Höstföräldrar 2021, del 3

Som ni säkert vet har vår kille varit sjuk väldigt mycket och för bara någon vecka sen avslutade vi 15 dagars pencillinkur efter både öroninflammation och halsfluss. Första dagen utan penicillin blev han snorig igen.
Sista fyra dagarna har de lättat med snoret men nu vaknar han flera gånger med panikskrik.
I tre nätter har han skrikit och varit otröstlig i omgångar. Inatt bröt både jag och mannen ihop.
Vi orkar inte mer. Vi är helt slutkörda.
Finns det någonstans man kan vända sig? För jag är en så dålig mamma. Jag orkar inte leka med vår stora kille. Jag skriker på honom och vi bråkar konstant för jag orkar inte. Energin finns inte.

Fy vad tungt det låter ♥️ Vi är till viss del i liknande sits med superkass sömn. M sover max en halvtimme i stöten innan jag går och lägger mig. Vaknar och skriker men somnar om hyfsat snabbt iaf. När jag sover bredvid honom vaknar han kanske ”bara” en gång i timmen. Sen är vi i en stökig period med storebror (diabetes) med massa nattliga larm vilket ger vaknätter. Har nog snittat på 3-4 timmars sömn senaste tiden. Givetvis inte i sträck 🥱😴

Går det att dela upp er så ni tar varannan natt? Tänker ifall det ger mer att få sova varannan natt riktgt ordentligt? Och så tänker jag också bvc. Om inte annat för vägledning vidare. Men de har ju också kuratorer osv som kanske ger bättre verktyg än ”vanliga” sköterskan.
 
Kan ni ringa dit och få lite tips eller någon att bolla med? Det har jag gjort och blivit hänvisad till andra olika instanser, bland annat barnpsykolog vid sömnproblem.

Idag var vi på ett mycket försenat 10-månaders besök.
Vi fick telefonnummer till barnpsykologer. Vi ska givetvis ringa dock vet jag inte riktigt vad de ska hjälpa oss med, eftersom grunden till problemet är att vi sover dåligt och för lite pga barnen.
 
Fy vad tungt det låter ♥️ Vi är till viss del i liknande sits med superkass sömn. M sover max en halvtimme i stöten innan jag går och lägger mig. Vaknar och skriker men somnar om hyfsat snabbt iaf. När jag sover bredvid honom vaknar han kanske ”bara” en gång i timmen. Sen är vi i en stökig period med storebror (diabetes) med massa nattliga larm vilket ger vaknätter. Har nog snittat på 3-4 timmars sömn senaste tiden. Givetvis inte i sträck 🥱😴

Går det att dela upp er så ni tar varannan natt? Tänker ifall det ger mer att få sova varannan natt riktgt ordentligt? Och så tänker jag också bvc. Om inte annat för vägledning vidare. Men de har ju också kuratorer osv som kanske ger bättre verktyg än ”vanliga” sköterskan.

Usch va tufft med diabetes också på det. :( :heart

Jo vi gör så idag men man hör ändå när han skriker så man vaknar ändå. Den stora vaknar också på natten, kommer in till oss och lägger sig. Ibland somnar han direkt ibland inte. Men oavsett så vaknar man när han kommer in.
Man skulle ha behövt sova någon annanstans där man inte blir störd på natten några gånger i veckan men den möjligheten har vi inte och hotell är inte aktuellt pga kostnaden.
 
Idag var vi på ett mycket försenat 10-månaders besök.
Vi fick telefonnummer till barnpsykologer. Vi ska givetvis ringa dock vet jag inte riktigt vad de ska hjälpa oss med, eftersom grunden till problemet är att vi sover dåligt och för lite pga barnen.

Jag pratade med barnpsykolog när vårt mellanbarn sov kasst. Jag tyckte det var otroligt hjälpsamt och framförallt skönt att veta att det fanns mer hjälp att få efter vårt första samtal. Vad det var för hjälp vet jag inte för jag upplevde att tipsen hon gav vid första kontakten hjälpte men det kändes som att hon hade fler äss i rockärmen så att säga 😁
 
Jag pratade med barnpsykolog när vårt mellanbarn sov kasst. Jag tyckte det var otroligt hjälpsamt och framförallt skönt att veta att det fanns mer hjälp att få efter vårt första samtal. Vad det var för hjälp vet jag inte för jag upplevde att tipsen hon gav vid första kontakten hjälpte men det kändes som att hon hade fler äss i rockärmen så att säga 😁

Va skönt att höra :) Det inger lite hopp i alla fall.
Jag har ringt dit och de ska ringa upp mig imorgon så hoppas kunna boka ett samtal.
 
Va skönt att höra :) Det inger lite hopp i alla fall.
Jag har ringt dit och de ska ringa upp mig imorgon så hoppas kunna boka ett samtal.

Jag tänker att de också kan hjälpa till med verktyg för att hantera sömnbristen och situationerna/konflikterna som uppstår dagtid. Ni lär ju verkligen inte vara de första som får sådana konsekvenser av sömnbristen ♥️
 
Usch va tufft med diabetes också på det. :( :heart

Jo vi gör så idag men man hör ändå när han skriker så man vaknar ändå. Den stora vaknar också på natten, kommer in till oss och lägger sig. Ibland somnar han direkt ibland inte. Men oavsett så vaknar man när han kommer in.
Man skulle ha behövt sova någon annanstans där man inte blir störd på natten några gånger i veckan men den möjligheten har vi inte och hotell är inte aktuellt pga kostnaden.

Ah fattar! Hur sover lillebror dagtid? Jag har börjat sova med M på förmiddagarna. Även om det bara är knappa timmen så tycker jag att det gör jättestor skillnad.
 
Ah fattar! Hur sover lillebror dagtid? Jag har börjat sova med M på förmiddagarna. Även om det bara är knappa timmen så tycker jag att det gör jättestor skillnad.

Han sover oftast sin förmiddagsstund direkt efter lämning på förskolan.
Vi är så dåliga på att vila dagtid men behöver bli bättre på det 😉
 
Som ni säkert vet har vår kille varit sjuk väldigt mycket och för bara någon vecka sen avslutade vi 15 dagars pencillinkur efter både öroninflammation och halsfluss. Första dagen utan penicillin blev han snorig igen.
Sista fyra dagarna har de lättat med snoret men nu vaknar han flera gånger med panikskrik.
I tre nätter har han skrikit och varit otröstlig i omgångar. Inatt bröt både jag och mannen ihop.
Vi orkar inte mer. Vi är helt slutkörda.
Finns det någonstans man kan vända sig? För jag är en så dålig mamma. Jag orkar inte leka med vår stora kille. Jag skriker på honom och vi bråkar konstant för jag orkar inte. Energin finns inte.
Det låter faktiskt galet tufft! Finns någon familj nära som kan ge lite avlastning? Eller någon bättre kompis?
 
Det låter faktiskt galet tufft! Finns någon familj nära som kan ge lite avlastning? Eller någon bättre kompis?

Tyvärr har vi ingen att be om hjälp. Min mamma bor långt bort (min pappa lever inte) och svärföräldrarna har vi ingen relation till. Alla våra kompisar har själva småbarn och jobbar. :(
Idag känns det iaf lite lättare då vi fått utökad tid på förskolan för den storebror. Känns så skönt att han får gå lite mer nu när vi har det så tufft hemma.
 
Tyvärr har vi ingen att be om hjälp. Min mamma bor långt bort (min pappa lever inte) och svärföräldrarna har vi ingen relation till. Alla våra kompisar har själva småbarn och jobbar. :(
Idag känns det iaf lite lättare då vi fått utökad tid på förskolan för den storebror. Känns så skönt att han får gå lite mer nu när vi har det så tufft hemma.
Det var ju jättebra med mer tid på förskolan! Så håller vi tummarna för att ni får hålla er friska nu och kan få mera sömn!
Det kommer bli bättre snart ❤️
 
Nu har vi varit på 1-årskontroll, en vecka innan födelsedagen men läkaren kommer en dag varannan vecka så det blir lite som det blir. Lyckades i alla fall få tid för 3-årskontroll samtidigt så slapp vi åka två gånger :up:

A växer som han ska, 74 cm och 10,6 kg. Ungefär, han var mycket upprörd över att behöva väga och mäta :p Sprutorna gick bra när vi väl lyckades hålla honom stilla ❤️
 
Sedan igår har vi en ettåring hemma! Alla sa när hon var nyfödd att tiden går såååå fort, det kändes kanske inte riktigt så under kolikmånaderna men det HAR gått fort. :heart
Grattis! 🥳 Nu rullar det väl på här med födelsedagar för höstbarnen, kommer ni ihåg för ett år sen hur trötta och gnälliga vi var :D Sen kom det plötsligt massa bebisar 🥰
 
Inte klokt att det traskar runt en massa ettåringar i tråden nu :D Och snart är ju till och med M ett år och han är väl bland de sista.
 
Nu har vi varit på 1-årskontroll, en vecka innan födelsedagen men läkaren kommer en dag varannan vecka så det blir lite som det blir. Lyckades i alla fall få tid för 3-årskontroll samtidigt så slapp vi åka två gånger :up:

A växer som han ska, 74 cm och 10,6 kg. Ungefär, han var mycket upprörd över att behöva väga och mäta :p Sprutorna gick bra när vi väl lyckades hålla honom stilla ❤️

Tog en sekund innan jag kopplade att 3-årskontrollen var för ett annat barn. 😆
 
Haha 😅 Kanske skulle varit tydligare när jag skrev :D Storasyster fyller ju år fem dagar tidigare så vi slog två flugor i en smäll.

Låter mer rimligt :D
Vi har 5-årskontroll för dottern två dagar innan det är 1-årskontroll för M. Men eftersom båda ska vaccineras känns det inte optimalt själv med två barn 😅
 
Idag fyllde lillan 1 år och jisses vilket år det har varit ändå!

Jag är stolt och glad över året som varit! Det var ett tufft slut på graviditeten och en tuff start på bebistiden, mycket baby blues som kom över mig i början och en kropp som krånglade. Men det är så kul att se Hilma utvecklas och förstå mer och mer. De staplande stegen. De härmande ljuden. Skratten mellan syskonen. Busiga glimten i ögonen. Den självklara platsen i familjen.:heart
 
Igår blev A ett år 🥰🥳 Lilla gosiga ungen som verkligen börjar bli ett barn nu och inte en bebis! Han förstår så mycket, det är häftigt att se. En mammagris utan dess like och totalt livsfarlig när han klättrar omkring på soffor, bord och tripptrappstolar :nailbiting:
 

Liknande trådar

Svar
901
· Visningar
48 089
Senast: Marita73
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 240
Senast: gulakatten
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 720
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
674
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp