Höstföräldrar 2021, del 3

Vad önskar sig era barn i julklapp?

Som tredje barnet behöver M ingenting varken vad det gäller saker eller kläder. Och själva kommer vi inte köpa saker bara för att utan hans paket kommer att bestå av ärvda saker så länge han inte själv fattar skillnaden.

Men går inte att övertyga övrig familj om att de bara ”behöver” köpa julklappar till två av tre barn så behöver inspiration 😅
 
Ja, julklappar är alltid svårt. Vi sparade inte särskilt mycket från vårt första barn eftersom vi inte tänkte skaffa fler. Men det finns ändå leksaker i oändlighet hos oss. O_o

Hilma älskar leksaker som låter och vi har inte så många sådana så det fick hamna på listan, även duplo, det kan man aldrig ha för mycket av!
 
Vad önskar sig era barn i julklapp?

Som tredje barnet behöver M ingenting varken vad det gäller saker eller kläder. Och själva kommer vi inte köpa saker bara för att utan hans paket kommer att bestå av ärvda saker så länge han inte själv fattar skillnaden.

Men går inte att övertyga övrig familj om att de bara ”behöver” köpa julklappar till två av tre barn så behöver inspiration 😅
A önskar sig böcker, han älskar det just nu! Gärna små böcker i kartong med lagom mycket text.

Jag vet att han kommer få Babblarna-figurer också. Av oss kommer han och syrran gemensamt få en Duplo-tågbana.
 
Lilla E önskar sig nog mest gosedjur. Annars har vi liksom redan "allt" som annars är bra att önska sig, typ duplo, Brio tågbana, plusplus, klossar, gåvagn mm, och det mesta sånt går som båda barnens, men just gosedjur är ju något ganska personligt och lilla E ÄLSKAR allt som är mjukt och gosigt.

Annars lär hon säkert få böcker. Hon älskar böcker men vi har ett smärre bibliotek redan och hinner inte riktigt läsa allt 😅
 
Vad önskar sig era barn i julklapp?

Som tredje barnet behöver M ingenting varken vad det gäller saker eller kläder. Och själva kommer vi inte köpa saker bara för att utan hans paket kommer att bestå av ärvda saker så länge han inte själv fattar skillnaden.

Men går inte att övertyga övrig familj om att de bara ”behöver” köpa julklappar till två av tre barn så behöver inspiration 😅

Julia behöver exakt ingenting i någon kategori just nu. Börjar hon gå behöver hon ju riktiga skor, men det vet man ju inte när det sker eller om fötterna fått någon växtspurt. Så det får vi avvakta med (även om jag misstänker att hon kommer att gå till jul). Hon fick jäääättemycket leksaker när hon fyllde ett då hennes mormor fyndat loss hos en granne som sålde superfina träleksaker och slängde med ett par bärkassar med annat också. Vi kan inte ens ha allt framme. Fick också massa böcker när hon fyllde år. Kläder i de kommande storlekarna har hon jättemycket av samma anledning, mormor fyndar fint begagnat. Vi ska försöka få ordning på hennes rum under min julledighet, men vi vet ju inte före jul vad som behövs eller hur vi vill ha det. I-landsproblem deluxe :laugh:
 
Ja, julklappar är alltid svårt. Vi sparade inte särskilt mycket från vårt första barn eftersom vi inte tänkte skaffa fler. Men det finns ändå leksaker i oändlighet hos oss. O_o

Hilma älskar leksaker som låter och vi har inte så många sådana så det fick hamna på listan, även duplo, det kan man aldrig ha för mycket av!

Kan verkligen rekommendera en igelkott från Fisher Price. Den är SÅ behaglig. Typ mysigt ljud, många olika ljud, lite pedagogisk och bara toppen. Älskar!
 
Det märks här att lilla E börjar bli mer "toddler" än bebis. Hon är inne i en fas nu när inget (!) duger. 😬 Vill inte äta själv, vill inte bli matad, vill helst inte äta alls och inte heller sitta i matstolen. Hon är så liten att hon klättrar ur antilopen som ingenting trots sele, men eftersom hon inte går eller står utan stöd än är hon inte riktigt redo att klättra ner tycker jag 🙈 Överlag verkar hon just nu vara i en period där det är viktigt att bestämma, oavsett vad hon egentligen vill och sen kan hon såklart inte bedöma konsekvenserna av bestämmandet, tex när man ratar all mat fast man är jättehungrig 😅

Hon sover ganska dåligt om nätterna också, vaknar ofta och skriker och då står vi där och vet för tillfället inte om det är mardrömmar, magen, hunger, törst eller - för tillfället - förkylning.

Ändå väldigt tur att hon är söt och glad mellan varven, hon gillar att kika i böcker, skruva på och av saker och gosar gärna en stund mellan allt bus :heart Nu är det en månad kvar till förskolestart, känns kort!
 
Kul med uppdatering @FeatherCloud och spännande med förskolestart! :)

A börjar förskolan i slutet på maj, samma avdelning som syrran. Först ska han vara hemma med pappa några månader och det blir jättebra så får de stärka sin relation utan att jag är där (vääääldigt mammig A).

I övrigt är det full fart. Han springer nästan fram och klättrar på alla möjliga och omöjliga ställen. Försöker prata, det är så gulligt 🥰 han brukar skaka på huvudet och säga ”neee”, men jag tror inte han helt har förstått när man ska använda det :D ”Äta” kan han säga. Framför allt förstår han massor, till exempel ”ska vi gå ut” och ”vill du gunga?” 🥰

En av livets stora orättvisor är att inte få vara med när storasyster leker med play doh eller pysslar. Det får dock vänta tills han slutar stoppa allt i munnen, har pillat ut play doh ur hans mun fler än en gång den här veckan… O_o

På natten sover han på min arm och pillar mig i naveln 😅 försöker vänja av det men det går lite långsamt. När jag börjar jobba (eller nån vecka innan) ska han få börja sova med pappa så att jag får lite mer sammanhängande sömn.
 
Det märks här att lilla E börjar bli mer "toddler" än bebis. Hon är inne i en fas nu när inget (!) duger. 😬 Vill inte äta själv, vill inte bli matad, vill helst inte äta alls och inte heller sitta i matstolen. Hon är så liten att hon klättrar ur antilopen som ingenting trots sele, men eftersom hon inte går eller står utan stöd än är hon inte riktigt redo att klättra ner tycker jag 🙈 Överlag verkar hon just nu vara i en period där det är viktigt att bestämma, oavsett vad hon egentligen vill och sen kan hon såklart inte bedöma konsekvenserna av bestämmandet, tex när man ratar all mat fast man är jättehungrig 😅

Hon sover ganska dåligt om nätterna också, vaknar ofta och skriker och då står vi där och vet för tillfället inte om det är mardrömmar, magen, hunger, törst eller - för tillfället - förkylning.

Ändå väldigt tur att hon är söt och glad mellan varven, hon gillar att kika i böcker, skruva på och av saker och gosar gärna en stund mellan allt bus :heart Nu är det en månad kvar till förskolestart, känns kort!

Julia är precis likadan med självbestämmanderätten 😂 Herregud vilken vilja och målmedvetenhet det kan bo i en sån liten tjej. Allt förbjudet är fantastiskt roligt och hon blir skitsur om vi ”tvingar” henne att göra något hon inte har lust med. T ex bli upplyft från golvet för att byta blöja, eller sätta henne i matstolen, eller gud förbjude torka av eller TVÄTTA henne. Hon är så sabla stark också.

Häromveckan fick vi genomföra en gryningsräd för att kunna bada henne och försöka få lite ordning på håret som tovar sig i vagnen och sticker ut som antenner. Jag gick upp och tappade upp ett bad, mannen fick leverera henne till mig direkt från sängen, själv hoppa i badet och sedan ta emot och så fick vi hjälpas åt. Hon var inte så nyvaken att det var taskigt, men nyvaken nog att vara lite gosig och mosig och det funkade ju faktiskt.

Idag hade hon 39° feber vid 14-tiden, 18:30 var den nere på 36,4°. Vad bor det egentligen för superkrafter i dessa stora små ongar?
 
@Anna Lilla E har precis samma hatobjekt som Julia! Förutom bad iofs, det brukar hon älska, men å andra sidan har vi inte testat sen denna nya fas inträdde, det kan ju ha ändrat sig :laugh: (hon har dock att brås på, storebror bad- och duschvägrade i 5-6 månader kring sin tvåårsdag, det fick bli tvättlappar istället eftersom det inte var fysiskt möjligt att behålla ungen i badrummet samtidigt som det fanns vatten i badbalja eller i duschen 😅)

+ @zassoo Kan tillägga att lilla E är väldigt duktig på att skaka på huvudet och oftast använder hon det helt rätt, medan ordet "näe" kan komma lite närsomhelst :p Ikväll testade hon att säga "bu!" med stor inlevelse, hon har en storebror som gillar att skrämmas vilket tydligen gjort intryck 😁
 
Julia har haft tredagarsfeber (troligtvis, eftersom hon blev prickig ett par dagar efter att febern var väck). Har repat sig fint, röjer loss i omgångar och har varit och haft kul på rytmik idag men är sömnigare än vanligt fortfarande och framför allt trettio gånger gosigare än vanligt. Det är SÅ MYSIGT :heart sedan hon lärde sig att vända sig och förflytta sig själv har hon varit supersjälvständig och distinkt o-gosig för hon har alltid så mycket annat att stå i. Men nu vill hon sitta nära, vila i famnen, sova på pappa i soffan och i största allmänhet bara gosa utan att samtidigt hålla på och undersöka öron/ögon/födelsemärken/insidan av våra näsborrar. Det lär väl inte hålla i sig men det är mysigt så länge det varar :D

Vet inte om det är för att hon har varit sjuk eller om det också är för att hon just hoppat in i språng nio, om man tror på sådant.
 
Hur får ni era små att somna på dagvilan? A har blivit fast besluten om att han inte behöver sova på dagen, jag är av en annan åsikt… till slut somnar han ju men det är oftast mer eller mindre viljornas kamp.

Det verkar som att han är lik sin syster på många sätt, hon var också hopplös med sömnen på dagen och slutade sova dagtid runt 20 månader.
 
Hur får ni era små att somna på dagvilan? A har blivit fast besluten om att han inte behöver sova på dagen, jag är av en annan åsikt… till slut somnar han ju men det är oftast mer eller mindre viljornas kamp.

Det verkar som att han är lik sin syster på många sätt, hon var också hopplös med sömnen på dagen och slutade sova dagtid runt 20 månader.

Eftersom F inte gillar att sova på natten är dagvilan inga bekymmer för oss. Vi får snarare alltid väcka honom så det inte blir för långa sovstunder.
F sover fortfarande två gånger, vi har försökt gå ned på en gång men eftersom han är vaken på natten och sedan inte vill sova mer efter 5-5.30 är det ett måste med två sovstunder.
 
Hur får ni era små att somna på dagvilan? A har blivit fast besluten om att han inte behöver sova på dagen, jag är av en annan åsikt… till slut somnar han ju men det är oftast mer eller mindre viljornas kamp.

Det verkar som att han är lik sin syster på många sätt, hon var också hopplös med sömnen på dagen och slutade sova dagtid runt 20 månader.

I vagn på promenad, i bärsele eller med liggamning i vår säng. Dvs exakt samma saker som när han ska sova för natten :p
 
Hur får ni era små att somna på dagvilan? A har blivit fast besluten om att han inte behöver sova på dagen, jag är av en annan åsikt… till slut somnar han ju men det är oftast mer eller mindre viljornas kamp.

Det verkar som att han är lik sin syster på många sätt, hon var också hopplös med sömnen på dagen och slutade sova dagtid runt 20 månader.

Ibland med flaska, men oftast lägger vi oss i sängen och lyssnar på babblarna typ. Men ongen är oftast lättsövd så jag är fel person att svara egentligen 🤦🏼‍♀️
 
Eftersom F inte gillar att sova på natten är dagvilan inga bekymmer för oss. Vi får snarare alltid väcka honom så det inte blir för långa sovstunder.
F sover fortfarande två gånger, vi har försökt gå ned på en gång men eftersom han är vaken på natten och sedan inte vill sova mer efter 5-5.30 är det ett måste med två sovstunder.
Skönt att dagvilan funkar i alla fall, även om jag hoppas att han börjar sova bättre på nätterna snart!
 

Liknande trådar

Svar
736
· Visningar
38 547
Senast: Dimmoln
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 170
Senast: gulakatten
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 713
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
665
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp