Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2020 - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har du testat från moneymonths? Jag har läst goda recensioner om den. Nu var min bebis precis i gränsen mellan storlekarna så jag hoppade det. Sen kommer ju (kanske) det bli lite varmare men blåst så nu är jag helt lost över vad jag ska skaffa.
Nej det har jag inte, sydde själv til dottern och sonen har fått ärva. Dock är nästa storlek rosa med glitter och hans huvud är större än dotterns så får nog sy en ny eller köpa nästa vinter.
Men typ en tunn i ull och när det blåser så kan man eventuellt sätta på en tjockare vanlig mössa över? Tänker de snurrar mindre tyg mot tyg?
 
Nej det har jag inte, sydde själv til dottern och sonen har fått ärva. Dock är nästa storlek rosa med glitter och hans huvud är större än dotterns så får nog sy en ny eller köpa nästa vinter.
Men typ en tunn i ull och när det blåser så kan man eventuellt sätta på en tjockare vanlig mössa över? Tänker de snurrar mindre tyg mot tyg?
Så har jag nu men det snurrar ändå. Får gå och dra i mössorna hela tiden.
Tack för sylänken, det är dessvärre ett omöjligt uppdrag för mig 😅🤗
 
Men åh lilla sötnosen. Elsa beter sig likande de få tillfällen vi träffar någon. Om nån skrattar så gråter hon högt fast jag har henne i famnen. Hon uppskattar inte socialt umgänge med andra än oss i alla närmaste familjen.
Usch så jobbigt. Tintin är ljudkänslig men inte så ändå. Storebror var likadan som bebis och är fortfarande känslig för ljud, stora grupper, folk som pratar högt, barn som skriker etc. Det är jobbigt :(
 
Alltså, hur gör ni med rutiner? Vet ju att flera av er har barn som sover dåligt på dagen, men sover de vid samma tidpunkter varje dag? Hur gör ni på kvällarna? Vi har börjat skriva upp när H och S sover på dagen nu för att se om det finns nån röd tråd, och har även börjat försöka lägga dem för natten vid 20 typ så får de vakna när de vaknar, innan väckte vi dem alltid och matade när vi själva gick och la oss men det började kännas så elakt att väcka dem när de sov så gott.
Jag laddade ner den där babynapsappen från Rulla vagn men där är det ju bestämda tider de ska sova, det känns svårt tycker jag, de säger ju till när de är trötta och då låter vi dem sova men det varierar rätt stort mellan dagarna hur mycket och när de vill sova. Allt beror ju på när de vaknar på morgonen till exempel? Jag har sett nu att de ofta är vakna typ 2 h efter en matning innan de somnar men det varierar också, ibland orkar de 1,5 timme och ibland är de inte trötta förrän efter 2,5. Jag tycker det känns rimligast att följa dem men snart ska de väl ha mer tydliga sovstunder ett visst antal gånger per dag? Samma sak med kvällen, är svårt att få till att de lägger sig samma tid varje dag tycker jag, men det beror ju på att jag låter dem sova som de vill på dagen så de är inte alltid trötta när klockan är 20.
Ursäkta mitt enormt långa inlägg men hur gör ni?
 
Alltså, hur gör ni med rutiner? Vet ju att flera av er har barn som sover dåligt på dagen, men sover de vid samma tidpunkter varje dag? Hur gör ni på kvällarna? Vi har börjat skriva upp när H och S sover på dagen nu för att se om det finns nån röd tråd, och har även börjat försöka lägga dem för natten vid 20 typ så får de vakna när de vaknar, innan väckte vi dem alltid och matade när vi själva gick och la oss men det började kännas så elakt att väcka dem när de sov så gott.
Jag laddade ner den där babynapsappen från Rulla vagn men där är det ju bestämda tider de ska sova, det känns svårt tycker jag, de säger ju till när de är trötta och då låter vi dem sova men det varierar rätt stort mellan dagarna hur mycket och när de vill sova. Allt beror ju på när de vaknar på morgonen till exempel? Jag har sett nu att de ofta är vakna typ 2 h efter en matning innan de somnar men det varierar också, ibland orkar de 1,5 timme och ibland är de inte trötta förrän efter 2,5. Jag tycker det känns rimligast att följa dem men snart ska de väl ha mer tydliga sovstunder ett visst antal gånger per dag? Samma sak med kvällen, är svårt att få till att de lägger sig samma tid varje dag tycker jag, men det beror ju på att jag låter dem sova som de vill på dagen så de är inte alltid trötta när klockan är 20.
Ursäkta mitt enormt långa inlägg men hur gör ni?
Rutiner? Vad är det? :angel:
Vi går fortfarande på när hon behöver sova. Just nu sover hon helst inte själv heller, så hon hänger på nån av oss tills vi lägger oss.
 
Alltså, hur gör ni med rutiner? Vet ju att flera av er har barn som sover dåligt på dagen, men sover de vid samma tidpunkter varje dag? Hur gör ni på kvällarna? Vi har börjat skriva upp när H och S sover på dagen nu för att se om det finns nån röd tråd, och har även börjat försöka lägga dem för natten vid 20 typ så får de vakna när de vaknar, innan väckte vi dem alltid och matade när vi själva gick och la oss men det började kännas så elakt att väcka dem när de sov så gott.
Jag laddade ner den där babynapsappen från Rulla vagn men där är det ju bestämda tider de ska sova, det känns svårt tycker jag, de säger ju till när de är trötta och då låter vi dem sova men det varierar rätt stort mellan dagarna hur mycket och när de vill sova. Allt beror ju på när de vaknar på morgonen till exempel? Jag har sett nu att de ofta är vakna typ 2 h efter en matning innan de somnar men det varierar också, ibland orkar de 1,5 timme och ibland är de inte trötta förrän efter 2,5. Jag tycker det känns rimligast att följa dem men snart ska de väl ha mer tydliga sovstunder ett visst antal gånger per dag? Samma sak med kvällen, är svårt att få till att de lägger sig samma tid varje dag tycker jag, men det beror ju på att jag låter dem sova som de vill på dagen så de är inte alltid trötta när klockan är 20.
Ursäkta mitt enormt långa inlägg men hur gör ni?

Rutiner är säkert jättebra, men jag tycker det är enklare att bara följa bebis 😊

Gjorde likadant med storasyster, och hon var (och är!) ett barn som aldrig vill gå och lägga sig för att sova.

Följer man bebis tycker jag ändå det blir någon typ av rutin ändå också, bara att man inte behöver låsa fast sig vid fasta klockslag.

Lillan är vaken 2h efter vi gått upp på morgonen, sen är hon trött och vill sova 1,5-2h. Är vaken ca 2h varje uppvak innan hon är trött. På em har hon en längre sovstund 3-4h. Sen är hon vaken lite längre på kvällarna ibland eller tar en kort nap, men somnar för natten mellan 21-22 oftast. Det synkar ganska bra just nu när storasyster lägger sig vid kl 20-21.

Vet att jag kollade rullavagns sovschema med storasyster men var enklare att bara följa vårat eget. Tänker att såna scheman kan ge ett hum om hur dagen kan se ut åtminstone Alla barn har ju olika sömnbehov oavsett ☺️
 
Vi har inte heller rutiner på så sätt att vi har fasta klockslag, men någon slags regelbundenhet har det väl börjat bli nu det sista (6,5 månad gammal nu). Skulle väl säga att det är Lillemans behov som främst styr hur dagarna blir. Eftersom han vaknar någon gång mellan 05 och 08 på morgonen (oftast kring 6-7 dock) så varierar antalet sovstunder under dagen, men rent generellt så orkar han vara vaken ungefär 2,5 timme mellan dessa. Det varierar dock lite både upp och ner. Hur länge han sover varierar också stort, från en knapp halvtimme till tre timmar i undantagsfall. Oftast en lite längre sovstund mitt på dagen och övriga lite kortare. På kvällen så har vi börjat försöka få till en rutin för hur vi gör med läggningen så att den ser samma ut varje kväll, men tidpunkten varierar rätt stort. Det gäller att försöka läsa av honom på kvällen och hitta rätt tidpunkt, lyckas vi så går ofta läggningen rätt smidigt men blir det fel så tar det minst en timme med massa stök under tiden...
 
Alltså, hur gör ni med rutiner? Vet ju att flera av er har barn som sover dåligt på dagen, men sover de vid samma tidpunkter varje dag? Hur gör ni på kvällarna? Vi har börjat skriva upp när H och S sover på dagen nu för att se om det finns nån röd tråd, och har även börjat försöka lägga dem för natten vid 20 typ så får de vakna när de vaknar, innan väckte vi dem alltid och matade när vi själva gick och la oss men det började kännas så elakt att väcka dem när de sov så gott.
Jag laddade ner den där babynapsappen från Rulla vagn men där är det ju bestämda tider de ska sova, det känns svårt tycker jag, de säger ju till när de är trötta och då låter vi dem sova men det varierar rätt stort mellan dagarna hur mycket och när de vill sova. Allt beror ju på när de vaknar på morgonen till exempel? Jag har sett nu att de ofta är vakna typ 2 h efter en matning innan de somnar men det varierar också, ibland orkar de 1,5 timme och ibland är de inte trötta förrän efter 2,5. Jag tycker det känns rimligast att följa dem men snart ska de väl ha mer tydliga sovstunder ett visst antal gånger per dag? Samma sak med kvällen, är svårt att få till att de lägger sig samma tid varje dag tycker jag, men det beror ju på att jag låter dem sova som de vill på dagen så de är inte alltid trötta när klockan är 20.
Ursäkta mitt enormt långa inlägg men hur gör ni?
Dagarna orkar hon vara vaken ca 1,5 timme så sen brukar jag försöka få henne att sova innan hon blir för trött. Men det är så olika om hon sover 20 minuter eller 90 så det är svårt att planera.

Sen på kvällen brukar jag lägga henne i sängen runt klockan 19 när jag märker att hon är trött. Dels för att hon har svårt att komma till ro och dels för att hon då när hon vaknar är pigg i max 20 minuter och sen blir hon övertrött och ledsen. Har märkt att hon sover för natten om jag nattar henne i sängen i mörkt rum istället.

En jobbig rutin hon har börjat med är att bajsa runt klockan 05 på morgonen och sen är hon för pigg för att sova men för trött för att vara rolig att ha att göra med 😬

Jag har kikat på rulla vagns schema, om bebis följer tiderna något sånär kan det vara bra för att ha koll på när ungefär det kan vara dags igen. Jag tycker den vakna tiden går så fort och missar ibland att jag borde börjat förbereda sovpromenaden för en kvart sen.
 
Vi har inte heller rutiner på så sätt att vi har fasta klockslag, men någon slags regelbundenhet har det väl börjat bli nu det sista (6,5 månad gammal nu). Skulle väl säga att det är Lillemans behov som främst styr hur dagarna blir. Eftersom han vaknar någon gång mellan 05 och 08 på morgonen (oftast kring 6-7 dock) så varierar antalet sovstunder under dagen, men rent generellt så orkar han vara vaken ungefär 2,5 timme mellan dessa. Det varierar dock lite både upp och ner. Hur länge han sover varierar också stort, från en knapp halvtimme till tre timmar i undantagsfall. Oftast en lite längre sovstund mitt på dagen och övriga lite kortare. På kvällen så har vi börjat försöka få till en rutin för hur vi gör med läggningen så att den ser samma ut varje kväll, men tidpunkten varierar rätt stort. Det gäller att försöka läsa av honom på kvällen och hitta rätt tidpunkt, lyckas vi så går ofta läggningen rätt smidigt men blir det fel så tar det minst en timme med massa stök under tiden...
Det sista, är det om ni lägger honom för sent? Eller för tidigt? Jag tycker det blir så för Elsa när hon blir övertrött. Jag brukar få hetsa i mig middagen ibland för att hinna lägga henne innan hon ballar ut 😅
 
Det sista, är det om ni lägger honom för sent? Eller för tidigt? Jag tycker det blir så för Elsa när hon blir övertrött. Jag brukar få hetsa i mig middagen ibland för att hinna lägga henne innan hon ballar ut 😅

Det kan vara både och, ibland är han jättetrött men får som ny energi när pyjamasen kommer på och då blir det totalt omöjligt att få honom att sova samtidigt som han inte är så himla rolig vaken heller 😅
 
Det kan vara både och, ibland är han jättetrött men får som ny energi när pyjamasen kommer på och då blir det totalt omöjligt att få honom att sova samtidigt som han inte är så himla rolig vaken heller 😅
Sådär är det för mina med! Tar man dem vid fel tidpunkt är det som att de aldrig kommer till ro, de vill inte sova men inte heller vara vakna 😅
 
Dagarna orkar hon vara vaken ca 1,5 timme så sen brukar jag försöka få henne att sova innan hon blir för trött. Men det är så olika om hon sover 20 minuter eller 90 så det är svårt att planera.

Sen på kvällen brukar jag lägga henne i sängen runt klockan 19 när jag märker att hon är trött. Dels för att hon har svårt att komma till ro och dels för att hon då när hon vaknar är pigg i max 20 minuter och sen blir hon övertrött och ledsen. Har märkt att hon sover för natten om jag nattar henne i sängen i mörkt rum istället.

En jobbig rutin hon har börjat med är att bajsa runt klockan 05 på morgonen och sen är hon för pigg för att sova men för trött för att vara rolig att ha att göra med 😬

Jag har kikat på rulla vagns schema, om bebis följer tiderna något sånär kan det vara bra för att ha koll på när ungefär det kan vara dags igen. Jag tycker den vakna tiden går så fort och missar ibland att jag borde börjat förbereda sovpromenaden för en kvart sen.
Ja, det är samma här att man aldrig vet hur långa sovstunder det blir, därför blir det aldrig nåt gjort här.
 
Alltså, hur gör ni med rutiner? Vet ju att flera av er har barn som sover dåligt på dagen, men sover de vid samma tidpunkter varje dag? Hur gör ni på kvällarna? Vi har börjat skriva upp när H och S sover på dagen nu för att se om det finns nån röd tråd, och har även börjat försöka lägga dem för natten vid 20 typ så får de vakna när de vaknar, innan väckte vi dem alltid och matade när vi själva gick och la oss men det började kännas så elakt att väcka dem när de sov så gott.
Jag laddade ner den där babynapsappen från Rulla vagn men där är det ju bestämda tider de ska sova, det känns svårt tycker jag, de säger ju till när de är trötta och då låter vi dem sova men det varierar rätt stort mellan dagarna hur mycket och när de vill sova. Allt beror ju på när de vaknar på morgonen till exempel? Jag har sett nu att de ofta är vakna typ 2 h efter en matning innan de somnar men det varierar också, ibland orkar de 1,5 timme och ibland är de inte trötta förrän efter 2,5. Jag tycker det känns rimligast att följa dem men snart ska de väl ha mer tydliga sovstunder ett visst antal gånger per dag? Samma sak med kvällen, är svårt att få till att de lägger sig samma tid varje dag tycker jag, men det beror ju på att jag låter dem sova som de vill på dagen så de är inte alltid trötta när klockan är 20.
Ursäkta mitt enormt långa inlägg men hur gör ni?
Tintin har vi fått till bra rutiner på nu, alltså vid 6,5 månad. Sedan några veckor tillbaka sover han tre gånger om dagen, vid 10, 13 och 16 ungefär. Blir inte alltid exakt dom tiderna men vi jobbar efter det i alla fall. Sedan en vecka lägger jag honom för natten i vårt sovrum vid 19.30. Har också tyckt det varit svårt med rutiner och har bara följt honom men nu gav det sig själv lite. Beror ju också på hur långa sovstunder de har. Tintin sover bara korta stunder, 40 min är standard.
 
Vi har också sen några veckor tillbaka börjat komma in i lite rutiner men då är ju Elsa 6 månader så lite äldre än de flesta i tråden. Det har liksom kommit av sig själv att hon sover runt 08.30-9, ca 12 och ca 15. Allt är ju lite ungefärligt beroende på hur länge hon sover och när hon vaknar för morgonen. Ofta sover hon runt 45-60 min och att luren på em är något kortare. Ffa underlättar det med hämtning och lämning av storebror att vi har lite sovrutiner.

Vi lägger henne för kvällen runt 18.30-19, men brukar byta blöja och till pyjamas efter hon ätit sitt sista mål mat, annars blir hon för trött och gnällig.
 
Alltså att vissa barn sover 2-4 timmar i sträck på dagen känns helt sjukt för mig 😅 Tintin sover inte längre ens i vagnen om den rör sig. Vaknar nästan alltid efter 40 min oavsett.
 
Alltså att vissa barn sover 2-4 timmar i sträck på dagen känns helt sjukt för mig 😅 Tintin sover inte längre ens i vagnen om den rör sig. Vaknar nästan alltid efter 40 min oavsett.
Samma här numera. Hoppas hon återgår till längre perioder.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
2 972
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 356
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
92 93 94
Svar
1 871
· Visningar
98 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp