som du, vill ha det överstökat att vara gravid. Jag tyckte inte att det var någon höjdare alls. Hade vart bättre om man kunde skippa de där 9 månaderna och köra förlossning direkt bara!
Men hittills är graviditeterna svart och vitt. Mådde jättedåligt sist, och har knappt känt mig gravid överhuvudtaget nu. Men var på UL i veckan och nog var det ett litet liv där inne!

Fast jag har inget emot att vara gravid. Tyckte det var mysigt. Enda krämpan jag hade var att jag spydde konstant i 9 'månader annars mådde jag ändå bra. Så det är inte för den saken jag vill stöka av det (vi planerar 3 barn men det tredje får bli lite sladdis är tanken) utan mest för att det är segt att jobba upp sig till en hög position och sen ba "hejdå nu ska jag få barn igen så nu kan någon annan få roffa åt sig min plats" det funkar tyvärr så där jag jobbar tills man kommer rätt högt upp på gott och ont.

Så himla svårt är det. Tänker oss höstbarn iaf, vet att man inte kan beställa men jag verkar ha sjukt lätt att bli gravid så utgår från det tills motsatsen är bevisad :)
 
Fast jag har inget emot att vara gravid. Tyckte det var mysigt. Enda krämpan jag hade var att jag spydde konstant i 9 'månader annars mådde jag ändå bra. Så det är inte för den saken jag vill stöka av det (vi planerar 3 barn men det tredje får bli lite sladdis är tanken) utan mest för att det är segt att jobba upp sig till en hög position och sen ba "hejdå nu ska jag få barn igen så nu kan någon annan få roffa åt sig min plats" det funkar tyvärr så där jag jobbar tills man kommer rätt högt upp på gott och ont.

Så himla svårt är det. Tänker oss höstbarn iaf, vet att man inte kan beställa men jag verkar ha sjukt lätt att bli gravid så utgår från det tills motsatsen är bevisad :)

Jag blandade ihop dig med @Flixon! :D
 
Jag hade heller inga bekymmer med att vara gravid, det var bara bökigt att få ut henne :p Så för den sakens skull skulle jag kunna ha en vartannat år ungefär, men så många ska vi inte ha och jag är 33 nu så man har ju inte så många år på sig heller. Även om jag också tydligen blev gravid på ett tillfälle väldigt lätt sist...
 
grattis @FiVi!!

Vi tänkte som @Flixon men nu tvekar jag. Rätt skönt att vara tillbaka på två löner och nu har jag ett nytt, kul jobb och vill köpa hus och hinna utveckla unghästen.
 
grattis @FiVi!!

Vi tänkte som @Flixon men nu tvekar jag. Rätt skönt att vara tillbaka på två löner och nu har jag ett nytt, kul jobb och vill köpa hus och hinna utveckla unghästen.
Håller med om att det är jäkligt gött med två löner! Min man pluggade ju dessutom innan, så vi har inte haft två löner på typ... 7 år? Men vi tänker att det är lika bra att köra på innan vi hinner vänja oss och bli bekväma :angel:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 674
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 252
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 324
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp