Höstföräldrar 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Uppdaterar listan då vi nu berättat för barnen, vilket innebär att det blir offentligt from idag då yngsta barnen är 7 och 5 :rofl:
Finns säkert några/någon som listat ut att Överraskningen egentligen är Bexzor på buke.
Tack för att ni hållit på hemligheten :heart

Uppdatera gärna den också för mycket har hänt sen sista listan jag hittade.

September
12 - Eloise, 33 år, andra barnet, Skåne

Oktober
21 - Busbarro, 33 år, andra barnet, Småland
24 - Emtherlia, 33 år, andra barnet, Kalmar
26 - Luris, 33 år, första barnet (återkommer med län och nick 😝)
27- Bexzor, 36, fjärde barnet, Skaraborg
30 - zassoo, 32 år, andra barnet, Uppland

Skönt att kunna berätta för barnen! 😊
(och ja, jag hade listat ut, tycker det är jättekul att få dela tråd med dig efter att ha följt dig i gamla trådar 🥰)
 
Jag var på ultraljud och KUB i onsdags och kände en stor besvikelse och ledsamhet när jag gick därifrån. Jag tyckte siffrorna på KUBen var otroligt dåliga och kände bara "såklart, allt annat har varit piss sen i höstas så varför inte detta med?"

Siffrorna var inte tillräckligt dåliga för att få gratis NIPT via landstinget så jag är glad att vi redan bokat privat NIPT. Tog blodprover för det igår och nu är det bara att vänta i två vecka på resultatet...

Räknar man procentuellt på siffrorna så är det ju inte hög sannolikhet för kromosomfel men om man tänker på vad många andra brukar få så känns det orättvist på något sätt. Vi är friska, lever sunt och har inga riskfaktorer, varför får inte vi 1:5000 iaf?

Usch vad tråkigt att känna så. Jag kände lite samma, även om jag enligt barnmorskan ändå hade bra siffror.
Skönt att ni redan hade bestämt er för NIPT. Hoppas ni får bra besked och att ni får svar snabbt ❤️
 
Uppdaterar listan då vi nu berättat för barnen, vilket innebär att det blir offentligt from idag då yngsta barnen är 7 och 5 :rofl:
Finns säkert några/någon som listat ut att Överraskningen egentligen är Bexzor på buke.
Tack för att ni hållit på hemligheten :heart

Uppdatera gärna den också för mycket har hänt sen sista listan jag hittade.

September
12 - Eloise, 33 år, andra barnet, Skåne

Oktober
21 - Busbarro, 33 år, andra barnet, Småland
24 - Emtherlia, 33 år, andra barnet, Kalmar
26 - Luris, 33 år, första barnet (återkommer med län och nick 😝)
27- Bexzor, 36, fjärde barnet, Skaraborg
30 - zassoo, 32 år, andra barnet, Uppland

Det gick upp för mig först när du skrev att du nu skrivit så många detaljer att man nog kan lista ut vem du är ;)

Men vad skönt att Kub gick bra! Och ja det är ju onekligen en ny grej det här att vara gravid och har äldre barn som fattar på ett annat sätt. Våra är 6 och 3,5, så det blir en helt annan grej nu :)
 
Jag var på ultraljud och KUB i onsdags och kände en stor besvikelse och ledsamhet när jag gick därifrån. Jag tyckte siffrorna på KUBen var otroligt dåliga och kände bara "såklart, allt annat har varit piss sen i höstas så varför inte detta med?"

Siffrorna var inte tillräckligt dåliga för att få gratis NIPT via landstinget så jag är glad att vi redan bokat privat NIPT. Tog blodprover för det igår och nu är det bara att vänta i två vecka på resultatet...

Räknar man procentuellt på siffrorna så är det ju inte hög sannolikhet för kromosomfel men om man tänker på vad många andra brukar få så känns det orättvist på något sätt. Vi är friska, lever sunt och har inga riskfaktorer, varför får inte vi 1:5000 iaf?

Åh jag känner verkligen igen känslan från min förra graviditet! Vad var det för sannolikhet om du vill säga? (Håll det såklart för dig själv om du vill det :heart)
 
Jag har också varit på KUB-ultraljud nu och allt såg jättebra ut! :love: Så skönt! Ska berätta för cheferna idag och få det ur världen.

Jag blev flyttad framåt 3 dagar så nytt BF är 2 november. Datumet spelar ju inte så stor roll i slutändan men jag blir hellre flyttad åt andra hållet :D
 
Skönt att kunna berätta för barnen! 😊
(och ja, jag hade listat ut, tycker det är jättekul att få dela tråd med dig efter att ha följt dig i gamla trådar 🥰)

+ @Imogen

Ja, jag tror att jag är ensam här inne med att ha fått två rejält övertunga bebisar (5kg+) samt gjort bukplastik med sydda magmuskler :rofl:
 
September
12 - Eloise, 33 år, andra barnet, Skåne

Oktober
16 - Anna, 38 år, första barnet, Göteborg
21 - Busbarro, 33 år, andra barnet, Småland
24 - Emtherlia, 33 år, andra barnet, Kalmar
26 - Luris, 33 år, första barnet (återkommer med län och nick 😝)
27- Bexzor, 36, fjärde barnet, Skaraborg
30 - zassoo, 32 år, andra barnet, Uppland
 
September
12 - Eloise, 33 år, andra barnet, Skåne

Oktober
16 - Anna, 38 år, första barnet, Göteborg
21 - Busbarro, 33 år, andra barnet, Småland
24 - Emtherlia, 33 år, andra barnet, Kalmar
26 - Luris, 33 år, första barnet (återkommer med län och nick 😝)
27- Bexzor, 36, fjärde barnet, Skaraborg

November
2 - zassoo, 32 år, andra barnet, Uppland
 
September
12 - Eloise, 33 år, andra barnet, Skåne

Oktober
16 - Anna, 38 år, första barnet, Göteborg
21 - Busbarro, 33 år, andra barnet, Småland
24 - Emtherlia, 33 år, andra barnet, Kalmar
26 - Luris, 33 år, första barnet (återkommer med län och nick 😝)
27- Bexzor, 36, fjärde barnet, Skaraborg

November
2 - zassoo, 32 år, andra barnet, Uppland


September
12 - Eloise, 33 år, andra barnet, Skåne

Oktober
16 - Anna, 38 år, första barnet, Göteborg
24 - Emtherlia, 33 år, andra barnet, Kalmar
26 - Luris, 33 år, första barnet (återkommer med län och nick 😝)
27- Bexzor, 36, fjärde barnet, Skaraborg

November
2 - zassoo, 32 år, andra barnet, Uppland
2 - Busbarro, 33 år, andra barnet, Småland
 
Är vi fler här inne än mig och @zassoo som tränar?

Före min graviditet så både jag sprang och styrketränade flera dagar i veckan. Sen kom illamåendet och all träning lades ner. Nu när jag börjar få ganska många timmar på dagen utan illamående så vävs styrketräningen sakta in i mitt liv igen. Vilket innebär lugna övningar i ca 15-25 minuter på 2-3 dagar i veckan, med hänsyn till att min kropp ännu motarbetar mig med kräkningar om jag blir hungrig, trött, andfådd, törstig osv.

Eftersom mitt illamående är latent, och reagerar på om jag får hög puls så är mitt utbud av övningar ganska snålt. Speciellt för underkropp då jag nu endast kör knäböj utan vikt, så min frågan är vad ni kan ha för tips för lugna underkroppsövningar som innebär att man fortfarande är upprätt? Utfall fungerar inte, då illamåendet samspelar med min balans tydligen.
 
@Bexzor Vad har du tillgång till för redskap? Jag körde en del good mornings förra graviditeten vilket funkade bra länge. Någon form av höftlyft? Gummibandsövningar kanske funkar, typ sidogång med minibands, sparkar bak och åt sidorna osv. Tåhävningar är bra att få in också.

Men jag håller med om att underkroppsträning är svårt som gravid. Framför allt tycker jag att den centrala tröttheten är svår att hantera vid knäböj och liknande.
 
@Bexzor Vad har du tillgång till för redskap? Jag körde en del good mornings förra graviditeten vilket funkade bra länge. Någon form av höftlyft? Gummibandsövningar kanske funkar, typ sidogång med minibands, sparkar bak och åt sidorna osv. Tåhävningar är bra att få in också.

Men jag håller med om att underkroppsträning är svårt som gravid. Framför allt tycker jag att den centrala tröttheten är svår att hantera vid knäböj och liknande.

Oj, vi har som ett litet hemmagym så jag har det mesta tror jag. Pilatesband, miniband, skivstänger, hantlar med justerbara vikter, hantlar med fasta vikter, pilatesboll, ställning för bänkpress, ställning för latsdrag, trx-band. Har ej kettlebells.
Jag gör höftlyft och diagonala lyft om jag har en riktigt bra dag men inget jag kan göra varje träningspass.

Du har många bra förslag, så dom tar jag till mig. Tyvärr är good morning en rörelse som min kropp reagerar på, annars är den en favorit i min vanliga träning.
 
Oj, vi har som ett litet hemmagym så jag har det mesta tror jag. Pilatesband, miniband, skivstänger, hantlar med justerbara vikter, hantlar med fasta vikter, pilatesboll, ställning för bänkpress, ställning för latsdrag, trx-band. Har ej kettlebells.
Jag gör höftlyft och diagonala lyft om jag har en riktigt bra dag men inget jag kan göra varje träningspass.

Du har många bra förslag, så dom tar jag till mig. Tyvärr är good morning en rörelse som min kropp reagerar på, annars är den en favorit i min vanliga träning.
Hoppas du hittar nåt som funkar! Ibland är det ju dagsformen också som du säger.
 
Tänkte imorse på att jag skulle fråga om träning 😃

Jag tränar som i löptränar/joggar ett par gånger i veckan. Hoppas att kunna fortsätta med det ett tag till även om tempo och längd givetvis får anpassas.

Styrketräning skulle jag behöva bli bättre på! Mest för att jag tycker det är rätt trist. Kan massor av övningar men behöver ihopsatta program för att motivera mig och inte ”fuska” :p

Någon som har ett bra tips på app/träningsprogram som är lite anpassade för gravida?
 
@Imogen Jag har precis (idag faktiskt :D) börjat träna efter Stora träningsboken för gravida (Lovisa Sandström och Jessica Almenäs). Gjorde det förra graviditeten men väldigt sporadiskt, tänkte försöka lite mer seriöst nu. Tre nivåer för varje trimester och många bra tips. Passen finns även i appen Mized :)

Det som är skönt är att man kan känna att det är good enough, att om man tränar efter programmet vet man att man har gjort bra övningar och täckt in de viktigaste muskelgrupperna (framför allt baksidan av kroppen).
 
@Imogen Jag har precis (idag faktiskt :D) börjat träna efter Stora träningsboken för gravida (Lovisa Sandström och Jessica Almenäs). Gjorde det förra graviditeten men väldigt sporadiskt, tänkte försöka lite mer seriöst nu. Tre nivåer för varje trimester och många bra tips. Passen finns även i appen Mized :)

Det som är skönt är att man kan känna att det är good enough, att om man tränar efter programmet vet man att man har gjort bra övningar och täckt in de viktigaste muskelgrupperna (framför allt baksidan av kroppen).

Åh perfekt precis något sånt jag var ute efter 😊 Jag gjort andra av Lofsans program förut och de har varit bra!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
19 20 21
Svar
412
· Visningar
43 777
Samhälle Så kom avin med höjning på lägenhetshyra, parkering och garage. Parkeringen går upp 20kr/mån (ej elplats), och det är där jag blir...
Svar
16
· Visningar
1 045
Senast: movi
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 386
Senast: monster1
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 824
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp