Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2020 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ånej nu googlade jag också. 🤦🤦🤦

Hur märker ni att hon är stel? Min bebis är heller inte så smidig när jag tänker efter.

vet inte hur jag skall förklara men hon blir tex ett bakvänt C när hon blir arg. Svår att böja på nått sätt. Vet inte om de hör ihop men hon är extremt stark i nacken och blev de tidigt.

Mellanbarnet kallade vi pinnemask som liten. Slingrig som en mask. Stel som en pinne 🤣
 
vet inte hur jag skall förklara men hon blir tex ett bakvänt C när hon blir arg. Svår att böja på nått sätt. Vet inte om de hör ihop men hon är extremt stark i nacken och blev de tidigt.

Mellanbarnet kallade vi pinnemask som liten. Slingrig som en mask. Stel som en pinne 🤣
Oj är det onormalt? Min bebis går absolut inte att böja när hon blir arg. Jag sjalar henne så därför vet jag, om någon undrar varför jag böjer henne 😅.

Pinnemask var ju extremt kul 😂😂😂
 
Även här känns BVC sådär. Vi bytte med sonen för att förra BVC hade ont om personal, vi träffade ny varje gång och de hade noll kunskap om prematurer.

Nuvarande BVC har inte heller så stor koll på prematurer, vi blev tex skickade till BUM för koll då sonen hasade på rumpan istället för att krypa. Läkare på BUM undrade varför vi var där och tyckte att han utvecklades precis som han skulle, om man korrigerade åldern. Och att hasa på rumpan istället för krypa var helt ok.

Men känner också att vi har bvc mest för vägning och mätning.
Apropå alternativ till att krypa, har ni sett den här? https://www.instagram.com/p/CJ20p2QM_L4/?igshid=1i29jztso69hx
 
Oj är det onormalt? Min bebis går absolut inte att böja när hon blir arg. Jag sjalar henne så därför vet jag, om någon undrar varför jag böjer henne 😅.

Pinnemask var ju extremt kul 😂😂😂
onormalt är det väl inte men tydligen var det ett tecken på att de är stel(are). men som sagt barn två var likadan och är väldigt smidig idag, 2,5 år gammal
 
Håller i övrigt med er andra om stödet från BVC, har inte nåt vidare förtroende för vår BVC-sköterska heller. Vi hade ju väldigt problem med vikten för båda barnen i början och efter de varit inlagda för sondmatning och äntligen började gå upp i vikt ifrågasatte hon varför de inte sondmatat dem längre och sa flera gånger att de fortfarande gick upp dåligt i vikt trots att läkaren på sjukhuset varit jättenöjd med deras viktuppgång och vi äntligen hade börjat sluta ha ångest och gråta vid varje matning. Vi blev såklart jätteoroliga igen och tyckte inte alls att vi blev så bra bemötta i vår oro.

Dessutom reagerade jag rätt mycket på hennes sätt att prata om våldsfrågan, jag jobbar ju på socialtjänsten i vanliga fall och ställer frågan om våldsutsatthet flera gånger i veckan och då vet man ju verkligen hur viktigt det är att personen i fråga ska få möjlighet att svara ärligt på frågan, min BVC-sköterska berättade för mig och min sambo att jag vid nästa besök skulle få frågan om jag blir utsatt för våld och dessutom skulle min sambo vänta utanför rummet medan jag svarade på detta. Nu blir jag ju såklart inte utsatt för våld som tur är, men hade jag blivit det hade jag ju inte känt mig särskilt trygg med att berätta det med våldsutövaren precis utanför? Och dessutom hade han ju haft gott om tid att övertyga mig om att inte prata eftersom han visste att frågan skulle ställas. Så himla idiotiskt bara. Upplevde också att hon inte alls var intresserad av att prata om de saker jag upplevt som jobbiga under de första månaderna när jag fick fylla i ett papper om mitt psykiska mående. Hon viftade liksom bort de svar som inte tydde på perfekt mående och sa saker som ”har du provat att inte tänka så?” när jag sa att jag ofta la skulden på mig själv och mår väldigt dåligt när saker inte går som det ska med mat eller sömn osv. Man bara nej men tack för rådet, det hade jag aldrig kommit på själv? 🙈🙈. Kände med en gång att jag inte kommer berätta för henne om något skulle kännas riktigt jobbigt.
Vi funderade på att byta sköterska efter det där med vikten men nu tänker vi att vi förhoppningsvis ska flytta snart och att vi ändå inte har så stort behov av stöd just nu så gör som nån annan skrev och använder dem mest för att få vägt barnen och få dem vaccinerade.
Riktigt dåligt. Grundläggande utbildning om hur man ställer frågor om våldsutsatthet borde man ju ha om man jobbar på BVC? Förresten är det ingen som ställt frågan till mig under någon av mina två graviditeter eller på bvc. Säkert för att sambon jobbar inom branschen... Trodde det var standard att fråga...

Upplevde också det mest som en bock på listan med det där formuläret som ska fyllas i vid tre månader. Jag mår inte jättebra och har inte gjort sen Elsa föddes men skulle jag känna att det inte funkar längre och jag behöver mer hjälp skulle jag ringa vc och inte bvc. Alternativet för avlastning är ju att bli sjukskriven eller att få mer stöd av anhöriga och det kan ju inte bvc stå till tjänst med.

Såg förresten att min BVC sköterska också väntar barn så nu får vi väl en ny igen.
 
Riktigt dåligt. Grundläggande utbildning om hur man ställer frågor om våldsutsatthet borde man ju ha om man jobbar på BVC? Förresten är det ingen som ställt frågan till mig under någon av mina två graviditeter eller på bvc. Säkert för att sambon jobbar inom branschen... Trodde det var standard att fråga...

Upplevde också det mest som en bock på listan med det där formuläret som ska fyllas i vid tre månader. Jag mår inte jättebra och har inte gjort sen Elsa föddes men skulle jag känna att det inte funkar längre och jag behöver mer hjälp skulle jag ringa vc och inte bvc. Alternativet för avlastning är ju att bli sjukskriven eller att få mer stöd av anhöriga och det kan ju inte bvc stå till tjänst med.

Såg förresten att min BVC sköterska också väntar barn så nu får vi väl en ny igen.
Ja men eller hur, hon sa också att hon aldrig hade haft nån som varit utsatt för våld och jag tänkte genast att det inte är så konstigt att ingen berättat för henne... Låter ju konstigt att du inte fått frågan alls, måste vara bristande rutiner. Men man kan ju både ha och mista frågan om den inte ställs bättre å andra sidan.
 
Ni vet se de här med att googla saker 🤫

vår Lovisa är stel och vi fick några övningar vid senaste besök (även mellanbarnet var stel men gick över när han naturligt började röra på sig mer så är inte stressad)

men i alla fall. Googlade för tänkte att de kanske finns fler rörelser vi skulle kunna göra, nu är det turvis föra höger hand mot vänster knä och tvärtom samt växelvis dra upp benen mot magen.

vad hittar jag. En dödlig sjukdom/syndrom som har stelhet hos spädbarn som första symptom och där de bara lever till två års ålder. Första artikeln dessutom

I stället för att bara ringa BVC och be om fler övningar eller remiss till fysioterapeut 🤷‍♀️
Måste vara samma sjukdom som jag fick upp när jag googlade på att Sixten brukade rycka till i sömnen en period 🙈. Man lär sig aldrig att Google är en dålig idé.
 
Ja men eller hur, hon sa också att hon aldrig hade haft nån som varit utsatt för våld och jag tänkte genast att det inte är så konstigt att ingen berättat för henne... Låter ju konstigt att du inte fått frågan alls, måste vara bristande rutiner. Men man kan ju både ha och mista frågan om den inte ställs bättre å andra sidan.
Hon har aldrig haft nån som varit utsatt för våld av sina hundratals föräldrar hon träffar varje år? 🙄 Låter som de behöver lite vidareutbildning... Vi hade några som kom ut en eftermiddag på jobbet och pratade om våld i nära relation. Kom inte ihåg siffrorna men kan det varit 10-20%?
 
Men fy vad är det för bvc-sköterskor ni har O_o Jag tycker väl inte att min är den skarpaste när det gäller råd och så men hon lyssnar alltid och är framförallt väldigt mjuk mot både mig och båda barnen. Äldsta litar inte på folk hur som helst men henne tycker han om.

Tintin hade feber i natt. Han började stöka vid 4.30 och då kände jag att han var kokhet. Tog tempen som var 38,5 och gav Alvedon. Han åt och somnade om men jag låg och stirrade på honom lääänge innan jag kunde slumra en stund till. Triggar mig nåt så fruktansvärt när barnen har feber :crazy: Storebror hade flera feberkramper när han var liten, så många att han fick göra en utredning för epilepsi, vilken som tur var visade att han inte hade det, men jag får sån ångest av feber och tycker att det är jätteläskigt. Tintin är lite trött idag men igen feber just nu i alla fall.
 
Men fy vad är det för bvc-sköterskor ni har O_o Jag tycker väl inte att min är den skarpaste när det gäller råd och så men hon lyssnar alltid och är framförallt väldigt mjuk mot både mig och båda barnen. Äldsta litar inte på folk hur som helst men henne tycker han om.

Tintin hade feber i natt. Han började stöka vid 4.30 och då kände jag att han var kokhet. Tog tempen som var 38,5 och gav Alvedon. Han åt och somnade om men jag låg och stirrade på honom lääänge innan jag kunde slumra en stund till. Triggar mig nåt så fruktansvärt när barnen har feber :crazy: Storebror hade flera feberkramper när han var liten, så många att han fick göra en utredning för epilepsi, vilken som tur var visade att han inte hade det, men jag får sån ångest av feber och tycker att det är jätteläskigt. Tintin är lite trött idag men igen feber just nu i alla fall.
Usch, förstår att det väcker oro ❤️. Har han andra symptom också?
 
@hemlig visst är det du som också har en snuza hero?

Vår tappar kontakten ibland och blinkar rött sen. Visst innebär det att den ändå skulle registrera och larma om den inte känner av bebis?
 
Hon har aldrig haft nån som varit utsatt för våld av sina hundratals föräldrar hon träffar varje år? 🙄 Låter som de behöver lite vidareutbildning... Vi hade några som kom ut en eftermiddag på jobbet och pratade om våld i nära relation. Kom inte ihåg siffrorna men kan det varit 10-20%?
Ja men eller hur, att inte ens förstå att det är helt orimligt att det skulle stämma bara för att ingen sagt det till henne. Man skulle ju önska att man då istället rannsakar sitt sätt att fråga... Det kan säkert stämma, är så otroligt mycket mer utbrett än jag förstod innan jag började jobba med detta.
 
Men fy vad är det för bvc-sköterskor ni har O_o Jag tycker väl inte att min är den skarpaste när det gäller råd och så men hon lyssnar alltid och är framförallt väldigt mjuk mot både mig och båda barnen. Äldsta litar inte på folk hur som helst men henne tycker han om.

Tintin hade feber i natt. Han började stöka vid 4.30 och då kände jag att han var kokhet. Tog tempen som var 38,5 och gav Alvedon. Han åt och somnade om men jag låg och stirrade på honom lääänge innan jag kunde slumra en stund till. Triggar mig nåt så fruktansvärt när barnen har feber :crazy: Storebror hade flera feberkramper när han var liten, så många att han fick göra en utredning för epilepsi, vilken som tur var visade att han inte hade det, men jag får sån ångest av feber och tycker att det är jätteläskigt. Tintin är lite trött idag men igen feber just nu i alla fall.
Usch så jobbigt, förstår verkligen oron, jag är rädd för att de ska få feber även utan så jobbiga erfarenheter! Tycker alltid mina ungar är varma men de har kanske bara fått min kroppstemperatur för hittills har det inte visar nåt.
 
  • Hjärta
Reactions: Eli
@hemlig visst är det du som också har en snuza hero?

Vår tappar kontakten ibland och blinkar rött sen. Visst innebär det att den ändå skulle registrera och larma om den inte känner av bebis?
Ja precis. Om bebis skulle bli stilla och inte andas så är det så den fungerar.

Har faktiskt inte använt vår på två månader nu...hon sov så tungt en natt att jag vaknade i panik för hon var så stilla, så då funderade jag på att ha på den igen. Men sen lyckades jag lugna mig.
 
Igår fyllde H och S tre månader, så sjukt att tiden går så fort 😭😭❤️. Tycker de blir roligare och roligare att hänga med för varje dag nu, de har börjat le så stort när de ser en och gurglar fram en massa läten. Vi firar varje månad vi överlevt som tvillingföräldrar så igår blev det ett glas Chapel hill 🍾. Nu när jag börjar må lite bättre inser jag också hur jobbigt jag tyckte det var i början, det är som att det är först när jag lämnat det som jag kan se att jag verkligen inte mådde bra. Alla säger ju att det är kaos första månaderna men jag hade ändå en tro på att jag skulle tycka om att vara hemma redan från början, var rätt psykiskt svårt att inse att jag hatade det.
Nu är det nåt helt annat, förstår ju att det kommer fortsätta gå upp och ner men så himla skönt att nu känns att jag ser fram emot att spendera dagarna med dem och nästan längtar lite efter att min sambo ska börja jobba så jag får rå om dem helt själv 😂🙈. Det kanske jag kommer få äta upp dock.
 
Vad tråkigt att läsa att de flesta av er inte trivs helt med eran bvc kontakt. Jag är jättenöjd med våran bvc-sköterska, hon lyssnar, kommer med råd, hyllat min amning (fick inga pekfingrar för att jag ammade stora ”länge”) hon tyckte bara det var imponerande. Och hon funkar bra med barnen. Tycker hon ser oss, både vuxna och barnen på ett bra sätt. Hon har ju flera barn själv och har ammat också, men tror det ofta handlar om eget intresse, speciellt med amningen hur kunniga dem vill vara.

Vår sköterska är kanske lite väl pratglad och kan vara snabb med att ge råd, men hellre de känner jag än att aldrig få råd. Hon är så duktig med äldsta som ändå varit försiktig från första början. Känns faktiskt synd att vi tvingas byta nu när vi flyttar, finns bara ett bvc dit vi flyttar... Här har jag ändå trivts även med andra sköterskor på vårt bvc, när våran varit ledig så har det varit lika bra bemötande från hennes kollegor. De känns helt enkelt kunniga och välkomnande.

Vill bara tillägga anledningen till att man ska vända sig till bvc om man mår dåligt själv - tror det har att göra med att många är så kallade familjecentraler. De har kontakt med råd och stöd, så kan väl förmedla en vidare dit.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
304
Senast: ryujaneiro
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 949
Senast: Gnist
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 827
Senast: Barbabelle
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 029
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp