Hönstråden del III

Bukefalos 30 år!

Tror det här året går till historien som det sämsta någonsin på hönsfronten. När jag skulle stänga om dem för kvällen ligger den ensamma kycklingen på sidan och piper, den vars mamma inte lyckades med fler. När den reser sig för att gå är ena benet helt slappt. Lyfter upp och konstaterar helt blålila i leden och benet obrukbart, bara avsluta. Måste ju vara brutet. Kanske köper ägg av annan ras redan i sommar, just nu har vi 16 hönor och får 3-4 ägg om dagen, de äldsta är 3 år. Suck.

En höna försvann för oss för ett par veckor sedan. Gick totalt upp i rök. Inga fjäderrester någonstans, ingen räv som kommit tillbaka för att kalasa mer…

Maken tror hon är död. Oklart då på vilket sätt. Jag vill ju hoppas hon ligger på ägg någonstans och trycker.
Vi råkade ut för det förra året. Inte ett spår, inte en fjäder. Hon kom aldrig tillbaka utan det har förblivit ett mysterium.

Hönor övergivna utanför hunddagis​

Uppladdad bild

Polisen i Uppsala fick imorse in samtal om att att djur hade övergivits utanför ett hunddagis i staden.

Det visade sig inte handla om hundar – utan om två hönor, som lämnats vid ingången med en kartong och en vattenskål. Polisen åkte dit för att ta hand om hönsen, men man tvingades jaga efter dem ett tag innan man lyckades få fatt i dem.

Nu är hönorna tillfälligt inkvarterade hos en veterinär i väntan på ett mer permanent boende.

Uppladdad bild

Polisen i Uppsala fick imorse in samtal om att att djur hade övergivits utanför ett hunddagis i staden.

Det visade sig inte handla om hundar – utan om två hönor, som lämnats vid ingången med en kartong och en vattenskål. Polisen åkte dit för att ta hand om hönsen, men man tvingades jaga efter dem ett tag innan man lyckades få fatt i dem.

Nu är hönorna tillfälligt inkvarterade hos en veterinär i väntan på ett mer permanent boende.

Sånt här verkar hända titt som tätt. Att folk släpper ut ffa en eller flera tuppar i skogen/bygden som hittas i vissa fall. Vedervärdigt. De har ju inte en chans att klara sig till skillnad från fälthönsen som utplanteras. Blir en plågsam död mha rovdjur.

I förrgår trillade ytterligare en höna av pinn hos oss. Vårt boende är lite osäkert, vi kommer behöva flytta men när är svårt att säga så hade hoppats klara oss på flocken vi har tills dess. Men nu var det nog, hämtar kycklingar den här veckan förhoppningsvis för att förnya och utöka. Det blir skånsk blomme! Provar och ser hur kroppen blir på vår största lantras, hoppas de är livskraftiga och bra mödrar! Tråkigt att behöva byta ut våra grabbar, gamle Mortimer är ju en riktig kanontupp :heart

Uppladdad bild

Var någon som lämnade nära hemma förra året och var ju inte längre sedan en silkestupp blev dumpad i ett soprum i Biskopsgården.

Hoppar in här med en fråga. Jag kläckte fram kycklingar i maskin för strax över en vecka sen, varav en kläcktes senare än de andra och var väldigt svag. Trodde inte den skulle klara sig men efter mycket om och men så har den repat sig och bor nu i en separat låda. Syskonen skulle jag snart vilja flytta ut till hönshuset men funderar på vad som är bästa planen framåt med den lilla kycklingen. Såsmåningom vill jag såklart försöka integrera den med de andra men i nuläget är den hälften så stor och de andra är så vilda att jag är rädd att de skadar den. Hur skulle ni göra i det här fallet? Borde jag försöka sätta ihop den lilla med den lugnaste av syskonen och ha de kvar inne ett tag till? Eller ska jag ha kvar den lilla själv inne tills den har växt till sig mer? Den verkar väldigt nöjd i sin låda själv men den kanske börjar känna sig ensam om den inte längre kan höra de andra?

Hoppar in här med en fråga. Jag kläckte fram kycklingar i maskin för strax över en vecka sen, varav en kläcktes senare än de andra och var väldigt svag. Trodde inte den skulle klara sig men efter mycket om och men så har den repat sig och bor nu i en separat låda. Syskonen skulle jag snart vilja flytta ut till hönshuset men funderar på vad som är bästa planen framåt med den lilla kycklingen. Såsmåningom vill jag såklart försöka integrera den med de andra men i nuläget är den hälften så stor och de andra är så vilda att jag är rädd att de skadar den. Hur skulle ni göra i det här fallet? Borde jag försöka sätta ihop den lilla med den lugnaste av syskonen och ha de kvar inne ett tag till? Eller ska jag ha kvar den lilla själv inne tills den har växt till sig mer? Den verkar väldigt nöjd i sin låda själv men den kanske börjar känna sig ensam om den inte längre kan höra de andra?
Jag hade nog satt ihop den med ett par stycken men sedan stödfodrat den gruppen lite extra och låtit den växa på sig innan även de fått flyttat ut.

@Luem Hade inte hållit den ensam längre än absolut nödvändigt, testa med ett fåtal som @Mia_R föreslog! :)

Vill inte gnälla mer i tråden men har förlorat ytterligare två hönor. Den ena var jag tvungen att ta bort för hon blev akut sjuk på något vis.. den andra tror jag räven nöp idag. Noterade att kycklingarna var ute och sprang utan mamman, hon brukar alltid hålla sig nära. Helt borta en timme senare vid insläpp. Det är ju risken med att släppa ut dem, men ändå, varför just mammahöna :( har dem strax utanför fönster som står öppna, inte hört något rabalder och de övriga var ute som vanligt. Men kan inte tänka mig att hon skulle lämnat småttingarna annat än för att försvara dem. Kommer hon fram ikväll ska jag köpa en triss, minst.

De här har flyttat in iallafall, en himla tur att de kom just idag kanske med tanke på vilken skitdag det blev. Små fina, hoppas vi går mot ljusare tider nu

20260726_135721.webp

Vi har fem kycklingar nu, en från i våras och fyra små. De små får inte gå ut, utan de och modern bor inne. När de blir lite större ska de få gå ut i en betesbur. Förra året hade vi flera kycklingar som försvann på olika sätt, så nu får de inte vara frigående förren de är lite större. Inte så orolig för räv eftersom att hunden är ute, däremot fåglar och diverse andra smådjur kan nog ta.

Har sett andra som har frigående höna med kycklingar och det ser trevligt ut, bara inte värt risken för oss.

Vi har fem kycklingar nu, en från i våras och fyra små. De små får inte gå ut, utan de och modern bor inne. När de blir lite större ska de få gå ut i en betesbur. Förra året hade vi flera kycklingar som försvann på olika sätt, så nu får de inte vara frigående förren de är lite större. Inte så orolig för räv eftersom att hunden är ute, däremot fåglar och diverse andra smådjur kan nog ta.

Har sett andra som har frigående höna med kycklingar och det ser trevligt ut, bara inte värt risken för oss.
Jag har råttor hos mig och när jag hade höns fick mor och barn först gå i en stort hundbur som jag fodrat med putsnät så råttorna inte kunde ta sig in till dem. Hört av andra att råttorna tagit kycklingar.

Jag berättade ju att en höna bara försvann nu i sommar. Hon kom aldrig tillbaka.

Men en höna ligger på ägg nu. Vi har haft ruvade kycklingar vid ett tillfälle tidigare. Ett par gånger efter har en höna lagt sig på ägg, men klivit av sen.
Den här gången har jag pillat noll med henne. Ställt in mat och vatten enbart. Ingen aning om hur många ägg hon ligger på. Vill absolut inte störa.

Det är så mysigt med ruvade kycklingar, och enklare att sätta in i flocken. Men jag hade velat ha lite andra raser egentligen om jag skulle haft fler höns. Och jag behöver verkligen inte fler. 9 hönor ger ägg så det räcker och blir över.

När är de tillräckligt stora för att klara sig bra ute tycker du? Jag har en hög tröskel ur från hönshuset och gården, så mina är 4-5 veckor innan de tar sig ut med mamma. Men det är kanske i tidigaste laget det.. Sen blir jag oförsiktig när det "aldrig händer något", inte ett rovdjur sen jag skaffade hönsen. Men tidigt imorse sågs en räv stryka runt tomten, stackarn hade ett obrukbart bakben. Tänker att det är den, svårt att hitta byten och tillräckligt desperat för att ta en höna mitt på dagen trots aktivitet. Kanske också förklarar varför det bara blev en, de brukar ju försöka med ett gäng på en gång.

@Ajda Naturruvade är verkligen guld värt med en klok höna, tycker det är så meckigt med burar och ihopsättning. Mycket mer harmoniska kycklingar också. Har ändå beställt fler avelsägg, blomme och mes (mesarna inte för produktion, mest ett kul inslag) som kommer behöva läggas i maskin. Mina 11 höns producerar nämligen 3-5 ägg om dagen, byta mot dina 9? ;)

@Ajda Naturruvade är verkligen guld värt med en klok höna, tycker det är så meckigt med burar och ihopsättning. Mycket mer harmoniska kycklingar också. Har ändå beställt fler avelsägg, blomme och mes (mesarna inte för produktion, mest ett kul inslag) som kommer behöva läggas i maskin. Mina 11 höns producerar nämligen 3-5 ägg om dagen, byta mot dina 9? ;)

Byter gärna!
Nu ger vi bort en massa ägg. En god gärning förvisso.

När är de tillräckligt stora för att klara sig bra ute tycker du? Jag har en hög tröskel ur från hönshuset och gården, så mina är 4-5 veckor innan de tar sig ut med mamma. Men det är kanske i tidigaste laget det.. Sen blir jag oförsiktig när det "aldrig händer något", inte ett rovdjur sen jag skaffade hönsen. Men tidigt imorse sågs en räv stryka runt tomten, stackarn hade ett obrukbart bakben. Tänker att det är den, svårt att hitta byten och tillräckligt desperat för att ta en höna mitt på dagen trots aktivitet. Kanske också förklarar varför det bara blev en, de brukar ju försöka med ett gäng på en gång.
Vet inte riktigt exakt, när de känns som små riktiga fåglar och inte bara dunbollar kanske? Men de får gå några veckor, kanske ca 6, i betesbur innan de alls får vara ute själva. I början får de då vara ute kvällstid under tiden som hönan vandrar innåt, och någon är ute i närheten samt hunden är ute. Sedan ökas det succesivt.

Vi har rävar här som tar några vändor per dag, har dock hittils inte blivit av med någon fågel men det beror nog mycket på hunden. Fast har sett en gång att fjäderfäna själva skrämde bort en räv också.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka